Proppar för A-ponny
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Satt och tittade lite på antalet proppar utskrivna för A resp. B-ponny.
I Maj var det utskrivet 94 st för A-ponny och 114 st för B-ponny.
I Juni var det 104 för A-ponny och 133 för B-ponny.
Orkade inte gå igenom Juli, men antar att det ser lika ut där.
Ska vi inte ha lika många lopp för A resp. B-ponny?
Jag upprepar mig igen… Är det ingen annan än jag som ser vad som håller på att hända med A-ponnytravet?
Om vi skriver ut mindre proppar för A-ponnyerna så blir det ju färre som tävlar inte tvärtom. Fler proppar ger större urval och fler som anmäler.
I april skrev vi ut lika många proppar till kat A som Kat B, dvs 8 av varje. Endast två kat A-lopp blev av. Till övriga tävlingadagar har vi skrivit fler B än A men istället skrivit extra Kat A propar som reservpropar.
Tyvärr har väl trenden de senaste åren varit att kat A har ett sviktande underlag och att man då hellre skriver fler kat B-propar som man vet blir av istället för att skriva många Kat A-propar soom man inte kan köra pga dåligt med anmälningar.
Det är svårt att skriva propar som passar alla och därför försökar man i första hand skriva propar som man vet att det kommer hästar till. Därefter skrivs propar (i alla fall hos oss) i klasser där våra egna medlemmar har hästar. Har man då tur kanske dessa också blir av. Vi kan ju inte skriva fler än 16 propar. (förrutom resev-propar då)
Fast det e ju lite trist att loppen inte blir av.. Vi har en shettis vi inte fått med ännu i år.. Antingen blir loppen inte av, eller så passar inte proppen (och då är jag inte kräsen när jag anmäler, men vill inte stå på start med 5-10s snabbare hästar) Så vad gör man?? Väntar tills nästa år då ungen får köra russ känns det som nu, då man knappast hinner skaffa ny shettis i år…
Men det e inte kul när man har tre barn och bara två får tävla…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#2 Ja men vad ska man göra? Anmäler inte folk kan man ju inte köra loppen. En eller två hästar till start gör inget lopp.
Sen kan jag hålla med om att det är trist. Jag skulle önska att man gjorde en ordentlig utredning till varför man inte längre vill tävla shettis (och ännu mindre köpa en)
Mina barn säger alltid att "shettistiden var den allra bästa tiden".
Jag sitter med i propkommitten i vår klubb & jag kan ju bara säga hur vi resonerar. Shettisloppen är svåra att få fulla, vilket gör att klubben förlorar mer pengar på det. Vi har dessutom fler russ som tävlar i vår klubb & propparna skrivs efter medlemmarnas hästar. Så vi skriver hellre fler russlopp som har större chans att bli fyllda och drar ner på shettisproppar för att få in fler shettisar i varje prop.

I ÖLPTS skrivs det ut lika många proppar för kat A som för kat B.
Vi vill göra det så rättvist som möjligt.
Sedan har jag sett i år att det ställs in fler kat A än vad det brukar och vad det beror på, det låter jag vara osagt…

Problemet tror jag i grunden dålig rekrytering. Vet inte hur det ser ut i andra klubbar men i våran är det urusel återväxt. Detta beror, tror jag, att klubbar och travskolor inte arbetat tillräckligt effektivt tillsammans för att få in nya kuskar i ponnytravet. Vi har ett väldigt bra samarbete med Travskolan, men det känns som att varken klubb eller travskola riktigt förstår hur man skall jobba med rekryteringen av nya.
I vår klubb är det väldigt få shettiskuskar. För att loppen skall bli av krävs det ofta att de kuskar som har många shettisar anmäler ut flera höästar i varje lopp. Vad som händer nästa år när hon faller för åldersträcket vågar jag inte tänka på, lär inte bli många Kat-A lopp som blir av
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vi har en shettis som har fått tävla 1 gång i år, det finns inga proppar eller så blir det inställt, man tappar sugen. Det är 3:e året som vi tävlar och det första året var hon med i 21 lopp! förra året 18 lopp, vi är inte kräsna och vi har 6-8 banor att välja mellan, men Linnea är "bara" 11 år så det händer ju att hon blir utestängd från lopp som passat henne, det finns för lite lopp för shettisar som går runt 2.40, jag tror det finns många shettisar som faktiskt går den tiden och har kuskar som är under tolv år. Det känns ruttet att ha en fin häst hemma som man inte kommer ut och tävla med, och hur ska man få motivation att träna när man inte får tävla?
/Madeleine
#7 Och våran har rek 3.20
~ Anneli ~
#6 I mitten på april hade VPTS 21 st B och C licens innehavare. En del klubbar har inte ens 21 medlemmar, problemet måste vara något annat.

