Hästar från Lojstahed.
Sätter in den här tråden igen då jag vet att många har skaffat/har hästar ifrån Lojstahed. Det spelar ingen roll när dom är födda. Sätt in vad dom heter, kanske travrek, ev utställningsresultat och om dom varit avelshöjda.

Jaritza 3873
* 1997-06-10
e: Kanel u:Maritza ue:Hubertus
Diplom 2000 med 41p
BIM Nordruss 2003
Rekord: 2.14,1a
Dräktig med Tejas Monljus
En helt fantastisk Russdam. Med sitt deformerade vänsteröra(från födseln) kan hon se lätt galen ut ibland, men är helt underbar att ha att göra med. Dessutom är hon ett extremt bra ledarsto som håller god ordning i flocken.
Har en avkomma sedan tidigare, Björksta Guten e: Rusch född 2001, med rekordet 2.11,8
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jacson
* 2005
E. John Russ U. Sippan UE. Junisorken
Mkt klok och pigg pojk. Ska tävlas i trav om allt går som det ska år 2008.

Lill-Isor född 2001
E:Junisorken U: Penelope
Isor har jag på foder. Han har startat 5gånger, 3gånger hos mig. Han vann 2 av 3 starter ihöstas. Rekord: 2.20.9. Isor är väldigt trevlig att hålla på med, men när man kör är han lite bakrädd.

Lojstas Candlelight e. Juventus u. Bruna Bönan
Rek 2.01.0. Premierad med 39 p. utställd med 43 p.
Lojsta Starlight e. Juventus u Maritza
Rek 2.05.5. Utställd med 42 p.
Lojsta Primus e. Junisorken u. Prillan
Rek 2.24.5. Utställd med 40 p.
Lojsta Irrbloss e. John Russ u. Ira
Lojsta MaiTai e. Duktig u. Maritza
Losjta SvartaPärlan e. Duktig u. Prillan
Lojstas Oliver e Juventus u. Olivia

Ligist
e. Juventus u. Ira
Rek 2.33
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hyvens född 2005
e. John Russ u. Juverina
Lill Sorken e. Junisorken u. Tina ue. Kanel Rek. 2.06,6

VIKTIGT!
ni som vill kan fortsätta att uppdatera era lojstafödda russ här för jag skriver ner deras resultat o bifogar dem till Birgitta Cramér som lägger in det i sin dator till katalogen över Lojstastona med avkommornas meriter. Det är lättare att avelshöja stona då. Tack för er hjälp!
glömde skriva i mitt inlägg #11 att Lill Sorken är född 2001

Att russen från heden började döpas till prefixet Lojsta Namn är jag "mamma" till. Det kommer så många bra ponnyer därifrån, så de gör PR och reklam för sig själva vartän de kommer.
Att ett russ är född på Lojsta Hed är ju ett form av adelsmärke.
Sedan kom en ny bestämmelse att de inte fick heta så (prefix + Namn), för att Lojsta inte är ett inregistrerat stuterinamn. Ägarna i sambetesföreningen är inte överens om att registrera Lojsta som stuterinamn. De som vill att deras gotlandsruss ska ha ett Lojstanamn, döper dem tillLojstanamn i ett ord.
Under flera år, då vi på stuteri Teja bara har haft ett eget föl, har vi valt att köpa en kompis från Lojsta Hed. Det var självklart att fölet inte skulle vara ensam. Det första fölet vi köpte från Lojsta Hed var 1984
LOJSTA-BJÖRN ljbr 416 uppf.Börje & Carola Johansson
e. Björn 315 (br -75 127cme. Dröm 131-Pyra 1599 e.Pysen III)
u. Juli 2247 (Elit br -76 123cm e. Ponte 230-Marit 610 e.Klippman 97
Lojsta-Björn visades som 3-åring, men räckte inte till att bli godkänd. Han kördes in, kastrerades och såldes till Lotta Jågas i Dalarna. Han tävlade i trav, var en trevlig barnponny hade utmärkt temperament.
Lojstasixten e. Junisorken u. Smilla
2.33 startad en säsong,
född 2002
utställd med 41 p

#13 ja det var dom nog;)
blossa född 2007
e.duktig u. lingela
kvalad som 3 åring så kommer vell starta snart:)
1,23 i mankhöjd
41 p
är det någon som har bilder från 2002 på lojsta?:)
#16 Jag undrar det för jag har nämligen hittat flera russ med Lojsta som tilltalsnamn innan Lojsta-Björn föddes 1984 är det verkligen du som kommit med den idén?
Lojsta Bonita f.1975
Lojstaboy f.1979
Lojsta f.1979
Lojsta-Lizette f.1980 e. Hubertus u. Liana
Lojstamartus f. 1980
Carnalit valack född 2002
Travrek: 2.05,3
e. Junisorken u. Certina
Samma som #18, har någon bilder från Lojsta 2002? 
Då undrar jag om nån har bilder från 2001-2002?:)

#16 + #19 Jag föreslog detta 1975 i samband premieringarna.
1979 var det 12 osålda föl e.Hubertus som skulle gå till slakt. Jag ringde runt och ordnade köpare i Mälardalensom räddade 6 av dem, bl.a. Lojsta Expressen, Lojsta-Lizette, Lojsta Markus, Lojsta Martus
Flera av namnen du räknade upp 1979 och 1980 har jag föreslagit.
Bilden föreställer 2 vinnande Lojsta-hästar. Therese Ström med BIGGEN (e.Center -)och Suzette Alpmark -LOJSTA LIZETTE (e.Hubertus-Liana)

Missy
Född: 2004
E: John Russ
U:Vira
Rekord: 2,21,9 Monté Trav: 2.24.4
Ägare: Håkan B Svensson
Bild: Missy på ridläger 2010
Allison
Född: 2004 (Död 2010)
E: John Russ
U: Pella
Rekord: Trav: 2.25.5 Monté: 2.30.7
Ägare: Håkan B Svensson

Skall uppdatera #2 Lite
Jaritza har nu fått 2 föl efter Tejas Monljus 540
2007 föddes Isilon Tinüviel, brunt sto, som nu är utlånad till familjen Ekstrand i Halmstad för att tävlas. Hon är inkörd och numera även inriden. Som 3åring tränades hon för trav och var klar för kval men tiden räckte inte riktigt till.
2010 föddes Isilon Mithrandir, brun hingst. Han är nu avvand och skall innom kort åka iväg på hingstbete.
Jaritza väntar i år föl eDuktig 568
Jaritzas första avkomma, Björksta Guten, finns numera på Jägersros Travskola. Han har ett travrekord på 2.04,6
På bilden, Jaritza och Isilon Mithrandir för ett år sedan.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#27 ska uppdatera Missys rekord i trav: 2.20.8* sattes igår 14/5-11
#29 jag har antecknat det samt att hon är diplomsto med 40p. Det stog inte konstigt nog. Grattis till ett vackert sto säger jag!
#29 jag har antecknat det samt att hon är diplomsto med 40p. Det stog inte konstigt nog. Grattis till ett vackert sto säger jag!
#29 jag har antecknat det samt att hon är diplomsto med 40p. Det stog inte konstigt nog i katalogen bara det är värt 30 avkommepoäng. Grattis till ett vackert sto säger jag!
#29 jag har antecknat det samt att hon är diplomsto med 40p. Det stog inte konstigt nog i katalogen bara det är värt 30 avkommepoäng. Grattis till ett vackert sto säger jag!
ojet blev visst en hakning där. Skall be sajtvärden att ta bort dessa…
ja det hr hon glömde skriva det :) tack så hemskt mycket hon är skit snäll gör alltid sitt bästa :)