Äldre travutrustning?
Har travutrustningen förändrats mycket genom tiderna, och han ni kanske något äldre att visa upp? Släng gärna in en bild då!
Det hade varit väldigt kul att de om det finns äldre utrustning och om ni kanske fortfarande använder den?
I "vårt" stall har det länge hängt ett "gammalt torrt och fult träns". När jag sedan började med ponnytrav insåg jag att det var inget träns, det var ett huvudlag! Sedan tog jag på mig ett relativt omöjligt uppdrag: Att rusta upp detta huvudlag som inte blivit smort på en 10 år minst!
Efter mycket om och men blev lädret så pass mjukt att huvudlaget nu fungerar som "fingrimma" till när jag fotograferar min ponny. I nackstycket står det "Bläsan" inristat i lädret. Huvudlaget tillhörde Russ-stoet Bläsan 2622 e:Rebus 224 och u: Tina 2169!
Somsagt, har ni något äldre skicka gärna in en bild då!
Har ALLA slängt sin gammla utrustning?! :-O
nee, jag hittade ett gammalt huvudlag förut som vi fåt med ett sele vi köpte på börjes, men fasten vi gjorde massa hål med håltången så passade den inte på vår shettis. detta var för många år sedan så nu för några veckor sedan när jag hittade huvudlaget så passa det galant på han :P så fick man använding av det till sist
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har ju flera selar o huvudlag o allt möjligt från iaf 80-talet. Finns mycket "gammal" travutrustning i stallet från 70-, 80, 90-talet då morfar tävlade som mest.
Fast har inget speciellt att visa upp, då utrustningen var i princip detsamma som nu. Väldigt vanligt med flätade pannband i kuskens färger, lite annorlundare sulkys möjligen, lite rundare, fanns väl inte lika många modeller som nu, ofta sulkett till kallbloden.
Men ja, ser inget speciellt som skiljer sådär jättemycket. Då måste man kanske gå längre tillbaka i tiden.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såklart så har väl viss utrustning ändå ändrats. Norska skygglappar, en del nya typer av skor. Annat material i sulkysarna, andra typer av träningsvagnar.
Men mycket har funnits länge..
Travselar är travselar, gamla som nya. Det som kommit till på senare år är QH i stort sett och förbygel i stället för brösta. Kan nog för min del säga att dom gamla grejorna håller bättre, är helt annan kvalité om man håller efter och smörjer. Vi har alltid förut när vi var aktiva, kört med gamla begagnade saker, framför allt sånt från Tärnsjö, det har hållit i alla väder, bara lite utbyte av remmar ibland! Annat material i sulkarna har inte vi haft i alla fall, och tunga träningsvagnar och speedcarts ser likadana ut i dag som förut!
Vi har haft samma utrustning sen vi började med trav (1998) och det har både hållt och nyare grejer som vi köpt ser likadant ut som de gamla. Förrutom då det som Maggan nämner, QH och förbygel.
Vår första sulky är fortfarande godkänd att köra med även om det är ett hemmabygge.

Säger det samma som #5 och #6 har kvar nästan alla gamla saker, men har hela tiden även köpt lite nytt och tillverkat mycket själv. Vi börgade med ponnytrav 1977, och de selarna är med fortfarande. Vi har även ett helstängt huvudlag som är omsytt till ponny, det är min morfars adennerhuvudlag, det är säkert från 1930 talet, men fungerar utmärk fortfarande. Är det bara bra kvalitet och välskött håller grejorna länge.