Fast vi har Kat B ponny som också loppen blir inställda till hela tiden så de är nog lite hugget som stucket .
Kolla Tingsryd den 6 juni mycket hästar till start ,med även Kat A
Inställda lopp har det varir problem med alltid och inte blir det bättre när tävlingarna krockar.

#9 Jo, att många av dessa inte har några hästar eller enbart tävlar på sin hemmabana(VPTS har tre olika "hemmabanor")
Förra året försökte vi skriva ut lika många proppar för kat-A som för Kat-B. På heldagarna var det inte så många inställda lopp. Problemet uppstod framförallt på de insprängda loppen där 4 av 6 lopp blev inställda.
I år är det svårt att göra någon statistisk säker grund ännu, även om jag har mina egna tankar om orsakerna. Men i år har det varit väldigt tydligt att det varit svårt att få Kat-A att anmäla. Ser man på startlistorna för Kat-A så är det samma kusk som äger halva startfältets hästar.
Något som jag personligen tror är en orsak till våra problem att få mycket anmält till så väl Kat-A som Kat-B i år är flera, förutom det ovan nämnda.
- För få proppar att välja på
- Färjestad och Åmål låg helgerna efter varandra
- Färjestad och Solvalla krockade, vilket gjorde att punkt 1 fick stor betydelse för kuskar som har ungefär lika långt till bägge.
- Åmål och Mantorp krockade, även här fick punkt 1 därmed starkt genomslag, vi övervägde länge själva att åka till Mantorp.
På Färjestad var 21 ekipage av de 72 från annan klubb. På Åmål var samma sifra 3 av 61. Detta gäller altså både Kat A och Kat B,
För att kunna få ordentligt anmält till loppen krävs det att man har aktraktiva proppar som lockar ekipage utanför den egna klubben. Detta gäller oavset om det är Kat-A eller Kat-B. Idag är bensin och diesel så dyrt så det krävs nästan att man får två lopp/häst för att man skall åka. De krockar som då blir dränerar ju underlaget till viss del för bägge.
De orsaker jag pekat på ovan gäller ju både kat-A och kat-B men slår hårdare mot Kat-A då många av dessa kuskar är mindre benägna att åka längre än till hemmabanorna. Att vi dessutom bara haft 4 proppar/heldag för Kat-A att välja på har ju inte direkt underlättat.
Efterssom jag i år inte sitter i proppkomitén kan jag givetvis inte svara för hur dom resonerar. Men det är ingen lätt balansgång som dom måste gå med de krav som finns från alla som har åsikter om än det ena än det andra rörande propparnas utformning och antal.
Jerker Klang,

