Tips ang häst som bryter ut i vagn
Tänkte höra med er som kör mer regelbundet än vad jag gör om ni har några bra tips om hur man kommer tillrätta med körponny som har börjat vara markskygg och när man minst anar det också bryter ut, tvärvänder och skapar rätt jobbiga/farliga situationer när vi är ute och kör.
Vi nöjeskör bara och det sker då ute på grusvägar i skogen med långsamvagn. Stoet är 6 år gammal, vi har haft henne i snart ett år och hon är tidigare startad och mycket körd enligt f g ägare. Problemet är att hon gör så här kanske var 10:e gång man kör, däremellan kan hon gå som en klocka. Hon bryter ut på två röda sekunder och man hinner knappt reagera!
Körs på vanligt tredelat bett, är ganska känslig i munnen men stadig. Är inte bakskygg. När hon bryter ut och man tar i henne så reser hon sig för att komma undan. Lite knepigt så har ni bra tips o råd kom med dem!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Körs hon med skygglapper eller utan?
Hon körs utan skygglappar, tror inte att hon är körd någon gång med det eftersom hon är inkörd för travet.

#2 Varför skulle inte travare kunna ha helstängt? Det är väldigt många travare som går med helstängt, visst ska man vara försiktig när man testar första gången men oftast är det inga problem alls.
Jag skulle testa helstängt, samt försöka ha sällskap med och gärna ha någon som sparrar på den sidan som hästen bryter på, ligg inte för nära och ha sparringhästen något framför den som bryter ut.
Min ponny gjorde så förr. Han travade helt gudomligt, men fick sina små psykbryt ibland… Det skedde ganska oregelbundet och jag blev ganska förvånad över hans beteende, för ibland var han verkligen ett riktigt svin och då kunde han dagen efter vara helt normal.
Han hade vargtänder som störde honom. Efter att vi drog dem, har han aldrig fått ett sådant "utbrott" igen.
Tänk på att det kan vara smådetaljer. Det kan vara att selen ligger och trycker, är snett spänd eller bara något som kommer i kläm.

#4 Precis det som jag tänkte på, vargtänder eller skarpbett.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ja, jag är på gång att kolla hennes tänder för min tanke var också att kanske det som började som en enkel skyggning slutar i dikeskörning för att hon blir så upprörd över att man tar i henne - har funderat på hennes tänder en del innan eftersom hon i början verkade lite stressad innan tränset satt på plats. Detta har visserligen lugnat sig och hon står lugnt när man tränsar men man vet ju aldrig. F g ägare sa att de hade tagit bort vargtänderna men jag har faktiskt inte kollat det så det är nog dags för en tur till kliniken nu.
Angående skygglappar så är jag absolut inte mot detta men har bara ingen erfarenhet av att köra med det, plus att jag funderar lite kring att borde hästen inte först funka hyggligt utan skygglappar? Jag vet inte, kanske mossigt att tänka så. Kan vara värt att prova.
Annan häst före funkar fint men vill inte vara beroende av andra för att kunna köra henne.
Detta är världens goaste lilla sto för övrigt så jag vill verkligen hitta en lösning på problemet!

#6 Glömde givetvis skriva även att dessa grejer jag nämnde ska tas till efter koll i mun och dylikt som har nämnts ovan.
Jo hästen ska ju fungera ändå utan helstängt, men det kan vara en koncentrationssak med, hon kanske söker spänning och blir "rädd" bara för att, gör passen roligare. Givetvis ska du inte se till att vara beroende av träningssällskap, men att köra med någon ibland bara för att gör ju absolut ingenting.
Tack för tipsen!
Det blir kliniken i veckan, om de har tid för oss, och sen kommer jag nog att ha medhjälpare i vagnen som kan vara till hjälp om hon ev skulle fortsätta att hitta på bus efter tandkoll. Man har inte mycket att sätta emot när hon tvärvänder!

