Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 2274 ggr
MiiaaK
0

Träningsprogram för era ponny?

Hur ser ett veckoschema ut när ni tränar era ponnys? Intervaller, bankörning, långsam? :)

ryttarn
0

Detta beror ju mycket på vart i utvecklingen ponnyn är och hur intensivt den tävlar. Just nu tävlar Palle ganska mycket så det brukar bli en långsam tur och ett intervallpass i veckan då han startar i princip en ggr i veckan de närmaste veckorna. Under "viloperioder", dvs med mer än 10 dagars tävlingsuppehåll blir det mest joggingturer med någon rush i maxfart. När det närmar sig start igen så blir det ett eller två intervallpass beroende på hur längesedan han startade.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Polenta
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När Polenta tävlade körde jag mycket intervaller med henne, enda sättet att få upp tempot på henne, innan årsdebut blev det långa intervaller. Om hon startade varje vecka så gjorde hon inte så mkt mellan loppen, kunde köra 1 intervallpass (korta snabba) och tömköra henne, tömkörde henne oftast dagen före starten då hon fick ladda ur sig lite samt tänka på annat än vagnen.

Blodingen som jag inte har startat med ännu är utav den hetare sorten och honom går det inte att köra hemma, i banjobben är han smällfin och en helt annan häst. Men honom ridtränar jag (motion, skritturer i skogen och galoppintervaller ska vi börja med nu), men honom tömkör jag även då han behöver få ner huvudet och börja använda ryggen och hjärnan lite mer. Fungerar mycket positivt på honom.

Rajmon
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina tränas varannan dag mellan 8-12km i ganska så högt joggingtempo. en gång i veckan går de intervallpass x6 eller 8 beroende på vilken häst jag kör men alltid i 35-40 tempo, intervallen är 500m. Jag kör även mycket omkörningsintervaller med unghästarna!

Tysse
0

Tysse blive  trænet 4 gange om ugen, i de uger han ikke starter løb i. han trænigspass er sådan ud : mandag = langsomt i ca 30 min. onsdag = galop intervaller på bakke ca. 6 styk af 300 m. fredag = langsomt. lørdag = intervaller for vogn, 6 -8 styk af 400 - 500 m.  

de uger han starte løb bliver han kørt 3 gange. 2 x langsomt 1x intervaller Glad

marika-J
0

För mina varierar det från vecka till vecka. Kör dock varannan dag, ibland varje beroende på om det handlar om uppbyggnadsträningen innan årsdebut eller som nu mitt i säsongen och hästen är i form räcker det med ett par intervallpass i veckan (Full fart 500m intervaller) brukar köra olika varje gång, säg 4*500 ena dagen och 7-8 andra. Helt beroende på hur hästen går, om den vill springa mer osv. Sen lägger jag in ett par skogs-lunk-rundor och ett par konditionspass.

Men som sagt, ingen vecka är den andra lik.