Träningsdos för treåring
Undrar lite hur mycket som är "lagom" träning för en treåring. Vi har en valack f. 08 (shettis) som är inkörd under vintern/våren. Vi har kört 3 -4 gånger på bana och han sköter sig bra
!!
Min undran är nu: hur mycket ska man kräva av en treåring? Han har inte riktigt fattat att man ska springa fort utan lunkar mest på. Vi har inga jättehöga ambitioner utan håller på mest för att det är så roligt men visst vore det kul att köra en eller annan tävling också.
Här finns väl gott om erfarenheter - berätta gärna hur ni har gjort med era unghästar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
alla tränar så olika… Men det absolut viktigaste i all träning är att du och hästen har roligt!! Se till att alla körturer slutar bra, kör aldrig hästen helt slut utan låt det komma i sin egna takt. Det tycker jag är det bästa.
Försök hitta någon att träna ihop med, och åk till banan och kolla av hur snabbt det kan gå på ett varv… sen träna på lite mera och så småning om så kan man kvala och starta…
Typ så har vi gjort… och hästarna förbättrar sig år för år… Vi har inga stjärnor… men barnen har kul med sina ponnysar och känner att de ser fram emot nästa säsong… det är viktigt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

tack, för tipsen. Det är så lätt att man blir stressad av alla runt omkring, men jag försöker alltid att tänka på att "skynda långsamt" - han är ju trots allt bara tre år….
#2 Ja det är ju som sagt lätt att köra för mkt… Men det är bra att köra mycket men utan att pressa dem. Variera träningen.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Att träna på banan med en nybörkjarponny är utmärkt. Däremot måste man inte köra snabbt med dem just då. De kan behöva bekanta sig med omgivningen och hur det ser ut på en travoval.
Då det gäller träningen tycker jag inte att man ska köra sin ponny mer än 3 ggr i veckan då den är så ung. Jag skriver köra, för träna betyder (för mig) att man kräver lite mer fart av sin ponny. En 3-åring kan gått gå och luffs i sitt eget tempo och skulle den sen vilja springa på så ge den massor med beröm. Annars tycker jag gott att den kan få gå och luffsa tills tills den blir bortåt 4 år innan man börjar kräva lite mera fart.
En del ponnysar springer fort direkt, mer eller mindre av sig själva, medans andra behöver mogna. Det är bara att lyssna på sin ponny och tänka på att den mellan varven är inne i växtperioder och kan därför behöva gå ned i träning.

…och vi brukar låta våra unghästar springa så mycket de orkar i typ 100 meter när vi kör dem, så de lär sig att springa på, vi brukar avsluta körturen med litet full fart innan vi skrittar hem sista biten, om de sedan springer i femminuterstempo i full fart spelar ju ingen roll, de ska ju bara lära sig att springa på litet, och så har vi oftast två hästar så kan man träna omkörning och låta unghästen "vinna" så blir den glad 
Men körning 2-3 ggr/vecka och viloperioder däremellan när det behövs, vi kör unghästarna mellan 4-8 km