Ömmande bog
Ett av våra russston verkar ha ont eller någon irritation i bogen. Samtidigt är hon ganska stel i bogen. Hon blir väldigt irriterad när man sätter på förbygel, knäpper framspännen på täcken osv. När hon springer så "ormar" hon sig. Vad jag menar med det är att hon drar huvud och hals åt sidorna när hon springer. Vi har haft ute equiterapeut, men det är inget som sitter fast i fram utan det verkar vara mer mjukdelsproblem
Vet att stora travhästar ofta har detta fenomen, men har ingen aning om vad man skall göra åt det. Någon som har någon bra idé? Vore även bra om någon viste orsaken så att man kan förebygga det.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Mitt russto har exakt samma sak! Hos henne är orsaken att hon är ganska x-bent, så det är svårt att få bort orsaken i hennes fall.
För oss funkar det med massage av bog, bringa och bröstmuskler innan träning samt stretching av frambenen framåt, bakåt och utåt efter träningen. Har fått instruktion av massör hur jag ska göra. Det inte lätt att förklara men det finns en punkt strax framför manken, där bog-mankam-hals "möts", som blir extra öm och har jag koll på den är det en enorm skillnad på hästens "ormande" (hon slutar helt), steget och framåtandan blir mycket bättre.
Mitt tips alltså, massage och stretching.

Våran är, som det brukar stå i dommarprotokoll, "nöjaktigt korrekt men gracil". Men hon har en väldig attack i framsteget vilket kan vara en orsak. Stretcha gör vi alltid efter träningspassen och tävling på alla våra hästar.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss