Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2703 ggr
[vigalund]
1

Oljud under lopp

Läste igenom resultatlistorna från Östanåkra idag, såg att det var OVANLIGT mkt bestraffningar för oljud under lopp!! Själva åkte vi på det på Vaggeryd 4/6 och jag VET att vår dotter inte för oljud under lopp (fick förklaringen att det kan vara en klunga o svårt att urskilja vem)

MEN, såg att Veronica Ingolf fått bestraffning för detta idag, och är det någon jag har uppmuntrat min dotter att ta efter så är det henne! Hon "peptalkar" sina hästar alltid, med gulliga söta ord, är det oljud? Jag tycker väl i så fall att oljud är när man skriker, smackar högt o är otrevlig mot ponnyn… nu var jag ju inte själv på plats och kan bedöma…

Innebär detta att kusken inte längre får "prata" fram sin ponny?

Mkt tacksam för svar i denna fråga!, då vi kör våra ponnys enbart med "gulligt prat" och förhållningar, och inte vill bli varnade för detta!

Hur ska man då driva? Inte med spö, inte med "gulligt prat" och inte med tömmarna, ska man då bara sitta och "Åka" el. vänta tills barnen/ungdomarna enbart klarar att köra med förhållningar?

Mkt tacksam för svar, så vi förstår, och inte får varningar!!

fnut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag fick ringa måldommaren för några veckor sedan och denne sa "Det ska vara helt tyst under loppen… Du får lära dig tankens kraft"

Jag ifrågasatte eftersom jag var helt själv under nästan hela loppet och kunde omöjligt ha stört någon, dessutom pepppratade jag med ponnyn min.

ryttarn
0

#1 Den dommaren borde göra ett studiebesök på "stortravet"…. Självklart skall det inte förekomma gap o skrik o andra högljudda läten under loppen. Men våra hästar styr vi till 90% med röstkomandon, tycker det är mycket bättre än spö och andra hårda drivningar. En av mina dötrar brukar sitt o smånynna under loppen, på vissa banor får hon varning för oljud, på andra inte. Så jag har oxå frågat mig vad som egentligen gäller. Tils vi vet ser vi bara till att holla koll på varningarna……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

sandraedv
0

Caroline sitter och berömer Nypon under hela loppen och "pratar" med honom och uppmuntar honom till att springa fortare.. har inte fått för oljud än men vore ju helt sjukt om man skulle få det!

Vore ju sjukt om man skulle få bestrafning för att uppmuntra sin häst

Tusen
0

Vad man säger under ett lopp, snälla ord eller inte, har ingen betydelse. det är hur högt man säger det. Om man skriker "duktig lilla gulle-pålle! eller om man skriker något annat är fortfarande oljud.

Om du smackar eller småpratar hör bara hästen vad du säger så är det INTE oljud. (du kan väll säga " skitponny" Flörtom du vill till din ponny utan att det klassas som oljud så länge bara din ponny hör vad du säger.) Oljud kan höras över banan eller störa andra hästar så mycket att de ev. slår över i galopp pga skriken.

Att en domare dömer utan att veta exakt vem det gäller visar bara på att de inte vet vad den pysslar med. Man ska vara säker på VEM det är som skriker innan straff utdöms. Annars får man lov att fria före att fälla.

giffan
0

Jag dömmer  ju inga lopp så¨jag kanske inte ska uttala mig, men i mitt tycke så tjoar och tjimmas det lite väl på många håll. Om en häst inte kan springa lite mera av sig själva än att man måste sitta ett helt lopp och tjoa på dem, då kanske man ska träna mera hemma.

Har varit med om att sonen fick för störande ljud under lopp då han låg minst 40m efter fältet… jag frågade sen varför han fick för störande ljud då han va ensam, och fick då till svar att alla ljud ska räknas som störande, även om man ligger ensam.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

carsbo
0

#5 fast då frågar man sig ju varför det kallas störning.. :P

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

ryttarn
0

Problemet, som jag ser detr, är att bedömningarna är väldigt olika. Har hört kuskar som gormat så att det hörts över hela banan utan att få någon varning, samtidigt som att man sett lopp där halva fältet blivit varnade utan att någon förstår varför.

Jerker Klang,

www.isil.se

carsbo
0

synd att dommare är så olika, man vet inte säkert vad man ska göra och inte göra då.

giffan
0

#6 Ja den gången störde det nog mest dommaren… för det var ungens första lopp och han va tyst som en mus… kanske därför han kom sist! Förvånad

#7 Håller verkligen med om att det dömms för olika.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

VeronicaP
0

Är väl samma sak där som med allt annat att de har blivit hårdare på att döma det .

Sista tävlingen vi var iväg på så var det mycket oljud under loppet men de lär sig ju vart de ska föra oljudet där de inte står någon och hör ;)

Amanda har alltid pratat mycket med sina ponnyer , både för att berömma dem och även för att tala om för dem ibland när de är tramsiga och jag har alltid själv pratat mycket med mina hästar när jag tävlingsred och även när jag red till vardags, nu gör jag det här hemma när jag kör hästarna och de lyssnar ju otroligt mycket till rösten.

Sen kan ju jag ibland också tycka att de kan vara bättre att *ryta* eller vad man ska kalla det på hästen i stället kanske för att piska med spö eller tömmar.

ett lopp  på en hemma tävling och de skreks nog en del i de loppet lite här och där även på inneplan (där de absolut inte får skrikas)

bea28
0

Jag har aldrig under mina 11 år som kusk blivit dömd för oljud under lopp, trots att jag är en sån som pratar mycket med mina hästar både hemma och i lopp. Tycker det låter jättekonstigt att man skulle bli dömd för det… Jag trodde att hela grejen med hårdare dömning för oljud under lopp var att man skulle komma åt den grupp kuskar som faktiskt skriker sig loppen igenom. Sådant som faktiskt kan störa en häst.

Man måste väl få driva eller korrigera sin häst med rösten? Eller? Som någon sa innan, det är väl bättre att man tar till rösten än töm och spö.

amandahandersson
0

Jag fick för oljud under lopp i år, när jag skrek till åt konkurrenter som ställde till med en jäkla ordning på upploppet. Kunde ha skett en riktigt obehaglig olycka…. Enligt måldomarna skulle jag "ha saktat in" istället (hade jag gjort det hade jag inte vunnit loppet, som jag nu gjorde från 320 meters tillägg…). Poängterade för domarna, att om man gör annat än att pratar glatt med min ponny (läs: skrika) skulle man förmodligen fått sig en smäll och hamnat i backen.
Undrar vad jag hade fått om jag kastat spöet på de som störde i det fallet istället ;) För man måste ju få säga till konkurrenter som stör….

Tusen
0

#12 Där har du fel Amandah. Du får inte skrika åt dina konkurenter inte ens för att undvika en olycka. Sen kan man tycka vad man vill om det. Men det är som domaren sa till dig att du borde nog ha saktat in (kan egentligen inte uttala mig om hur du skulle ha kört då jag inte sett loppet). Att du hade förlorat loppet har inte med saken att göra. Du ska bara inte skrika.

Sen kan jag förstå att man kan skrika till för att man blir rädd men det spelar ändå ingen roll för regler är regler.

Mina barn har tävlat sen 1998 och har heller aldrig dömts för störande oljud trots att de alltid sitter och pratar med sina ponnier. Så visst kan man prata med sin ponny men man kanske inte ska "prata" så högt som många gör.

Tycker det är kanonbra att det äntligen blir hårdare tag kring detta med oljud i lopp.

amandahandersson
0

#13, låg så pass långt ut i banan och hann bryta ut två spår så jag slapp sänka farten.
Då borde ju de ponnyerna som störde bli diskade som följd. Stör man så man ändrar ordningsföljden, ska man bli diskad. Det är någonting som jag tycker sker för sällan; det är vanligt med störningar som leder till ändrad ordningsföljd.

