Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 2111 ggr
[tottilas]
0

Köra mot egentränad/egenägd häst??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

får man köra mot sin egenägda häst i lopp? såg elitlopplistan i kat B.

nemesis
0

nej det får man inte .jag kopierar från Sptf :

Man får inte köra mot häst man äger eller är delägare i oavsett vem som står som tränare enligt reglementet.

detta gäller även inom familjen ägda hästar. vi råkade ut för detta i derbyt 2009  och blev då tvungna att tvångsstryka den ena hästen pga av detta.

giffan
0

Man får köra mot egen ägd häst. Man ska bara köra den man har mest % i. Så deläger man den ena och heläger den andra så ska man köra den man egen äger.. Eller om man har födit upp den ena och äger båda, då ska man köra den man födit upp.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

StuteriSolo
0

Men man får aldrig köra någon annans häst mot egentränad häst

VeronicaP
0

Vet inte vad som gäller men han står ju inte som tränare på den utan de gör syster och ägare är ju team , vet inte hur man ska tolka det.

Men det är ju en annan sak med i Kat A där en ponny är inbjuden som inte ens har gjort en godkänd start i år utan blivit diskad i sin start trodde att de var tiderna för i år som gällde ?

giffan
0

#0 Jag antar att det där beror på ´hur teamet är skrivet… Han kanske inte är med i teamet..?

~ Anneli ~ 

Stuteri-Ekslatt
0

Det gäller även familje ägda hästar, alltså är teamet familjen.

palomia
0

#1 Ni fick väl stryka för att dom precis köpt hästen och skulle göra kuskbyte. Ägarskifte är inte giltigt skäl till kuskbyte men däremot är tränarskifte giltig orsak till kuskbyte och SPTF hade inte hunnit ändra varken eller och den andra aktuella hästen stod ni inte som ägare till.

Kan ha fel men det är så jag kommer ihåg det.Glad

#0 Så länge han inte står som tränare och det inte är totolisatorlopp får han köra annan häst.

nemesis
0

# 7 nej vi skulle inte göra något kuskbyte. malin var anmäld på rezeda ernst och martha Muhle var anmäld på Napoleon Dar . malin hade ägareintresse i Napoleon Dar och fick därför inte köra Rezeda Ernst i derbyt.

nemesis
0

#7 varför skriver SPTF så här på sin sida då?

Man får inte köra mot häst man äger eller är delägare i oavsett vem som står som tränare enligt reglementet.

Jag tycker det är en löjlig regel men kan någon förklara hur det ligger till??

giffan
0

#9 Det där kan jag inte svara på varför de skriver så där.

Det jag kan anta är att när det är ett team namn som står som ägare kan det ju vara pappans bolag eller liknande som står som namn bakom ägarskapet, och då har det ju inget med barnet direkt att göra…

Jag är ganska säker på att familjen ifråga har bra koll på hur man får göra el inte… men är man osäker och vill ha ett svar kan man ju kontakta den nya ponnysportchefen på sptf… han borde veta tycker jag.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

Familjen ifråga HAR kollar OCH dubbelkollat och fått klartecken från både SPTF och ST. Varför det är olika vet jag inte men reglerna ändras ju hela tiden så man hinner knappt med i svängarna.

Förr fick man inte köra mot egenägd (eller ägd av släkting) och inte ens egentränad om man körde annans häst. Sedan var det ett tag man fick göra det utom i totolopp. Sen vet jag hästar som för några år sedan nte fick starta pga detta. Och nu får man tydligen igen.

Men får man det är det ju toppen.

VeronicaP
0

#11 Ja det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna Oskyldig

Stuteri-Ekslatt
0

Vi behandlas tydligen olika????

palomia
0

#8 OK (tycker iof att ungdomarna själva skall få avgöra vilken häst dom vill köra och tyckte det var tråkigt att ingen av hästarna startade det aktuella året…)

#9 Hittar inget om

Det enda jag hittar är §41 i ST's tävlingsreglemente, hittar ingen annan tillämpning i ponnyreglementet och då är det helt OK att köra som dom gjorde.

stallnysater
0

så här skriver Rikard på SPTF's hemsida:

Kevin Oscarsson kör Iva Roll även i Elitloppet. Mamma Susanne Oscarsson, som
står bakom pseudonymen Team Oscarsson, har visserligen Lexius i samma lopp.
Något som reglementet tillåter eftersom man numera bara talar om att körsven ej får köra mot häst vilken körsvennen själv äger.

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

saaraw
0

Måste bara säga att jag sällan är inne på denna sida och heller inte skriver inlägg här, det finns redan för många överåriga kuskar här. Men nu när vi har fått tillbaka Sveriges bästa ponnykusk på tävlingsbana så skall detta tjafs som jag ser det börja debateras om man får köra mot egenägd häst el inte. Tror ni inte familjen i fråga har kollat detta innan start de är troligen medvetna om hur PONNYSVERIGE funkar. (jag vet att de som någon ovanstående också sagt  att de dubbelkollat med st och sptf) Varför inte ringa och fråga personligen innan ni börjar hänga ut folk här, för ingen är väl dummare än att man begriper vem ni menar. Onödigt tjafs som får fler och fler att lämna detta ponnytrav pga såna här dumma inlägg och annat onödigt tjafs. Sluta upp med sånt här och var glada för varandras framgångar. Tycker också att detta skall vara en sajt för våra barn och ungdomar och inte för en massa vuxna som gömmer sig bakom psedonymer. /Mvh Therese Bjurman

Stuteri-Ekslatt
0

Där är inte någon som hänger ut någon .Det var bara en fråg som någon ställde och det är ju bra att det inte är några problem och det var nog inte någon som inte ville att berörd ponny och kusk skulle få starta. ser inte att det är personligt utan det var en fråga och det är ett forum för alla åldrar. Ponnytrav vore väl inget utan föräldrar som ställer upp, du kan väl inte räknas till den skara som du anser hör till ponnytrav iFokus i så fall alla kanske inte är så pålästa när de ändrar regler varje år. Med vänlig hälsning Marina lundberg som är vuxen men är uppfödare till kuskar och ponnyer och tycker det är kul att följa med på vad som händer. Sen tycker jag att det är att ta till att den person du nämner skulle vara sveriges bästa ponnytrav kusk det är väl att nervärdera alla andra kuskar.

saaraw
0

#17 Tänker inte hålla på att debatera med en massa folk här, men förstod att jag kommer att få en massa komentarer för mitt inlägg. Så jag svarar ovanstående på följande. Jag har två egna barn som kör ponnytrav och är duktiga och jag tror knappast de känner sig nervärderade för mitt inlägg utan det är vi vuxna som tänker och tycker åt våra barn. Det är ju bara fakta jag skrivit statistik ljuger aldrig. (se SPTF statistik) Sen har vi hur många superduktiga barn och ungdomar i detta land att vara stolta över. Kan bara tala om att ponnyförbundet reagerat över inläggen som är gjorda här och därför gått ut och skrivit på SPTFS hemsida. Se inlägg 15.

Undrar sedan också varför inte denna diskussion kom upp innan start utan kom upp efter ponnyns enorma prestation.

giffan
0

En liten följd fråga… tävlade inte dessa hästar mot varandra i elitlopps testet? Redan där skulle det ha upptäckts om något inte stämde tycker jag.

~ Anneli ~ 

CASSY
0

Instämmer med #19 och 18. De listorna har ju legat ut längre på nätet än Elitlopps listorna och framför allt så fanns ju pogram att få och läsa på Solvalla. Håller med om att Kevin is the champ.