Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettresultat
Läst 3258 ggr
ElliSundberg
0

Resultat Solvalla 14/5

Lopp 1
1a 3 Öman 2.20,0
2a 5 Strumpan 2.17,5
3a 7 Katrineberga Jozze 2.15,7

Lopp 2
1a 3 Gervalds Kickan  3.02,8
2a 5 Maxmixa 3.08,2
3a 4 Lacky Lobell 3.11,7

ElliSundberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lopp 3 Solvalla Serien

1a 4 Cupido 2.01,6
2a 9 Pärito 2.03,3
3a 7 Prins Douglas 2.04,4

ElliSundberg
0

Lopp 4

1a 1 Kaxe III 2.44,2
2a 6 Ellens Bacardi 2.42,8
3a 5 Balla Allan 2.50,2

ElliSundberg
0

Lopp 5
1a 2 Lillasyster 2.30,7
2a 6 L.A Mandolin 2.31,0
3a 7 Fanny Leaf 2.35,6

ahlblom
0

Iva Roll vann lopp 6 på 1.39,0 Grymt kört Kevin!

[vigalund]
0

Stort grattis Caroline & Puss till segern!Cool Jättegrattis även till Evelina och Bacardis 2:a plats!Skrattande Snyggt jobbat tjejer eller som Emma-Ch hälsar: Äg solvalla i dag!!

amandahandersson
0

GRATTIS CAROLINE till segern med Lillasyster "Puss"! Så jäkla värd den du är bruden! GRATTIS!

ElliSundberg
0

Lopp 6 Lilla Elitloppstestet
1a 5 Iva Roll 1.39,0
2a 9 Erns Ronaldo 1.39,3
3a 8 Tuffing 1.39,6

Lopp 7 Mini Elitloppostesten
1a 2 Luffsen II 2.07,7
2a 3 Ramona Mustang 2.07,7
3a 4 Danielle 2.12,5

ElliSundberg
0

Lopp 8

1a 10 Vikas Ronsan 2.06,8
2a 8 Thai Tonic 2.08,9
3a 4 Zeleno 2.12,0

ElliSundberg
0

Lopp 9

1a 7 Gamba 2.45,6
2a 1 Linhagens Famous 2.54,5
3a 5 Kaxe II 2.53,1

VeronicaP
0

inga mer tider i elitloppstesten ?

nemesis
0

forts elitloppstest:

4:aFantom 1.40.1

5. Lexius 1.40.9

6:a Predor 1.41.3

ElliSundberg
0

Lopp 10

1a 1 L.A Power 3.06,4
2a 5 Kaxe III 2.57,3
3a 4 Moggilina 3.18,3

ElliSundberg
0

Lopp 10

1a 1 L.A Power 3.06,4
2a 5 Kaxe III 2.57,3
3a 4 Moggilina 3.18,3

VeronicaP
0

#11 De andra då ? verka som banan var snabb idag ? många som gått mycket bättre idag än vad de har gjort i de andra loppen

konstigt att de har bjudit in några innan testet hade gått

MagganS-B
0

Vilka tider i elitloppstestet! Grattis till fantastika russ!

VeronicaP
0

Yapp kanon tider  är det verkligen , någon som vet varför elitloppet går på 1609 m , jag har alltid trott att det varit 2140 *S*

nemesis
0

vet inte fler tider.

kommer bli ett tajt elitlopp!! spännande se nu när hästarna är så jämna vilka som får en inbjudan:)

snabbast just nu 2011 är

Iva Roll 1.39.0

Ernst Ronaldo 1.39.3

Tuffing 1.39.6

Fantom 1.40.1

Lexius 1.40.9

Thyra Thyrann 1.41.3

Predor 1.41.6

Katla 1.43.

Micklas 1.43.

rätta mig om jag har fel

någon som vet hur snabbt Piggybank har gått i norge?

ElliSundberg
0

Lopp 11

1a 7 Lojsta Candle Light 1.54,3
2a 9 Hwitstjärna 1.53,6
3a 8 Dar's Golf 1.55,5

VeronicaP
0

#17 Tror det är rätt det där

VeronicaP
0

De är ävl de 8 snabbaste som borde få en inbjudan tycker man ju , borde inte vara konstigare än så och då ligger Micklas precis utanför

Ourasi
0

Piggybank vann idag på Bjerke. Tiden 1.44,8a/2100m Hon joggade tiden utan problem. Hon vann i höstas på 1.41,8 även det i Norge. Nu ska vi inte räkna med att SPTS bjuder in någon utländsk häst. Man brukar inte vilja göra det längre.

[Russ-park]
0

Grattis til `Jern-ladyen´ Iva Roll och ´Kämpan´ Ernst Ronaldo. Fantatastiska Tuffing var voran favorit, men har tiden för sig. Fantom ´den unga löve´ har gjort bra för sig och Tyrannen, - vent hon kommar !

Grattis till alla ett outstanding lopp !

VeronicaP
0

#17 är 1.44,8 det snabbaste hon gått i år ? , väldigt bra tid och grattis :D

Carpedium
0

# 22 Stort Tack !  Vi är fantastiskt lyckliga idag !  Glad

VeronicaP
0

Resultat lisltorna ha kommit in nu

Något som jag itne har lärt mig att fatta är om det är auto lopp , då startar ju alla på samma*tid* sen så kan det skilja 1,4s i målgång på slut tiden men bara 0,8 på rekordet är det någon som kan förklara det för mig har aldrig förstått det *ler* är lite trög Flört

haerrdin
0

Piggybank och Hults Pomir (båda norskägda) har i år gått 1.44,0a i samma lopp. Piggybank dömdes som segrare. 2010 gick Piggybank 1.41,8a och HP 1.43,6a.

Katlas tid i år är 1.43,2 och Micklas gjorde i sin come back efter över ett års bortovaro 1.43,9, båda i volt vilket bör påpekas.

Thyra Tyranns tid i år är inget annat än 1.41,8, också i volt (svenskt rekord för äldre ston).

palomia
0

#26 Hon gick 41,3 idag om resultatet ovan stämmer

haerrdin
0

Thyra Tyrann var diskad för galopp i dag. Predor däremot gjorde sitt livs lopp och noterade 1.41,3.

#16 När Elitloppet har gått som voltlopp har det alltid varit 2140m. När det är autostart har det varit 1609m. I år är det autostart.

VeronicaP
0

#28 ok då hänger jag med :D känns bara så kort , trodde bara att det var sprintermästarn som hade det ;)

#28 Ja det måste varit några som gjorde sina livslopp idag :D

Millsson
0

Grattis till segern med Iva Roll:D!!

Carpedium
0

#30 Tack Millan, och Grattis själv !Glad

[SPTS-Martin]
0

Jag förstår din frågeställning och jag som ändå sitter med i samma styrelse som bjudit in en ponny redan, kan inte begripa att styrelsen tar beslut innan vårt egna elitloppstest.

Med detta vill jag ha sagt att jag håller mig helt utanför helgens inbjudningar. Det sköter de andra i styrelsen. Jag var tydligen bara den enda som opponerade mig i onsdag om att bjuda in. Med facit i hand och med dagens underbara prestationer från alla som kom till testet. Så borde man kanske inte bjudit in en ponny som ligger utanför topp 8.

Jag står för vad jag tycker och tänker och jag förstår att detta ekipage är riktigt glada över sin inbjudan och den lyckan vill jag definitivt inte ta ifrån dem! Men jag vill verkligen inte ta bort glädjen från dem 8 som är bäst i år heller.

Idag har vi haft underbara lopp på SOL-valla. Lovade ju det i en annan tråd och SMHI lyssnade på mina önskningar. Många rekordsänkningar och riktigt bra kört av kuskarna! Det känns som att det var en lyckad dag, iaf ur mina ögon/öron.

Hoppas att alla som var på plats upplevde samma sak och att ni som såg allt via "live'n" att ni fick en bra dator-dag. Jag som ni väntar med spänning på att få se startlistorna på måndag om vilka som blivit inbjudna till Elitloppen!

