Monté
Jag funderar nu när så mycket förändras inom ponnytravet med pengahadikapp, åldrar osv. Kommer det bli lika många montélopp nu eller kommer de minska? Vad tror eller vet ni?

jag tror att monté loppet kommer att minska tack vare regeln om att vi får genomföra max 12 lopp per tävlingsdag.
Ylva

mm, det var det jag misstänkte men visste inte om det stämde.

Ja kan ju bara svara för hur vi har resonerat när vi skriver proppar, och på sundbyholm blir det färra monté lopp under 2007 än det varit tidigare för att vi vill täcka upp så stora tidsintervaller som möjligt så att så många hästar som möjligt får starta i hyffsat schysta lopp.
Det har ju också en ekonomisk effekt, ett monté lopp drar sällan 15st anmälda, men ett travlopp gör det betydlgit oftare.

Vad säger ni andra klubbar, har ni resonerat likadant?

Från åbys sida kommer vi att köra ett Kat A montélop och ett för kat B, så vi kör som innan.

Vad jag har hört blir det inte så mycket monté på Jägersro.

vi på halmstad brukar ju tyvärr inte ha så många montélopp men på första tävlingsdagen iår ligger det ett montélopp i vardera kategori som reservproppar, jag hoppas folk anmäler för alla travloppen brukar ju inte bli av så tidigt..

Vi får ju hoppas att alla klubbar fortsättningsvis skriver ut monté lopp, och även för de litet snabbare hästarna…. Annars så kan monté SM lika gärna skrotas, om det inte går att kvala till det!
Förra året reds inte så många montélopp överhuvudtaget i Sverige. Skulle vara kul att veta hur många proppar som skrevs ut, och hur många lopp som blev av?
Viktgränserna sätter nog stopp för en hel del montélopp. Man vill inte låna ut sin ponny till yngre som man kanske inte tror orkar hålla i den.
Det kan bli mer nu eftersom man får köra 16 lopp tvldag igen.
#10 Men blir det fler som rider för det? Ingen som har någon koll på antalet lopp jämfört med antalet proppar 2006? Måste nog kontakta kansliet och höra om det finns att få fram såna siffror. Rätt intressant om få starter beror på att det inte skrivs ut proppar, eller om det inte anmäls till dom som skrivs ut.

det kan ju blir mer nu eftersom att hästarna inte behöver kvala in i monté men problemet kvarstår fortfarande, vi har för få ryttare.
#11 I liknande frågor är det väl enklast att "kolla" med Ylva på kansliet först! Hon har ju "koll" på all statistik och kan (förmodligen) svara dig på direkten! Vi som skriver här kan ju bara gissa, och det ger, som vi har sett tidigare på denna sajt, bara förvirra(n)de svar.
Själv uppskattar jag att det på russidan reds c:a 35 lopp under hela förra året, baserat på snabblistan från SPTF.

Monté loppen lär nog minskas pga alla bestämmelser om att det bara får vara 12 lopp under en tävlingsdag.