Axevalla 2 juni
Vilka har tänkt att starta?
Anmälan imorn 8.00 - 9.00:)
Bårarps Braveheart och Rosenhälls Mawerik ska anmälas! :)
Salli ska anmälas till prop 9 och 11
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Batens C.H kommer till prop 12 och jag kör mitt första lopp! :D
Lycka till!
Winner och Valentino Rossi kommer :)

Vi har så mycket starter hemma just nu så vi står över ax denna gång, men vi satsar på att komma på åtminstone ponnychampionatet i Juli….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Startlistor?
PREL. listor från kanal75!

Ser ut att kunna bli spännande lopp, med tanke på tidigare heldagar i år i mellansverige känns det som riktigt bra anmält dessutom. Bra jobb Ax.
Jerker Klang,

Kommer med Sörbys Xakt till prop 1 :D
han har gått under tre minuter i träning :D
Någon ansvarig från Axevalla som är inne här på sidan!!!
I lopp 1, 4 och 10 skall alla hästar flyttas fram. 20 m i lopp 4 och 10 och 40 m i lopp 1.
Vid rekord eller intervallhandicap får ponny inte flyttas fram när det inte finns ponny som står på startdistansen. Då faller hela handicapen.
Kicki
#11 Är det nytt från i år då? För tidigare år har man varit tvungen att flytta fram i alla fall. Jag har påpekat denna orättvisa men inte fått gehör för det från SPTF´s håll.
Både Mantorp och Eskilstuna har varit tvugna att flytta fram hästar under sina tävlingar i år. Borde inte SPTF gått ut med den informationen om man nu har ändrat på detta?

Var finns start listorna?
#13 I inlägg #7

#11 Hur kan handikappet falla? Finns det inga hästar på start så finns det ju inga hästar att köra mot, de som står på de olika distanserna står ju trots allt rätt mot de framförvarande hästarna, ser konstigt ut att starta ett lopp på 1160 eller 1680? Undrar också om det är nytt? Har inter sett dret tidigare?

#12 Texten i §25 i Tävlingsreglementet är ersatt med följande text i tillämpningsanvisningar (alltså är texten om flytta fram borttagen):
Ersätter stycke:
25 § Grunder för propositionens utformning
Betr. loppets längd och startmetod:
I lopp skall grunddistansen vara lägst 1 000 m och
längst 2 640 m för kat. A ponnyer, samt lägst
1 500 m och längst 3 140 m för kat. B- ponnyer.
Grunddistanserna för lopp på 1 000-metersbana
skall vara antingen 1 140, 1 640, 2 140, 2 640
eller 3 140 m. Undantag härifrån kan medges av
SPTF för speciella lopp och banor.
Betr. grunderna för ev. tillägg:
Tillägg utgår alltid vid var 20:e meter
Grunden för tillägg skall – med undantag för vad
som sägs i 7 § om handicap – vara i första hand
ponnyns startprissumma.
Tillägg kan dock också föreskrivas på grund av
ponnyns ålder, kön, antal segrar eller rekord.
Tillägg på grund av under en viss tid vunnen
prissumma får ej göras.
#16 Hur såg texten ut förrut?Brukar inte SPTF gå ut med nya direktiv då så viktiga regler ändras?
Underligt också att SPTF (som ska granska våra proppar och startlistor) inte sagt till om att framflyttningen som har gjorts i år på flera banor inte längre skall göras. Tycker det känns oerhört orättvist för de stackare som fick felaktiga distanser under dessa lopp. (OBS! Inget som drabbat våra hästar i år)