Det kan låta fel att säga "jag tycker det är OK att skrika på sina konkurrenter", men personligen tycker jag man ska få säga ifrån om något är fel. Det räddar från olyckor, om man säger som så…

Tusen
0

#14 Diskning för att man gjort en förseelse som ändrar ordnigsföljden i mål gör man endast om händelsen sker de sista 300 metrarna. Annars blir det störande ekipaget bara bestraffat.

Rätt dumt tycker jag men så är reglerna.

amandahandersson
0

#15, i detta fall var det ju inom de senaste 300 metrarna också. Domarna drog sig för att diska, tyvärr. Var inte heller bara jag som blev störd, utan måååånga stördes.

Aja, shit happens, trav är trav! Och det slutade ju bra, till slut. Hade kunnat ta på mig en avstängning (menar givetvis inte nu att göra någonting dumt mot ett annat ekipage), för att rädda min ponny och undvika olyckor, så en varning gör inte så mycket.

Kajhugo
0

Tycker det är bra att man blivit hårdare på oljud under lopp tycker dock det är tråkigt att det besdöms så olika, sen tycker jag att även "peptalk" kan vara oljud, att hela tiden prata och tjoa även om det är positivt är otroligt störande för andra. Måste man driva oavbrutet kansker hästen inte ska tävla….

MagganS-B
0

Jag har varit russdomare under många år förut och har aldrig hört talas om att man skall vara helt tyst under loppet. Däremot får man absolut inte skrika och tjoa åt sin ponny eller åt andra som man tycker bär sig illa åt. Håller med om att kan man inte få fram sin häst utan att skrika åt den hela tiden så kanske man skall försöka peppa hästen på annat sätt…..man kan faktiskt få en häst att bjuda framåt genom munnen ex.-vis!

haerrdin
0

Hör "oljud under lopp" och t.ex. "felaktning nedtagning" alltid ihop med att man stört någon annan?

bea28
0

Jag tycker att det är konstigt att man inte får ryta åt andra kuskar när det håller på att gå åt h*lvete. Har varit med om att bli trängd i en klunga och att säga till de som höll på att tränga mig på skarpen var sista utvägen. Kunde inte sakta in heller, eftersom att det låg hästar bakom.

Tusen
0

#19 Nej.

#20 Man kan sakta in försiktigt även om det är hästar bakom. Då får även de sakta in. Det är inte samma sak som felaktig nedtagning. Så länge nedtagningen/"nedsaktningen" sker lugnt så är det okej.

ryttarn
0

Kan bara säga det, är det för att undvika en olycka eller liknande så får man väll ta en varning då, bättre det än att få benen klipt på sin häst eller att vagnar krokar i varandra osv…..

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

§ 60 ur TR

**

Störning med mera

Under lopp är det förbjudet att störa annat ekipage eller

att hindra dettas fart genom t ex bristande uppmärksamhet,

snäv körning/ridning, trängning eller yvig spöföring.

Det är dessutom förbjudet att störa annat ekipage genom

tempominskning. Körsven/ryttare får ej föra oljud.

**

Lämna spår, lämna fördel:

Körsven/ryttare får ej genom rop eller på annat sätt

Galopperande häst eller häst i passgång ska - om så kan

**

ske utan att annat ekipage störs - styras ut ur fältet.

Kan detta ej göras ska ekipage behålla sitt spår. Galopperande

häst eller häst i passgång får aldrig styras inåt i

banan.

Vid Nedtagning av galopperande häst eller häst i passgång

får tempot ej minskas så att bakomvarande ekipage

påtagligt störs.

**

söka förmå annat ekipage att lämna sitt spår. Körsven/ryttare

får ej heller till fördel för annan lämna eget spår eller i

övrigt på något sätt bereda annat ekipage fördel.

Nedtagning av galopperande häst eller häst i passgång:

Vilket visar att det är många spekulationer här ovan. Det är alltså en ren "tolkningsfråga" vad som är störande och inte, det varierar från bana till bana.

Själv tycker jag att fel nertagning av galopperande häst skall bestraffas "hårdare" än oljud. Allt som oftast hör man att de som varit nära en olycka pga framförvarande får straffet "i stället för" den som egentligen orsakade den. Som t.ex för #16.

carsbo
0

det hela kanske handlar mer om att man inte ska låta så aggresivt på sin häst. ja hästen kanske föredrar det än att få ett slag på rumpan men jag tror inte att loppen blir snyggare av en massa personer som låter som om de alla hatar sina hästar.

men så är ju det med olika dommare, är man smart så pluggar man in hur dommarna är och kör efter hur de vill ha det, ja om man vill undivka varningar nu när flera blivit hårdare.

ryttarn
0

Problemet är väll egentligen vart gränsen mellan ljud(vilket är tillåtet) och oljud(vilket inte är tillåtet) ligger. Man kan ju inte gärna sätta db mätare på varje kusk, även om det vore bra ibland :D

Jerker Klang,

www.isil.se

carsbo
0

haha det kunde ju vara en lösning Flört

amandahandersson
0

#21, kommer du i 1.50 tempo mot en ponny som går ca. 2.15-2.20 tempo är fart kontrasterna riktigt stora. Då kommer man riktigt fort mot ekipaget framför och slänger den ut då är det omöjligt att hinna sakta ner "försiktigt". Påminner väl lite om att köra bil, kör du fort och någon framför plötsligt saktar in hinner man knappast göra en "snygg och lugn" nedbromsning….

VeronicaP
0

#27 Fast när du kör bil så måste du vara beredd på att sådant kan hända , därför ska man planera sin körning Oskyldig

Sen är de väl inte ofta att man går 1.50 tempo mot 2.15-2.20 tempo och även en snabb häst kan slänga sig eller bryta út och det är ju inget som varken den kusken eller hästen gör medvetet och tror nog att domarna dömer efter sistuationen där, man behöver ju inte gå till ytterligheter .

MagganS-B
0

Håller verkligen med "Palomia" om att "felaktig nedtagning av galopperande häst" är mycket värre än "störande oljud". Det finns dom som kastar sig bakåt och drar i tömmarna när deras häst galopperar, utan att dom har en aning om vad som finns bakom! Jag har sett hur många incidenter som helst!

MagganS-B
0

Håller verkligen med "Palomia" om att "felaktig nedtagning av galopperande häst" är mycket värre än "störande oljud". Det finns dom som kastar sig bakåt och drar i tömmarna när deras häst galopperar, utan att dom har en aning om vad som finns bakom! Jag har sett hur många incidenter som helst!

amandahandersson
0

#28, bara för att det "inte är så ofta" ska man väl ändå inte få en ponny i knäet bara för det? Och vid bilkörning sker ju hur många olyckor som helst, undrar hur många som hade hänt om man tvärbromsar in mitt i allt i ett tätt körfält?
Min poäng är att det är svårt att hinna "göra en snygg inbromsning", ponnyer slänger ut blixtsnabbt. Kan ju också nämna att vid två tillfällen i år (i tre lopp som jag kört) då vi blivit störda har ju ingen olycka skett, för jag har hunnit parera, men det har varit grymt störande!!!!

Håller också med "Palomia", felaktig nedtagning av galopperande ponny är mer störande. Det skapar olyckor… 10/10 ponnyer blir riktigt störda av att få en annan ponny in i benen eller mitt framför mulen, 5/10 ponnyer störs av oljud. Nu menar jag inte att oljud på något sätt är okej, men det gäller att skilja på "oljud" och oljud.

juliapettersson
0

#31, sidospår, men många bilolyckor beror på just det att bilister ligger för nära andra bilar. Varje förares ansvar att hålla det avstånd som krävs för att hinna bromsa om bilen framför blir tvungen att bromsa tvärt. Flört

ryttarn
0

#31 inte i en biltävling ;)

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#32, men trav är trav ;) Ju större hästarna blir, desto närmare ligger man. Det är ju bara se i stortrav, där är ju klungorna riktigt täta.

