"Publik kuskar"
Sen vil jag bara säga en sak till alla "PUBLIK KUSKAR" som tror att dom kan allt! - Ni kan INTE den hästen som inte vill springa framåt!! - Var tysta istället när den kusken som har lite "Pigg" "taggad" häst för när hästarna gör något fel blir hästen ledsen för att den gjorde fel och vi blir ledsna för att hästen inte vill göra de vi älskar av hella våra hjärtan!!! - Det är inte hästens fel, dom tror dom gör rätt!! - Så nästa gång du ser en häst som "krånglar" säg INGENTING för ni kan inte hästen för femöre!! - Vi ÄLSKAR våra hästar fast dom gör fel ibland! Men dom är djur, inga robbotar!!! - Ni är inte så kaxiga när de är ni som sitter där! Spesigelt inte ni som inte ens har tävlat eller kört häst själv! - Vi har lakt ner sjukt mycket tid med våra hästar som inte fattar riktigt vad dom ska göra eller krånglar! - Jag har lakt ner TVÅ år på att få min häst springa rakt fram! Två extremt långa år! Men jag älskar honom precis lika mycket som jag gjorde när jag köpte honom som jag gör idag! -Ingen är perfekt så är de bara! - Så ni får gärna säga "bra kämpat med hästen" istället för "fick du fart på honom nu" när man har vänt upp och de inte gått bra! - Blir så arg på er bara!!!!
Har blivit uttasatt för "Publik kuskar" i 20 av mina 26 starter och tycker inte de börjar bli så kul med trav längre när jag blir behandlad så som jag blir! Så SNÄLLA sluta! Vi som har lite "udda" hästar älskar dom ändå! jag ÄLSKAR värkligen ponnytrav men är inte så jätte glad på att tävla nu när jag får sånna kommentarer av sånna jag inte ens känner! På två hundra meter tror jag jag fick MINST 10 kommenterer som jag började gråtta av! JAG ÄLSKAR MIN HÄST FAST HAN GÖR FEL!
Är de bara jag som tycker att de är fel med fula kommenterer när hästen vänt eller inte velat springa? Är de någon annan som har blivit uttsat? Tacksam för svar!
Oj det där lät inte så bra….
Jag hoppas verkligen att inte kuskar eller folk på sidan av banan slänger ur sig spydiga komentarer… för det är ju precis som du säger… det sårar faktisk.
Våran ena ponny har minst sagt varit krånglig… En dommare bad oss att sälja den och köpa en bättre!! Vänta bara tills du har fått ordentlig ordning på din ponny så kommer du veta hur bra det känns att få visa att man kan om man inte ger upp!! Alla är inte snabba direkt, vissa kräver mera träning bara, och tid, som inte alla har att ge sina ponnysar.
Jag är säker på att du har kul med din ponny även om ni inte är snabbast på banan… Det är vad jag tycker ponnytrav handlar om iaf, att alla ska kunna vara med oavsett ponny! Nu handlar det lit4 för mkt om att vara super snabb direkt när man kommit i vagn nästan. Då blir mycket så fel!
Hoppas du orkar kämpa på så kan du få skriva ett inlägg sen när det går bra "vad var det jag sa" typ.
Lycka till..!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jag har kört in och ridit in min ängel själv och han är ingen "travhäst" Men han har kommit bra till när han gått frammåt! :) Folk fattar inte vad de är för något man har när dom står där med deras hästar som bara springer men tycker inte det är roligt :( Min häst ÄLSKAR andra hästar och har värkligen inte en tävlingsgjärna, men jag älskar känslan av att bara få tävla! Köra häst helt engkelt! Har kört en elitloppshäst men ändå såna fula ord, jag kommenterar inte deras lopp! Istället för att slänga utt sig fula ord säga något bra typ "Vad duktig du var som inte blev arg, och tog de lungt" eller "fortsätt kämpa"!
Den dommaren vet nog inte vad han pratar om! Ena dagen går hästen knappt kvaltid andra elitloppstider lixom!
