tokajer m.l
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
nogen som vet hvem som har kjøbt tokajer m.l, vet det av nogen från frankrike, men nogen som vet hvad de heter?
polly
Är han såld till Frankrike ? Synd på en sådan fin toppstammad hingst om det stämmer !
Om han nu hamnat där så hoppas vi att han gör bra reklam för gotlandsrusset så att dom vill köpa in fler sedan. Fast jag undrar vad för hästar han kommer att tävla mot? har inte läst att det finns ponnytrav i frankrike.
#2, Är inne på dina tankar. Läste en annons här för ett tag sedan, de efterlyste elitponnytravare dit. Förstod inte riktigt vad de ska med det till, om de inte finns någon utbredd ponnysport. Eller det kanske det gör???? Någon som vet?

Tror att de kommer att hamna på någon stor travbana eller anläggning i Frankrike :D
Det är vad jag har hört i alla fall
Tanken med förfrågan från Franska travtränare och familjer är att de är på fram-marsch att starta upp en kopia av SPTF och det svenska systemet med ponnytrav! Så många av de stora travtränarna med barn kommer att vara på jakt efter fler ponnysar i Norden. De har sneglat på oss länge och är nu redo att börja köra ponnytrav där! Så om något/några år kommer vi nog kunna se ett brett utbyte mellan Frankrike och Sverige både när det gäller utvecklingen och även med ponnysar och tävlingar.
Tokajer M.L kommer bli en superbra förebild för den svenska ponnytravsporten och jag personligen tror att Tokajer kommer öka intresset för de svenska russen. (I dagsläget är det kat.B som är intressant) Så man får passa på att önska Tokajer och hans nya familj stort lycka till.
Jag vet att flera har fått förfrågningar redan nu om att sälja sina ponnysar dit ner, men eftersom många är aktiva här och har något/några år kvar så vill vi nog behålla våra ögonstenar, innan man vet att Frankrike kan vara ett bättre alternativ till någon utlåning/försäljning inom Sverige.
Helt klart intressant att följa utvecklingen där nere!
För ett tag sen fanns förfrågningar från ett stort relax/semesterresort om att få köpa russ…..tittade på deras hemsida, men inget var klart ännu och jag tycker att våra fina russ inte platsar som "försökskaniner" där. Bättre då att sälja till seriösa tränare med ungar som är intresserade!

Förhoppningsvis kan det även bidra till att intresset åter ökar i sverige igen. För vem vill inte slå fransmännen…
När dom väl börjat så tror jag att de kommer satsa framåt.
Tänker bara; Finns de nå lopp där? Är ju kul att de satsar och om några år kanske de här jättebra snurr på ponnytravet. Men om det inte finns några lopp så kanske det inte känns så lockande för oss här i Sverige som ska avveckla och har talangfulla hästar att sälja dit, om de inte har några lopp (och kan utvecklas).

#8 Fast med den utvecklingen som råder i sverige just nu verkar det hugget som stucket… Ett land på väg upp och ett på väg ner…
#9, men det är fortfarande ett faktum att russen har de finaste i loppen i Sverige (kan jag påstå det utan att bli halshuggen???). Vi har fortfarande en stark elit och flera fina travare är på väg uppåt. Inte ens våra grannländer Norge och Finland är i närheten av samma kvalité på de största loppen som Sveriges. Finns väl mest snabbtravande russ här, eller är jag ute och cyklar?
Måste poängtera nu att jag inte säger att jag inte tycker att man absolut INTE ska sälja häst till Frankrike! De får det säkert jättebra där och det är ju upp till var och en var man vill sälja sin ponny. Men tänker lite ur eget perspektiv. Jag ville inte sälja min ponny till Norge trots flera fina bud för jag tyckte det försämrade hans möjligheter att vara med i de största loppen i framtiden, till exempel. Men som sagt, det är upp till var och en var och hur man vill sälja sin ponny.