På¨Jägersro preliminära lista till Gentlemanna så står russen på 1660

#17 Det här med SPTFs granskning av proppar har väll överhuvudtaget inte fungerat i år? Hade det gjort det hade inte hela SPTFs hemsida varit nedkladdad med diverse propprättningar….
Jerker Klang,
#18 Det är kanske ändrat från 1 juni i så fall för jag har tittat igenom en del lopp under april-maj och där har ingen (av de jag hunnit tittat igenom) stått kvar om det saknas någon på första volten. Det gäller banor som Mantorp, Eskilstuna, Jägersro, Tomelilla, Färjestad, Boden. Det lustiga är att SPTF´s ordförande tillhör Färjestad och nya ponnysprotchefen tillhör väl Jägersro(?). Borde inte de ha upptäckt något där i så fall?
#19 Du har rätt i detta med proppar men detta gäller ju deffning av lopp och distanser. Det ska väl SPTF också kolla?
Framförallt! Hur ska man veta hur man ska göra? Har någon klubb fått information om att det har ändrats sen maj?
PS. För att få rätsida på detta har jag nu mailat SPTF och frågat.

#17 Så här står det i Tävlingsreglementet (den som ersatts i Tillämpningsanvisningarna):
Grunder för propositionens utformning
25 §
Följande närmare grunder gäller för utformningen av
propositionen (jfr indelningen i 24 § första stycket):
betr hästarnas kvalifikationer:
Förutsättningar ifråga om ålder, kön, startsumma och
antal segrar anges.
All beräkning av antal starter, startsumma, under viss
tid vunna pengar, uppnådda placeringar för startberättigande
i lopp samt övriga för loppet gällande villkor avser
tidpunkten för startanmälan. För rikstotolopp kan gälla
särskilda bestämmelser vad avser tidpunkt för beräkning
av startsumma med mera (finns intagna i ST:s månadsproposition).
betr loppets längd och startmetod:
I lopp ska grunddistansen vara lägst 1600 och högst
4140 meter oavsett banans längd. Grunddistansen i lopp
öppna för 2-åriga varmblodiga eller 3-åriga kallblodiga
hästar får ej överstiga 2140 meter.
Grunddistansen för lopp på 1000-metersbana ska vara
antingen 1640, 2140, 2640, 3140, 3640 eller 4140 meter.
Undantag härifrån kan - efter skriftlig ansökan härom -
medges av ST. Om det vid startanmälan visar sig, att ingen
häst ska starta från loppets grunddistans, ska startanmälda
hästar - med bibehållande av inbördes distansskillnad -
flyttas fram så, att främsta volten startar från den angivna
grunddistansen.
För voltstart anges i propositionen att antalet startande
ekipage är maximerat till 15, varav högst 12 från samma
distans (jfr 54 § första stycket).
Vid autostart är antalet startande ekipage maximerat
till 15.
34
Vid autostart i monté är antalet startande ekipage maximerat
till 10.
betr grunder för ev tillägg:
Tillägg utgår alltid vid var 20:e meter.
Grunden för tillägg ska - med undantag för vad som
sägs i 7 § om handicap - vara i första hand hästs startsumma.
Tillägg kan dock också föreskrivas på grund av hästs
ålder, kön eller antal segrar. Tillägg på grund av under viss
tid vunnen prissumma får ej göras.
betr priser:
Extrapris i form av pengar måste anges i propositionen
för att få utdelas. För hederspris till tränare eller körsven/
ryttare finns särskilda bestämmelser.
Tack Jennie!
Då har det varit fel på flera banor i år då.
Kopierar från texten i #22:
"Om det vid startanmälan visar sig, att ingen häst ska starta från loppets grunddistans, ska startanmälda hästar - med bibehållande av inbördes distansskillnad - flyttas fram så, att främsta volten startar från den angivna grunddistansen."
Detta sker INTE automatiskt i systemet utan man får flytta fram manuellt… Alltså ska hästarna i Axevallas startlistor flyttas fram så att de startar på grunddistansen (fast de egentligen skulle ha haft tillägg)….
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

#22 är den text som står i TR och som ersatts av den text som står i tillämpningsanvisningarna, citerade i #16. Om jag fattat det hela rätt så har man då plockat bort bland annat det avsnitt som medför att man skall flytta fram hästarna. Om detta är medvetet gjort eller en miss av redaktören för tillämpningsanvisningarna skall jag låta vara osagt. Men som texten nu är anser jag att ponnyer inte skall flyttas.
Jerker Klang,
Visst är ponnytrav kul? Ingen vet någonting. Allt göres på en höft. Hur sjutton ska man kunna göra ponnytravet bra om det inte tas på allvar. Det är en lek men samma regler måste gälla överallt. (t.o.m Fia med knuff har regler att följa)
Finns en annan tråd här som tar upp detta godtyckliga kring Kat A´s priser och vinstpoäng. Även där är det väldigt luddigt.