Denna häst som detta händer oftast när jag kör han sängte sig med hela 29 sekunder på en start och dom kommenterade ändå väldigt fult!
Det är våra hästar vi kon dom bäst lixom :)
Taack för svar! Peppar väldigt mycket med sånna kommenterer! :D
#2 Man får försöka blunda och köra på lixom. Som du säger du har ju roligt med din häst.. och om den har sänkt sig så pass bra så verkar den ju vilja springa iaf.
~ Anneli ~
Få stället samlar lika många missunnsamma, svartsjuka och "jag-vet-allt-och-vet-bäst"-typer som ponnytravet. Även fast det är svårt, måste man helt enkelt stänga öronen och skita i det. Klarar man det nog bra, kan man använda all skit man får som lite extra bensin för att få lite eget "jävlar-anamma" och satsa vidare… :)
Det finns bara en känsla som är bättre än den dagen man lyckas och får se så många "glappkäftars" miner, och den känslan är när metrarna innan mål då man vet att man kommer vinna loppet. Kämpa vidare, en vacker dag får du uppleva bägge dessa känslor och då kommer allt slit vara värt varenda minut!
#2 De är svårt att låta bli ibland :(
#3 De är så lätt att säga att man inte ska lyssna men de är lättare sakt en gjort lixom :( Jag har aldrig vunnit i mina tre år jag kört ponnytrav så hoppas den kommer med denna häst :') Jag blir så glad när han kommer runt gordkänt att jag kan sitta och gråta av glädje efter loppen lixom! :')
#5 Du ska inte vara ledsen för att du inte vunnit om du hållit på i tre år. Jag har ett barn som är inne på sitt 5 år nu.. och inte vunnit något. Även om jag sa att han kunde få en bättre häst om han ville så ville han ha kvar SIN ponny för den tycker han om… Då har man kommit rätt med barn och tävlade tycker jag!
~ Anneli ~
#6 Ibland tänker jag faktist att de är bra att jag inte har vunnit jag har ett mål och de är skönt :) Jag fick en bättre ponny men behöl min gammla oxå, men nu är den "bättre" hästen för gammal, för att tävla! :/
Man vill ju inte byta sin BÄSTA VÄN! ;)
#5, jag vann mitt första ponnylopp under min 3:e säsong, innan dess hade jag klubbens söligaste ponny. Sen gick utveckligen bara framåt och idag har jag varit med om att få träna upp en svensk rekordhållare som jag vet kommer bli en riktig elithäst!
Personligen har jag fått höra en hel del under mina år och jag vet hur tufft det är, har funnits dagar jag varit beredd att sälja packet och aldrig mer sätta en fot på en travbana igen. Nu har jag slutat med ponnytrav, och även fast skitsnacket inte riktigt är huvudanledningen till det, så är det helt klart en negativ punkt inom ponnytravet som jag inte saknar. Det är lätt att säga att man inte ska bry sig om det, är ju sant, man faktiskt så är det lite lättare att sluta öronen när man blir lite äldre. Fast som sagt, jag vet hur det känns och när jag var yngre blev jag alltid otroligt upprörd.
Grejen är det att man får gneta på ett tag. Alla har inte samma förutsättningar, men jag tror att med hårt jobb och nog mycket vilja så löser det sig ändå. En dag vinner man!
#8 Det är som om du sitter och beskriver mig just nu ! :OOOO fast jag har inte vunnit en men hoppas att snart så! :D och jag kör ju fortfarande :) jag är 13 :) Han gick 3.47.7 innan nu går han 3.18,7 sängte sig de på en start och kom trea :) Tror med de är lättare som du säger när man blir äldre :/ Nästa gång jag hör den som säger något och vet vem det är den ska jag käfta imot de den köra ett rättvarv se hur långt den kommer ;)
#9, Var nog också kring 13 år när jag vann mitt första lopp. Så det är bara bita ihop och kämap vidare! Att käfta emot lönar sig sällan. Att låta resultaten tala för själv, är alltid bästa medicinen.

