Tippa Färjestad 14/5-11
Någon som vill ge sig på och tippa något lopp på Färjestad som går av stapeln på Lördag?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lopp 1: Kör själv, undviker helst att tippa detta lopp.
Lopp 2: 6. Telis Pilot - 2. Lordi - 7. Ekbackens Rasmus
Lopp 3: 5. Darwin - 3. Smedens Regent - 2. Kro'nos
Lopp 4: 3. Frosty - 5. Butterfly - 1. Lightening
Lopp 5: 12. Smedens Maxig - 10. Magic - 2. Wild August
Lopp 6: 4. Juliano - 3. Nancy - 1. Rosenhagas Nuit
Lopp 7: 5. Ratatas Raimon - 12. Min Ty - 11. Nypon II
Lopp 8: Kör själv, undviker helst att tippa detta lopp.
Lopp 9: 2. Amazon - 5. Gotthard - 4. Hidalgo

VPTS första heldag för året går som traditionen bjuder på Färjestad i Maj. Vädermakarnas prognoser ser väll inte jättelysande ut men vi får se när det drar ihop sig om vi inte kan övertala dom till lite sol. Dagen erbjuder 6 russ lopp och 3 shettislopp. Personligen tycker jag nog att det är lite tunt anmält i en del lopp. Russerien är dock fulltecknad.
Lopp 1
Dagens första lopp är ett lopp för kat-B. Blev lite förvånad när jag såg startlistan med bara 6 hästar och några på extremtt långa tillägg. Detta är en klass där det borde finnas massor av hästar. Som jag läser loppet finns det två favoriter. Pelle Plopp var onekligen ganska ojämn förra året men i sina bästa stunder kan han verkligen gå undan ordentligt. Rapporterna från Morfeus Dars start senast på Momarken var att han gick grymt fort mellan galopperna. Så kan Cilla bara hålla honnom i rätt gångart så lär det bli åka av. Kålmans Pyret kan när hon vill, men är en riktig humörshäst. Idag räcker det nog till en tredje.
Mitt tipps 6-5-2
Lopp 2
Detta är ett lopp i den lite lägre klassen. Det brukar hända väldigt mycket bland dessa hästar under en vinter så lätt tippat är det inte. Redan förra året trodde jag väldigt mycket på Ernst Ronaldinho. Dock lyckades han väll inte helt att leva upp till de förväntningar som jag hade på denna sonen till Skotte. Men i detta lopp ser jag ingen, trots långt tillägg, mer än Lordi som skulle kunna svara upp ordentligt. Lordi har fått en vinter till att smälta sina intryck från förra säsongen och har säkert gått fram en hel del. Tredjeplatsen tror jag att B.B.S. Flora tar, med ett lopp i kroppen så tror jag hon går fram, även om det inte riktigt räcker för att slå de ovan nämnda.
Mitt tipps 8-2-4
Lopp 3
Detta tror jag kan bli ett riktigt spännande lopp. Min favorit till segern är helt klart Kro´nos. Nytt rekord och vinst senast på Sundbyholm i en hård kamp med Kålmans Primavara visar att det finns vinnarskalle både hos häst och kusk.. Övriga hästar är verkligen svårbedömda. Vår egen Troll Twix kommer tillbaka efter mammaledighet och med ny kusk, hon har aldrig gillat startvolten men med lite tur kan hon få draghjälp av Kro´nos till en hyfsad tid. Smedens Regent är lite ojämn men har visat att han kan när han vill. Winst har inte riktigt övertygat ännu i år även om han går frammåt för varje lopp. Även Darwin är svårbedömd. En fin häst med bra fartresurser men inte helt lättkörd. För dagen ny kusk och jag tror nog det kommmer ta några lopp innan dom hittar varandra. Så, lätt tippat är det inte.
Mitt tipps 2-3-1
Lopp 4
Kat-A lopp, kan inte säga att jag har så mycket koll här men jag tror det i huvudsak kommer stå mellan tre hästar.Butterfly har vansinniga fartresurser men kan vara lite knepig ibland. Detta egenskaper har han gemensamt med min favortithingst bland shettisar, Dante II. Min tredje favorit i detta lopp är Melissa. Det skall bli kul att se hur det går…..
Mitt tipps 5-4-2
Lopp 5
Många hästar i detta startfällt för Kat-A. Som jag läser loppet kommer det att stå mellan två hästar, Baronessan och Smedens Maxig Trots det långa tilläget så tror jag att maxig stoppar nosen före ”näsan”. Tredjeplatsen känns väldigt öppen men Wild August borde klara den.
Mitt tipps 12-4-2
Lopp 6
Ett litet kat-A startfällt, endast 5 startande och fullständigt öppet lopp. Mitt tipps är att ”gamla” Melody af Järboruder och Nancy kommer trigga varandra ganska hårt. På papret är det två ganska jämna hästar. Där bakom får Rosenhagas Nuit upp farten i kölvattnet bakom dom andra två.
