Regler för travraser
Hur är det nu med raserna? Villka får starta i ponnytrav? Får tex en islänning eller en welsh cob starta? Har ni någonsin sett någon annan ras inom ponnytravet?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Både islänningar och welsh cob får starta i ponnytrav så länge dom är under 1.30. Utom i lopp utskrivna för gotlandsruss…..
åh det skulle ju vara kul o starta en islänning bara för o se hur fort de faktiskt skulle kunna gå i travet 
Jag har sett en renrasig whelsh tävla på Sundbyholm för många år sedan. Maggan (#1) vet säkert vad denna ponny henne. Han hade svenskt rekord för whelshar.
undrar vad det rekordet var! det vore ju underbart med en bild också 
Ero som vann SM flera gånger var väl en welsh-korsning?
Bara ponnyn är under 130 i mkh (kat. B) samt under 107 (kat. A) är det bara att tuta och köra!
Men då andra raser än russ och shettisar inte kan trava lika fort är det ingen som satsar på andra raser.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
FabianII RW79 tävlade ponnytrav, även hans söner Gråmurens Pommery och Parador II och sen Gråmurens Humlan.
Fabian själv gjorde nog bara en tre starter och vann 2 lopp och var tvåa i ett.. han gick 2.20 någonting. Både Parador och Humlan gick runt 2 minuter tror jag och Pommery minns jag inte vad han gick.. men otroligt fina travare var det och alla rena welshar..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
så synd, men det skulle vara häftigt o köra tex en isländare på travet och den skulle gå bra endå
de flesta kanske tror att det bara kan vara russ och shettis som kan tävla i trav, kanske det kunde ge mer intresserade om man "annonserade" det eller vad man ska säga. att man gör det klart för allmänheten :P

#8 I Norge finns det några islänningar som tävlar i ponnytrav efterssom dom även har C och D ponny där. Kan säga att dom har ingenting att säga till om mot russen även om det finns någon som gått under 2 minuter, tror jag.
Anledningen till att russ o shettisar är så dominerande är att dom har en väldigt effektiv och utvecklad trav. För att gämföra med Welshar så är det mer galopp hästar. Väldigt få russ som kan mäta sig med en welsh i galopp.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Den vackra svarta Russ / Welch-korsningen Pajas e Nepturn 308 u Örnäs Sirikit ( Welch-sto ) är en av de mest berömda ponnytravare nogånsinn.
Han var Svensk Mästare i 1989 / 91 / 94 och hadde en rekord på 1.44,6
I den tiden var han en rigtig ´kändis´ och älskat av alla traventusiaster och i synnerhet pressen, som visade månge fotos av den charmerande lilla häst.
Han var en såkallede slowstarter, men hadde en oerhört bra kondition och bara ökade farten under hela loppet och kvarnede alla konkurrenterne på sluttet.
Pajas var tilsamman med sin ägare Therese Rosswall i 25 år ogh det är också Therese där har givit os det fina slogan:
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart !
Inspirerat av sin fina Pajas - kanske ?
I Danmark har vi många olika racer i ponnytravet, men i sine klasser u 120 cm / u 128 cm och u 135 cm är det russet där är absolut dominerande.
bj / dk
#5 Ero var ett gotlandsruss! #10 Tack! Pajas var en härlig individ, duktig på mycket, älskade att hoppa och var snabb i galopp men han tävlade aldrig i detta.
Någon som vet vad whelshen hette, som tävlade i slutet av 90-talet? Den var renrasig och typisk whelshskimmel.
Skall kolla. Vet att det var Malena Persson från Bollnäs som hade den i träning.

