Träning , motivation ? :)
Hej, jag tänkte bara kolla hur ni tränar era ponnys i veckan, och hur ni får dom motiverade. Just nu så är våra väldigt omotiverade och de känner ingen direkt lust till att tävla. Så har ni något tips ang. träning? :)
Hur tränar ni nu?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Svårt att lägga fram förslag utan att veta hur ni tränar dom nu. Men det jag har som absolut prio ett är att ponnyn ska tycka det är skitkul att träna, då kommer även resultaten sedan.
Min gamla tant älskar att bli tömkörd så det gjorde jag otroligt mycket med henne, badade med henne, ut i skogen och busa eller bara släppa henne i paddocken och låta henne bralla gärnet kunde tagga till henne rejält.
Det finns otroligt mycket saker att göra bara man låter fantasin flöda. Är ni många som kör tillsammans så turas om att byta positioner och låta en ponny ligga lite före osv, som sagt .. variation och fantasi behövs för att få upp glimten i ögat :)
okej, tack för tipset. vi hade tänkt att börja skritt rida dom ibland nu, även tömköra, longera, leka lite med koner m.m. hoppas det bygger upp motivationen ;)
Jag rider i backar, hoppar, rider lite markarbete, joggar långa turer. Dock kör jag väldigt sällan snabbjobb, endast väldigt korta sträckor där jag låter henne sträcka ut lite, galoppjobb i både snabb och långsam galopp. När v kör tillsammans så övar vi väldigt mycket på omkörningar.
Allt detta jag skrev upp hara fått Pannkakan att sänka sitt rekord efter bara några starter och även vunnit 2 montélopp strax över sitt rekord. Hon tränar annorlunda nu än för något år tillbaka och med denna träningen hon får idag känns det som att vi har hittat ännu bättre tider i henne än vad hon redan hade :)
Pannkakan älskar också att ha små galopptävlingar ibland ute i skogen och även att vi hoppar en del vilket hon också tycker är väldigt kul!
Så som #2 säger så tycker de flesta hästar att variation på träningen är roligare så man inte bara springer i skogen dag ut och dag in! :)
oj, jo vi ska börja ändra om lite nu, så får vi upp deras motivation hoppas vi på! :D
tack för svaren :)