Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 428 ggr
Helenas-Margit
0

tränings hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur skulle ni göra om ni skulle bygga upp en bra kondition på ett russ som är fem år i år som inte gått så mycket?

har ni något bra tips? vill ju inte trötta ut honom med för mycket träning.

Mixie
0

Ta me på släp, jogga först kortare stäckor och öka på allt eftersom… :)

//Mickan

SofiaLindh
0

mycket mängdträning är viktigt, växla ridning o körning.

divansson
0

jogga med tyngder på hovarna, då får han både längre steg och bättre kondition.

DubbelE
0

#3, jag har då aldrig hört att man får bättre kondition att springa med tunga skor på fötterna… det bästa är ju att jobba mycket i lugn takt och länge.. men dock mängdträning som sofia säjer.

juliapettersson
0

Säger som #4, låter snarare som om det ger förslitningsskador?

amandahandersson
0

Vill man ha naturtravare tror jag faktiskt bäst på att låta bli att lägga tyngder osv.

Det bästa är att lunka på, mycket skritt. Kör varannan dag till att börja med typ, sen kanske man kan öka på så det blir 4 gånger veckan (om man kör varannan dag blire 3 gånger ena veckan, och 4 gånger andra om du förstår vad jag menar ^^).

När hästen fått bättre kondis kan man även börja lägga ett däck bakom vagen, eller kanske köra backe så bygger den även muskler :)

Variation är viktigt - så länge hästen tycker det är kul går det mesta!

Lycka till! :)

DubbelE
0

tyngderna sliter ju bara på hovväggarna o tunga skor är definitivt inte bra för sener o leder.. näh, tror mästadels på att jogga lugnt o inte köra allt för mycket snabbt för att bygga kondis.. det är ju farten som dödar

jessssica
0

Jag skulle börja med att gå ut och skritta och jogga lite varannan dag, sedan öka på allt eftersom, efter ett tag också börja klättra i backar, rida lite markarbete o dressyr, samtidigt när man sedan är ute och kör o joggar ökar jag på allt eftersom, lite mer för varje gång och sedan kan man börja intervall träna när de har fått upp ganska bra grundkondition. Men självklart växla väldigt mkt med att rida/ köra/klättra/dra däck lr tryckvagn/ o intervaller, sedan kan man börja köra lite snabbjobb, så gör jag iaf…Brukar inte köra mer än varannan dag nån gång, mitt under tävlingssäsongen så kan det bli var tredje varannan var tredje….:)

pumbaj
0

Det är viktigt också att variera träningen så dom inte tycker det blir tråkigt i längden.

divansson
0

#4+#5. nejdå.. veterinären säger då att hanns leder har blivit bättre sen jag började så.. det känner man också, han orkar mer, har bättre steg och travar mycket bättre.. men det kanske bara fungerar på vissa?.. vem vet.. :P

DubbelE
0

#10 jo men nu var det väll endå konditions träning hon ville ha hjälp med ;)

Sara-Juventus2
0

börja med att skritta typ i backar och sånt. Låt hästen dra tung vagn. Sedan börja trava i backar typ varannan dag eller något liknande. Sen kan du köra dom långa jobben och till slut snabbjobben. Kram sara

Mixie
0

#12 tycker inte att man ska låta hästen dra en tung vagn om den är otränad utan försök få träningen så enkel i början så hästen inte tröttnar. konditionen först så hästen orkar bygga muskler sen.

//Mickan