Tack för idag alla som var på Valla

VeronicaP
0

#32 Har de tur så ligger väl de som har blivit inbjudna alla redan bland topp 8 , men visst är de konstigt att bjuda in innan testet

Det står ju bara att senast 15 maj ska de vara inbjudna och de inbjudna borde väl få lämmna besked rätt så snabbt , för jag tror väl att de vill ha fullt lopp

[SPTS-Martin]
0

OM de har tur ja!

Med detta vill jag inte hänga ut någon eller alla i styrelsen. Men jag vill inte ta del av den stormen som kan komma av att det kanske inte blir helt rätt. Alla människor begår misstag, även jag och om det blir ett misstag så vill jag inte vara delaktig i det denna gång, så därför valde jag att avstå från att bjuda in någon häst överhuvudtaget!

Hur som helst kommer vi iaf få se två sjukt gryma och spännande elitlopp om två veckor. För dagens lopp var något utöver det vanliga! Super prestationer av alla, stort grattis till Iva Roll och familjen Ahlblom som gjort ett sånt fantastiskt jobb henne och Kevin som sitter upp och kör så fint. Alla rekordsänkningar i denna typ av lopp. Makalöst bra!

VeronicaP
0

#34 Kan bara instämma helt och hållet med dig vilket lopp och vilka prestationer av hästar, kuskar mm Stort Grattis till alla inblandade till hästarna :D

[missperfect]
0

så vida jag vet så är det en NORSK häst vid namn piggybank som är inbjuden som var vid topp 5 i fredags. och när det är en utlänskt häst som ska bjudas in är det så att man måste bjuda in den innan fredag 9.00

[SPTS-Martin]
0

Jag gillar att du har rätt på en punkt, det är Piggybank som SPTS styrelse valt att bjuda in, delad 10onde plats på årets bästa lista! Inget att hymla om. Hults Pomir som har samma tid i år och inte alls ligger långt efter på livsrekordet är inte ens på tapeten i styrelsen. Inget att hymla om.

Vad beträffande MÅSTE bjuda in på fredag??? Nej. Detta är inget anmälningslopp. Kommer nog aldrig bli ett anmälningslopp (fast man vet aldrig vad nästa styrelse tar för beslut. Kanske inte ens blir för dem snabbaste i framtiden. Det ligger ju på arrangerande klubb (dess styrelse vid tillfället) att sätta kriterierna). Vid anmälan så måste den ske senaste vardagen innan ordinarie anmälan, i detta fall på fredagen kl 09:00. Men detta är ett inbjudningslopp och inbjudan skall ske senast söndagen 15 maj, pga vi vill ha möjligheten att se alla som är intresserade av elitloppet. Anledningen till att vi vill veta på fredagen vilka utländska hästar vi vill bjuda in är dels för att vi ska kunna få in den utländska informationen in i vårt sportsystem, då vi inte har synkade med andra länders sportsystem. Mitt förslag är att förbereda för att det kan komma att bjudas in utländska hästar, dessa x-antal hästar förbereder vi in i vårt system och sen på söndagen när vi bjuder in så kör vi på dem utländska eller så "skrotar" vi förberedelsen. Allt för att listorna ska vara klara så fort som möjligt med startlistorna.

Anledningen till att vi har ett elitloppstest på lördagen, två veckor innan elitloppet är ju just för detta. Men i detta fall så är ju det helt taget ur spelet då de som kommer för att visa upp sig inte riktigt har 8 platser att löpa om. Helt meningslöst att ha ett test på vår egen bana när vi redan har börjat bjuda in andra hästar som på årsbästalistan inte platsar. Nu kommer någon på topp 8, som siktat på detta och som kanske åkte alla milen till oss, inte komma med. Fast de uppfyller alla kriterier för att vara med!