Om hon alltid bryter åt samma håll, så kolla även synen på det öga hon "bryter ifrån" när ni är hos veterinären.
Det har jag inte ens tänkt på men det var ett bra tips, vi ska ju in i morgon till kliniken så om de har tid ska jag be dem titta på ögonen också. Man bör väl relativt enkelt kunna säga genom att lysa i ögat om det finns någon uppenbar defekt i alla fall.
Tänderna kollade och u a - visserligen i behov av att raspas men ingenting i närheten av att kunna orsaka såna reaktioner som jag har beskrivit. Synen är det heller inget fel på.
Det är kanske så helt enkelt att hon fortfarande håller på att testa gränser eller något:(

#11 Har en häst som beter sig ungefär likadant som din häst. Hon är dock lite "snällare" och tvärvänder inte men hon är stannar, springer in i skogen och skyggar för allt möjligt! Ibörjan funderade vi också om hon hade ont, om selen knep osv. Vi kom fram till att hon bara söker spänning i vardagen. Lite action ute i naturen. Bli rädd för en sten som vi kört förbi i 7 år (står FORTAFARNDE på samma ställe konstigt nog?! :D) bilar, människor. SPeciellt LAMM och KOR är hon livrädd för.
Mitt tips till dig är kanske att prova på lite dressyrkörning? Tömkörning för instruktör är otroligt kul och väldigt givande för både dig och hästen. När du dessutom kommer att börja med tömkörning kommer du märka om hästen är villig att arbeta eller vill streta imot för att visa att du faktiskt inte är den som bestämmer! Instruktören kanske kan titta på din häst och ge dig tips och råd på vad du kan göra för att förhindra dessa "utbrott" om det nu bara är saker som spökar i hennes huvud och inte något fysiskt problem.
Hoppas det löser sig!
Ja, det kommer att bli tömkörning framöver för vår del. Hur det än är så är det inte lika dramatiskt om hon tvärvänder och hoppar upp och ner i diken om det bara är jag som hänger i tömmarna! Jag vill ju inte ha min vagn skrotad eller hästen skadad heller:/
Jag har varit ute och tömkört en del förut och efter den senaste incidenten så selade jag av vagnen när vi kom hem och tog ett kort tömkörningspass i hagen. Ville se hur hon tog krav på att faktisk stå stilla när jag säger åt henne att stå stilla och att stå kvar så länge som jag har tänkt. Under den kvarten lyckades hon nog krumelura sig runt ett par gånger och resa sig en gång i protest!
Jag var tvungen att sätta innertömmen direkt i bettringen för att snabbare kunna parera när hon gjorde sina små utbrytningsförsök. Hade gärna gått och tränat för någon körinstruktör men det gäller att hitta någon som är rutinerad och som inte kostar 500 i timmen! Jag har alltså kört i många år men "bara" travponnier och det var RÄTT länge sen, efter det har det bara varit skogsluffande. Mina ponnytravare var dessutom väldans väluppfostrade/lättkörda om jag jämför med denna! Har ngt minne av ett sto som skenade med min kompis ungefär var 5:e gång vi tränade och den blev det aldrig ngt vettigt av, får hoppas att detta inte blir något liknande. Jag gillar att ha stabila körhästar, få se om vi reder ut denna dam:)

Min hst gör oxå detta fast även på banan, med sällskap e de inga problem, men har oftast inte tillgång till någon som kan köra/rida med… :/ Helstängt fungerar nt han bara bryter utt mera då…
Man undrar ju vad som rör sig i hjärnan på de här små fyrbenta ibland eller hur?:)
Vi har vid samma problem kollat tänder och get en paus med vagnkörning.
En häst gör som en kompressor - byggar upp ett indre tryck och sen brytar han utt, när han inte kan överse situationen ( inna i huvudet ).
Det har inget att göra med ålder, då en häst på 1½ år är bäst att köra inn - lite ´földum´ ännu - och sen få en paus på ½ år.
Efter en paus ( upp till ett ½ år ? ) börje med tömkörning från jorden och miljöträning som ifrån början - altså bygga upp igen helt från botten.
Re-träning er en av hörnstenarne i all träning, men det glömmer vi ofta.
Vi användar alltid det bett hästen tyckar bäst om - man kan inte tvinga en häst gennon bettet, til nogot användbart.
Ett bett är en ´telefon´ och inte ett tvångsmeddel.
Citat från en cowboy : He´s not ready yet !
Mvh bj / dk