#26 Nu är iof regelskrivning för ponnytravet en aning mer komplicerat än för Fia med knuff….. Trotts det är det ju ständiga diskusioner när man spelar Fia ;)
Satt o läste bestämmelserna från 2007 som jag råkade ha på min dator. Det är där samma skrivning i både TR och i tillämpningar. Trots detta har, så länge jag varit med, framflyttning skett då framförvarande volter varit tomma.
Jerker Klang,
http://www.axevalla.se/webfiles/ponnyprogram_2juni2011.pdf
Här hittar ni dagens program och hålltider..
Välkomna APTK !
#27 Ja? Det har väl ingen ifrågasatt? Det är väl att nu påstås det att ingen framflyttning skall ske. Och innan du började med ponnytrav skedde heller ingen framflyttning.
Men jag har varit i kontakt med SPTF och svar kommer att skickas ut till alla klubbar. Det är inte så särskilt enkelt det här.
Jag har nu fått svar från ponnysportchefen samt SPTF´s ordförande.
Egentligen ska hästarna flyttas fram (enl.Rikard Sjäberg) men enl. Arne Florkvist har inte den regeln gällt de senate 3-4 åren. Det är upp till klubbarna att veta detta då information om att hästarna ska stå kvar på sina distanser i rekordloppen och denna information har tydligen gått ut till klubbarna för 3-4 år sedan.
Så INGA hästar ska flyttas fram och bör egentligen inte ha gjort det varken förra året eller för 4 år sedan heller.
Så nu vet vi. Mer informaton kommer ut senare.

#30 vad bra då borde de som flyttar fram dem gå nu informationsträff eller något då ;) , men de borde väl Rikard veta då han brukar distansera på fri handicap och det är väl han som sitter i hästsportens hus för SPTF ?

Så här står det i Tävlingsreglementet (den som ersatts i Tillämpningsanvisningarna):
Grunder för propositionens utformning
25 §
Grunddistansen för lopp på 1000-metersbana ska vara
antingen 1640, 2140, 2640, 3140, 3640 eller 4140 meter.
Undantag härifrån kan - efter skriftlig ansökan härom -
medges av ST. Om det vid startanmälan visar sig, att ingen
häst ska starta från loppets grunddistans, ska startanmälda
hästar - med bibehållande av inbördes distansskillnad -
flyttas fram så, att främsta volten startar från den angivna
grunddistansen.
Då borde väl hästarna flyttas fram?

#32 Men texten i Tillämpningsanvisningarna innehåller inte texen om framflyttning som det står i Tävlingsreglementet. Det stycket är ersatt med en annan text. Det är inte alla pragrafer i Tävlingsreglementet som tillämpas som det står i just det, utan tillämpas enligt nya texter/tillägg som står i Tillämpningsanvisningarna….
Information om detta kommer. Men nu är det i alla fall så att inga hästar ska flyttas, oavsett vad som står i reglementet.
#31 Rikard har mailat mig och han har tolkat reglerna så att hästarna ska flyttas fram. (Står inget annat egentligen) Men han har också pratat med Arne Florkvist som säger att den regeln inte gäller ponntravet. Tyvärr står inte det inget om det i reglementet och även om information gått ut till klubbarna för flera år sedan så byts det folk, så ett förtydligande i tillämpningsanvisningarna hade inte suttit fel.
Det är inte lätt för Rikard eller någon annan heller, när man inte kan läsa sig till undantag från gällande reglemente om det inte finns nedskrivet så att alla kan läsa det.