Så vad gäller: MÅSTE bjuda in på fredag är rent påhitt från din sida eller din familj som döljer sig bakom ditt anonyma alias. Här på iFokus vågar vi stå för vilka vi är och stå för våra åsikter även om sakinnehållet i påståendet är helt fel, så måste man stå för sina åsikter. Så mitt råd är: glöm inte att underteckna dina inlägg i fortsättnignen.

Som i detta fall, jag står för vad jag tycker, att vi har meningsskiljaktiheter i styrelsen och därför lägger jag mig inte i vilka de bjuder in, men jag vill bara klargöra att jag ALDRIG står bakom detta beslut.

Jag föringar inte Piggybanks inbjudan, de har kämpat i flera år för detta och de är grymma så här långt. Men jag har även känslor för den och dem ponnyn/arna som inte bjuds in.

Men idag fick vi iaf se vad Elitloppet kat.B kommer handla om på söndag om två veckor, ett jämt, finkört kanonlopp. Jag kommer vara på plats för att se detta live, kommer ni?

VeronicaP
0

#36 Känns ändå fel att Piggybank är inbjuden innan pga det finns hästar med snabbare tid som inte blivit inbjuden eller kommer att bjudas in pga de enormt fina prestationer idag på Solvalla , och verkligen synd om de hästarna om inte de får plats pga det bjudits in innan , är ju inte bara norskägd häst som är inbjuden innan

VeronicaP
0

Man borde ju kunna bjuda in preliminärt eg och säga att är ni bland de 8 snabbaste den 15 maj så är de klart men ligger man 10 el 11 så får man vänta på sin tur om några av de andra tackar nej tex , borde ju inte vara så svårt ..

Winner04
0

#5 och 6 TACK SÅ OTROLIGT MYCKET! Detta trodde jag absolut inte och det betyder så mycket. Att hon skulle springa 2.30 i första starten, trodde jag inte. Förra veckan kvalade hon på 2.37! Trots att hon "ville springa hem i upploppskurvan båda gångerna vi passerade" så höll hon undan till seger. Grymt! :'D <3

Övrigt så vill jag TACKA för en otroligt trevlig dag på Solvalla. Nu var det ett par år sedan vi var där och vi lär åka dit snart igen! Det var trevligt bemötande man fick och dagen flöt på riktigt bra. Det var fina lopp och bra arrangemang. Trevligt umgänge hade vi och ja, vilken dag! TACK, alla :)

[SPTS-Martin]
0

Faktiskt ett väldigt bra förslag. Vi har 15-20 som vi håller under lupp. Kan inte vara så svårt att meddela att just er är vi vaksamma på. Så prel. inbjudningar är att föredra före andra mindra bra alternativ! Så återkommer man under söndagen med infon, eller sparar på spänningen tills listan är klar, kom vi med eller inte! =)

Ni är alltid välkomna tillbaka, det är kul att långväga gäster kommer (blir ju en liten exotisk touch). Visst elitloppstest, då vill många komma och visa upp sig. Men ni (underbar familj) kommer pga att det var passande proppar, trots många mil (med risk för punktering). Trots att ni själva har tävling redan nästa helg. Kunde varit hemma och trimmat! Så ni är mer än välkomna nästa gång vi har tävlingar i augusti. Hoppas resan gick bra för er och återigen grattis till fina prestationer, även Evelina bör vara nöjd.

Tusen
0

#37 Ville bara informera dig om att för ett antal år sedan var faktiskt även Elitloppet ett anmälningslopp. Det var inte så kul, för då gällde det bara att ha en ponny som gick i den klassen. Det blev liksom inte så märkvärdigt då. Blir man inbjuden känner man sig ju speciell. Och det är man ju.Skrattande

Synd också att man gått händelserna i förväg. Tänk om ni haft 12 bakom bilen så hade detta aldrig hänt. Flört Jag vet varför SPTS valt att bara ha 8 bakom bilen men jag tror man tänkt fel där, för jag tror att många hellre ser sig få ett bakspår än att inte få delta alls. Nu för tiden kan man ju ha spårföreträde och då räknas bakspåren 9 och 10 som bättre spår än 7 och 8. Tänk så olika man tänker.