Det tog mig ca. 4 år för mig tills jag vann mitt första ponnylopp.
Det tog mig också ca. 2-3 år att vinna med ponnyn som #1 beskriver
har hänt mig också några gånger… folk har ifrågasatt mitt val av kuskar, mm… blir bara så himla trött på dem!
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Det jag tycker är mest sorgligt är att folk inte tycker att man "lyckas" förrän man vinner. Varför ska man inte kunna vara nöjd med sin ponny fastän den inte vinner? Vi har haft flera ponnyer som inte vunnit men som alla gjorde bra lopp. En sprang endast monté i slutet för att han inte gillade sulkyn. Han placerade sig nästan alltid (även då han tävlade för sulky) men gick aldrig fortare än 2.19. Den hästen kan jag sakna ännu fastän han förmodligen aldrig skule vinna ett lopp. En annan lånade vi. Hon sprang som 4-åring på 2.14 (vilket jag tycker är bra i den åldern) men vann aldrig. Den tredje ponnyn vi hade (som inte tog en massa segrar) var nästan alltid bland de tre första. Han vann bara en enda gång i vår träning (han var hos oss i 8 år) men han var en klippa för övrigt.
Jag hoppas att ponnytravet kan komma tillbaka till den tiden då man körde sin ponny för att man älskade den och att placeringar och tider kom i andra hand. Gick det bra var det en bonus, annars hade man i alla fall haft en trevlig dag på travet. Alltför många lär sig tidigt att bara segrar räknas. Trist tycker jag.
#13, vem har sagt att lyckas bara behöver vara att vinna? Att uppnå sina personliga mål är ju ett lyckande i sig.
Och även fast vinna inte är allt och man kan ha förbannat kul ändå, så värmer en seger alltid lite extra i hjärtat. Jag tycker inte det är något fel i sig att sikta in sig på att vinna ett lopp; Det är ungefär jordens skönaste känsla att göra det. Sen att man kan vara jättenöjd ändå är viktigt, annars har man nog väldigt mycket för höga förväntingar på sin häst…
Har haft två russtravare, varav den ena är mycket framgångsrk och den andra inte lika framgångsrik. Med den andra var jag extremt nöjd om han travade ren - Det var en riktigt stor seger i sig! Målet med honom då han lärt sig trava allmänt bättre, var att han skulle kunna gå på banan utan att tvärnita med 500 meter kvar. Varje gång han gjorde det var min dag fulländad.
#13 Håller med.. Det viktigaste är inte att vinna.. Det viktigaste är att man har kul tillsammans med sin ponny och att man, som du säger, kör sin ponny för att man älskar den! Och går det bra. Ponnyn placerar sig, nytt rekord eller rentav tar en seger så är det en bonus! Ha kul och njut med din ponny. Strunta i de runtomkring, strunta i ord som folk ger dig, kör ditt egna race och HA KUL :)
Vi har fått kämpa så in i med Winner.. Jag bryr mig inte om vilken placering han får, vilken tid han springer på.. Det enda som räknas är att han tycker det är kul och att han springer med egen vilja! Jag har flera gånger blivit lycklig över han, trots att han har blivit diskad och det flertalet gånger.. Han har blivit diskad flera gånger för att han inte vet vart han ska ta vägen, han har varit så fylld med energi och glädje att han inte vet vart han ska göra sig av med den :) och det gör mig så otroligt glad! Allting har en betydelse så länge ponnyn tycker om och älskar det han/hon gör. Bara have fun och stäng öronen för de som slänger ur sig ord! (oftast är det bara avundsjuka i grund och botten) :)
#10 mhm någon gång löser de vell sig (hoppas jag)
#11 Känner en som tig sin första vinnst efter fem år i ponnytravkariärren ;) Men du gav inte upp iallafall! :D
#12 Det är jätte tråkigt när man får fula kommentarer eller frågor som dom inte ens har med att göra!? Fattar inte dom som gör så!?
