Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1113 ggr
EmmiieNilsson
0

kval!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej jag har en fråga, och hoppas någon kan svara på frågan.

om en häst har rekord 2.22, och måste kvala om, är det inte 15 sekunder från hästens rekord den måste springa ?!  hörde att det spela roll om åldern?!

tack på förhand!

HagalyckansCornelius
0

2.35 ska den gå om det är ett russ.. och över 5 eller om det var 6..

HagalyckansCornelius
0

5år och äldre russ ska gå 2.35..

feliciahayd
0

Jag tycker att det är fel att dom har ändrat till dessa tider. För mitt russ har rekord på 2.40.4 .. Och han har nu blivit skadad och lär inte komma till start detta året. Och det betyder att han måste kvala på 2.35.0, vilket han inte ens har i rekord. Det lär ta tid innan han går 2.35.0..

Vad är era åsikter om de nya tiderna ?

Givet vis finns det många fördelar med det nya systemet !!!!
Detta är bara ur min synvikel på grund av den sitsen jag sitter i …

NathalieForsman
0

#3 Tycker den är jättebra! Förutom när hästen måste gå fotare än rekordet den redan har! Men jag höll på få nå fel på förra regeln då ja inte fick min shettis springa i kval då han tycker dem är tråkiga men sen dem ändra regeln ha jag ju kunna kvala o då starta o han ha tyckt de vart mkt roligare! :)

ryttarn
0

Personligen tycker jag att tiden inte är speciellt intresant. Kvalet skall visa att hästen klarar att volta samt att gå i klunga med andra hästar. Det får man sällan till i dagens kvallopp. JAg tycker att kvalloppen skulee gå på idealtid med fri fart sista 500 meter. Då ser man att hästen fungerar i ett lopp. Dessutom anser jag att det borde vara minst fem hästar i ett kvallopp, är det inte fem som skall kvala får man se till att ta in andra hästar som kan agera statister.

Att, som det ofta är idag, en eller två hästar springer i helt olika tempo helt ensamma säger ingenting huruvida hästen är redo för start.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

giffan
0

#5 Kan hålla med dig fullt ut..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

HagalyckansCornelius
0

#3 Kan bara hålla med dig då jag är också har samma "problem".

Mitt russ gjorde två starter ifjol i början av året, slutade oplacerad och diskad. Han var under dom två starterna skadad och efter dom blev det  vetrinärbesök, vi var till ganska många olika vetrinärer och dom hittade olika fel på honom. Det dröjde ända tills Februari i år innan vi fick reda på vad det var för fel. Vi behandlade honom, Sedan när  han blev friskförklarad har jag  bara tagit det lugnt med honom för att han inte ska få ont igen. Nu är han tvungen att kvala om, och han är tvungen att sänka sitt rekord med nästan 20 SEKUNDER för att KLARA KVALET! Jag tycker det är fel, alla borde få vara med att tävla även dom mindre snabba ponnierna..

Tusen
0

Det #5 Skriver har jag propagerat för i många år då kvalet är till föär att visa att hästen kan köras. Därför är klungkörning, liknande licensloppen, ett betydligt bättre sätt att visa det på än att man kör som enstaka häst eller ett utspritt fält men det går fort.

Många menar att de inte kan köra sin ponny långsamt (för de är sånna enorma löparstjärnor) men det tycker jag mer visar att de inte är tillräckligt inkörda. En ponny som tävlar ska kunna köras i både lugnt och ssnabbt tempo och framförallt vara styrbar och kunna volta. Det har inget med kvaltiden att göra.

Jag skulle vilja att man införde ett nytt system där man hade klungkörning och om det inte fanns t.ex. 5 hästar till kvalet lånade man ihop fler för att få en klunga. På en tävlingsdag kunde lite snabbar häster t.ex. jogga ihop med kvalhästarna så var det problemet löst också.

feliciahayd
0

Jag håller helt med #5

Jag var hos vetrinären idag och nu var det så illa att jag var tvungen att ta bort min guldklimp. Jag älskar han så och det sista jag ville var att ta bort han. Men jag vill inte att han ska lida. <3 Rafir betyder allt för mig <3

MagganS-B
0

# 9 Stackars dig som blev av med en av dina älsklingar! Detta hör dock till en annan tråd. Skriv gärna en ny och berätta om ditt russ och varför du måste ta bort honom…..

EmmiieNilsson
0

Tack för alla svar!!

jag tycker också att det är förj*vligt att hästarna måste springa en viss tid, så som ngn säger här, att hästen har varit skadad, och då måste springa långt under sitt rekord är bara fel…. och det där med att hästana ska kunna springa i klunga, det gör ju inte saken bättre när en häst ska kvala helt ensam.. och ifall man inte kan fixa en annan häst till kvalet… jag tycker att SPTF ska få ngt att tänka på när dem byter regler..