Jag tycker detta med Frankrike är kanonspännande. Frågan jag ställer mig är dock varför man börjar med toppen? Är det inte bättre att man gör som man gjort i våra granländer, börja med en "bredd"?
Ett starkt intresse för ponnytrav skapas inte av att några barn till kända tränare köper elithästar från utlandet. Skall man ha ett brett intresse måste man nog börja i andra änden. Sedan behöver ju iof dessa olika "ändar" på pyramiden utesluta varandra. MEn jag har lärt mig genom åren att oavsett vilken idrott/sport man håller på med så måste en elit vila på/komma från en bred bas.
Här är väll iof ett problem vi brottas med i Sverige oxå just nu, man satsar hårt på toppskiktet men glömmer att rekryteringen till basen är en förutsättning för nästa generations elit.
Skall bli mycket spännande att följa utvecklingen i Frankrike och som uppfödare och Russ nörd ser jag ju gärna att marknaden för våra fina russ utökas.
Kanske skall man dra sig tillbaka om några år när man är pensionär och bli russuppfödare i Provance 
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Som jag förstod det så vill man ha elit hästar för att man ska kunna göra reklam för det. Jag tänkte precis som dig Jerker att det var bättre att börja med en häst som har mer att ge och att loppen kanske blir jämnare. Men det var en elit häst de var ute efter just för att kunna marknadsföra ponnytravet genom det.
#12, håller med dig helt och hållet Jerker.
men av der nogen som vet hvad de heter dom som äger honom nu?
polly
# 11 Amandah, dom har inget ponnytrav i Frankrike, men håller på att bygga upp en verksamhet, så det kommer att bli lopp där!
#16, OK. Då är det som jag trodde.
jag bor i frankrike för stunden och jag får ofta förfrågningar om ponnysar…
de skall ha 9 lopp i år om jag inte hört fel… så de vill ha startklara medelklassiga b-ponny. vet en köpare som vill ha två nu. framgångsrik proffstränare… :-)
hör gärna av er om ni vet några som är intresserade…
Jag startde en tråd tidigare om detta. Jag fick förfrågan om vilken häst som är bäst i Sverige och vad dom skulle ha för den. Just den tränaren skulle ha en elithäst, den bästa till sin son. Priset hade ingen betydelse. Jag bollade detta samtal vidare och förmodligen blev det sedan bestämt att Tokajer flyttar.
Jag tolkade detta som att dom ville köpa den bästa för att kunna sopa banan där nere och på så vis få sonen att framstå som en duktig kusk. Att köpa sig framgång har aldrig varit min grej och jag säger inte att det är så, men så uppfattade jag det när jag fick detta samtal.
Så jag håller med #12 om att börja från grunden för att kunna få en hållbar plattform och utveckling, men det kanske bara är jag som har fördommar om franska tränare som har pengar som gräs och ska ha dom bästa hästarna, och tror att alla vill sälja sina hästar bara dom betalar bra. (Nu kanske jag får en massa skit för detta men det är mina tankar och uppfattningar)
Ridsidan är ju likadan om man vill jämföra. Föräldrar köper ponnyer för flera hundra tusen som bara hoppar och vinner. Barnen behöver inte vara duktiga ryttare utan dom har hästar som gör jobbet.
Fattar ändå inte vad man ska med en bra häst till om det inte finns nå lopp och motstånd. Lite allmänt feltänk, känns det som. Måste vara ännu mer omöjligt att satsa på en elithäst där än i Boden…. ;)
Visst, det kanske blir lopp där om några år, ja. Men det tar tid att bygga upp ett brett ponnytrav. Sverige är (enligt mig) det största ponnytravlandet och inte började vi med att köpa in den bästa hästen som fanns.

Det går visst att köra lopp på enbart några hästar. Sydafrika har runt 8 ston tror jag det var, som dom kör lopp med 1 gång i månaden. Travet är just nu under uppbyggnad där, tanken är att dom ska köpa in fler hästar men det kostar VÄLDIGT mycket pengar att transportera hästarna dit ner, därav så har dom inte köpt in så mkt fler djur nu.
De har börjat med dugliga märrar, för att även sedan kunna ta föl på dessa och utveckla sporten vidare.
Jag ser inget som helst fel med att man har som sikte att köra lopp i år, det går att köra lopp på ett få antal hästar- detta är även ett sätt att marknasföra sporten och locka dit nya ponnykuskar!

#18 Intresant, vore kul om du raporterar om vad som händer framöver nere i Frankrike. Hur länge kommer du att vara kvar där?
Jerker Klang,
hihi..jo jag hörde att de köpt en riktigt bra häst… hoppas han får dryga tillägg…hihi men jag förstår att tränarn vill ha det bästa… vem vill inte ha det..tyvärr verkar han ha missat att det skiljer mer än en minut på sämsta och bästa russ.. men det lär de få lära sig.
jag har tyvärr inte koll på hur mycke hästar det redan finns.. men 8 lopp är utskrivna. skall höra lite mer.
jag skall flytta hem snart, så jag skall ragga lite fler på plats…

