Galopperar i första kurvan...
Min familj äger en varmblodig travare som är jättefin. Men problemet hon har är att hon galopperar i första kurvan om man inte håller i henne. Annars är hon jättetravsäker! Hon lurar även kusken. Hennes tränare har berättat att hon känns jättestabil och travar hur fint som helst, men så fort man driver på henne i kurvan bara slår hon över i galopp på engång. Är det nån som vet vad det kan bero på?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
den är inte ofräsh?
Nej det har hon aldrig varit efter att vi köpte hon. vi värmer henne inte för hon är jättebra på värmningen men när loppet kommer har hon stelnat. första gången vi inte värmde henne så blev hon nerspelad till 7 gånger pengarna efter hennes defelering. hon har även sen defelering. vi gör allt för att hon inte ska hetsa upp sig
genom kollad av en Equiteraput?? :)
Om det alltid är i första kurvan och det räcker med att man håller upp henne lite så skulle jag föreslå att man säger tillkusken om det. Att det behövs.
Vissa hästar har sådan fart in i kurvan och ibland också ut ur kurvan att de kan tappa balansen något och därför behöver de lite extra stöd.
I ert fall skulle jag berätta detta för kusken och be henne/honom om att ta det lite lugnt i första kurvan. Sen kan man kanske köra på lite. 
Kollade upp stammen i din häst och hon har mycket franskt i sig, vilket resulterar i hästar som ställer och far.
Det kan bero på doseringen… Min ponny är lika dan och hoppar i första kurvan pga att han inte är "beredd" på att doseringen ska komma. Vissa banor är ju skarpare än andra. Kaske om hon får trava in sig i kurverna, att kusken kör provstarter vid kurvorna och vänder upp precis innan?

har precis samma problem med min ponny, men det är bara att ta det lite lungt i första kurvan o sen gasar man bara på ;)
Det är ju det, vi säger till kusken men vi vill gärna ha henne i ledningen också. Hon har gått i ledningen en gång och då kom hon 2:a. Heidi Hiltunen har kört henne en gång och då kom hon till ledningen, men sen i kurvan kom det en häst från springspår. Och vi hade sagt åt Heidi att försvara ledningen, så då gjorde hon det. Galopp på en gång.
Vi kör ingen värmning som sagt så kusken har inte så mycket tid på sig att köra provstarter. Och hon har sen defelering för att hon ska hålla sig lugn. Hon har en Norsk också som man fäller upp istället för ner just för att hon ska vara lugnare i starten. Jag har funderat på Norsken och kan det vara så att hon kanske blir lite överraskad när det helt plötsligt kommer en annan häst framför henne?
hade precis samma problem med vårat varmblodssto, kollade upp henne hos en kiropraktor, sen funkar hon jättebra i kurvan!
Hon är efter den franska elithästen Insert Gede och undan Passing Shot som är efter amerikanska Kosar. Hon har inte några problem eller skavanker. Har haft en lårkaka efter att ha ramlat, men den har varit borta för länge sen.
Men hon har jättefint trav, det finns ingen som har finare! Hon varken ställer om eller flänger med benen
Hon blir inte pigg av att gå med helstängt i starten då? Har ni provat med öppet? Man brukar ju oftast sätta på helstängt om de ska laddas från start.
Man kanske ska låta kusken värma lite i alla fall och få bort den värsta galopplusten samt ibland får man välja. Jag skulle hellre se att min häst gick felfritt än att den galopperade i loppet. Kanske hon kan ta lite på bortre långsidan istället.
Nej vi har en Norsk för att hon ska bli lugnare, och sen på upploppet dra kusken upp den för att hon ska se när det kommer hästar bakifrån. Första loppet hon gick i efter att vi köpte hon hade vi öppet och då sprang hon bara och kollade på allt annat.
Vi vill inte värma henne för att hon är så pigg och pullar så mycket så hon gör av med all energi innan loppet, och sen när hon står i boxen stelnar hon. Men vi har funderat på om vi ska köra henne lite hemma på gården hon bor på så att hon blir lite lugnare.
Hon har inte någon galopplust, det är bara där i första kurvan.
