bredda med bakbenen
Jag undrar om det finns några skydd eller någon slags utrustning som gör att mitt ena russ breddar med bakbenen. han breddar med vänster men inte med höger så då slår han på sig och galopperar med baken. Lite svårt att förklara :P Han springer dock jättefint när det inte går så fort men när han måste anstränga sig lite mer funkar det inte ''/
Jag tror inte du kan få hästen att bredda sig bara för att du vill det. Det bestämmer nog hästen. Däremot tror jag att eftersom han inte klarar av lite högre farter, att han ännu inte är mogen att gå i dessa farter. Fortsätt träna i något lugnare tempo ett tag till och låt honom hitta benen. Då kan du sedan succesivt öka farten mycket lite varje gång. (Alltså inte varje gång du kör utan över flera månader) Risken blir annars att du får en häst som går orent. Och det vill man ju inte ha, eller hur?! 

Jag skulle träna mycke i tungvagn, alltså inge fort utan se till att han travar taktmässigt och jobbar ordentligt med bakbenen. Alternativt så kan man köra lugna backjobb, få dem att bygga muskler på insidan av låren. De är vad jag skulle göra, så gör vi med Gemini :)

Förslagen ovan är mycket bra och brukar fungera.
Man kan även sätta på skydd eller lindor på bakbenen, vissa hästar gillar inte det och går då lite bredare med bakbenen. Detta behöver man oftast inte ha så länge, för de lär sig att det är bättre att gå bredare bak och gör det sedan även utan skydden.
Förr hade man spridarskor, men det sliter mycket på hästens ben, så det är inget att rekomendera.

Fokusera inte bara på bakbenen utan be någon som kan balansering titta på hästen. Ofta får dom inte plats och det hänger lika mycket på frambenen som på bakbenen.
jag hade testat boots och lite tyngre sko fram. men först kollat igenom hästen så den inte har ont.
#1 Asså grejen är (det är ju pilot som ni kanske förstår) att han kan spring när han väl koncentrerar sig eller vad jag ska säga, han har sprungit 10 på banan utan problem liksom. men han flyttar rumpan först till vänster sen till höger. Det är svårt att förklara man måste sitta bakom för att känna och se hur han springer.
#2 Aa jag har börjat träna i backar så ska testa de ett tag. men hur många gånger i veckan kör ni det eller är det varje gång? musklerna måste väll få vila? :)
#3 De där skorna har jag hört talas om och vi tänkte testa det bara typ en gång på banan för att se om de funkar och sedan ta bort dom, vet att de sliter men kan va värt att testa för ett banjobb en gång bara :)
#4 Jag ska göra det, dock har jag tappat bort nr till en kille som ska vara jätteduktigt så måste få tillbaka det :)
#5 Han har inte ont det vet vi, har vart så mycket skador på han så han kollas regelbundet. och han är helt frisk. Boots funkar inte så bra, har dock inte testat tåvikter men min syster tyckte inte det funka ''/
#0 Jag ville få en kiropraktor att tillse om där fins skevhet ( i korset ) då han bara breddar till ena sidan. Vi har just riktat upp en svensk importerad ruus med den felen - med succes !
Mvh bj / dk
#6 jaha! Trodde du fått en ny ponny.
Har varit med om två russ som behöver bredda ut baken. Den ena, Musse, har gigantiskt framsteg och hade kunnat tjäna massa meter om han tog i lite mer med baken. Men han är ju bara barnet ännu, så det kanske kommer med åldern.
Den andra, Zolero, fick inte plats med sitt baksteg, vilket jag förstått är ganska vanligt. På honom la jag ner massa vikt på att fixa till framsteget - förlänga det. På honom fungerade det kanon med tåvikter. Läste att det inte gjorde det för din. Då kan jag rekommendera att pröva raymondcheck! Hästen lägger sig tydligen i den på något sätt så framsteget förändras.
Annars: satsa på fysisk träning! Bygg upp musklerna i baken, backträning! Min "problemponny" måste haft Sveriges mest pumpade bak, och det blev lite bättre.
Dessvärre hade han också problem med stelhet. Som #7 skrev här, KOLLA KORSET! Jag fick massera min innan träningspassen ordentligt på baken så han blev mjuk.
En annan sak är att kolla upp munnen. Problem där kan ge mindre trevliga konsekvenser på hästen….

Jag skulle också rekommendera backträning. I skritt och med BRA brösta och svängel och med baksele så han drar RÄTT. En högt spänt QHvagn och förbygel hjälper föga. Då får han dra med magen istället för bogen, ryggen och bakbenen.
Utrustning är sååå viktigt!
I övrigt tåls att upprepas; kolla så han är hel och inte har ont! Kiropraktor och massör.
Jag skulle dock absolut avråda från att massera innan träningspass. Vid massage frigörs mjölksyra och muskelminnet släpper och att träna direkt efter massage ökar risken för skador!
Om hästen är stel i början av arbetspasset så se till att värma upp ordenligt! Skritta, jogga och kör dressyr som uppvärmning.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Man kan testa att lätta honom fram om det är så enkelt att han inte får plats med bakaktionen. Då sticker han ett ben imellan frambenen för att undgå att slå ihop.
Strunta i all balansering, be en kiropraktor kolla först. Det kan vara ett bakknä, korset, eller t.o.m. framme i bogen på andra sidan, alltså parallellt! Att hålla på att tynga och fixa kan göra mer skada än nytta!
#12 Håller med. Att trixa med olika typer av utrustning och balanseringar innan man vet om hästen är helt okej är inget att rekomendera.

Jag anser, kolla att din pnny at frisk och kry! Prova tunga skor bak, kanske till och med med grepp. Har fungerat åp både Born Fighter, Björksta Guten och Björksta Eddie!
http://carolineforsner.blogg.se/

mycket back träning!
Tack för alla svar, väldigt tacksam!
#9 Min syster har testat med raymond men hon tyckte inte de blev någon skillnad jag får väll dock testa själv och se vad jag tycker om jag har en annan uppfattning.
Det kmr en akupunktör som också knäcker till dem om det behövs nästa vecka så hoppas hon hittar något! Munnen tittade vi på han i somras och det är inga problem, han har ett nytt bett som funkar jättebra nu.
#10 Jag kör inte med QH hemma utan med remsele och de sitter inte så högt upp :) Har dock ingen baksele ''/
#11 Han är redan lätt fram utan några skydd och det funkar inte för han ''/
#12 Det kommer en akupunktör/kiropraktor ut nästa vecka så kör backträning så länge :)

Som baksele kan du bara vända på en brösta! =) Fäst den i vagnen så vagnen inte trycker på i nedförsbacke.
Har du långbrösta och svängel så han kan dra odentligt i uppförsbackarna?
Jag har långbrösta men den vagnen som har en svängel är superlätt. (finns sådan på travskolan)
fatta inte riktigt de där med bröstan :P haha
Förändringen kommer ju inte på ett pass. Utan det tar ett tag. Särskilt när det gäller utrustning får man ge det ett tag innan man märker skillnad. Man får inte magrutor av att köra sit-ups en kväll… :)

En baksele sitter med en rem över korset som håller den på plats. Sen en bredare rem runt bakbenen och så spänner man den frammåt i vagen.
Så alltså kan du ta en vanlig brösta och sätta den i andra änden på hästen - bak istället för fram!
Så när hästen går i nedförsbacke och vagnen vill trycka på i skalmögglorna (och trycker på magen, armbågarna och manken) så tar bakselen emot vid hästens bakben och bromsar där istället. Vikten från vagnen lägger sig då på en större yta och på mjukdelar och starka muskler istället för att riskera att skada manken.
En vagn som är tungrullad är inte bra att klättra med. Det blir dubbel tyngd då. Speciellt om hästen inte har så bra utrustning. Ta då hellre en lätt vagn med svängel och spänn den lågt i selen =)
Lycka till! =)
(OSB! Jag säger inte att allt det här är det Enda Rätta eller så man Måste göra! Jag ger bara av mina erfarenheter och kunskaper från de utbildningar jag gått.)
#19 Nej det vet jag men hon testade ett tag.. Jag kan ju i alla fall ha en annan uppfattning eftersom jag inte tränade eller höll på med han alls då. Nu är det bara jag som har han dessutom hade min syster bara kört shettis innan och det är skillnad på russ och shettis så jag kanske känner bättre än henne? :)
#20 Mycket tacksam för tips så klart! :) Ska testa det imorgon på han :) tack bea det lät bra ;) haha
#22 Ska inte ni ner på banan på lördag? Då kan du kanske prata lite med Mallan. Hon kanske kan ge dig tips. Och om du ber snällt
(hi-hi) kanske hon kan provköra honom lite och ge tips om vad som man skulle kunna göra. Hon vet också hur man spänner fast en förbygel som baksele.

#23 En förbygel är nog väldigt svår att sätta som baksele…! 
#24 Ha-ha! Men det går! Om man trär den mellan bakbenen.
Självklart menar jag brösta men jag skriver/säger alltid förbygel till allt. Fast jag vet skillnaden. Får skäll av Malena varje gång. Hi-hi! 
Såsom du beskriver att din häst travar. Så travade Winner förut. Men vi har tränat på, mycket styrka och bara ut och lunka mycket. Det gäller att ge hästen tid, rätt mängd träning så lossnar det av sig självt. Det har det iaf gjort på Winner och han travar då bättre och bättre :)
Första säsongen använde jag raymond på Winner och jag tyckte han travade mycket bättre med den. I början kände jag ingen större skillnad men ju längre tiden gick så kände jag skillnad :) Nu har han knappt inget skydd, bara ett par lätta boots fram :)
Jag testade med "bakselen" idag men hade ingen stans att fästa den i vagnen så jag fäste den i gjorden typ på sidorna :P haha men de såg bra ut ;)
Nej jag ska inte ner nu på lördag utan nästa lördag den 19e då får mallan gärna provköra honom och testa om honn vill och har tid :)
#26 Okej, jag ska testa med raymond igen och se om jag tycker det blir någon skillnad om jag hittar det :P :) Okej, tack för alla tips vi får väll se hur han reagerar på allt :) hoopas han får ordning på benen fort för då kmr han bli farlig :D!

#27 Meningen med bakselen är att den ska bromsa upp vagnen när den vill skjuta på i nedförsbacke. Så den ska alltså sitta fast i vagnen.
Kanske finns några öglor långt fram på skakeln? Då kan du ju förlänga bakselen med kanske ett balsnöre?
Annars kan du kanske dra en gummirem (som på slaggjord) runt remmen på selen. Det kan hålla.
Men det bästa är om du kan fästa den i vagnen på något sätt =)
Jag känner en som stretchar (stavning) bakbenen för att göra det lättare för hästen att brädda, kan funka kanske?
#30 han strechas 4 ggr i veckan efter varje träningspass och har gjort de i flera år :) men tack ändå för tanken :)!
#20 tack för det tipset, eftersom jag kör backträning med en tung varmblodsrockard hjäper verkligen bröstan som broms :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights