Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1699 ggr
cissiwi
0

INSTÄLLT Åby 28 maj

JAHA – då har det hänt igen!
Det blev tyvärr för få anmälningar till vår tävlingsdag. Hur vi än vänt och vridit på saken går den inte att genomföra. Endast 2 lopp fick godtagbart många anmälningar, resten fick 2, 3 eller 4 anmälningar i varje. Det är inte möjligt att genomföra en hel tävlingsdag med alla fasta kostnader det innebär, när inte ens hälften av propparna fick tillräckligt med anmälningar.

Vad ska vi göra åt detta? Är det någon som har några snillrika förslag?

ongen är kort, många klubbar ska samsas om helgerna och alla är vi beroende av att det kommer tävlande även från andra klubbar än den egna.

Känns väldigt tråkigt att behöva skriva dessa rader.

/Cissi

P.S. Den här texten har jag också lagt in på trådarna "Anmälan Åby 28/5" och "Vilka kommer till Åby?" för att ingen ska missa det.

VeronicaP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ni koll på så att alla som mailat kommit fram ? var ju någon som inte mailen hade kommit fram för såg jag ju innan idag

ryttarn
0

Flyttar över mitt inlägg hit från en annan tråd på samma tema----

Kan förstå att det är tungt. Vi såg ju den gågna helgen att varken Mantorp eller Åmål, som annars brukar ha mycket anmält, fick speciellt mycket anmälningar.

Jag tror att vi lite till mans måste sätta oss ner i klubbarna och fundera på hur vi skall lägga upp våra travdagar framöver. Proppositionerna är en sak, sedan är det arrangemanget i stort (absolut ingen kritik mot Åby utan tänker mer gennerellt)

Några saker som jag tror är viktiga.

- Max antal proppar som reglementet tillåter samt några reservproppar

- Renodlade proppar, dvs blanda inte penga hcp, intervall hcp och rekord hcp på samma dag.

- Se till att det finns proppar så att varje "klass" kan starta i två lopp.

- Gör något extra av arrangemanget och annonsera ut detta. KAn vara att man har ett "meatingpris" till framgångsrikaste kusk eller ekipage, gubb o gum lopp (altid poppulärt hos oss överåriga, mm

Idag är bränslet så dyrt så man vill ha lopp till full transport och gärna två starter/häst. Kan man dessutom ge extra morröter till den som betalar(föräldrar o dyligt) så vinner man deras röst i vart man skall starta.

Det var lite tankar från mig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

cissiwi
0

#1 Den som skrev att han/hon inte fått läskvitto, skrev längre ner att han/hon läst inlägget med alla inkomna mejlansökningar, så då var det nog OK där. Sedan är det ju svårt att veta om alla verkligen är inkomna men det brukar ju sällan försvinna om man inte får felmeddelande. Det var därför mejladressen var länkad på hemsidan, just för att det inte ska bli fel på någon bokstav.

#2 Bra att du flyttade hit ditt inlägg. Jag rörde ju till det med att skriva på flera olika trådar.
Tack för synpunkterna, jag kommer att spara förslag som kommer in.

Vad gäller proppar inbillar jag mig att det är lättare för ekipagen att hitta 2 lopp var om det finns både tids- och pengalopp.

Känns som om det blir ännu svårare att få fulla lopp med jättemånga proppar att välja bland.

Gubb/gummlopp vore kul. Men då begränsar man ju de officiella loppen till max 1 för de som har förälder/överårig som ska delta med deras ponny.

Kringarrangemang – ja den här gången hade vi tänkt ha köp/säljmarknad.

Dessutom hade vi satsat på ett bra prisbord för alla prisplacerade, presentkort på Börjes till kat A som numera annars blir utan pengar.

VeronicaP
0

Det var jag som skrev det , men det var en annan som hade fått ringa och kolla med Åby och deras mail hade inte kommit fram så jag tänkte att de kanske är fler som haft samma problem.

ryttarn
0

#3 Problemet med att blanda proppar är att vissa hästar får massor av proppar att välja mellan och andra får ingen. Vi har i år två starthästar, Ratatas Raimon(palle) 2.07,4 och 3600:- på kontot. Sedan har vi Troll Twix, 1.58,8 med 12.550:- på kontot.

Palle hade vi kunnat anmäla till propp 9,11,12 och 13 och han skulle ha vinstchans i samtliga. TT hade vi kunnat anmäla till propp 13. I teorin hade hon väll kunnat starta även i 12 men hade inte haft något i loppet att göra…. Detta var ett konkret exempel på hur det kan bli när man blandar och ger lite för mycket.

Om man renodlar propparna så är det oxå enklare att skriva ut många proppar utan att det blir otydligt.

Nu var ju inte detta anledningen till att vi inte anmälde utan att vi haft och har fullt med lopp som passar här hemma ikring just nu och då åker man ju inte längre än nödvändligt.

