Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1972 ggr
haerrdin
0

SM

En knapp månad kvar. Här är de 12 snabbaste just nu:

Tuffing 37,9   
Iva Roll 39,0 a
Ernst Ronaldo 39,3 a
Fantom 40,1 a
Predor 40,7 a
Lexius 40,9 a
Thyra Tyrann 41,5 a
Piggybank (NO) 42,5 a
Katla 42,8   
Micklas 43,9   
Jagga Ess 43,9   
Hults Pomir (NO) 44,0 a

Och utmanar om en plats bland de 12 gör:

Trofé 44,9   
Celine 45,9 a
Remington 46,5   
Allgunnens Åhellen 47,3   
Pralinus 48,2   
Tokajer M.L. (FR) 48,2   
Fe'rgus  48,6   
Betsie 48,6 a
Muskot 48,6

cornelia__
0

Nån som vet snabblistan för shettis? :)

ValentinoRossi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kommer bli ett gryymt startfält, ska bli så kul att åka dit och titta :)

VeronicaP
0

Får även de hästar som bor i andra länder bara för att de är svenskfödda ? , ska erkänna att jag inte har den kollen heller ;)

VeronicaP
0

Sen gick väl Jagga Ess 1.43,3 i går ?

Carpedium
0

Alla svenskfödda får vara med i SM !   : )

VeronicaP
0

#5 Tack för svar , har som sagt inte kollen och de är inte lätt att hitta några reglern om det någonstans :D

Tusen
0

#6 Det brukar stå i proppen till SM.Skrattande

VeronicaP
0

#7 ok har inte läst proppen .

Men de är mycket som fattas för ponnyerna när de gäller att kunna läsa regler på datan, tex straff poängen hur de fördelas och straff tider mm allt sådant går ju att hitta på storhäst tex

MagganS-B
0

Nej, jag tror inte att en norgeägd häst kan åka till Sverige och tävla i SM! Försök åk till Norge och bli norsk mästare med en svenskägd häst…..

Tusen
0

#9 Det spelar ingen roll. Huvudsaken är att hästen är svenskfödd. Utländska hästar har startat förr i bl.a Monté-SM. Vad som gäller i andra länder kan jag inte svara på. Det är säkert annorlunda.

Detta gäller för SPTF´s mästerskap:

SPTF:s mästerskapslopp:
Svenskt Ponnytravkriterium för 3-åriga svenskfödda ponnyer
Svenskt Ponnytravderby för 4-åriga svenskfödda ponnyer
Svenskt 5-årsmästerskap för 5-åriga svenskfödda ponnyer
Svenskt Mästerskap i ponnytrav för svenskfödda ponnyer
Svenskt Mästerskap i ponnymonté för svenskfödda ponnyer
Guldstoet för svenskfödda ponnyston

(Utdrag ur mästerskapsbestämmelser)

Carpedium
0

Andra regler har t.ex Finland , där Gumino blev Finsk mästare för några år sedan trots att han är Svenskfödd. Han kunde bli det då han var delägd i Finland om jag förstått rätt  !

haerrdin
0

#9 Det går alldeles utmärkt att åka med en norskägd häst till Sverige och starta i SM. Huvudsaken är att hästen är född i Sverige.

#10 I norska mästerskapen får man bara ställa upp om hästen är norskägd till 100%. Den kan däremot vara svenskfödd. Dessutom måste kusken vara norsk medborgare. I Finland räcker det tydligen med att hästen är delägd i landet, eftersom Gumino har kunnat starta i finska mästerskapen, trots att han till viss del är svenskägd.

Tusen
0

Undrar om det inte skulle vara bra om man gjorde om mästerskapsbestämmelserna. Tycker det är lite konstigt att det är olika regler som gäller i de nordiska länderna. Ju mer som är lika dessto enklare blir det ju att tävla i varandras länder. Och det är väl bra?

amandahandersson
0

Förmodligen får svenskfödda hästar starta i Norska Mästerskapen, då de flesta av de bästa hästarna i Norge är just svenskfödda. Skulle nog bli riktigt samma kvalité på loppet om de stängdes ute..

Ang. Svenska mästerskapslopp har jag alltid hört att det som spelar roll är att hästen är svenskfödd. Sen om den är norsk, finsk, fransk eller italiensk tränad spelar ingen roll.

ahlblom
0

Kommer bli riktigt kul att åka och se SM på Skrubbs i år. Jag hoppas verkligen Iva har tur med spårlottningen.

bea28
0

Ett av de mest spännande SM-loppen på länge tror jag att vi kommer få i år. Ser verkligen fram emot att åka till skrubbs och se på det :)