#23 Kanon, se till att dom hittar hit och raporterar med text och bild från de lopp som blir av. Alltid kul med internationel kontakt.
Kanske är det så att franska travförbundet inser att man måste rekrytera till travet på ett bra sätt för att sporten skall överleva långsiktigt. Skall bli väldigt kul att följa. Kanske kan detta sprida sig till fler travnationer, eller har det redan gjort det? Någon som vet hur det ser ut i Italien, Tyskland, USA mfl?
Jag tror mycket på internationellt utbyte innom sport och idrott. Idag har vi ju ett väldigt bra utbyte med bla Nordiskt Mästerskap mellan Sverige, Norge och Finland. Snart hoppas jag personligen att även Danmark kommer till en nivå innom ponnytravet som gör att dom oxå vill delta i detta.
Tänk om vi om 20 år kör ponnylopp på Vincenne som "förband*" till Prix d'Amérique……
Jerker Klang,

Jag tycker vi ska vara stolta och inte klaga över att de vill köpa våra fina duktiga russ :D
vilken underbara reklam för rasen och våra svenska hästar .
Alla är nybörjare i början och ska de då avla lite med så är de väl självklart då att de vill ha bra material.
Jag gratulerar ägarna till att få ha sålt sin fina häst dit :D
Ni som tycker att det är synd att han blev såld till Frankrike kunde ju köpt honom själva då han varit till salu ett tag :D

#24 Finns lite smått i USA, men som jag fattat det är det inte "små" ponnyn utan ganska stora som då körs av äldre och inte yngre :) Inte nått jag vet så mycket om men har hört att det finns från säkra källor ^^ Då både trav och passgång! Finns lite olika fakta om man googla lite :)

#25 Kan bara hålla med. Det jag menade i mitt inlägg(#12) var mer vad jag rent principiellt anser om hur man framgångsrikt skall bygga upp en sport. Utan bas, ingen topp och vice versa. Har man en elithäst och ingen att tävla mot så är det ju inte lika kul som när man har flera kuskar med hästar i en jämn klass.
Jerker Klang,

då blir det inga betäckningar för oss här mer :/
jag tycker det skall bli jätte skoj och se hur det utvecklar sig..tyvärr flyttar jag hem veckan innan första loppet. men jag skall framföra att ni vill ha information och bilder…
tror russen uppskattar de franska banorna som knappt har dosering, om ingen alls..
här har ni tävlingsdagarna
Courses
28 mai. Hippodrome d’Arras
13 juin. Hippodrome d’Arras
13 juin. Hippodrome d’Arras Après la dernière course
17 juillet. Hippodrome du Touquet
…17 juillet. Hippodrome du Touquet Après la dernière course
28 aout sur l’Hippodrome de St Omer
28 aout sur l’Hippodrome de St Omer Après la dernière course
4 septembre l’hippodrome d’Abbeville

Rent egoistiskt hade jag velat att Tokajer stannade i Sverige eftersom jag hade velat ta fler föl efter honom.
I övrigt tycker jag det är kul att Frankrike vill komma igång med ponnytrav och önskar dem bara lycka till. Som det ser ut nu (om besiktning är ok o betalning kommer) får Tokajer sällskap inom kort av min Yramis som oxå ska ner till Frankrikes travbaner 
#29 kommer det finnas startlistor på nogon hemsida för loppen? Så kan man ju se vilka startklara ponnysar där finns! :-)
Det pratas bara om Russ….
Om Frankrike nu ska "kopiera" SPTF så bör de väl ha A-ponnyer också eller….?
Var tog A-ponnyerna vägen i Frankrikes ponnytravsatsning?

#32 Man kanske resonerar som så att Russ loppen är enklare för "stortravs" publik att ta åt sig, att man börjar i den änden för att marknadsföra ponnytravet. Slår det väl ut kanske det även blir kat Alängre fram…..
Jerker Klang,

Följer med stor glädje satsningen i Frankrike! Rapportera gärna till Ingrid Hagelberg eller mig om vilka som säljs. En dialog är igång mellan Frankrike och Svenska Russavelsföreningen för att hjälpa dem i ett framtida avelsarbete. Vi vill ju gärna att de behåller rasen intakt och följer den svenska stamboken!
Utifrån Svenska Russavelsföreningens perspektiv så ser vi gärna att dessa försäljningar följs upp i vår tidning Gotlandsrusset- hör bara av er till någon i styrelsen för artiklar mm eller annat ni undrar över eller vill informera om!
Lycka till med försäljningarna!

#34 Kanonbra innitiativ.
SvRAF kanske skall anordna en kurs i Franska för russuppfödare ;)
Jerker Klang,

#35, tycker att dom borde första ordna en kurs på Finska 

#34 och #35