#33, tror du har fattat min poäng ;)

GhandiM
0

Detta bevisar bara att kuskarna behöver övning, mycket övning i fält. Och från nästa år ska det vara tillåtet att ta licens över 5 dagar.

Skrämmande!

Tusen
0

#35 Det är inte så att alla får ta det på kortare tid. Allt beror på ålder och tidigare erfarenheter. Och man kan lära sig mer på 5 intensiva heldagar än ett tillfälle i veckan  över en tremånadersperiod.

Dessutom är det sällan nybörjarna som orsakar dessa stopp. de är ganska försiktiga i början. Nej, oftare sker det hos de som kört c:a 20-60 lopp och det är inte sällan att kuskar som kört över 200 lopp gör dessa dumheter. Det handlar med om person än erfarenhet. (Precis som med bilkörning)

ryttarn
0

#35 problemet med tvärbromsande och utbrytande hästar är sällan orsakade av "blåbären". Som jag upplever det så är det oftast de "halvrutinerade". De som kör 5-10 lopp/år och varit med några år. För dessa hjälper inte "femtielva" provlopp. Dessutom körs licensloppen mycket sällan i tävlingstempo då hästarna ofta är ganska ojämna. Problemen uppkommer ju inte förrän kusken ligger och balanserar sin ponny på dess maxkapacitet.

Så lösningen ligger inte i massa licenselopp. Däremot anser jag det väldigt viktigt att dommarna är konsekventa samt att bestraffad kusk får ett snack med dommaren så han/hon får reda på exakt vad felaktigheten låg i.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Fast hur det än är så får vi inte glömma att det är levande varelser vi kör och att vi aldrig kan räkna ut hur en häst reagerar i alla lopp , en rutinerad häst kan mycket väl bryta ut och störa en annan utan att det är med mening mm,så det är ju faktiskt så att kuskarna som kör måste vara vakna och beredda på att allt kan hända när man kör lopp.

Sen så är det även så att många hästar har egna reflexer och försöker hoppa åt sidan om någon bryter ut eller annat , kolla hästarna i flock när de springer de springer inte över varandra utan hinner väja, bromsa mm om någon skulle få för sig att tvärnita mitt i alltihop Flört

ryttarn
0

#38 Det är lite det jag menar i #37 Ny kuskar känner sig inte så säkra utan har 100% uppmärksamhet när dom kör(inte alla men nu generaliserar jag). Den riktigt rutinerade kusken med kanske flera 100 starter i ryggsäcken har utvecklat reflexer som gör att dom inte behöver tänka. Problemet är dom som "slår sig till ro" och "åker häst".

Jämför med när man just tagit körkort för bil, i början är man så vansinnigt koncentrerad så då är man uppmärksam på allt. När man haft körkortet något år börjar man slapna av och tycker att detta är ju lugnt, och det är då de flesta olyckor händer. Har du haft körkort i 30 år,  kört några 100 tusen mil sitter så mycket av reaktionerna i ryggmärjen så att man reagerar innan man tänker.

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#38, klart hästar har egna reflexer, gud vet hur många olyckor som skulle hända annars…

Att hästar är levande varelser vet alla aktiva och ibland slänger de ut utan riktig förklaring. Då kan man som kusk inte göra så mycket annat än att hålla emot och hoppas på det bästa. MEN det finns kuskar som är otroligt ouppmärksamma och svänger ut sina hästar två spår när den galopperar utan att se sig för. Detta är ju inte riktigt det optimala och skapar både risk för olyckor och ganska så stark irritation för den som blir störd…

montécillo
0

sisst jag tävlade på Mantorp så var det en som skrek något fruktande… så min lilla shettis vart jätterädd och började galoppera och jag la in protest men den blev nekad… :(
men asså den hästen gjorde så att min häst förlorade 2 placeringar…

och sen har man ju också fått oljud under lopp när jag har peppat Cillen genom att ha sagt ganska lågt bra, duktig, rätt jag säger det bara så att han hör.. jag försöker att se till att inte störa andra…