#34 Alla kan väl läsa Tillämpningsanvisningarna (så länge man kan öppna pdf-filer på datorn) på SPTFs hemsida under dokument, se länk: http://www.sptf.nu/dokument/2011/bestammelser/Tillampning_2011.pdf

Å andra sidan står det inte heller att ponnierna inte ska flyttas fram? Verkar ju hel sjukt att starta ett lopp på 2180. Det är ju en skillnad om det bara är en häst på första volten ex. 1640 och den är struken då flyttar man ju inte fram, men att första volten ska stå på tillägg verkar ju knäppt.
Ersätter stycke:
25 § Grunder för propositionens utformning
Betr. loppets längd och startmetod:
I lopp skall grunddistansen vara lägst 1 000 m och
längst 2 640 m för kat. A ponnyer, samt lägst
1 500 m och längst 3 140 m för kat. B- ponnyer.
Grunddistanserna för lopp på 1 000-metersbana
skall vara antingen 1 140, 1 640, 2 140, 2 640
eller 3 140 m. Undantag härifrån kan medges av
SPTF för speciella lopp och banor.
Betr. grunderna för ev. tillägg:
Tillägg utgår alltid vid var 20:e meter
Grunden för tillägg skall – med undantag för vad
som sägs i 7 § om handicap – vara i första hand
ponnyns startprissumma.
Tillägg kan dock också föreskrivas på grund av
ponnyns ålder, kön, antal segrar eller rekord.
Tillägg på grund av under en viss tid vunnen
prissumma får ej göras.
#35 Det står ju varken eller. Enkelt hade väl varit att skriva något liknande att "detta gäller inte för tidshandicap av olika slag".Eller "framflyttning av ekipag gäller inte tidshandicap". Uppenbarligen kan inte någon tolka dessa tillämpningsanvisningar rätt då alla banor i Sverige har flyttat fram sina ponnyekipage, tills nu.
#36 Självklart skall loppen starta på de distanser där ponnyn är beräknad att stå. Alla tidshandicap är ju beräknade att vara så. Annars förlorar ju bakhästarna enormt på t.ex. grundlagslopp. Kan man räkna grundlag så förstår man vad jag menar. När man anmäler till lopp gller vissa förutsättningar, dessa ska väl inte ändras beroende av vilka som anmäler. Propen borde väl gälla i vilket fall.
Förr startade man alltid från den uträknade distansen och jag tycker det är toppenbra att vi inte längre skall flytta fram hästarna.

Bara att inse att de är inte lätt för någon att göra rätt 
#38 Så sant.

#37 "Annars förlorar ju bakhästarna enormt på t.ex. grundlagslopp." Förstår inte ditt resonemang, finns det inga hästar på start så finns det ju inga att tävla mot, distanserna inbördes förändras ju inte, det kommer ju ändå sklija 20 meter mellan volterna.
#40 Eftersom grundlagslopp är en beräkning som grundar sig dels på distans, dels rekord så är det tänkt att om alla hästarna springer på sina rekord så ska alla komma i mål samtidigt. Men om man börjar flytta fram hästar sätter man det systemet ur spel.
Jag kan ge ett exempel.
Vi kan ta Russerien som exempel för hästar mellan 2.10 - 1.50
Om vi har två hästar med rekord 1.59,8 och 1.50 kommer dessa att i ett 1640m -lopp stå på distanserna 1780m resp. 1940m. Om det då inte skulle stå någon på start och de flyttas fram 20m krävs det att de springer på 1.59,6 resp. 1.49,7 om hästen på start springer exakt på sitt rekord (1.08,4) . Om de däremot flyttas fram 40 m behöver de springa på 1.58,3 resp. 1.48,4 om hästen längst fram springer på sitt rekord ( 1.06,9)
Förstår du?
Ju större intervallerna är mellan volterna och ju kortare loppen är dessto mer förlorar bakhästarna på att flyttas fram. Och naturligtvis förlorar de mer ju mer de flyttas fram också.

