Övertramp!
Min lilla travponny har problemet med att trampa sig själv med bakbenen på frambenen så det klickar hela tiden + att hon faller i galopp…. Finns det någon som kan ge mig några tipps om hur jag ska göra för att få hennes bakben att gå om frambenen istället!? Hennes framsteg är enormt likaså baksteget!
Utan att se hästen är det omöjligt att säja vad du ska göra, men generellt kan du försöka sko med kortare tår, så att överrullningen blir snabbare. Då hinner frambenet (förhoppningsvis) undan innan bakbenet kommer.
Man kan få dem att bredda en aning bak genom att linda bakbenen.
Min förra avelshingst hade problem med att han slog ihop litegrann främst i kurvorna, men med lindor bak och boots fram funkade det bättre.

Ett tips med att börja med är att hitta något form av skydd, så att hästen inte ska göra sig illa när den trampar sig.
Att en häst slår ihop händer titt som tätt är inte så värst ovanligt, och kan vara en engångshändelse. Mitt russ slår ihop mycket, medans min shetis har gjort det en gång och min andra shettis har aldrig slagit ihop (men då har jag bara haft honom två månader drygt).
Sen är det viktigt att hästen breddar ordentligt, och det kan man ordna till med lindor, tyngder osv.

Äggsko bak ..

Man kan prova med något längre sko bak så att hästen sätter i bakbenen lite tidigare.. tvärtå fram så att den rullar över snabbare och hinner undan. Kan även prova boots bak. Är lite svårt utan att se hästen röra sig men dessa saker kan du prova om hästen inte hinner undan med fram.

Eftersom det "klickar" så tror inte jag att hästen slår sig på benen, utan den slår helt enkelt baksko i framsko. Du kan sätta på scalpers på bakhovarna för att skydda mot själva klickandet.
Sedan sko lättare i fram så att framsteget skyndas på och hinner undan.
Detta är ju inget ovanligt när det gäller ponny. För dom är ju "linjegångare" och har svårt att bredda.
Du har fått en hel del tips redan. du kan ju inte prova allt på en gång, då vet du ju inte vad som hjälper. Men börja med att sätta på boots för ett långsammare baksteg. Innan du börjar värka om hovarna. En kortare framtå, får hoven att rulla över fortare och följden blir att den förflyttas också fortare. MEN risken är att du får en häst som börjar galoppera. Så jag skulle nog börja med att tynga ner baksteget, antingen med boots eller tyngder på skorna.

Men om man drar på boots bak får inte ponnyn ett väldigt sprättigt steg?

Tack för tipsen:).. Boots har jag provat men hon tycker inte alls om det! Hon sprätter som en hel kanin och travar orent!

#8 Behöver inte bli så. Snarare att den tar ut steget längre.
Har hört att man kan också sätta bootsen på framhovarna, för då måste hästen lära sig lyfta på ett annorlunda sätt. Men det gör man i träning för att sedan ta bort i tävling, då får den ett snabbare framsteg utan bootsen. Vet inte om detta stämmer, har inte provat.

Våran shettis slår ihop framsko mot baksko så det "klickar" så vi tar av bakskorna och det hjälper på henne.

mena baksko mot framsko :P
Hur fäster man skalpers??

#14 Antingen fäster gummit sig själv runt hoven, eller så nitar man fast en järnbit på skalpersen och tar bort en liten bit av hoven(så det blir ett litet hål mellan hov och sko)där man kilar in den här järnsaken som håller ned skalpersen.
Okej, tack för svaret:)
min häst gjorde exakt sådär förut, jag testade att korta tårna men då galloperade han bara så jag har flapskor ifam och boots. Nu har han inte klickat ihop på 2 år :) hoppas det löser sig för dig.

Min ponnis gjorde också så där, men nu har jag boots fram, och det går jättebra!
# 7 Att ha en väldigt kort tå frestar även på senorna väldigt mycket för travhästar, vilket väldigt ofta leder till senskador.
min lilla ponny gör exakt samma sak som din gör:P Jag har satt på henne halvrunda tvärtå fram och tvärtå med fals bak. det har hjälpt henne jätte bra=) Men som sagt svårt att säga vad du ska göra när man inte har sett hästen…

bakskorna är det bara att ha en cm längre än hoven.. då breddar hästen mer..

Mitt russ Svartkrut är jättebred bak och har ett riktigt bra kliv. Jag har boots på honom bak, för att fördröja nedstampet, just för att han inte ska trampa sig. Sen har han även senskydd (inte på bilden), för han har trampat sej några gånger, och dumt att riskera att han är på sej och tappar självförtroendet..
#17 Vad har du för skor bak?
#23 Olika, ibland lättare och ibland tyngre men falsade!

#25, Svartkrut knackar bara hov när han joggar, men när han går snabbt s breddar han så mycket, så då knackar han inte. =)
#25, bara när Zolle joggar, han breddar ut när han tar i.

Tingan klickar även när det är snabba tempo… men jag har lagt märke till det att hon KAN inte bredda mer med bakbenen… det är extremp brett redan, priblemet är det att hon breddar lika mycket med frambenen:s…. Kan ja göra ngt me frambenen för att hon ska smala av lite eller typ få ihopa framsteget? Hon har fästen till vikter fram och inga skydd bak!!

Va e det för skor då?? Som du har på bakbenen??

_det är ett par helt vanliga travskor,fast extra tunga. Du akn ju testa med att ta på ett par halvrunda på fram så vänder hon upp fortare. Hade det på Zoylett,Men hon har mognat mer och mer nu och börjar få ordning på benen… men bak bena är ännu lite snabbare men är mycket bättre med dom tunga skorna bak :)Kolla bara i häst affären efter ett par vanliga skor… (bakskor) dom tyngsta ()
_
Många gånger är det ju så att en viss utrustning är bra, som tyngre skor, under ett uppbyggnads skede. Sen lär sej hästen och då kan man plocka bort dom tunga skorna oh sätta på lättare. Samma med boots. Jobba hemma med tunga boots, ex. islandsboots som dessutom finns i xs och olika tunga (finns rejält tunga islandsboots), sen plocka bort dom på banan när hästen har lärt sej. 
Hoppas du får ordning på benen. Det är inge kul när dom sparkar på sej, risken är ju att dom slutar springa om det gör ont hela tiden.

#32 Det låter vettigt det du säger. Har dock aldrig testat det där med att träna med mer vikt än vad man har sedan på tävling, brukar köra tvärtom jag:P Så lite extra utrustning hemma som möjligt och sedan på banan finslipar man de sista detaljerna:)
Man tror ju att en häst ska lära sig trava efter några år så man kan lätta dem om de gått med tung balans, men efter första säsongen fick jag tynga min ponny ytterliggare som redan då gick med tunga ridskor, det var ett steg i fel riktining. Tänk sen om 7 år när man kan lätta honom, då spränger han ljudvallen :P
#33 väntar med spänning på knallen