Förvirrande....
Man funderar över vem som tolkar regler åt klubbarna resp på frågor o svar på SPTFs hemsida.
En frågeställare har på SPTFs hemsida ställt en fråga angående framflyttning eller inte om inga anmälda finns på startvolten. Samtidigt vet jag att Årjäng fick besked att framflyttning inte skulle göras, samma med Axevalla om jag förstått saken rätt.
Med tanke på att enligt inlägget så ställdes frågan den 7/6 och besvarades en vecka senare den 12/6 så borde ju tid funnits för att kontrolera vad som gäller.
Nu blir ju frågan ännu mer förvirrad, vad är det egentligen som gäller?Vore ju bra om någon från SPTF officiellt och offentligt gick ut med ett förtydligande över vad som gäller,
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Snacka om att man blir förvirrad…..
Vilket svar ska man lita på, egentligen???
Jag kopierar frågan och svaret som står på sptf's hemsida:
"
Fråga: Vad gäller vid framflyttning av hästar i lopp där ingen anmält till de första volterna? Jag har sett att det förekommer "vilda" diskusioner om detta med anledning av Ax heldag den 2/6.
Svar: Det skall alltid finnas hästar på startvolten. Finns därför tex inga anmälda som enl propositionen skulle ha stått på start och på 20 m tillägg, ja då flyttas alla volter fram 40 m.
Frågad: 2011-06-07
Besvarad: 2011-06-12
"
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
Och nör jag idag frågade ponnysportchefen sa han att vi INTE skulle flytta fram hästarna.

Ja, för på Axevalla den 2/6 och Årjäng den 11/6 så var det flera lopp med tomma startvolter. Vår egen Palle stod som häst nummer 1 på 80 meters tillägg. Vad jag förstod på ansvariga på Årjäng hade dom kollat med SPTF och fått besked att det inte skulle flyttas fram, vilket dom gjort i första versionen av sina startlistor.
På söndag på Sundbyholm är det heller inte framflyttat (lopp 14 o 16).
Jerker Klang,

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 däremot är lopp 5 söndag framflyttat 100m

#4 fel av mig, läste fel 

Fast vad jag tror att de ska flyttas fram , för mig veterligt är de inte SPTF i sig som har skickat ut om att de inte ska flyttas fram.

#6 Frågan är vilka Årjäng och Axevalla pratat med, Eskilstuna har uppenbarligen pratat med ponnytravsportchefen…..
Skulle det gjorts fel av Axevalla och Årjäng så borde ju ponnytravsportchefen fått reda på detta, är ju ca två veckor sedan som Axevalla tävlingarna var……
Jerker Klang,

#7 Nu har ju inte jag koll på vilka som flyttat fram och inte , då jag inte kollar listor men vad jag har förstått så är de inte SPTF som har skickat ut det vet inte ens om det har varit uppe på deras möte (styrelsen alltså) och är de inte så att man inte kan ändra regler hur som helst ???

Var likadant i Tingsryd faktiskt , men kolla stor travet där är aldrig startvolten tom utan det flyttas fram om de nu skulle fattas häst där

#8 I detta fall handlar det inte om att ändra regler utan om hur man tolkar en luddigt skriven tillämpningsanvisning. Står lite mer utförligt om detta i axevalla tråden
Jerker Klang,
#10 SPTF ska diskutera detta på nästa möte men tills dess gäller att man endast flyttar fram vid penningproppar. All information kring detta har Rikard (Sportchefen) diskutrerat med oss och han har även pratat med SPTF´s ordförande. Så tills vidare gäller att hästarna inte ska flyttas fram även om man inte kan läsa det någonstans i något reglemente.

#11 Chattade med Rikard precis, han skikade ut ett meddelande till samtliga som fanns registrerade att ha hand om anmälningar enligt nedan. Detta gjorde han 27/5.
"Sammanfattning: 25§ Om det vid startanmälan visar sig , att ingen häst ska starta från loppets grunddistans, ska startanmälda hästar – med bibehållande av inbördes distansskillnad – flyttas fram så, att främsta volten startar från den angivna grunddistansen. Detta gäller ej lopp som är utskrivna som rekordhandicap. (Enligt tolkning av SPTF)"
Detta kommer även att ändras på frågaor o svar på sptf.nu
mao, det är detta som gäller tills ev annan tolkning offentligörs.
Jerker Klang,
Förstår inte varför det inte ska finnas hästar på startvolten? Det är väl bara flytta fram alla lika mycket.
#13 Eftersom bakhästarna får kortare sträcka att hinna ifatt framförvarande. Grundlagsloppen är ju konstruerade så att alla ska komma in samtidigt och om då loppet är t.ex 100 m kortare säger det sig ju självt att de inte hinner ifatt de främre förrän 100 m efter mål. 

är loppets grundlag säg 2.30, och man flyttar fram det och de som då står på start har 2.10 i rekord, då blir ju egentligen distanseringen fel eftersom loppet då utgår från 2.10 och inte 2.30, förvirrat och bra men jag hoppas ni förstår ändå 

Ny tolkning från SPTFs styrelse, publicerat på hemsidan.
Vid telefonmöte den 16 juni beslutade SPTF:s styrelse att tolkningen att lopp utskrivna med rekordhandicap ska undantas från §25 i reglementet upphör att gälla med omedelbar verkan.
Det innebär att om det vid startanmälan visar sig, att ingen häst ska starta från loppets grunddistans, ska startanmälda hästar – med bibehållande av inbördes distansskillnad – flyttas fram så, att främsta volten startar från den angivna grunddistansen i samtliga lopp.
Jerker Klang,
Vilken tur att det ska vara som "vanligt" igen då…………
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
Ja, om man läser i reglementet så ska de flyttas fram. Något undantag från den regeln har ju aldrig stått någonstans i något reglemente de senaste 5 åren.

Nä de var väl som jag trodde då att de ska vara alltid start från första volten :D