[SPTS-Martin]
0

Totalt medhåll. Hellre med än inte! Men man blir inte av med problemet! För då kanske plats 14 blir inbjuden i förväg och 12 missar… :-) Inbjudningslopp bör det vara och ska vara. Testet ska föregå inbjudningarna! Du upplevde också ett kanonlopp idag och jag hoppas ni kommer till Valla sista helgen i maj och kollar på loppet, för att återuppleva det igen!

marika-J
0

Jag som egentligen inte har med elitloppet alls att göra då jag inte har någon ponny i den klassen ( än Flört ) tycker att vissa pratar för sin egen sjuka mor här inne. Såklart vill man bli inbjuden, MEN vi ska komma ihåg att det ÄR SPTS som bjuder in och då är det bara att acceptera detta. Personligen tycker jag dom gjorde rätt i att bjuda in norska Piggybank som jag tror inte kommer göra bort sig, för den hästen har en enorm kapacitet. och hade förmodligen ingen möjlighet att ta sig till sverige idag till Elitloppstestet för då hade hon förmodligen blivit inbjuden i vilket fall.

Då hade det väl varit lika om alla ponnyer hade gått 1.39-1.40 idag.

Det var ju precis likadant förra året. Tokajer M.L bjöds in men inte Skotte som många höjde på ögonbrynet åt till SPTS. Skotte hade gjort 1 start och Tokajer flera och under utveckling. Tycker även där att dom gjorde rätt i att låta en yngre förmåga få chansen.

Tryck inte ner mig nu utan åt mig ha mina tankar och åsikter. Vi får väl se om två veckor..

skott
0

#44 Rättelse Skotte hade gjort 4starter och sänkt sitt rek med 2sek efter några års uppehåll.

iiirma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stort grattis till en ruggigt bra prestation med Iva Roll!

fidde-blge
0

Nu finns samtliga lopp från lördagens tävlingar på Solvalla upplagda i lopparkivet på Foto-Mike.com, http://www.foto-mike.com/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=0

marika-J
0

#45 okej fel av mig.

Men det spelar egentligen ingen roll. För det jag är ute efter är precis som Martin säger att hur man än gör är det någon som blir utan Elitloppsbiljett.

Tusen
0

#43 Visst är det så. Tycker också att Elitloppet skall vara ett inbjudningslopp.
Loppet var kanonroligt att se. Även shettisloppet blev ju riktigt spännnade.
Malena kommer säkert till Eiltloppet (som publik eller arbetande) bara hon får en tröja.Flört

#44 Och visst har du rätt. Många pratar i egen sak. Så har det varit i alla år. Men som inbjudningslopp får man finna sig i att någon annan bestämmer om man får vara med eller inte.

Personligen tycker jag att de som blivit inbjudna är värda sin inbjudan och eftersom det bara finns ett visst antal platser i loppet kommer vissa bra hästar ändå inte med av olika orsaker. Kommer man inte med något år så får man hoppas att hästen blir så bra till nästa år att man kommer med då i stället.Så himla tråkigt när deltagande hästar ifrågasätts.

VeronicaP
0

#41 Tack det tycker jag hade varit det mest rättvisa för alla och det hade verkligen blivit de snabbaste

#42 Instämmer 

Jag står för att jag tycker att ett Elitlopp  ska  vara för de snabbaste och att de snabbaste också ska vara de som får första tjing om platserna

VeronicaP
0

#49 Fast de är väl inte hästarna som ifrågasätts eg utan de är hur inbjudan går till , för de hästarna som går de tiderna som är bland de 20 snabbaste är ju väldigt bra hästar som har presterat kanon tider .

ahlblom
0

Denna åtta hoppas jag på sista söndagen i maj.

Iva Roll

Ernst Ronaldo

Tuffing

Lexius

Thyra Tyrann

Fantom

Predor

Katla

skott
0

#50 TACK de tycker verkligen jag oxå, hade de varit de 8snabbaste så hade de aldrig blivit  något tjafs.