#3 kan hålla med din barn, att shettistiden var den bästa. de tycker jag med och jag tävlade shettis från 8-15 år och har alltid tyckt de är roligast, saknar redan att tävla shettis och det har gått ca 6 månader sen mitt sista shettislopp. men nu satsar jag på russ och hoppas att de ger lika mycke glädje. tycker alla ska ta shettis som första häst, jag tycker att shettisen lär en mest saker (Det är min åsikt de).
man märker på anmälningarna att det är inte många shettisar kvar som tävlar i år. varför vet jag inte, men tycker det är "onödigt" att skriva ut 6 proppar till kat A och då blir ingen lopp av, då är de väl bättre att skriva ut 3-4 st och hoppas på att nått blir av iaf. tycker även att man ska "våga" anmäla ut i loppen, även om man får lite tillägg (då menar jag inte 500m) vad jag har hört/läst så är vissa lite "kräsna" och vill ha perfekta loppen då de står på start med hästar som är söligare än deras. klart man vill vinna men kanske först ska satsa på att få ihopp lopp till shettisarna så men får tävla överhuvudtaget :)
#7 och #8 Passande proppar på Sundbyholm till era hästar (3.20 resp 2.40). Sen om folk inte anmäåler kan vi knappast göra något åt. Men nog skriver vi proppar som skulle kunna passa era A-ponnier.
(Kursiv stil=prop för 3.20 ponny, understruket = prop för 2.40-ponny) Vad kan vi mer göra än att erbjuda dessa lopp?
(17 april) Redan körd tävlingsdag
Prop 1.
Kategori A körda av A-B- eller C- licensinnehavare.
1140 m. Tillägg Rekordhandicap grundtid 3.30,0.
Pris: 0-0-0-0-0-(0) kr.
Prop 2.
1140 m. Tillägg Rekordhandicap grundtid 3.10,0.
Prop 4
1140 m. Tillägg Rekordhandicap grundtid 2.45,0.
Dubbeltravet 17 juni och 19 juni (Kommande tävlingsdagar)
Fredagen:
Prop 2. Supersprint
Kategori A 3.15,0 och sämre, körda av A-B- eller Clicensinnehavare.
Snabbaste har företräde. Företrädesregeln gäller ej.
640 m. Autostart.
Prop 6. Supersprint
Kategori A 2.35,0 och sämre, körda av A-B- eller Clicensinnehavare.
Snabbaste har företräde. Företrädesregeln gäller ej.
640 m. Autostart.
Söndagen:
Prop 17.
Kategori A 3.00,0 och sämre, körda av A-B- eller Clicensinnehavare.
1140 m. Ostartade 3-åringar samt startande med rekord 3.50,0 och
sämre.
1160 m. Ostartade 4-åringar samt startande med rekord 3.45,0-3.49,9.
1180 m. Ostartade 5-åringar och äldre samt startande med rekord
3.40,0-3.44,9
Därefter 20 m tillägg vid varje 5 sek bättre än 3.44,9.
Prop 18.
Kategori A 2.50,1 och sämre, körda av A-B- eller Clicensinnehavare.
1640 m. Tillägg Intervallhandicap grundtid 3.35,0 intervall 3,5 s/20
m.
Prop 19.
Kategori A 2.38,1 och sämre, körda av A-B- eller Clicensinnehavare.
1640 m. Tillägg Intervallhandicap grundtid 3.10,0 intervall 3 s/20 m.
Prop 20.
Kategori A 2.25,1 och sämre, körda av A-B- eller Clicensinnehavare.
1640 m. Tillägg Intervallhandicap grundtid 2.50,0 intervall 2,7 s/20
m.
11# Åby har tävlingar 18:e juni och Halmstad 19:e, det är ju två banor som "slåss" om samma ekipage, har vi otur så råkar vi anmäla till den banan som kanske får ställa in.
/Madeleine

#14 Noterade det för en stund sedan. Vi vill ju tävla på bägge banorna men det går ju inte…… Just nu överväger nog Halmstad då propparna passar oss ännu bättre där samt att vi vill häls på Isilon Tinüviel som är utlånad till en familj i Halmstadtrakten…..
Risken med sådana krockar är att ingen av heldagarna blir av…..
Jerker Klang,
#13 ta det inte personligt…
Det brukar alltid finnas proppar på eskils även om de inte alltid e perfekta, så finns det… Vi anmälde våran shettis både till eskils och romme den helgen du skriver om,17 april så trist att det inte blev något lopp på någon bana..
~ Anneli ~

#14 hur SPTF kunde släppa igenom det kan jag faktiskt inte förtå . HPTS proppar var godkända innan Åbys om jag kommer ihåg rätt när man kollade i början på säsongen och då borde SPTF reagerat när en närliggande klubb lägger samma helg ,( bara min tanke) nu är ju inte vi hemma själva den helgen så vi missar 2 tävlingar här pga det om det hade varit bättre planering kanske bara missat 1
Vet att HPTS har bjudit in närliggande klubbar den 5 juni just för att vi ska kunna få igenom något samarbete , vet iof inte om någon av de andra klubbarna har anmält sig dit ??
#16 Ja, visst är det tråkigt. Men det verkar som att underlaget för att få shettisar till loppen är mycket sviktande. Det tycker jag är oerhört synd och vi som klubb kan ju inte mer än skriva propparna. Sen är det ju bara att hoppas att folk anmäler.
Jag tror vi får försöka hitta andra metoder än att rekrytera nya ponnykuskar än genom travskolan. Det gick ju förr när det inte fanns någon travskola. Fast samtidigt är det väl ingen av oss som egentligen vet varför det inte kommer fler shettiskuskar till ponnytravet, eller kuskar över huvud taget. Vi kan bara gissa. Och vi kan inte enbart skylla på minskade barnkullar. Det har vi haft förr också.