Jerker Klang,

www.isil.se

cissiwi
0

#4 Det var en annan som också skrev att mejlet inte kommit fram men som sedan kollat min lista över inkomna.

#5 Problemet ligger nog mycket i att bensinpriset rusat i höjden och att man då väljer att tävla hemikring. Det är många som slåss om de tävlande.

När vår första heldag den 10 april skulle varit fick vi heller inte tillräckligt många anmälningar. Den gången var det många som skrev att deras hästar inte var i tävlingskondition så tidigt på säsongen. Nu när säsongen väl är igång är det för många banor som slåss om det krympande antalet tävlanden, verkar det som.

ryttarn
0

Ytterligare ett litet exempel. Jag vill inte uppfattas sommästrande och detta är absolut inte en kritik mot Åby utan egentligen en mer allmänt hållen fundering.

Så här tycker jag tycker att en bra grundlagsdag kan se ut för russ. Kör man GL enligt nedan med 5 sekunders mellanrum kan de allra flesta starta i två lopp. Med våra hästar igen som ex skulle jag kunna anmäla palle till 2.15 och 2.10 och TT till 2.00 och 2.05. Det blir lätt, rent och överskådligt. Motsvarande går säkert att köra även för kat A (var så länge sedan så det får någon annan exemplifiera)

2.30, 2.25, 2.20, 2.15, 2.10, 2.05, 2.00, 1.55

Penga hcp är klurigare och där bör man vara noga med att tänka på hur hästarna i den egna klubben och i de klubbar som man brukar gästas ifrån ser ut. Dra ut listor ur sportsystemet på de banors hästar som ni ser som intresanta, konstruera sedan exempellopp och se hur dessa teoretiska lopp ser ut. Sedan händer iof mycket på de två månaderna men då ersätts de tänkta hästarna med andra, fördelningskurvan i de olika klasserna brukar vara förvånande konstant.

Förra året valde vi innom VPTS att enbart köra rekordbaserade lopp på heldagarna. Detta då vi rent historiskt kunde konstatera att det var till dom loppen vi alltid fick bäst anmält. Hur man tänkt i år vet jag inte, men hittils har det enbart varit rekordhcp.

Det är viktigt, tror jag, att man efter varje tävlingsdag, oavset om det blivit många, få, eller inga lopp, sätter sig ner och annalyserar och drar lärdom om vad som varit + och vad som varit -. Först då kan man utvecklas och få till en bra mix på proppar till sina tävlingar.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Fast jag gillar när man även skriver ut penning handicap , vi har några hästar som det passar perfekt på .

Tycker väl eg inte att det är fel på propparna om jag ska vara ärlig, vi hade kunnat anmäla 3 st och någon/några gått mer i ett lopp (nu har jag bara kollat russ propparna denna gången då vi bestämt att ingen shettis skulle ut)

Något som alltid saknas däremot på Åby  propparna är en propp för de snabbare ponnyerna både i Kat A och B

ryttarn
0

#8 Jag har ingenting emot penga hcp, vad jag vänder mig emot är när man blandar på samma heldag. Har hittils aldrig sett att det funkat något vidare.

Jerker Klang,

www.isil.se

cissiwi
0

Kollat i facit är just vad som är gjort. Den 10 oktober förra året gick vi ut med 16 proppar, 14 av dessa blev av (1 inställt var monté kat B). 2 av loppen hade 14 startande, 9 lopp hade 8-12 startande, 1 hade 5 startande. Dessa proppar var liknande dem till 28 maj.

Sedan kan jag hålla med om att det saknas tidsproppar för de allra snabbaste (Åby har ju inte så många av dem).

[cancan]
0

Jag saknade propp till de snabbare russen..

bohuslan
0

Det som framför allt fattas är barn och hästar. Det kommer inte ut tillräckligt många nya kuskar. Vi är för dåliga på att rekrytera nya utövare tll vår sport.Förra året var det 6 åttaåringar som tog licens,i hela landet. Det kan inte räcka till för alla tävlingsdagar som man vill köra i klubbarna.Planering mellan klubbar förekommer inte över huvud taget.Om inte det skall bli ännu sämre tror jag att vi måste tänka efter innan det är för sent.Färre tävlings dagar och fler sponsorer. Dennis.

ryttarn
0

#12 Mycket sant!

Rekrytering är oerhört viktigt men inte något som man löser snabt. Det är ett långsiktigt arbete på både klub som riksnivå. Jag tror på att ett nära samarbete mellan klubbar och travskolor är ett måste. Men detta är ingen snabb lösning utan något som är ett långsiktigt arbete som varit oerhört eftersatt de senaste åren.

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

#10 Som jag skrev i #7, det är ingen kritik mot er utan mer allmänt tänkande…..

Jerker Klang,

www.isil.se