Årets proppar...
Nu börjar årets proppar komma ut.. Hur tycker ni att proppmakarna lyckats??? Vilka banor gör de bästa/mindre bra proppar?? Hur tycker ni att man som proppmakare skall ta mest hänsyn till?? Inledningen av tävlingsårets kommande tävlingar är väl inget man direkt jublar över känns det som…

Aprils proppar var bara tummen ner, tycker jag i alla fall. Nästan bara penning…

Ja alltså! SKRIV hur en bra propp ser ut!
Jag har NOLL fantasi, och snart ska dom skrivas till vår första tävling.

#2Men Halmstad brukar alltid passa våra ponnysar så vi håller tummarna att de passar i år också för på våran hemma bana blir det ingen start.

Hehe, man tackar ;). Jorå ska försöka fixa någolunda snygga proppar även i år!

Tummen ner än så länge..
Färjestad gjorde så gott de kunde med ett pengahandicapslopp!

utgå först och främst efter segrar tycker jag och distansera ut dem sen på pengar.
jag gillar hur axevallas proppar är den 29.e.Dem har loppena stängda vid vissa prissummor som tex. 8.000-13.000 och sedan distanserar dem efter poäng,dem med minst poäng på första volten osv.Påså vis den som är formstarkast längst bak. Visserligen stämmer kanske inte det så bra nu när det är början på sesongen men jag tycker det är en bra idé.

Förstår inte varför klubbarna skriver så mycket pengahcp, i år skall det faktiskt vara 50/50.
En annan sak jag noterade är att solvallas och eskilstunas proppar år identiska…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Propparna är mkt penning hcp men jagtror det beror på att man har tänkt i landets proppgruppar att det är lika bra att lära sina medlemmar att anmäla till penning efetrsom nästa år är det ett faktum… Så har vi iaf haft lite i tänket här på Gotland. Man måste nog ckocka lite för att folk ska våga anmäla till penning hcp. Tyckte det var få tävlingar i april, så jag ser fram mot maj!!!:)

#8 Är Solvalla och Eskilstunas lika? Eskilstuna har ju bara tre lopp liggande ute och Solvalla har en hel dag? Ja kunde inte se en enda lika propp?

Hmmm, antingen var det en fellänk när jag tittade eller så klickade jag på valla och trodde jag klicka på esilstuna…. Så tokigt det kan bli….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Den bästa proppen jag sett hittills är elitloppsproppen.
Bodens propp den 29e mars sög för min pålles del… :S

Om penningloppen ska funka så måste de stängas mycket bättre. Axevalla gjorde det bra. Tror det var på Solvalla som det var 20m för varje 3000:-, tycker det är alldeles för stora intervaller!

#7 håller med.

Jag tycker intet att man kan säga att alla proppar är dåliga. Anledningen att man säger att dem är dåliga är antagligen därför att det inte fanns något bra lopp för just ens egen häst.
Hade propparna sett ungefär lika dana ut bara att det hade funnits perfekta lopp för just era hästar tror jag inte att ni hade klagat.
Jag sitter själv med i eskilstunas proppkomite och vet hur svårt det är att skriva proppar för att alla ska bli nöjda, eller svårt och svårt, det är en omöjlighet.
#14 Håller med dig. Det funkar bäst med stängda proppar.
eller autolopp med upp till olika prissummor. Då anmäler man ju när man ligger så nära max som möjligt.

#14 Håller med dej Julia. Om det är så stora intervaller och samma hästar anmäler till samma lopp kommer det ju inte bli någon skillnad även om den ena vinner några lopp på rad..
Proppskrivarna måste nog tänka på hur stora prissummorna är. 20m vid varje 1000kr kan jag gå med på!
I dom lägre klasserna till och med mycket mindre ner till kanske 200:-/20 m men i högre klasser måste det ju bli betydligt mer. Elitloppsproppen verkar ju funka riktigt bra.
Går det att stänga penningproppar efter rekord? Alltså typ 5.000-10.000, snabbast 2.40?

#20 bara fantasin sätter gränser, men dock med tiden vet jag ej!

#20 Om det går, vore det riktigt roliga propositioner!
#22, ja, det borde ju vara ett sätt att iaf få bort att det skiljer 30 sekunder mellan hästarna i loppet.

#23 Precis, då vet man när man anmäler om man har en chans iaf!
#24, ja, annars är det ju hopplöst…

amandah det var en bra idé ;)
#20 Grattis Amanda. äntligen börjar du tänka efter vilka möjligheter som det verkligen finns.
#27, jag är inte dum och inte ofantasilös om det är det du tror. Men - vet du om det finns möjlighet att stänga penningproppar vid tid?
OCH - det finns en MASSA ponnyer som dragit in MÅNGA TUSEN mer än vad deras övriga tidsklass. Vad satan ska dom göra nu när det blir penning!?

#28 ja man får stänga penningproppar vid tid.
Och den dem som har myclket pengar på sig kan man distansera ut dem via segrar, hittils i min teori har det funkat väldigt bra. ska bli kul å testa dem sen på riktigt också .
#29, jag tycker det är fel att distansera efter segrar… En nos kan ge 20 meter tillägg nästa lopp, och om min häst har snopp får han också tillägg! (ang. tillägg efter kön..). Och för att mina är lite äldre får dom ytterligare lite tillägg… Nejnej..
Och varför stängs inte penning vid tid då?

#30 det står i http://www.sptf.nu/info/propregler.pdf att man får skriva med tid, så förmodligen är det nytt.
jag har sett iaf att det är hyffsat jämnt med tiderna hästarna emellan om jag skriver efter segrar och sen distanserar ut dme via pengar. men det är nog bara jag som tycker att det är bra,

bergsåker proppar var inte alls särskilt bra tyckte ja.. inte ett enda lopp som ens gick att anmäla min ponny till som de ser ut idag…
#31 Så dessa proppar (enbart exempel) skulle fungera?
Kat. B 2140m autostart
Minst 35.000:- och bättre rekord än 1.51,0.
Kat. B 2140m voltstart
Mellan 12.000-20.000:- med rekord mellan 2.05,0 och 1.56,0. Tillägg 20m vid vunna 15.000:-, 40m vid vunna 18.000:-.

#33 som jag förstår så ska dem göra det.

#33 Skulle va bra elitloppsproppar isåfall. :P
Minst 35.000:- och sämre rekord än 1.51… Tre hästar här uppe har över 35.000:-, och ingen har bättre än 1.51. En har 1.51 i volt, men inte bättre.
Men den andra var bra! Något liknande skulle passa som elitloppspropp.
Men snälla nå'n. Vad ni har däruppe i detta EXEMPEL är totalt ointressant i sakfrågan.
#38, förlåt då - jag menade bara att 35.000:- är lite pengar i förhållandevis tid. Om vi nu ska ta en disktuion om det är upp till dig.
För de finns ju ganska många hästar vad jag vet som har en inte så snabb tid men istället en stor hög pengar.. Vad är de då för mening med att starta? 
Jag håller med dig. Vissa hästar blir ju helt bortdribblade av penninghandicapet.

Fast vissa har ju faktiskt gjort proppar efter Pengar men sen så får den med sämst rekord spår 1 osv, på det viset kan man ju bli kompencerad för att man har mycket pengar, sen har de ju max antal per volt och atuomatiskt blir väl övriga bakflyttade 20meter eller mer.