När ska man köra in???
När ska man köra in ett ponnyföl i en tidning jag läste stod det att man kan börja redan när den är mellan 1 och 3år men det kan väl inte stämma???
Behöver man lång erfarenhet för att köra in en ponny???
Tacksam för svar//Sofizz
En del kör in vid ett års ålder..själv börjar jag vid 2-2½års ålder då är oftast hästen mer mognare än vid ett års ålder..men det är ju olika från människa till människa..
Viss erfarenhet/kunnighet behöver man, man måste ju veta hur man kör in en häst å så..

Vi ska börja med vår 2 åring i vår. o gå långsamt frammåt
Jag börjar tömköra mina ungponnyer när dom är runt 1 - 1 1/2 år gammla, lite beroende på hur mogna dom är. Innan dess har dom dock fått lära sig alla nödvändiga kommandon från marken samt är vana vid all utrustning.
Sen sätts dom i vagn någon gång då dom är mellan 2 och 2 1/2 år gammla återigen beronde på när dom är redo. Kör mycket i skritt och jogg innan jag börjar träna för kval.
Brukar ha mina kvalklara tidigast på sommaren som 3 åring. Tycker det är bättre att ta god tid på sig än att skynda sig och få gå tillbaka om det går snett.
Man bör i mitt tycke ABSOLUT INTE ta på sig ansvaret att köra in en ponny själv om man inte varit med en erfaren person och sett hur det går till innan!

Jag körde min 2-åring själv (utan nån som leder) för tredje gången idag. Han va jättesnäll.
Men har hört många som börjar köra in som 2-åringar på sommaren, men stortravarna körs väl in nån gång som 1-åring ofta?
Jag tycker inte du bör köra in själv om du inte har så stor erfarenhet, ta hjälp av nån kunnig.

vi körde in en av våra ponnier när han va ett men han har inte börjat träna förrens nu i vinter medans en annan av våra ponnysar kördes in när den var 3 och ett halvt men det är olika som sagt…
Man börjar tömköra vid 1 1/2 för att det skall vara lättare att sätta dom i vgn senare. Kom ihåg bara att dom fortfarande växer när dom är 2 1/2 - 3, kör och träna inte FÖR hårt, förhoppningsvis skall dom räcka länge efter det……..
Min målsättning har varit att börja tömköra och sätta dem i vagn under hösten då de är 2-2½ år.
NÅGON gång har jag lyckats ta ut dem för römkörning under den tiden, men hittills har ingen varit i vagn före maj-juni under treårssäsongen! :D Men det har gått bra ändå!

Jag brukar börja vid ca. 2 års ålder att tomköra och i vagn vid ca. 2 ½ års åldern. Det har fungarat bra på mina…
Jag har funderat på att köra in med hjälp av en erfaren kusk när jag är ej så erfaren går det då???

#9 , har du en erfaren som hjälper dig går det säkert bra !
#9 ok!!!

har alldrig kört in ponny.. :P eller jo.. :P men det var en 4åring.. :S fd. ridhäst som ej gick bra i riningen ;) men jag hjälpte till lite med ett russ en gång :P var liite mindre än ett år.. det var alltså på senhösten vi började.. var född i april..
Hejsan.
Det beror på häst till häst.
Vissa hästar kan redan vara mogna för att bli in körda redan vid 1 - 2 års ålden.
Det är ju olika, vissa hästar mognar snabbt, vissa inte. 

Jag och famlijen började med vårat russ när hon var i 9 mån. ålder , på ett ungefär

Oj! skrev feel ;)

