gapar.
hej (:
vad kan man ha på en häst som springer och gapar när man tar i han ? får man ha Pullar?
eller ska man byta bett?
nos grimma, nos rem? :)

Spärr grimma el kryssgrima skulle jag använda mig av
Har du kollat munnen så att det inte är något vasst i munnen?
Vi har en shettis som ständigt springer och gapar, vi kollade munnen och fick hjälp att raspa men han gapar ändå…
Men det är ju ändå värt att kolla upp munnen.
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

när hästen gör något, kolla då inte bara på vad den gör - utan varför!
hästen sparkade dig. Dumma häst! bestraffning! NEJ! varför sparkade den? Kan det vara så att du kittlade den? Isåfall så är det du som ska ha bestraffning och vara mer försiktig!
Har ni tittat på varför hästen gapar? Sitter utrustningen fel? Fel bett? ont i munnen? vassa tänder? Din körstil kanske behöver ses över?
Undersök varför hästen beter sig som det gör. Sen kan ni vidta åtgärd.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
han har inge vasst i munnen. ska testa med kryssgrimma nu på hnm. och jag kan inte byta bett på hnm för då blir han jättesvår o köra och springer bara och galopperar. men han har inge sår i munnen heller.
spärrgrimma , en remontnosgrimma kan fungera väldigt bra på unghästar & hästar som gapar mkt. Man spänner den nedanför bettet !
kolla igenom hästens mun kan å vra bra !

Eller så kan det helt enkelt vara en gapig häst. Min kompis häst har gapat i princip sedan hon haft henne. Hon är raspad, kollad, och jag vette sjutton hur många bett de provat. Hon gillar att gapa helt enkelt :)
Karsk gjorde också så, men satte spärrgrimma på han och det blev mycke bättre
vad kör du med för käk då? min shettis sprang och småtuggade när han sprang, körde honom med pinnbett så att han inte skulle bli hindrad av kindkäken. men mitt russ sprang och gapade med pinnbettet så jag bytte till kindstroppen och han går ner mycket bättre på käken nu,
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk på att många ponnysar har låga gommar, då blir bettet alldeles förstora. Testa med ett smalare bett som hästen vill sluta munnen runt. Om du lyfter lite på mungipan när hästen står på gången så ser du om gommen ligger mot bettet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus