Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1067 ggr
ryttarn
0

Tippa Arvika 26/6

Ett intresant lopp på en 800 metersbana som bara är svagt docerad, hur tippar ni detta lopp?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
0

På Arvika travbana går den 26/6 ett ponnylopp i samband med att Arvikatravet arrangerar midsommartrav. Loppet har lockat 12 ekipage från Årjäng, Färjestad, Romme och Solvalla. Jag tänkte göra en liten annalys på hur jag ser på detta lopp. Ta det inte för allvarligt utan se det som lite underhållande funderingar.

Det speciella med Arvika banan är att den är på 800 meter och väldigt svagt doserad. Detta gör det till en idealisk ponnybana, under förutsättning att ponnyerna gillar kurvor.

Floxx, Denna ljusfuxiga hingst går från klarhet till klarhet. Helt uppenbart är att han älskar 800 metersbanor. Senast han startade på 800 metersbana var på Åmål den 6/6 där han sänkte sitt rekord ganska rejält. Arvika banan är hans riktiga hemmabana så här känner både häst och kusk sig hemma. Idag kan det nog bli lite tufft med tanke på hur snabba hästar som är med, men med lite flyt bör han kunna få en placering.

Johny Russ, Johny har i år gått nytt rekord i varje godkänd start. Då han är halbror på mördenet till ett av våra avelsston, Jaritza, håller man ju alltid en extra tumme för honnom. Precis som för Floxx blir nog detta lopp lite väl tufft. Men en placering kan säkert ligga innom räckhåll om han bara fixar kurvorna på ett bra sätt.

Rain II, Rain är efter en av mina favorithingstar bland de utpräglade travhingstarna nämligen Korsnäs Brådis. Rain har väll inte riktigt fått till det i år utan har gått en bit från sitt rekord. För att klara av en placering idag krävs troligen en ganska rejäl rekordsänkning.

Ville Vix, Ville är lite av en vinna eller försvinna häst.I år har det varit antingen vinst eller diskning. Frågan är given, vad blir det idag. Risken är att han ganska fort utsätts för hård press och då gäller det för Jonathan att hålla Ville till rätt gångart. Helt klart är att det är en häst med fartresurser när allting stämmer så borträknad är han verkligen inte.

Zico C.C, Zico är deffinitivt en häst att räkna med idag. 800 metersbana visade han vid senaste värmlandsbesöket i Åmål att han behärskade till fullo. Att det finns ytterligare fart i denna coola herre betvivlar jag inte en sekund. Dett är en av flera vinnarkandidater idag.

Ratatas Raimon, Palle är allt annat än gynnad av 800 metersbana. Fick han bestämma skulle travlopp gå på rakbana. Så även om han tränat otroligt bra de senaste veckorna har vi inga större förhoppningar. Är han placerad skall vi nog vara tämligen nöjda. Sedan är ju hoppet det sista som överger människan…..

Jidde Japp, Jidde är en av tre hästar i detta lopp som är undan Belona N(Jidde Japp, Pelle Plopp och Ville Vix), vet inte hur ofta sådant händer. Jidde var struken senast på Årjäng och gjorde väll ett ”sådär” lopp på färjestad för en knapp månad sedan. Förhoppningsvis har Helena hittat vad som felade så att det är mer fart i  honnom idag. För en 100%-ig Jidde är helt klart en vinnarkandidat. Men idag krävs det nog en tid under 2 minuter för en vinst.

Skarvikens Mascot, Mascot har väll inte riktigt fått till det i de senaste starterna. Jag är även osäker på om han tävlat på 800 metersbana tidigare. Han bör dok vara med topp 5.

Hults Pikatcho, Pikatcho gjorde årsdebut på Örebro i början på Juni med en fjärdeplats. Vi kan säkerligen räkna med att det loppet i kroppen och ordentlig träning sedan dess fört honnom frammåt. Blir nog tufft att slåss om vinsten idag, men en placering ligger deffinitivt innom räckhåll.

Pelle Plopp, Pelle är den sista av de tre Belona N sönerna i detta lopp och åxå den mest rutinerade av dom. Dock har väll inte farten riktigt varit i hans tidigare nivåer. Idag blir det nog svårt att nå en placering med tanke på tillägget och övriga hästar. Men osvuret är bäst, för visst finns det kapacitet när allting stämmer.

Miclo Nick, Denna Micklas son gör idag årsdebut. Han är väldigt svårbedömd men har bevisat att det finns fart i honnom. Att han är med som topp tre ser jag som givet under förutsättning att han håller sig på benen.

Marianne, Denna märr hade gärna fått stå hemma i mitt stall. Hon har fart så att det räcker till för att vinna detta lopp trots tilläggen. Enda frågetecknet är givetvis hur hon hanterar 800 metersbana. Detta kan vara klurigare än vad man först tror. Givetvis är denna dam en av mina vinstkandidater, trots 100 meters tillägg.

Mitt tipps 12-11-9 outsider 4 och 5

Lycka till alihopa och se till att ha riktigt roligt!!

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

Ingen som vågar tippa?

Jerker Klang,

www.isil.se

Denna kommentar har tagits bort.
Arvikatravarn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är jättedålig på att tippa, men jag hör gärna fler tippningar!
Alltid kul att läsa dina funderingar/tippningar Jerker! :D

Kan förresten säga att loppet går mellan lopp ett och två!

Arvikatravarn
0

*Puttar upp*

hovis
0

Jag är också väldigt dålig på att tippa.

Vi har med Floxx med startspår 1. Han står lite tufft inne men han har visat i år på Åmåls 800 m bana att han kan prestera.

Han gillar Arvikas bana, men vi tar det som det kommer. Men skulle inte bli förvånad att han kan prestera på Arvika igen.

Marianne ses ju kanske som en lite" given" segerkandidat men om jag  inte minns fel så kommer hon från Solvalla och den banan kan man inte jämföra med Arvikas. Frågan är ju hur hon kan ta kurvor. Då det är både knicksiga och fler kurvor än vad det brukar, på distanserna.

Palle är en fin ponny med ett fantatiskt steg :D Och han står "tätt" bakom oss.

JohnyRuss är ju en ponny som kan röra på sig med.

Zico C.C var väldigt duktig så vi får se hur det går nu. Men där framme bör han ju vara.

Lycka till alla som startar… Tiden får utvisa hur dagen kommer att avlöpa. :D

Spännande ska det bli  i vilket fall.

hovis
0

*putt*