Mitt tipps 2-3-1
Lopp 7
Här har vi dagens getingbo. Jag skulle kunna skriva en uppsats om varje häst. Antingen har vi själva tävlat dom eller mot dom. Ni som inte orkar läsa får väll blädra vidare.
Tejas Zorina Pi är en dam med fantastiska fartresurser men som är grymt svårkörd. Jag tror att det kan bli lite tufft för Zorres nya kusk att hitta rätt redan i första loppet, men det kommer sen. Själv har jag inte klarat att köra henne mer än ett par 100 meter utan galopp. Kålmans snäcka har vi fajtats mot i massor av lopp. En jättefin häst som dock stannade upp lite i sin utveckling under förra året men vinterns träning kan säkert ha gjort mycket. Scott Junior är travskolans nestor. Han har lotsat många kuskar genom åren till fina resultat. Puma är en riktig humörshäst, i sina bästa stunder är hon blixtrande men kan ibland bara ställa ut dojorna på banan utan något engagemang. Måste vara frustrerande som kusk. Ratatas Raimon, aka Palle, är min egen lilla ögonsten. En häst som aldrig slutar att förvåna mig. Två raka vinster med en sammanllagd rekordsänkning på 13,3 sekunder har varit häftigt. Men att tro att den utvecklingen fortsätter i denna fart känns inte så troligt. Men visst hoppas vi på en topp placering. General har varit med i ”alla tider”. Precis som Scott Junior är han en riktig nestor med sina 18 år. Ola har jag alltid haft ett gott öga till. Matillda startar honnom ganska sparsamt men han brukar vara grymt fint i ordning när han kommer till start. Zalsa är den enda häst i startfältet som jag inte har riktig koll på, men hon lär ha gått väldigt fint i vinter.Celcius tillhör sedan ett tag travskolan i Årjäng. En fin häst som varit med och konkurerat med våra sedan vi började med russ för snart 10 år sedan. Gör sällan ett dåligt lopp. Pelle Plopp, Raidersonen som kan när han vill men är, enligt min mening, lite ojämn. Blandar bländande resultat med rena jasså lopp. Nypon II är en häst som hela tiden utvecklas. Har haft lite besvär med en ömhet, troligen pga en gummijord, men är enligt uppgift helt symtomfri nu. Dock har inte uppladningen för årsdebuten blivit som man tänkt. Men vad säger att den varit sämre? Min Ty är en av mina favoriter så fort hon kommer ut till start. Har flera gånger varit snubblande nära 2 minuters vallen, kanske kommer det i detta lopp? Cabajo, ytterligare en häst som blandar bländande lopp med inte fullt så bra. Men det är en häst man alltid skall ta med i beräkningen för topphästarna. Morfeus Dar sprang grymt fort mellan galopperna senast. Håller han sig till rätt gångart är detta min absoluta vinnare i detta lopp. Sist, men inte minst(130,0 i mnkh) startar vår egen jagare, nämligen Troll Twix. TT bara älskar att jaga så denna uppgift lär passa henne. Men att hon skall vara i den yttersta toppen redan i sin debut efter ett års mammaledighet är nog lite optimistiskt. Men går hon runt 2 minuter är vi mer än nöjda. Det blev en lång utläggning, hoppas ni inte somnade :D
Mitt tipps 14-7-11 outsider 12
Lopp 8
Ytterligare ett lopp som kan bli riktigt spännande. Johny Russ är min favorit här. Han har visat både fart och talang i träning men inte riktigt fått till det i loppen ännu. Denna gång tror jag dock att poletten ramlar ner.Sedan är han ju halvbror till våran älskade Jaritza, så jag måste ju tro extra på honnom
Conrad och Hyglo är två andra fina kandidater till topp tre placeringarna. Tror att Conrad är strået bättre dock.
Mitt tipps 4-2-5
Lopp 9
Dagens 0 lopp för Kat-B. Här känns det som att Amazon är i en klass för sig. Där bakom känns det som att vem som helst kan komma. Men jag håller en extra tumme för Krussmynta, att hon äntligen skall få till det, åtminstone lite gran. På tredjeplats tror jag Gotthard stretar sig in.
Mitt tipps 2-3-5
Detta var allt, se inte mina kommentarer som vetenskap, snarare som, i bästa fall, underhållande svamel. Trav är trav och allt kan hända.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

# 2 Alltid lika kul att läsa dina tippningar. Lycka till på lördag med dina strathästar.
Chanstippningar:
Lopp 1: 4-1-3 ( Zalsa har tänt till ordentlig med ny kusk på istravet)
lopp 2: 8-2-1
lopp 3: 2-1-5
lopp 4: Kör vi Melissa tror dock det blir svårt att vinna, men kanske topp 3?:)
lopp5: 12-1-5
lopp6:3-2-4
lopp7: Här har vi våran ögonsten Nypon II, Som Jerker nämde har inte uppladdningen varit den bästa, men han har överraskat förut och han gillar färjestadsbana, så vi hoppas på ett bra lopp :)
lopp8: Här har vi "unghästen" (om han får säga det själv) Johny Russ, Tror på bra chans, han har gått stadigt under rekordet i banjobben, Värst emot tycker jag Hygglo är då han endast legat nån längd bakom Johny i snabbjobb, och dessutom fått ett snabbjobb till i veckan som gick, gick då ensam och sprang på en mkt bra tid! ;)
Men i denna klassen är det svårt att veta när det gäller års debut, många andra hästar kan ju också sänka en bra bit, men vi hoppas på en bra chans:)
lopp9: 2-5-3
Hoppas alla får en trevlig dag!!
och som sagt endast en ren chansning i tippningen ;)

någon som vet när tävlingarna börjar??

#5 Det brukar vara att första start går klockan 12, men det kommer säkert ett PM under veckan.
Jerker Klang,
putt :)

Kul när Värmlands Folkblad uppmärksammar ponnytravet….
http://www.vf.se/sport/trav/ratatas-raimon-tar-tredje-raka-pa-ponnyfest
Jerker Klang,

putt
Lite chanstippningar:
lopp 1: Raiba - Pelle Plopp - Hults Zenito
lopp 2: Ernst Ronaldinho - Conrad - Ekbackens Rasmus
lopp 3: Kro´nos - Troll Twix - Winst
lopp 4: Butterfly - Lightening - Melissa
lopp 5: Wild August - Rågsvedens Toomai - Mendez
lopp 6: Nancy - Rosenhagas Nuit - Melody af Jäborud.
lopp 7: Ratatas Raimond - Ola - Nypon II
lopp 8: Johny Russ - Ernst Ronaldinho - Salli
lopp 9: Amazon - Krussmynta - Gotthard
Hoppas alla har sett fram emot den här dagen lika mycket som jag och ett stort lycka till till ALLA!:)