#18 En stor anledning, tror jag, till den sviktande rekryteringen är bristen på prova på möjligheter.
När vi kom i kontakt med ponnytravet krävdes ingen license och ingen reggad ponny för att köra byggdetrav med ponny. En kompis "lurade" min äldsta dotter att prova på ponnytrav genom att låna ut en häst till henne på några byggdetrav. På det viset kom hela vår familj över från hoppning o dresyr till ponnytravet. Äldsta dottern är numera Hippolog med travinriktning och kör både russ, varmblod och kallblod. Sedan licenskravet införts på byggdetraven har oxå rekryteringen den vägen blivit nästan 0.
Kunde man hitta ett bra sätt för ungar att prova på ponnytrav utan en massa kåstnader och krångel skulle säkert en del av dessa fastna, precis som vi gjorde.
Jerker Klang,
#17 Jättebra initiativ att bjuda in till ett möte men 46 mil i bilen för att vara med på det känns lite för långt
#19 Ja i dag år det inget lätt att få nya att börja med trav. Har en tjej som brukar hjälpa oss att rida och skulle hjärna prova på monté. Men hon får inte ens gå ut på en bana utan licens. Lite svårt att övertyga föräldrarna att åka 12 mil i veckan i 15 veckor(dess utom i rusnings trafik Stockholm 16.00Tisdagar då dom flästa av oss jobbar hel tid)
Hadde en undran redan för ett tag sedan vart alla A- ponnisar hadde tagit vägen i tråden.
Ser även att många är fundersamma vad som gäller(persent kort till vilka? Olika banor? Samt poängen?)
Hoppas att detta bara är tillfälligt och att ponnytravet får leva vidare!!!
Kan ju bara svara för Boden… Här uppe har i alla fall A-ponny kuskarna minskat KRAFTIGT. Det är säkert 80% mindre kuskar nu, motför var det var 2006-2007 då jag körde mina sista säsonger och det var som mest tävlingar här.
#21 man får faktiskt rida och köra på en bana utan licens. Det som gäller är att hästen ska stå på en lista ( av någon som har licens) Sen är det den som har den hästen i träning som avgör och ansvarar för att den som kör/rider är bra nog och klarar av sin uppgift. Så låt denna som rider hos dig få komma ut på banan och testa hur det är att rida på en bana. kan ju tagga lite extra.
~ Anneli ~
Jag anser att man bör skriva ut lika många proppar för både A- och B-ponnyerna.
Om man resonerar som så att det blir för dåligt med anmälningar och därför inte skriver ut proppar så dör ju A-ponnytravet av den anledningen (om inte annat)
Tråden handlar om utskrivning av proppar till A-ponny.
2010 hade vi 915 startande ponnytravare i Sverige. 75% (692 st.) av dessa var B-ponnyer. Det är klart att klubbarna bör skriva ut fler B-proppar än A-proppar. Som det är nu är det alldeles för många A-proppar per tävlingsdag.
Om vi skall öka antalet A-ponnyer till start och få fram fler nya kuskar görs det inte genom att skriva ut fler proppar per tävlingsdag för just kat. A. Det krävs andra initiativ. Och det handlar inte denna tråd om.

#24 Tror att man måste se problematiken i ett något större samanhang än bara antalet proppar. Frågan är ju lite av hönan o ägget….
Men jag anser att om man inte tar en helhetsgrepp på hela ponnytravet och den minskning vi ser av anmälningar så riskerar hela ponnytravet att dö ut. Man kan inte vara så inskrängt så att man bara ser det ur A-ponny synpunkt.
Jerker Klang,
Vi skriver ut proppar för det underlag som finns registrerat. Finns ingen anledning att skriva ut proppar där vi inte har hästar, bara för att det ska finnas.
Mvh Christina
#26 Den hr tråden handlar ju om just A-ponnyer.
#28 Även om ANTALET A-ponnyer har sjunkit så har ju inte variationen på tider/pengar sjunkit. Alltså behövs fortfarande lika stor variation på propparna eller hur…? Det betyder ju att man måste fortsätta skriva ut lika mycket proppar. Om sen loppen blir inställda är en annan sak.

