Resultat Lindesberg 6/6-11
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. 12 Tycho 1.57,0 (it på övriga ekipage)
2. 14 Montro
3. 11 Romette Nick
4. 13 Dumle Ess
5. 15 Abdulla
6. 7 Rondo Dar
7. 10 Tilly II
0. 8 Så Charmig JSA
0. 9 Sherdil
0. 2 Österås Turbo
0. 6 Kålmans Pomira
0. 3 Bambu
0. 1 Hults Zenito
d. 4 Ville Vix
Struken: 5. Kålmans Poppis (transporthinder)
En trevlig dag med trevliga lopp.
Synd bara att ponnyloppet återigen blir illa behandlat. Ingen målkamera och starten släpps trots att flera ekipage är långt över startlinjen när starten går. När ska stortravet ta ponnyloppen på allvar? Det är inte första gången det händer att starten går fastän flera ekipage tjuvstartar med upp mot 10 m. Det är andra gången bara i år som vi varit med om det och det innebär 100 % då vi endast startat i två insprängda lopp. Detta måste bli skärpning hos stortravet, tycker jag. Vad kan vi göra åt detta?
I dagens lopp fanns det dessutom tid till omstart vilket det inte alltid finns. Loppet gick ju två timmar innan första start. Och hur kan man strunta i målkamera bara för att det är ett ponnylopp?
Inget ont om ponnyklubben men håller ni inte med?
Hur ser det ut på andra banor med insprängda lopp? Är det någon idé att ens ha ponnylopp under stortravets dagar? Vari ligger rättvisan i att släppa starten? Är det meningen att man som ponnykusk ska sätta en tjuvstart i system eller? Kanske autostart är det enda rättvisa man kan ha under ett insprängt ponnylopp.

Jag vill bara svara för VPTS banor och här tycker jag det fungerar mycket bra. Både på Färjestad förra måndagen och idag på Åmål får man ett mycket vänligt bemötande av banans personal och, som jag upplever det, bra och fina förutsättningar för själva loppet.
Sedan kan jag tycka det är synd att ponnyloppen numera går långt innan alla "huvudlopp", men det gäller ju överallt numera tyvärr. Jag tyckte att det alltid var väldigt trevligt när ponnyloppen låg mellan lopp 2 och 3 som det ofta gjorde förr.
Men visst känner jag igen det som du skriver i #1, har råkat ut för det ett flertal gånger genom åren. Tyvärr är det nästan alltid på samma banor. Ingen nämnd ingen glömd.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag vill poängtera att vi var väldigt väl emottagna, så det är inget jag klagar på alls. Det är hur loppen behandlas. Är det likadant över hela Sverige kanske man ska ta och fundera på om insprängda ponnylopp alls skall köras. Eller vad ska man göra?

#3 Som jag skrev ovan, på VPTS banor upplever jag det som väldigt bra förutsättningar för loppen. Dvs all teknisk utrustning, personal osv tar ponnyloppen lika seriöst som övriga lopp. Det kanske har att göra med att det är samma personal som även kör våra heldagar. På VPTS banor är det till stor del ordinarie banpersonal även på heldagarna. Detta har säkert bidragit till en större förståelse och kunskap om ponnyerna.
Jag tycker att om man upplever oegentligheter vid ett ponnylopp tillsammans med "ordinarie trav" skall man skriva till SPTFs tävlingskommité och påtaladetta. Jag tror inte att lösningen är att sluta köra dessa tävlingar, tvärtom tror jag det vore väldigt illa.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#1 Skriv/ring till den nya ponnysportschefen. Det måste väl absolut vara något för han, som ska arbeta för ponnytravet o samarbetet med storatravet.
Tråkigt att det ska vara så.
Jag har pratat med travsällskapet om det, och de ska ta upp detta med start personalen. Att startkameran inte var igång finns flera förklaringar till… bla dålig komunikation före helgen….
Vi har iaf tagit till oss missarna och kommer säkerligen inte missa målkameran flera gånger.
Iövrigt hade vi ju super tur med vädret, och alla ponnysar fick boxar (villket e rena lyxen på fornaboda)
Jag hoppas att alla är nöjda i övrigt med tävlingen. Tyckte att det blev ett rätt samlat fält iaf och ingen som blev helt ifrån åkt… så såg det inte ut att bli efter listan kommit ut.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus