Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 898 ggr
Tamlin
0

TIPS??

Min häst går snett med huvudet,vad ska jag göra?

CeriseRosa
0

Först av allt tycker jag att du ska kolla upp så att inte hästen har ont någonstans, och utav det springer snett med huvudet.

Amigo_3
0

Hej! Kolla upp så hästen inte har ont om han inte har det kan du ju köpa en sån där huvudstång..Skrattande

_jonna
0

det kan räcka med sånt där tjock ludd som man fäster på sidostyckena! börja så, ;)

Colt
0

Murphy, eller ett tjockt ludd. Det är viktigt att du får i ordning på det där. Hästar som går väldigt snett blir så småning om sneställda. ju snabbare du får i ordning på det desto lättare! =)

Ylva_Sundbyholm
0

Du kan också tänka på när du köra att du kramar i den motsatta tömmen dit hon har huvudet så att hon rätar ut sig. Kolla också så att hon inte redan nu går snett med kroppen också. Det blir lätt att kroppen följer efter och blir sned om hon går snett med huvudet.

ylva

StuteriSolo
0

prova att träna litet dressyr också, det är aldrig fel. Ofta sitter man och kör rakt fram, och man är alltid starkare i ena handen, de flesta är högerhänta så då blir det så att man har ett hårdare tag i den tömmen, och så går hästen ditåt med huvudet…

Millaaann
0

kolla upp henne så att d inte e ngt fel..annars kan du testa skygglappar så att hon koncentrerar sig och då springer rakare..

Tamlin
0

Hästen är kollad av kiropraktiker u.a.Går i långsamt tempo helt rakt,går enbart snett i snabbt tempo.
Har helstängt och raymondkäk.

divansson
0

pröva att massera mycket vid frampartiet på hästen, ser man att hästen blir lite fjantig på nått ställe så massera bara där.. om du inte märker något när du masserar, så är det nog bara lite hyss, pröva huvudstång..

juliapettersson
0

Om du kör ofta med käk eller har väldigt kort käk kan hästen få spänningar i nacke och därför gå snett.

Teja-Bea
0
  1. Kontakta en kotknackare och se så att hästen inte har ont någonstans
  2. kör dressyr. Kör åttor och volter, främst i det motsatta varvet mot vad hästen ställer sig. Tex om den är vriden åt vänster så kör i högervarv
  3. om din häst går snett pga att du håller den snett och har svårt att räta upp den. Om den ena arm är starkare än den andra. Då kan du prova att korslägga tömmarna och byta hand med dem. Du kan få de mest förvånande resultat!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

equuleus
0

Jag skulle ha tagit den till en vetrinär så den får "böja upp den" och om den är u.a där så skulle jag ha börjat träna dressyr med den. Känns bäst om en vetrinär får kolla upp den först.

Kratern
0

#12 Helt enligt min åsikt också.

StuteriDar
0

Håller med dem som säger kolla upp den, absolut, óm inte en hittar fel så prova med en till. Till 98% är din häst inte helt ok, de övriga 2% kan kanske vara att den inte  får plats i snabbare tempon och då "gör " sig plats genom att springa snett, men gå igenom den först så att du är helt säker på att det inte e ng fel!

[Ponny]
0

Kolla även tänderna