#13 Jag tycker inte att vinna e de viktigaste, jag tävlar för att jag ÄLSKAR ponnytrav och älskar kännslan att få vara på den stora banan som dom stora kuskarna får! Vist det är kanske inte lika dant men endå! Ponnytrav är de jag lever för! Jag har fyra hästar två e för gammla för travet men båda är gammla elitloppsvinnare och sen har jag två till en som jag tävlar och en som jag siktar mot kval, jag har som mål i ALLA mina lopp att komma runt banan ett varv! Andra blir arga när dom kommer tvåa, Jag börjar gråta när jag har lyckats komma tvåa! (Vilket jag gjort två gånger i mitt liv)! Hästarna e mitt liv!
#14 Jag har inte sagt att du tycker det ,men det har tyvärr blivit allt vanligare att man köper och lånar hästar bara för att vinna. Vinner de inte anses de inte vara något att fortsätta med och säljs vidare (kanske som travskoleponny eller ridponny). Vi har hållt på med ponnytrav sedan 1998 så jag har hört och sett en hel del och dessutom sett hur ponnytravet förändrats.
#17, som sagt, alla har ju olika förutsättningar… Kan ju bara tala för mig själv, men jag har varken velat byta ut någon häst och mina föräldrar hade aldrig tillåtit mig göra det heller i det syftet.
Sen är det ju en annan sak om man köper en fin häst. Då är det ju bara gratulera till ett fint köp! Att satsa på ponnytrav och vilja komma långt är ju faktiskt ingenting fult…
#18 " Att satsa på ponnytrav och vilja komma långt är ju faktiskt ingenting fult."
Det är det väl ingen som har sagt heller.
#19, nej då, men att läsa av ditt inlägg kan man tolka det som att folk bara köper hästar för att vinna och man kan tolka det lite osm att det är "antingen eller".
"Jag hoppas att ponnytravet kan komma tillbaka till den tiden då man körde sin ponny för att man älskade den och att placeringar och tider kom i andra hand. Gick det bra var det en bonus, annars hade man i alla fall haft en trevlig dag på travet. Alltför många lär sig tidigt att bara segrar räknas. Trist tycker ja"
Jag vet också folk som byter ut sina hästar - vilket man ju kan både diskutera och ifrågasätta - men då kommer man ju till det här "tyckandet" som gör en till en sån där som tråden handlar om… Folk som tycker och tänker väldigt mycket om vad man gör och hur man gör det. Måste det vara antingen eller? Man kan faktiskt vilja vinna OCH älska sin ponny över allt annat. Det är väl okej att bli besviken om ett lopp inte går som man tänkt sig, eller är det det? Men man älskar väl fortfarande ponnyn mest av allt.
De som vill vinna mycket och satsar på det, fine! Jag tror de älskar ponnytrav och har lika kul som många andra. Tror ingen satsar på ponnytrav för att de tycker det är tråkigt.
Min personliga åsikt och mitt personliga tänkande, är att man måste sätta målen och tänka lite efter varje häst förmåga och kapacitet. Sen om det är att komma med i Elitloppet eller komma runt godkänt i ett lopp, är ju upp till varje häst.. :)
Har kört ponnytrav i 4år och har aldrig vunnit ett lopp men varje år har någon av min ponnyer fått något som har gjort att jag inte har kunnat tävla. 2009 drabbades min ögonsten och kelgris Max IV som jag har haft sen jag var 2 av en hovböld som ledde till fång:( Han fick stå i boxen flera veckor på sommaren och när han var så dålig att vi nästan fick avliva honom så skedde ett mirakel och han blev frisk:') Vi började träna upp han på hösten för att det var tänkt att han skulle tävla 2010 men i värmningen till kvalet så travade han inte bra så vi strök han och beslöt att han skulle bli pensionär. Men 2008 då jag tog licensen med honom. Han sprang då 3,10 i vissa provlopp trots att han hade ett rekord på 3,12:) Förra året drabbades Extra av blodmask och han fick stå över flera veckors träning. Ändå kom han 5:a mot jättebra hästar och sprang han 2,06 i första starten i min träning och det var mitt första russlopp:) I år så fick Extra fång men han hämtade sig snabbt för att vi var snabba med att kontakta veterinären.