Den renrasiga welsh som travat snabbast är Bee Cool (brskm v -92 e Wärnanäs Peng RW 64). Bee Cool tävlade 1995-1999, han deltog i Kriteriet och var 4:a i Derbyt. 87 st: 11-16-11, 22.325 kr, rekord 2.00,0.
#9 Det där är inte riktigt. Welsh sektion (obs, inte kategori) A, C och D är avlade för travaktion. Welsh cob av sektionerna C och D var ursprungligen vagnshästar och bönderna i Wales körde ikapp med dem, precis på samma sätt som kallblodstravet i Sverige uppstod på 1800-talet. Dagens cobbar är naturtravare, men avlade för att ha en spektakulär flashig aktion med höga knälyft. Jag tycker man kan säga att både welsh A-C-D och russ avlats för travegenskaper, men med helt olika mål och resultat. Russets effektiva och mer marknära aktion är generellt betydligt snabbare än en welsh som "trampar luft". Welsh sektion B (welsh ponny) är en mer ridbetonad variant som inte ska ha den stora knäaktionen. Vad gäller galopp håller jag med dig i att welsharna nästan alltid är snabbare än russen.
#14 Den måste det ha varit som jag såg på Sundbyholm i slutet av 90-talet. Han satte svenskt rekorde för whelshar den gången också.
Eller fanns det fler whelshar i slutet av 90-talet och som sprang ungefär lika fort?
Någon som har bild också?
Ero, f 1961, 129,5 cm, brun-tigreret, var efter Eleganten SPR 1356 / 58 u Gisela 684.
Den mycket specielle färgen stammar från Kediven 1
Denne fatastiske russ är den ´största´ av alla ponnytravare -
6 x Svenska Mästare och Världsmästare 1970 - 1981 -
rekord 1,45,7
Han var mycket nervig och ´bakräd´ och blev kun tränet med ryttar.
På bilden är han, 22 år gammal, blind på ena ögat, men en lycklig pensionär hos Susanne Boutard, Ystad
bj / dk
#15 Parador II tävlade oxå då han var skimmel.
~ Anneli ~
#17 Sprang han också svenskt rekord då? För den jag såg på Sundbyholm satte nytt svenskt rekord för whelshar det året, just på Sundbyholm.
#18 Jag visste inte ens att det fanns något speciellt svenskt rekord för welshar… men han gick precis runt 2 min kom tyvärr aldrig under.
har en bild på han i min andra dator tror jag… han va kritvit…iaf och e:Fabian II RW79 Han stog ett tag uppe vid färjestadstravet och ett tag här i Lindesberg på den dåvarande ponnytravskolan, men då kallades han för något annat… Vet iaf att hans ägare dog i någon olycka..
~ Anneli ~
bilder på någon annan ras under ett lopp vore så kul o se
#19 Det finns det inte heller, utan inom ponnytravet är de svenska rekorden uppdelade i kat. A och kat. B med underrubrikerna trav och monté samt rubriker som t.ex. 3-åriga h/v, 3-åriga ston osv. osv.

det blir ju ett inofficiellt rekord, och den renrasiga welsh som travat fortast har ju ett svenskt rekord för den rasen även om det inte är Svenskt rekord för kat. B 
Däremot är det kanske inte något som finns i listor och hålls reda på.
Vore ju kul om fler andra ponnyer än russ vågade sig ut på tävlingsbanorna, alla i rätt höjd och med känd stam i tre led får ju trots allt starta.
Det har ju funnits en eller annan kaspisk häst som tävlat.. finns väll någon tråd härom dem tror jag.
~ Anneli ~

I Finland kan man ju tävla bara med renrasiga ponnysar. Kat A bara med shettisar och kat. B med shettisar över 107 cm och andra ponnyraser. Även godkänd pappa måste ponnyn ha.
Här räknar man islänningar som hästar, islandshästfolk är nuga att hästen kallas inte ponnyras utan hästras och i Finland kan man inte tävla med islänningar även dom är under 130 cm. Här har vi haft några welsh som har tävlat men dom kan ju inte tävla riktigt mot russ…
Visst ja, islänningar är ju inga ponnyer och inte kaspierna heller, dom kallas ju för hästar…..frågan är vad som räknas…..är dom häst eller ponny under 1,30? En fråga för högre instans!
Hittade en bild på parador II om någon kan känna igen honom.
~ Anneli ~
Jag har frågat om varför Islänningar kallas för hästar även om de flesta är under ponnymåttet. det är enbart för att det på Island inte finns något ord för ponny där (de tar ju inte in låneord på Island)
Därför finns det egentligen inga begränsningar i Sverige än mankhöjden. Detta står också i reglementet. Endast mankhöjd och tre kända led i stammen är krav.
#25 Maggan: Är det inte så att även ordet "russ" betyder häst på gotländska? Den informationen har jag fått tidigare av russfolk. Felaktigt?

#27 Det får heller inte finnas varmblod i de tre leden….