#16 Detta med reträning är oerhört viktigt.
När vi får hit en för oss ny häst kör vi alltid in dom från början igen. Oavsett om det är en elitloppsvinnare eller en unghäst. Givetvis går det fortare med en mer rutinerad häst men jag vill att hästen och kusken skall lära känna varandra från backen. Sedan är det ju även viktigt att hästen lär sig våra rutiner, marker, osv.
Jerker Klang,
Hmm, fast i det här fallet tycker jag att hon har fått tid - en 6 år gammal häst som är startad på travet och vad jag vet förmodligen gått i träning sen hon var åtminstone 3 om inte före det. Hon har varit hos oss i snart ett år och har hela den första halvan av vistelsen i stort sett blivit promenerad, tömkörd och riden i området.
Jag har två andra 6-åringar, av andra raser visserligen, men de är betydligt mer jämna i humöret och har mer "korrekta" reaktioner när de stöter på något oväntat. Den här lilla tjejen tar till flykt alldeles för lätt tycker jag, det är en av grundstenarna i inlärningen vad jag kommer ihåg; lära hästen att stå emot sin flyktinstinkt. Hon är klurig tycker jag eftersom det är världens coolaste häst att ha med sig på nya platser, ridhus, bland nya hästar etc och TROTS detta så kan hon vilja tvärvända och sticka för att hon möter t ex en människa med en hund i skogen. Hmm, jag vet inte - jag hoppas att det lugnar sig med mängdträning.
Håller med om att ett bett inte löser problemet, en häst som verkligen tar till flykt bryr sig inte nämnvärt om vilket bett det har i munnen.
Montécillo brukar tvärvända han också… men han vänder alldid åt vänster… vet ej vad det kan bero på men var alltid berädd och gå på med spöt om hästen tänker vända… och försök att vända tilbaka hästen åt det hållet den vände även fast den kanske inte vill det… det e ett tips för att Cillen börjar annars att vända ennu mer… men din häst kanske inte e likadan… :)
jag har också provat med bett byte men det hjälper inte… det kan också vara så att hästen bara e fjantig…
(är det ett russ??)
Jäpp, ett russ är det:)
Om man har väljat att arbeta med russ, har man inte gjort det särskildt lett for sig själva - dom är och blir ´vildruss´ i många generationer ännu.
Därför får man inta förvänte sig det samme som ´odlade´ hästar.
Men om man hittar deres ursprungliga ´sind´ och kan förhandle med dom blir man stängd inn i en underbar värld.
Kom i håg - det är inte russet där har problem - det är os !
Lycka till - med russ också !
bj / dk
för russ brukar ha en tendens till att hitta på massor av bus :)
men jag har fått Cillen att sluta vända nu… hoppas att ditt russ också ska sluta med sånt bus snart :)
mitt russ var sådär också, har du testat jordblinker? H*n kanske ser spöken ;)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jag har inte läst alla inlägg ordagrant så risk för upprepning kanske det blir. Men jag undrar om du har varit i kontakt med hennes förra ägare och/eller kusk och diskuterat problemet? Om dom någon gång ha råkat ut för samma beteénde eller om det bara kommit nu helt plötsligt.
Körs hon bara lugnt kan hon ju visserligen ha för mycket energi i kroppen som hon vill bli av med och visar det genom att se "spöken" om hon varit en tävlingsponny som är van att träna.
Jag skulle testa heltsängt och se hur hon reagerar på det. Annars kan det bara var dumheter som hon börjat med och om ni nu har kollat upp henne så det inte är nåt som är fel så tror jag att hon bara testar er och ser vart gränsen går. Lägg på spöet en gång och visa vem som bestämmer (Jag menar inte att ni ska slå henne, slå på skakkeln i sådana fall) utan bara en markering från er sida att sådär gör man inte, fortsätt framåt.
Hoppas det löser sig!
Tack för alla tips o erfarenheter - det är roligt att få gensvar:) Vi ska jobba på framöver här och hoppas att vi kommer tillrätta med problemet!
Marika; jag har frågat tidigare ägare när vi köpte henne om det fanns några tendenser till olater typ om hon slår i vagn eller andra struligheter och de svarade nej på den frågan. Hon var pigg när vi provkörde henne men inga dumheter alls. Vi har ju också kört henne ett tag utan att ha haft de här konstigheterna, hon har gjort en del liknande under ryttare några gånger men inte i vagn. Jag har bara tänkt då att vi måste på något sätt lära henne att om man blir lite skraj så kan man få stanna och titta men INTE vända och dra. Eftersom det har varit under ryttare så har det ju inte varit så dramatiskt heller. Hon är klurig - jag funderar på att ringa f g ägare men har väntat lite med det, det är aldrig kul att ringa o fråga om sånt:/ Fast egentligen är det ju det bästa, de sitter inne med den mesta kunskapen om henne:)
Har testat att peta till med spö och damen svarar upp x 10 då - det funkar i ridning om ryttaren är lite tuffare och även när jag tömkör, det går att "fånga upp" reaktionen utan risk då. I vagn är det som att hon vet att jag har svårare att parera! Frestande är det att be om hjälp från någon lite kaxigare rutinerad kusk men frågan är om det hjälper, antagligen uppför hon sig med den kusken men inte när jag ska ta över igen. Mina tidigare russ (från Hedenhös tid…) hade ett betydligt enklare temperament så det där med vildruss vet jag inte om jag vill hålla med om - alla russ är inte lika "hårdnackade", eller så är dagens russ känsligare än de gamla!:)
Usch det låter ju som om man bara klagar på henne - hon är också en supergo liten häst som jag gillar skarpt, fantastiskt härlig att hantera för övrigt!
#25 min häst flashlight är likadan. han blir rädd för saker som jag inte ser.. kastar sig åt sidorna som om någon skugga ska äta upp honom. För mig funkade det att sätta på jordbländare, det gör att hästen inte ser marken nedanför sig. därav ser han inte de läskiga spökena som bara han ser.Flash är också 6 år så det kanske är ett stadie en del russ har.
att piska på flash hjälpte inte, det gjorde faktiskt bara situationen värre för när han då väjer undan och vet att han får ett rapp på baken så speedar han bara upp. det är värre enligt min åsikt. kanske blir samma effekt på din så skulle inte testa det i första hand..
jag har dock slutat att köra med jordbländare och skygglappar för att jag tycker att det är bättre att han vänjer sig vid alla saker och få se sig omkring. det har gjort att han har mognat och blivit lite lugnare. kanske bäst om du bara låter henne hålla på, sålänge det inte kan orsaka en olycka såklart.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

JAg drar mig till minnes att våran Jaritza kunde hitta på sådana saker. Men för hennes del handlade ofta att hon vart uttråkad. Körde man samma väg flera ggr i rad, eller liknande "uttråkande" rundor så kunde hon bli "livrädd" för en soptunna som alltid stått där. MEn så länge man hittade på nya saker hela tiden var det aldrig några problem.
Jerker Klang,
Cillen har nästan hela sitt liv varigt rädd för sånt… och nu är han 10år :)
Näpp, det blir nog till att kontakta f g ägare och få lite mer info och tips om hur vi ska hantera detta för det har inte precis avtagit. Har bett om hjälp utifrån, av en tjej som kör och tränar mer aktivt och som ffa är yngre och mer orädd, allt för att inte jag ev ska sitta och "smitta" ner hästen med min egen oro.
Lilla hästen fortsätter dock i samma stil, reser sig och trixar utan synbar anledning, kusken hanterar det visserligen = inga olyckor händer men personligen gillar jag inte att sitta och köra hästar som har skit för sig i vagn:( Jag vill ha hästar som tänker framåt, travar på bra och är sansade i skallen.
Hon är bättre under ryttare och som sagt fin i hanteringen, förtroendefull och positiv och är INTE rädd i vagn så jag upplever hennes beteende i körningen som knepigt. Vad säger man till f g ägare utan att de känner det som kritik?:/ Lite jobbigt.