1986 slog EPS till och skrev ut proppar till TRE shettislopp, en stor sensation!
I områden där det är dåligt med kuskar och A-ponnyer kanske man ska försöka göra proppar så alla kan var med, och som anmälare får man kanske ställa upp i lopp där man kanske inte står optimalt till om man vill tävla.

#29 varför ska vi skriva ut proppar så att alla loppen blir inställda? är väl ändå bättre att skriva ut några proppar och hoppas att folk anmäler ut hästarna så de kan bli lopp iaf? det blir ju bara lopp om folk anmäler till samma proppar. här upp har vi inte så mycke shettiskuskar fo.m i år. så svårt att skriva ut för många shettisproppar så inget blir av.
Förstår trådskaparens grundtanke. Det blir ju förfärligt lite lopp åt A-ponnyerna och varför ska man anmäla ut sin ponny till hopplösa lopp!? Jag gjorde aldrig det på min tid, skippade till och med heldagar på hemmaplan när jag var missnöjd med propparna.
Men - tragiskt men sant är att det inte finns underlag längre. Särskilt inte här uppe. Vi kan skriva proppar men loppen blir inte av.
Som Jerker skrev någonstans högre upp; man måste också se det lite i det långa loppet. NU är A-ponnyerna lidande, om några år kommer B-ponnyerna bli lidande. Det finns nog få A-ponnykuskar, och de som finns kommer börja med B-ponny vilket också kommer vara en minimerad skara motför vad det finns nu…
Lägger min högra hand på att försöka avla fram ett gäng dugliga kuskar som ska förses med finfina ponnyer! Fast det blir först om några år ;)

#32 Ja, vi får hoppas på att "gamla" ponnykuskar avlar fram en ny generation kuskar snart 
Jerker Klang,
#33 Här har vi börjat
, fick en dotter nov -10. Vi har räknat att hon hinner med att köra några av Emmero ponnyerna vi har hemma, när hon blir till räckligt gammal

Håller med #32, skulle aldrig anmäla ut i dåliga proppar bara för att få tävla, vi har bara en shettis, som älskar att träna och tävla men inte från dryga tillägg, han gör alltid sitt bästa och det skulle inte falla mig in att anmäla ut i något som inte passar honom. Vi har ratat hemmabanan flera gånger för att åka långa mil för en bättre propp. Detta för att han ska fortsätta att alltid ge allt och få känna sig kaxig.
Jag håller även med trådskaparen att det är dåligt med lopp för shettisar, tyvärr, vår gjorde bara 5 starter i fjol och är i dags dato uppe i två. Tror dock att det måste fortsätta skrivas ut shettisproppar för olika snabba shettisar och kanske skriva ut några extra reservproppar ifall man tror att det blir tunt anmält. Skrivs det inga proppar så minskar ju tävlandet automatiskt.

#34 Bra jobbat :), vet att det finns några till där ute…. ;)
Jerker Klang,

Jag har släppt "min" shettis på bete för på gotland är det inte ens lönt att hålla en ostartad shettis i trim. De långsammaste propparna brukar ligga på så där 3.12…
, eller hopplösa penningproppar.
Vad gäller bidragandet till återväxten av nya kuskar har jag gjort tappra försök. 4 st och ingen kusk än iaf. Den yngsta är iof bara 5 år.
Återväxten är nog allra sämst på gotland för dagen, ingen licenstagare alls i år!!!! Har aldrig tidigare hänt.
#37 Det e ju st det jag menar!!! Finns inget alls till en långsam shettis, och hur kul e det att ställa den i ett lopp där grundlaget e snabbare än vad ponnyn ens gått i träning.
Ska ponnytravet vara som stortravet fullt ut? Att man måste köpa ny ponny om den inte duger till i tider längre? DET gör inte att man vill fortsätta längre.
HUr gör man om man har tre barn varav en inte kommer tävla i år för att ponnyn inte kommer med… köpa ny el? Nä känns fel.
~ Anneli ~

Jag förstår faktiskt inte heller motståndet till att skriva ut fler proppar. Blir det för få i varje lopp kan man väl istället för att ringa runt och meddela inställda tävlingar ringa runt och fråga om det är OK att byta/slå ihop ett lopp?
Tycker att det är mer befogat att en startad häst får tillägg än att en ostartad går ut i debuten med orimliga förutsättningar.