Jag tror det är väldigt olika, man får anpassa till hästen själv.
Min 2 åring har vi haft sele på nu och går med det ett par gånger i veckan. Så vi tar det lungt vilket passar henne bäst.
Började tömköra mitt russ vid 1 års ålder, satte för vagn vis 1.5. Först gick en person med grimsaft bredvid medans jag körde, men det var bara dom första 5 gångerna. Nu, våren som 2 åring travar jag själv med honom utan problem. Självklart tränars han inte på allvar ännu, han får bara vänja sig med att bli kört, tex. han ska kunna vända med vagnen utan problem osv. Till sommaren kommer han att släppas på bete och slappa hela sommaren. Sen till hösten/vintern kommer han att sättas igång.
jag tror att man på en gång som unghäst visar att på banan ska hästen gå framåt - där ska det gå fort. jag menar inte att man ska klämma skiten ur den första gången den är på banan men ändå lära den att på banan ska man inte gå & sova. om hästen fått gått o bestämt tempo ett tag och sen börjar du helt plötsligt att kräva nått av den, riskerar man att den blir istadig. behöver inte alls va så, så olika får häst. såklart ska man inte pressa den för mkt i början heller.
woops två inlägg…
#14 Oj 9 månader låter lite väl tidigt tycker jag..själv kör vi in dom vid 2-2,5års ålder..
Hej..Jag ska låna en häst som fyller 3 år i år.Ham blev innkörd för c.a ett år sen så jag tror att man kan börja köra in dom vid 2 års åldern.Jag tycker nästan att 1 år är förtidigt men man kan säkert börja köra in dom då men jag tycker att c.a 2 år är lagom

det är lättare att lära unga hästar.. eller unga å unga.. :P typ runt ett år.. ju yngre ju lättare lär den sig
Jag kör aldrig in en häst förrän på hösten som 2 åringar. Vill att de ska kunna tävla tills de är 15 år.

Håller på och tömkör vårat varmblod, hon är 9månader nu:)
#24 Jo men det är skillnad på travare och ponnyer. Vi har inga premie pengar som lockar när de är 2år och fina tvåårslopp med höga prissummor.

jag skulle välja att köra in dom som tidiga 2 åringar och sedan kunna långsamt bygga upp muskler. så man har dom startfärdiga till 3 årssäsongen nån gång.. Tycker det är bättre att börja tidigt så man kan skynda långsamt..
#26 Det är rätt att man ska skynda långsamt men om man kör in dem på hösten så har man 6 månader på sig att bygga upp dem ch det är ju rätt lång tid. Har gjort så under lång tid och haft väldigt bra resultat.

Jag har tömkört min -05a två gånger nu och siktar på att ha honom inkörd i höst. Det är så jag brukar göra i alla fall.

De ponnyer som vi kört in och tävlat själva har vi alltid kört in på hösten eller vintern som 2,5-åringar. Nu har jag min lilla 2-åring som jag försöker tämja, har haft sele och huvudlag på sig. Målet är att hon ska bli lite van att ha grejer på sig innan betesutsläppet så hon kan säljas sedan under sommaren/till hösten.

#17 Banan ska väl vara någonting posetivt från början? Om den inte får gå och luffsa i sitt eget tempo och inte får chansen att lära känna miljön första gångerna på banan så är risken stor att du kommer få en häst som tröttnar! och inte tycker det är nå roligt. Det är möjligt att det har fungerat för din häst men jag skulle låta hästen luffsa på banan första gångerna och bekanta sig med tillvaron.
Att dem ska gå fort på banan lär dem sig med tiden.
Jag tycker det allra viktigaste är att ponnyn ska tycka att det är roligt! En ponny som inte tycker det är roligt slutar också springa.
visst ska dom få bekanta sig med banan i sin egen takt dom första gångerna men sen när man börjar med provlopp kan man sätta lite mer press på den så den vet vad det handlar om.. självklart ska dom tycka att det är kul..
det beror på… Alla hästar är olika :) Så man får räkna med att en del kan köra in sin vid 1år:s åldern eller om den yngre, iblad kan det dröjja kanske tills dom är 3år eller mer! Men kom ihåg att man måste ge hästen en chans också å inge bara ge upp ;)

#19 japp, vet:P skrev lite feel:) snackar man medans man skriver så blire lite fel.
Mitt tips är att börja tidigt med den osäkra, försiktiga eller ranglåga hästen men ställ små eller inga krav! Var alltid beredd på ett steg fram och två tillbaka.Min erfarenhet är att ett bakslag alltid kommer 3:e eller 4:e gången.
Även hästar blir stolta när de klara ev en uppgift men kan också bli helt knäckta om de får för svår uppgift.
Min 10mån kille ser ut att mkt stolt berätta för två åringen efter ett pass hur det går till när man går omkring och bär sele, alldeles på egen hand….