Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 5379 ggr
Colt
0

överskriden maxvikt släp

Hallå!

Är det någon som råkat ur för att bli stoppad av polisen för kontroll utav typvikten på släpet?

Eftersom vi ponnyfolk åker land och rike runt så borde väl någon ha råkat ut för det. Vad blir konsekvenserna? böter? omedelbart körförbud?

ryttarn
0

Jag har själv inte råkat ut för det men skall man följa regelverket så skall det räknas som olåvlig körning. Dvs om dragbilens totalvikt+släpets totalvik överstiger 3500 Kg. Vid olovlig körning skall körkortet dras in direkt. Nu brukar väll de flesta trafikpoliser var justa så att man får köra hem ekipaget men körkortet lär du förlora.

Det är viktigt att tänka på att det inte är släpets faktiska vikt utan dess totalvikt som räknas. Gör altså ingen skillnad om du kör släpet tomt eller har häst i det.

Jag har "oturen" att ha en lite för tung dragbil för att dra mitt släp. Men då jag har ett gammalt släp (Kyllinge 1300HT) så var den väldigt enkel att klassa ner till min bils max släpvagnsvikt för B-Kort, dvs 1090 kg.

Det lustiga är att jag med min stora stadiga fyrhjulsdrivna bil får dra mindre än med min "gubbracer", sjuka regler kan man tycka….

Detta innebär dock att om jag har med mig bägge mina russ, sulkys, mm så kör jag med ett par hundra kilos överlast. För att polisen skall göra något åt detta måste dom ha tillgång till våg. Men även om dom har det så blir det isåfall vad som kallas överlast. Att köra med överlast kostar några kronor i böter, men man får iaf behålla kortet.

I min plan står att jag skall fixa ett BE kort, då får jag dra 2 ton med min bil och alla sådana här bekymmer är borta. Har man BE kort är det dessutom faktisk vikt, inte släpets typvikt som gäller. Jag kan altså dra ett släp som tex är klassat till 4 ton så länge jag inte lastar mer än att totalvikten inte överstiger 2 ton.

Hoppas du blivit lite klokare :D

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

juliapettersson
0

Har också vägt ner vårat släp eftersom man ändå inte kom upp i maxvikten med en/två ponnyer. Kostade någon tusenlapp tror jag.

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

under mina år från 12 till 21 som "ponnyaktiv" så har vi aldrig blivit stoppade av någon polis för kontroll av släpet och dess vikt.. men de har istället kollat alkoblås, bälte, belysning på bilen, mamma körde utan lyse 1gång Skäms och jag har fått bot för bältet ändå så hade vi inte kommit längre än några meter från parkeringen så det va bara av rent slarv från min sida ;) men något mer än så har vi aldrig vart med om

thilda-
0

glömde fylla i att min sambo får köra stort sett va han vill :D B och BE och nå fler upp till lastbil o buss och till o med farligt gods :) förutom motorcykel

soffan71
0

Vi har åkt dit en gång när vi drog med fyrhjulsdriven pickup för väglaget var så dåligt, vi fick inte köra hem 2mil utan polisen körde vår bil med släp tillbaka till banan och själva fick vi åka polisbil dit. (något pinsamt)Sedan fick vi ta oss därifrån bäst vi ville.

MagganS-B
0

Vi har under alla år med ponnyer och eget släp (30+) aldrig blivit stoppade mer än en gång i Småland när vi inte hade reg.-beviset på släpet med oss, sur polis! Lastbilen däremot som vi hade blev stoppad titt och tätt…..dom var nog nyfikna Flört

[cancan]
0

Har nyss beställt ny släp och fick då släpet nervägt så jag får dra lagligt med min v70 på ett B-kort…

Tusen
0

Vi har aldrig under alla år vi hållt på med ponnytrav ( sen 1998) blivit stoppade ens för körkortskoll. Däremot har vi två gånger fått punktering på transporten på en europaväg (med mycket trafik) och därför behövt ringa efter polisen för att stoppa trafiken så vi kunnat lasta ur hästarna för att kunna byta hjul.