För mig finns det inge roligare än när mina ponnyer mår bra och de vill träna och springa:) När de väl går jättebra i lopp då är man verkligen lycklig:) Då känns det verkligen att alls en hårda arbete har lyckats:) Jag har lagt ner mycket träning på att få Extra att inte behöva vara rädd för allt och att kunna springa full fart utan att galoppera. Han behöver ett jättebra självförtroende för att kunna springa fort så jag peppar han med att träna mot våra stora hästar:) Då känner han sig som en kung när han får springa fort:) Men är det så att Extra inte tävla längre och att tiderna börjar bli för svåra för honom så lånar jag ut honom som licenshäst i ca ett år då han är världens snällaste att volta med och bråkar inte alls när man kör honom:)
Sen är jag ju van att möta jääääättesnabba hästar och skickliga kuskar men det gör inte så mycket för att jag älskar att hålla på med ponnytrav och att få köra mina älskade hästar:) Ponnytrav äger<3 Än sen om jag inte blir någon stjärnkusk, det gör inget:)
#20 Du kanske inte ska tolka så mycket utan bara läsa det som står.
Fortfarande anser jag att det är en bonus att vinna och att man faktiskt kan vara nöjd med sin ponny utan att den absolut måste vinna. Att vinna är roligt och det är ändå det som driver många till att tävla över huvud taget men det ska inte vara det enda. Nu tänker inte alla alls så men andelen som tänker så har ökat markant de senaste åren, tyvärr.
Och jag pratar INTE om dig.
#22, om man läser det du har skrivit så är det otroligt lättläst att det är "antingen eller". Ungefär som att idag räknas bara segrar, ingen älskar sin ponny. Punkt. Men jag förstår din poäng och håller delvis med det. Däremot kan jag säga att jag träffat mer personer som kör för att de är kul och är jättenöjda över sina ponnyer oavsett om de vinner eller inte, än personer som bara bryr sig om att vinna. Det kanske är ett hopp för framtiden eller försvinner dem också om några år, vem vet?
#23 Så står det ingenstans. Tycker heller inte det, utan jag säger bara att det sättet att tänka har ökat.
En myckat tankväkkande tråd !
bj / dk
#2Kollade resultaten nu och tror mig veta vad för ponny du menar.. Ska säga att du ska vara glad att ha en så fin ponny! Har sett dig köra många gånger och du verkar vara en underbar kusk som är snäll mot dina ponnysar!
Tycker verkligen inte du ska ta åt dig vad folk säger!
~ Anneli ~
#26 Anneli, hon är en grymt duktig kusk och har en riktigt fin ponny :
Så tjejen! Kör ditt egna race och strunta i alla avundsjuka typer :D du är grym!
#21 Oj :O värkar ha de kämpit med dina ponnys men dom värkar gilla de dom gör! Ponnytrav ÄGER! :-D Kämpa på du oxå så vinnner vi snart! :D <3
#26 Hehe tack ska du ha! :) Älskar honom fast han inte vill ibland :') Jag är vell rätt bestämd när jag kör om man säger så ;) Mina ponnysar är mitt liv lixom! :')
Jag ska försöka att inte lyssna på dom som säger fula saket till mmig! :D<3
#26 Tack Eve! :D Du är oxå duktig! :D <3
#29 Winner04 är Carro (Eve's moster) ;) Eve heter Goliat04 här =)
Jag tycker du ska kämpa på och inte ge upp! Glopord och hård ord sårar mer än vad folk tror. Vi (carro, eve o jag) vet hur hårt det sårar. Vi har kämpat så med Winner. Under dessa år som han gått på banan har han vunnit 1 ggn. Men vad gör det? Huvudsaken är ju att han och vi tycker det är kul att tävla =)
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#30 oj då :$ sorry! Du kör oxå grymt bra! :D <3Vi kör ju för att vi och hästarna tycker de är kul lixom :)

Vill nyansera diskusionen lite här. Jag håller fullständigt med att detta med negativa kommentarer om hästar och kuskar är rent förkastligt vilket alla måste bidra till att motverka.