Om ni eller era föräldrar är medlem på ATG.se kan ni gå in på lopparkiv och söka på First Shot. Sen kollar ni på loppet där hon kom 2:a, så för ni se vad bra hon är i ledning och vad fint trav hon har.
#16 Men har ni testat att ta det lugnt i första kurvan, någon gång?

'En Tanke' Är hon heldövad? Endel hästar kan bli rädd eller taggad när de inte ser men hör andra hästar som kommer brevid :)
#17 Ja det har vi alltid gjort, men nu har vi märk att hon går bra i ledning så blir det att man måste köra i starten och första kurvan. Och då märkte vi att hon galopperade.
#18 Hon har en ryckhuva med tussar i. Men det har vi också tänkt på. Om vi kanske ska ha en ryckhuva utan tussar eller rycktussar. Vi måste nog ha det så att hon hör bättre.
#19 Men om ni måste välja är det inte bättre att hon går felfritt?

Personligen skulle jag absolut kolla upp hästen hos både equiterapeut och veterinär, om det var så illa att man inte ens kan värma, för hästen blir stel och stressad då i loppet.
Om hästen blir hetare och hetare (mer stressad) ju mer ni kör, så är det inte helt otroligt att den har ont, inte är helt fräsch. Vi har också alltid haft stora travare, och vanligt är det att om de har lite känningar så lägger de inte bara av, utan de ångar på mer o mer, blir hetare o hetare för varje varv när de kännmer smärta, eller så kommer galoppen.
Nu behöver det ju inte vara så. Men det kan aldrig vara fel att gå igenbom hästen ordentligt. :) (om ni inte redan gjort en ordentlig koll)
Lycka till
#20 Ju det är ju bäst, men vi skulle så gärna ha henne ledningen. Men kusken får väl helt enkelt bara hålla in henne i första kurvan och sen klättra till ledning eller dödens. Jag sk nog nämna också att hon inte går bra i ryggar. Hon vill helst vara först och hålla sin egen takt. Inte ha någon framför sig som springer långsammare än vad hon vill springa.
#21 Varför tror precis alla att hon är stressad? Hon är inte det, hon är bara precis som sin pappa. Han värmde inte heller före loppen. Vi värmer inte vår häst för att om vi gör det så stelnar hennes muskler innan loppet. Du kan väl prova själv att värma upp i 5-10 minuter och sen sitta still en timme. Prova att springa omkring då så kan du känna att du har stelnat. Hon är blir inte heller stressad. Hon är bara speciell. Hon gick lopp idag, och då stod hon bara och halvsov i boxen. Och när hon skulle ut på banan var hon hur cool som helst. Och som jag har skrivit tidigare är hon inte ofräsh heller.
#22 Fast att inte värma alls innebär att du varken värmt upp musklerna eller fått upp flåset. Du kan ju fråga vilken annan idrottsman eller kvinna du vill om hur det är att tävla då. Är man inte uppvärmd är även skaderisken mycket större. Varför inte prova och värma i pausen loppet innan då? Det har vi gjort med en del av våra ponnyer. Efter värmningen skrittar man runt lite på stallbacken innan man går in på veterinärvolten och sen kör loppet. Ouppvärmd kan ju faktiskt vara en orsak till att hon galopperar. Man måste ju inte värma så fort. Kör några bakvarv i joggingtempo. Det kanske räcker för att hon ska vara lagom avslappnad och var i loppet för att inte galoppera i kurvan.
Sen tycker jag ändå att även om er häst gillar att gå i ledningen så kan man ju kanske hålla upp lite bara i första kurvan. Då hinner kanske inte så många att passera. Tempot behöver ju inte ändras sådär jättemycket bara för man håller upp lite grann.
#23 Om hon galopperar p.g.a. att hon är ouppvärmd, förklara då varför hon galopparade i första kurvan senaste gången på hagmyren. Då värmde vi henne. Hon galopparade inte senast för att John Östman körde och han är så himla förskiktig. Egentligen värmer hästarna prcis före loppet. I defeleringen och innan starten ska gå har dom 5 minuter på sig att värma upp. Min pappa kollade på en intervju med en travtränare från Nya Zeeland (felstavat?) ,och då undrade reporten om dom gjorde något annorlunda där. Han svarade att dom ingen värmde hästarna. Det var därifrån pappa fick idén att vi kanske inte ska värma henne.