ryttarn
0

#5 Ni skall nog vara tacksamma att sjofören fick behålla körkortet……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

diesel92
0

Är de överlast kan dem kräva körförbud eller att man lastar av tills det är laglig vikt. Böter kan också delas ut. Jag har själv aldrig varit med om det men vi hade "föreläsning" med poliser som hade fått de så. När de gäller djur tror jag dock dem har lite överseende med. Och gäller det att man har fel behörighet kan man tvingas ställa ekipapet på plats. Sen vet jag ju inte exakt vad ni menade då men :p

MagganS-B
0

# 9 Även poliser har hjärtan!

Ammiii
0

Jag har bara blivit stoppad med släp en gång, då kollade de in i kärran och att allt var som det skulle med ljus, registrering och att sulkyna hängde fast ordentligt.

Vi har åkt runt i Sverige i 10 år nu, så jag tror nog mest de stoppar en om det ser underligt ut eller om man åker för fort…

Någon vägning har jag aldrig hört att någon behövt göra!
En kompis fick därmot böter för att ha för tung bil till släpet med bara B-kort.
Jag har CE, så jag får dra ett stort släp med bilen om jag vill, vilket är smidigt, men jag får ju ändå inte ha mer i släpet än det är reggat för, eller ha tyngre släp än bilen är tillåten att dra.

karisma
0

# 12 CE är tung lastbil + släp det ska stå BE på  körkort om det gäller personbil +släp

Det har kommit en våg på Norrtälje vägen mot Stockholm och där står det ofta hästsläp för vägningObestämd

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

brattasgard
0

Jag har under mina fyra år inte blivit stoppad alls med släpet och min mor har under alla hennes ponnyår inte heller blivit stoppad för att kolla vikt.

Men för ca fem år sedan var vi på väg till boden med en lång husbuss och hästtransport efter den och blev då stoppad i Umeå där vi inte längre fick fortsätta (då endast busskörkort inte räckte för den kombinationen) så polisen körde bussen med oss som passagerare in till umeå travbana och därifrån hyrde vi en volvo v70 och fortsatte sedan färden mot boden.

Polisen berättade att han tog över ratten och skjutsade in oss för att han inte kunde se mellan fingrarna vid en sån pass stor kontroll, det skulle inte sett bra ut!

Men vi klarade oss ifrån böter.

StuteriSolo
0

Jag har blivit stoppad ganska många gånger när vi hade vår ford-transitbuss, alla begriper väl att en tjej bakom ratten på en sådan stor bil och med hästsläp inte har körkort för sånt!

Har dock aldrig någonsin fått släpet vägt, vilket nog har varit tur en och annan gång. Nu har jag ett boggisläp som får lasta 800 kg, det klarar man två russ med utan prolem, och så har vi en hästbuss när vi kör flera.

Kanske ska tillägga att jag åkt runt på vägarna med hästsläp sedan 1981, så om man ska räkna antalet gnger man blivit stoppad under åren räcker det nog inte ens till en gång per år, även om det var ganska intenseivt då vi hade transiten…

BECE-kort underlättar oerhört Skrattande

AK47Kalashnikov
0

Tror att det finns lika många påföljder som det finns poliser! Glad

Har sett/hört om allt ifrån böter för överlass (överskriden lastvikt) till böter och "prick i registret" för körning med felaktig fordonskombination (BE-ekipage på B-behörighet etc.). Vet även ett flertal personer som dessutom fått lasta av hästar (på landsväg!) pga överlass.

Ammiii
0

#13 CE ger automatiskt BE behörighet :)

ChristinaH
0

Ibland undrar man verkligen över regleverket. Har jag en bra bil, stor och fyrhjulsdriven får jag knappt dra nåt. Har jag en liten bil så får jag dra mer. Knasigt.

Men det finns en övergångsregel.

"B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum."

Detta finns att läsa på www.korkortsportalen.se

/Christina