Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2352 ggr
marika-J
0

Slår sig på underbenet

Jag tror jag har hittat felet på min ponnys konstiga bromsbeteende i lopp. Uptäckte efter helgens tävling småsår mitt på underbenet.

För att motverka detta bör man ju kapa tån så han rullar över snabbare, men skulle jag göra det skulle han inte kunna ta ett travsteg då han redan nu har hög knäaktion och gå därför med vilktfästen (vet att det kan vara dem som är boven i dramat). Men till saken, han behöver ju då nåt typ av skydd. Gamascher känns onödigt då dom skyddar insidan och han slår sig på framsidan. Alltså borde lindor fungera bättre. men har hört att det finns förstärkta underlägg att köpa, någon som vet vart man kan få tag på dessa?

Tacksam för snabbt svar!

/Marika

Polenta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hängde inte riktigt med på vart han går på sig?

Angående förstärkta underlägg så har jag det till min bloding, de finns att få tag på i de flesta travshoppar skulle jag tro :)

hovis
0

Du kan använda senskydd, det finns väldigt lätta sådana. Flört Då slipper man ev lossnande benlindor samt om din ponny slår på sig såpass mkt att det blir  sådana märken vill jag rekomendera senskydd istället.

Hoppas det blir bättre

marika-J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar en bild.

Alltså inte på innsidan, utan framsidan av benet satt säga. Nästan mitt emellan kotan och hasen.

Colt
0

Testa dubbla lager neoprenpaddar under lindorna?  :)

minette
0

vet att du inte vill. men skulle försöka balansera om. hästar utvecklaes eftersom.  vi har bytt skobeslag år efter år och det har hjälpt. Mermax sänkte sig i helgen pga det.

marika-J
0

Han är nyligen ombalanserad. Så jag vet inte hur man ska göra.

#4 ja det är ju också ett alternativ.

ValentinoRossi
0

Gemini har samma problem då han har väldigt högt framsteg och kort kropp. Han har svårt att få plats. Just nu går han med gamascher som täcker runt hela benet men innan så körde vi med bandage och sen senskydd som man har på frambenen ovanpå, men ska man ha dom bak behöver man storlek full. Jag upplevde att ioch med att han blev lite tygre bak med bandage och skydd längde lite mer fram och så slapp han slå på sig. Man får helt enkelt prova sig fram och se :)

Lycka till!

giffan
0

men de förstärkta underläggen är ju förstärkta på insidan, vet inte om passformen blir så bra om man vänder på dem.

Jag skulle nog sätta på vanliga skydd, eller tjockare underlägg och bandage, och sen skulle jag fundera på om det är möjligt att balansera om.

ev tvärtåa eller halvrunda skor? har du prövat det? Öppen tå? Man kan ju testa i träning något av det iaf. Kolla att hästen är helt fräsch. Hade en som gjorde så där… och det satt i fram… den verkade 100 fräsch men va inte det iaf.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

hovis
0

# 3  

Sorry jag uppfattadedet som om det var fram, eller så var jag lite trött i huvudet ;)

Men då ska du prova att antingen lätta fram kanske med aluminium, halvrunda eller öppen tå för att din ponny ska bli snabbare i framsteget och hinnna undan.

Men du kan också använda tyngre skor bak och boots (kanske viktboots) eller tåvikt bak. Ridskor kan varaett alternativ bak.

Det som är viktigt är alltså att försöka bromsa uppsteget bak och kanske få framsteget att agera snabbare.

Men att skydda ponnyn är ett måste med gamasher med bandage under.

Hoppas det ordnar sig. :D

Polenta
0

De förstärkta paddarna räcker inte för att skydda det området, tänkt dig själva skyddet på gamascherna alltså det hårda "skalet", det är iofs rätt mjukt och böjligt på paddarna .. men finns inte en chans att de ska gå att placera på annat sätt än som de är tillverkad för att sitta.

Jag skulle testat balanserat om och lindat, det är nog det enda som kan skydda där, på gamascherna är det ju också enbart neoprene och sedan kardborre som sitter just där. Jag funderar även, om han nu slår sig på framsidan av bakbenen, hur tar sig då tåsträckaren? :O

Rajmon
0

linda bakbenen och ha sedan gamascher över, det kan man också använda!

carnalit
0

Mitt russ slog också på sig på framsidan av bakbenen (fast lite längre ner) förra säsongen. Jag använde då elastiska benlindor med typ Gummi/naoprene paddar (köpte på Bidermans som man kan klippa till, till önskad storlek). Funkade jättebra! Denna säsong har han inte behövt benlindor då han inte slår på sig längre. Glad

marika-J
0

Tack för alla svar!

Jag fick den uppfattningen att de förstärkta paddarna gick att forma lite hur man vill (fråga mig inte varför jag fick den uppfattningen) men har den samma funktion som gamascher så förstår jag principen. Jag funderar på om det finns nån slags skena eller liknande att träda på på benets framsida och sedan linda.. Kanske kan vara nåt man får exprimentera med själv..

Jag förstår att kapad tå eller öppen tå el liknande vore det bästa, men som jag skrev ovan skulle inte denna ponny kunna trava alls då.

Funderar på att slå på aluminium igen samt tåvikter vilket borde motverka lite av hans höga framsteg. Sakta ner baksteget känns inte aktuellt då han har en helsikes bakaktion med riktig motor som man vill ska driva honom framåt och inte hålla igen honom.

Det är jobbigt när man vet att hur man än gör kommer det inte bli hundra..

juliapettersson
0

På Tilly klippte vi till sönder tjocka boots och satte mellan padden och lindan, kan ju vara ett alternativ.

giffan
0

Ja när man har ponny får man vara uppfinningsrik… Jag har köpt några gel paddar som ska vara till framben, dem skulle man säkert kunna ha i bak. Ska du till mantorp? då kunde jag ta med dem dit isåfall för jag använder inte dem.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

palomia
0

#13 Men om farten blir snabbare och aktionen flyter lättare kanske det inte är så dumt att pröva Flört Även om han har en bra motor och aktion så kanske det är just det som behövs, alltså bromsa upp baksteget… Det behöver inte bli negetivt utan tvärt om. Det gäller ju att hitta en kombination som funkar. Så en "helsikes bakaktion" kanske inte är det bästa för din häst ändå om han inte har framsteg som kompletterar det om du förstår hur jag menar?

Hoppas du hittar en lösning…Glad

Annasruss
0

Låter som att han breddar men inte tillräckligt?

Jag hade ett varmblod förr som slog sig på underbenet. Vi skodde om henne med öppen tå samt slog på skor bak med en en liten "krok" på utsidan som fugerade som en liten tyngd. denna lilla tyngd medförde att hon breddade dom där centimetrarna ytterligare som behövdes för att hon skulle kunna springa utan att slå på sig alls.

Att balansera en ponny är som ett lotteri, hoppas du har tur i spel.. ;)

carsbo
0

Nog f;r att jag inte ar duktig p[ skydd och s[nt marika, men kanske du har hittat boven till att han glider over i galopp emellan[tFlört Han breddar ju bra men emellan[t i loppen kanske han tappar bort sig i breddningen.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights