varför dagtrav?
Varför börjar alltid ponnytravet vid 12 typ? Jag körde kvällstrav och det var typ 10 gånger så roligt än att köra vid lunch.
På många ställen är det 16 lopp plus kval under en ponnytravtävling. Om man då startar senare så hinner man inte med alla lopp innan banan stänger.
Vid t.ex dubbeltrav brukar man börja senare på fredagen t.ex. vid 17-18-tiden. Då är man oftast inte klar förrän tidigast kl 22, ibland senare. Då är det mörkt på banan och vissa banor /ponnyklubbar har inte råd att ha banan belyst då.
Så det är en mycket enkel förklaring. Vill vi att alla hästar ska få en chans att starta så blir det många lopp=det tar tid= man måste börja tidigare på dagen.
Dessutom kanske tävllingen är på en söndag och många jobbar ju på måndagens sedan (eller då det inte är sommarlov) eller går i skolan. Då är det skönt att komma hem i tid så man slipper vara dödstrött på jobbet/i skolan dagen därpå.
Många mindre kuskar kör ju också, t.ex. shettiskuskarna. De behöver lägga sig tidigare än vuxna profftränare (i stortravet).
Vi var t.ex. idag på Lindesberg och har en ganska kort restid (c:a 1,5 h) Tävlingen började kl. 11.00 och trots det var vi inte hemma förrän vid 20 tiden.
Då är det bara att ta hand om hästarna, packa ur bilen, äta lite innan man duschar och går och lägger sig.
Där tror jag du har en hel del i förklaringen varför man inte kör kvällstrav med ponnysarna.
En fråga då från mig: Varför var kvällstravet mycket roligare än vanlig dagtrav?
Kan själv tycka att det är mysigare med kvällstrav, ger en annan stämmning, men hemresan är hundra ganger tyngre än vanligt och man kommer hem sent och är trött. Sa ja tycker vi kan Hålla oss till dagstrav 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet men här uppe i norra sverige är det oftast inte mer än 10 lopp.
Jag var på ponnytrav i boden i helgen och då var det 6 lopp och då var det kvällstrav med då på söndagen var det dagtrav och det kan jag förstå.
Men om det är bara en vanlig travdag så kan det väl börja vid halv 5 kanske?
#1 Jag tycker det är roligare att köra på kvällen för det blir lite svalare och det är en helt annan stämning
#3 "Bara en vanlig travdag". Vad menar du med det? Är inta alla vanliga travdagar?
På vår bana (Sundbyholm=Eskilstuna) har vi nästan alltid 14-16 lopp per tävlingsdag. Vi skulle aldrig hinna bli klara i tid om vi började halv 5. Och om man inte bor så nära kan det bli jobbigt att komma hem sent dessutom. Men har man bara 6 lopp (eller 6 proppar) går det kanske bra. Jag vet att Rättvik har kört på så sätt i många år och delat banan med B-lopp på stortravet.