#38Gjorde en liten snabbkoll
På Färjestad den 14/5 fanns en propp kat A 3.25, för få anmälda…..
Åmål 21/5 3.20, för få anmälda
Mantorp 22/5 3.25, För få anmälda…..
Axevalla 2/6 3.30, 7 i startlistan men inget Örebroekipage….
Årjäng 11/6 3.15, får se om det blir några anmälda…..
Så nog finns det proppar utskrivna till, men jag förstår om proppskrivarna ledsnar då ingen anmäler…..
Jerker Klang,

vi har ingen kusk till vår treåring, så vi har inte ens brytt oss om att köra in henne än, och hade vi någon som skulle kunna köra så finns det ingen mer ostartad i länet.

I vaggeryd idag är där 6 Kat A lopp lika många som B
En propp med 3.30 9 st startande så de är väl okey tycker jag
Jägersro också i dag är det 6 st Kat A lopp där de sämsta propparna är 3.12/ 11 st startande och 3:15 och sämre högst 1200 , 5 st startande
sä här nere verkar det inte vara samma problem som i övriga landet ..
Tycker även att de skrivs många och bra proppar för shettisarna
Vi har 2 st shettisar igång men självklart blir det lite tufft för dottern att även hålla igång dem när hon själv inte får tävla dem och vi har inte kört in de yngre just för att vi inte har tiden till dem , utan de får säljas i stället.
Tycker att de kan vara svårt att få kuskar däremot till hästarna som kanske har tid att komma hit och köra och träna dem tex

Tror att det finns fler shettisar söderut, vi var på kalmar 1 maj där det även körde shettislopp med prispengar. Jag hoppas dock att det fortsätts skriva ut katA proppar, med varierande handikap så man åtminstone får chansen att anmäla ut.
#13 Visst finns det för alla hästar men har man en ponny som inte gillar att jaga så är dessa intervall inget vidare om du kamnar långt bak och hamnar man nästan på start så har man ju ingen chans mot de snabba hästarna som tjänar åtskilliga meter.
#40 Åmål, årjäng e lite för långt för mig att åka med en shettis… och som sagt färjestad blev inget av… axvalla var tyvärr jag upptagen med familjedag på örebro… så då gick det inte att åka. Hade ju hoppats att något annat lopp skulle blivit av.
~ Anneli ~

#44 Hur långt har du till Årjäng och Åmål? 22 mil? Skulle vi begränsa oss till max 20 mil skulle det inte bli många lopp/år för någon av våra hästar. Jag tycker inte man skall klaga över antalet proppar när man i princip begränsar sig till det närmaste närområdet.
Vi har 18 mil till Lindesberg och 16 Mil till örebro, det räknar vi nästan som hemmaplan. Nu är det ju upp till var och en och bestämma hur långt man är beredd att åka, men man får ju då oxå ett begränsat antall proppar att välja mellan….
Förra året när vi enbart hade "0 hästar" (russ) så tävlade vi på Mantorp(28 mil), Romme(23 mil), Axevalla(22 mil), Färjestad(4 mil) Årjäng(12 mil), Åmål(10 mil), vaggeryd(33 mil), Eskilstuna(25 mil) och Örebro (16 mil)
Hade vi begränsat oss till 20 mil så hade det enbart blivit 4 tävlingsttillfällen…..
Jerker Klang,
#43 Fast det är ju svårt att veta när man skriver en prop om hästen gillar att jaga eller inte. Dessutom hade vi ju grundlagslopp den 17 april. Kom inga fler Kat A-hästar då. På dubbeltravet har vi dessutom supersprint med autostart. Där behöver ingen jaga och dessutom kan man starta i "tokiga" lopp också eftersom tiderna inte kommer att räknas. Bara placeringar. Kul va?!
Sen kommmer nya proppar i augusti och september och vi har verkligen ansträängt oss för att tillfredställa så många som möjligt. Sen kammer det aldrig att finnas propar som passar alla.
#44 jag klagar väll egentligen inte, jag tycker bara att det e trist att ha en häst man inte får ut i lopp =).. Den andra shettisen finns det ju lopp överallt till han har ju redan hunnit starta massor i år…utan att vi måste åka jätte långt.. Men han har ju ett bättre rekord där det verkar vara många hästar. barnen får väll helt enkelt dela på en ponny iår… och köra russ nästa..
~ Anneli ~