Jag kan räkna och jag tycker ändå att det bästa vore att flytta fram hästarna, det är ju sällan man flyttar fram flera volter och jag tror inte det händer så ofta.
Livet är ju inte alltid rättvist och 2-5 tiondelar kan inte vara avgörande i ponnytrav, det kan ju skilja en hel del på samma volt också, om man anmäler smart kan man tjäna 20 meter beroende på om man väljer ex. grundtid 2.15 eller 2.14, beroende på hästens rekord.
#42 Nej livet är inte rättvist men man ska väl inte göra det mer orättvist än nödvändigt. Inom montén har det varit väldigt vanligt att man flyttat fram flera volter intervallhandicapade lopp. Och visst kan det vara hårt i mål änven i ponnylopp. Tycker att du nedvärderar ponnytravet när du resonerar på det viset.
Senast på Eskilstuna hade vi målfoton i flera av loppen trots att det var få startande i loppen. Ponnykuskar vill också ha ett rättvist system och inte en massa godtycke.
Om en ponny som står ensam på start stryks händer ju samma sak. Nästa volt står längre bak. Inte et dugg konstigt och dessutom är det ju inte så vanligt. Det har fungerat förr så varför skulle det inte kunna fungera nu?

Jag nedvärderar inte ponnytravet, jag har hållit på med trav ganska länge och kan i bland tycka att ponnytravet krånglar till det mesta ofta i onödan. Jag står fast vida att det inte är orättvisst att flytta fram (eget tyckade, vilket jag tror är fritt i Sverige?) och som jag sa tidigare det kan skilja 1,3 sekunder på samma volt och då känns ju 2-5 tiondelar som en droppe i havet.
Och att distanserna inte förändras när en ensam häst stryks i från första volten skrev jag också tidigare och det är en annan sak för då är programmet i tryck. Oavsett stortrav eller ponnytrav.
#44 Jag kallar det inte för att krångla till. Jag kallar det för att anpassa det till yngre kuskar och mindre hästar.
Det här är nog första ggn sedan vi började med ponnytrav som ponnisarna inte flyttas fram. Har fått höra att det sker inte automatiskt utan man ska flytta fram manuellt. Att man inte flyttar fram om en häst stryks ur volten framför, när programmet är tryckt, är ju helt förstårligt. Det är ju samma sak som att man på en volt har en springspårshäst, den flyttas ju inte fram om en häst stryks från "vanliga" volten. Den ska ju ändå ha sitt springspår…..
Men jag var förstår så är detta med att de inte ska flyttas fram en tolkning av en person.
Jag tycker inte heller att det är orättvist om man flyttar fram alla volter, alla får ju samma förutsättning ändå eftersom alla flyttas fram likamycket.
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

#46 Håller med dig, har aldrig tidigare varit med om att de inte flyttas fram och jag ser ingen orättvisa i detta då förutsättningarna är demsamma, det skiljer lika mycket mellan de olika volterna.
# 41 Om vi har två hästar med rekord 1.59,8 och 1.50 kommer dessa att i ett 1640m -lopp stå på distanserna 1780m resp. 1940m. Om det då inte skulle stå någon på start och de flyttas fram 20m krävs det att de springer på 1.59,6 resp. 1.49,7 om hästen på start springer exakt på sitt rekord (1.08,4) . Om de däremot flyttas fram 40 m behöver de springa på 1.58,3 resp. 1.48,4 om hästen längst fram springer på sitt rekord ( 1.06,9)
Det var en väldig skillnad?
Sen är det ju frågan om det bara är en persons tolkning som gäller, två har ju uttalat sig och tyckt olika, men bör man inte följa ST reglemente?
I vilket fall så är det enligt SPTF så att hästarna INTE ska flyttas fram i rekordhandicap. Däremot i penninghandicap.