[SPTS-Martin]
0

#44 Återigen en onödig felaktighet som inte tillför något till debatten. Varför börja jämför äpplen med päron??? Onödigt och dumt att dra upp "Skotte_vs_Tokajer M.L.-fallet".

För det första så var det inte ens samma scenario då. De 7 snabbaste var inga problem att hitta i listorna och bjuda in då, sen kom plats 8 och 9 som var väldigt snarlika, allt detta på söndagen då SPTS normal bjuder in sina ponnysar. Röstning blev det. Nu kommer jag inte ihåg utfallet av den röstningen, kan ha blivit 3-2, 4-1, 5-0 i favör till Tokajer M.L. Med bl.a. argumentet om att Tokajer kämpade på, året innan och även det aktuella året, medan Skotte hållt sig borta från tävlandet en tid. Då valde de som röstade för Tokajer att det argumentet bl.a. var skäl nog. Så är den diskutionen också klar. För detta problem här, handlar ingenting om att Piggybank inte kommer gör skäl för sin Elitloppsbiljett. Exotiskt touch är underbart. Så jag är helt övertygad om att de 8 som sätter nosen mot startbilens vingar den 29 maj kl 9:15 är alla lika taggade och har lika stor chans att vinna. Jag personligen tror att vi kommer få se 2000-talets jämnaste Elitlopp.

Detta år väljer man inte att låta sitt egna elitloppstest gå först innan man bjuder in hästar, som man sedvanligt gör på söndagar. Kollar ALLA listor, norska, finska, danska, svenska (i framtiden franska): Vilka 8 snabbaste har vi? Hur gick dessa igår på vårt test, hur har det gått på andra banor? Vilka från topp 20-listan har vi missat att de startade i helgen och gjorde en kanontid? Utan i år går man redan och bjuder in hästar på onsdagen! Dessutom utan att meddela detta till omvärlden, så att alla som kommer till testet inte vet vilka spelets regler de ska följa: Finns det 8 platser att "slåss" om eller "bara" 7 eller färre? Rykten gjorde ju gällande även att folk trodde Thyra Tyrann var inbjuden. Gå ut med det också innan: Nej hon har inte fått en officiell inbjudan. Fortsätt strid om de 8 platserna. Kan inte vara så svårt att köra med öppna kort!?

Med håll.

Precis!

En med koll.

stallnysater
0

#41 Tack så jättemycket! Vi kommer absolut tillbaka till Solvalla igen! En underbar bana med underbara personer (framförallt DU Martin) =) Så länge vi kör med MINA bilar så ska vi nog klara oss utan punktering på bilen (men man ska aldrig säga aldrig :P)
Resan  hem gick superbra =)
Evelina är supernöjd med sina resultat (Ellens Bacardi). Men hon är även stolt och nöjd med Winner och Lillasyster (Puss) eftersom hon är minst lika delaktig i dom =)

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Ourasi
0

Om jag förstår inläggen rätt här så är Piggybank inbjuden, mycket bra av SPTS.

Piggybank blir en verklig "dark-horse" som relativt få vet hur fort hon kan springa. Hon gick 1.41 ifjol i Norge utan spö bl a.

Roligt med en häst som verkligen kan överraska de svenske.

VeronicaP
0

#53 precis

Tusen
0

Hur som helst är detta ett inbjudningslopp och SPTS får bjuda in precis vilka de vill. Vad vi andra tycker är rätt irrelevant.

Sen kan man ju undra varför man bjuder in innan det egna försöksloppet går. Lite klantigt kanske men gjort är gjort och säkert har man en anledning till detta, om inte annat så har man lärt sig av sina misstag.

[tottilas]
0

#52 du missade piggybank?? hon är redan inbjuden

[SPTS-Martin]
0

#58 Tummen upp!

#59 Ahlbloms FÖRHOPPNINGAR om söndagen måste ju inte innebära Piggybank. Om han hoppas se de 8 som han valt att skriva så vill han ju helst se dem! En fri åsikt han har rätt att dela med sig!