Att värma på banan i pausen loppet före vet jag inte ,men vi skulle helt klart kunna skritta eller jogga runt på stallbacken.
Jag tror att man egentligen varken behöver hålla in henne eller driva på. Att man bara låter henne vara. Låter henne springa hur fort hon vill i första kurvan, och sen styra ut henne och köra för ledningen efter kurvan. För det är där hon ska vara, i ledning.
Skaderisken är betydligt högre för en ouppvärmd häst jämfört med en som är uppvärmd, precis som #23 skrev. Lägg på henne flera täcken om hon lätt blir kall och ev duscha av all svett efter värmingen, som annars kan bidra till att en häst blir stel och kall efter en värming.
I sverige värmer i princip alla sina hästar av en anledning och travet på Nya Zeeland håller inte alls samma klass som här.
Det är svårt för oss som inte känner din häst att förstå vad som är fel, men alla är bara ute efter att hjälpa dej. Så du behöver inte försvara dej :)
#24 Se där! Då vet du ju redan svaret.
Visst gick jag lite i försvarställning, eller vad det nu heter, så förlåt för det. Det var inte meningen och tack för att ni tar er tid att komma med förslag!
Jag vet egentligen inte om hon alltid kommer att galoppera i första kurvan eller om det något tillfälligt, men vi får helt enkelt bara säga till kusken att låta henne vara i första kurvan och sen gasa på. Det verkar inte vara så mycket mer man kan göra. Jag tror inte det finns något mer att säga, så tack alla för era tips och förslag!

#22 Varför ska du värma upp i 5-10 minuter och sedan låta hästen stå i en timme? Man behöver absolut inte värma på det sättet! Men alla gör som de själva vill, nu ställde du en fråga och då får man räkna med att få svar.
Angående värmning: Att värma upp hästen på ett riktigt sätt inför ett lopp är absolut nödvändigt. Huvudsyftet med uppvärmningen är att öka kroppstemperaturen. Då effektiviseras processer i kroppen som till exempel transport av syre och näringsämnen. Musklerna kommer då att arbeta optimalt under loppet, blir det längre uppehåll mellan värmning och lopp avtar effekten kraftigt. Alla hästar är olika individer och behöver värmas på lite olika sätt. Men att plocka ut hästen från boxen och köra runt i full fart några varv runt banan för att sedan ställa den i boxen igen innan start är knappast bra för någon häst. Rent fysiologiskt är det förkastligt att värma upp hästen en halv till en timme innan loppet och sedan ställa hästen i box fram till defilering. Lätt joggning i defilering och provstart inför loppet kan heller inte kompensera detta då det blir en alltför hastig övergång från boxvila.
Om man kör en för hastig och snabb värmning med hästen direkt från boxen så kommer hästen mest troligt att direkt förbruka de snabba och icke uthålliga typ IIB muskelfibrerna, som bildar mjölksyra (som du säkert vet har hästen olika muskelfibrer Typ I typ IIA som är snabba och uthålliga, de man vill träna upp samt typ IIB). Om hästen sedan ställs i boxen innan värmning så kommer den att stå med mjölksyra i boxen och behålla den när man sedan kör ut till loppet.
Studier har gjorts på hästar som man värmt, då man mätt laktathalt osv beroende på hur hårt man värmt o hur lång tid före lopp. Resultatet visade att 30 minuter mellan värmning och lopp var för lång tid, då kroppstemperaturen sjunkit alldeles för mycket och man förlorar den mesta uppvärmningseffekten.
Nåja, i #24 verkar du ha lösning på problemet :)
#28 Det är väldigt många som värmer så. Dom kör i hög fart och sen ställer man in hästen i boxen. Jag tycker att det är ett under att dom hästarna lyckas vinna!
Jag hoppas att alla läser det du skrev, för man ska inte värma hästar så. Inte enligt mig iallafall.
Ja, jag har nog hittat svaret.
värm ett lopp före start, sen skritta runt på stallbackenn?? tills loppet går??
#30 Ja, när det är defelering kör man ut på banan och kör omkring tills loppet ska gå