Sedan finns det ett annat problem i detta oxå. Ibland ser man något som är tok med ett ekipage och som är väldigt enkelt att rätta till. Svårigheten och den pedagågiska utmaningen är att berätta för kusken att han/hon kanske skulle pröva att….. En del kuskar tar det som en personlig förolämpning, vilket jag tycker är synd. Vi hade aldrig kommit så långt som vi gjort med våra hästar om vi inte lysnade på vad andra, mer erfarna, kuskar/tränare säger. Sedan får man sortera och värdera för allt behöver inte stämma på just min ponny. Allting som sägs är inte skitsnack, det kan faktiskt bara vara så att många har väldigt svårt att utrycka sig på ett pedagogiskt bra sätt. Jag har säkert själv klampat i det klaveret oxå emelanåt, men oxå fått mycket possitiv respons från kuskar som blivit hjälpta.
Sedan är detta inget unikt för ponnytravet, jag har tävlat innom många olika sporter/idrotter, även på elitnivå, och tyvärr finns bägge dessa problem innom alla sporter och nivåer.
Man löser det inte genom att slå dövörat till, men man skall ta åt sig av det som känns konstruktivt och strunta i allt annat. För allt är inte skitsnack, o tänk om man missar något viktigt?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#32 Det är jätte skönt att få tipps av folk när man kört sitt lopp men aldrig kom imål, man kanske kan komma fram efter loppet eller något och fråga varför gjorde han si och så? Jag provar ALLT kompisar och andra säger till att de har fungerat!
Tyvärr finns de ju sånna i alla sporter :(
Har du helt rätt i! :)
/tack för svar!
#31 jag tävlar inte, hjälper ibland till att träna….. är bara en ponnymamma o ponnymoster :P Men kan givetvis ge dig råd och stöd när som helst =)
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#34 du kör nog bra fast du inte tävlar :) Tack ska du ha! :D

Varför inte skriva under ditt andra namn här på ponnytravifokus ? För jag tror eg inte att man får ha 2 st användarnamn här , tror nog att de flesta ändå vet vem du är .
#36 Jag tyckte inte om de andra så bytte ;)

Jag har kämpat med min ponny i drygt 3år och det var först nu i maj som vi ens klarade kvalet och har varit ut en start.
Det har varit mycket jobb och enormt kämpande, men nu är vi äntligen påväg åt rätt håll! Älskar min ponny och skulle aldrig byta bort han oavsett <3
Har också hört mycket skitsnack på sidan om. De är inte roligt!
De är inte så lätt att slå dövörat till.
Men har däremot också fått positiva kommentarer, när min ponny nu i år visat att han vill springa lite så har folk också kommit fram och sakt peppande roliga saker om hur bra det gått :D

En del ponnyer behöver tid att mogna. Våran Troll Twix startade två gånger som 3 åring, gick inte alls. Vart ett rekord på 2.48 har jag för mig, som 4 åring kom hon överhuvud taget inte ut till start. Var lixom ingen större idé. Men vi jobbade enträget på med henne. Som 5 åring kvalade hon på 2.32 (3 sek marginal till dagens kvaltid) Idag som 9 åring har hon ett rekord på 1.58,8 och har varit värmlands vinstrikaste russ både 2008 och 2009. Nu har hon varit mammaledig ett år men är på väg tillbaka, men inte heller det har varit helt lätt. Man får vara envis ibland.
En annan solskenshistoria i samma anda. En häst i vår klub var så långsam som 3 åring att han på bygdetraven fick gå tillsammans med shettisarna för att inte bli alldeles distanserad. Mnn kusken var envis o sa att han kan, han fattar det inte ännu bara. Det var många i omgivningen som skakade på huvudet. Idag har den hästen tagit flera segrar och har ett rekord på 1.59. Så envisjhet och träning lönar sig.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss