Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 1354 ggr
[Thiger]
0

balansering av russ, kort framsteg.

Hej!

Behöver tips om hur man kan balansera. Är verkligen super dålig på det!

Har ett russ som tar väldigt kort framsteg. Han slår även på sig så gamacher, knäkappor och senskydd är ett måste. Det känns som hans framsteg är mer uppåt än utåt, dvs han stampar på samma ställe (hoppas nån förstår vad jag menar). Han går med vanliga travskor fram och guldskor bak.

Någon som har haft liknande problem? vad ändrade ni?

Ylva_87
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En av mina hade ett liknanade problem, jag bytte till raymondcheck och satte på vikter fram. Det gjorde att ja kunde länga checken och få fram frambenen mer. :)

Linden95
0

Har liknande problem med min lille. Men har du provat boots? Det är nog nästan lättast att börja med. Om inte "vanliga" funkar, kan du prova med tyngre. Hästen kan vara lite ovan först, det blir en "gummi stövel effect" av det, men de brukar vänja sig fort och få koll på steget :)

Jennie_A
0

Testa med tåvikter fram.

[Thiger]
0

Tack för svaren!

Raymond har han redan, tycker dock inte att hans steg ser något anorlunda ut när han går med det. 

Vart kan man köpa tåvikter? bor i Västerås. sätter man på dom själv eller gör hovslagaren det? har man alltid på dom när man kör eller är det bara i loppen? hur mycket gram ska man börja med?

marika-J
0

#4 jag skulle också rekomendera tåvikter. Finns i vanliga travshopar. Bara du förborrar ett litet hål först innan du skruvar så kan du fixa det själv.

Börja med endast fästena, brukar räcka på ponny. Funkar inte det får du skruva på vikter tills du känner skillnad, men som sagt brukar det räcka med endast fästen :)

På frågan om man kan ha på dem jämnt kommer du nog få olika svar, själv låte jag dom sitta på jämt, medans en annan kanske tycker att man endast ska skruva på dem till lopp..

iiirma
0

Vi skruvar fast fästplattorna utan att förborra, har alltid fungerat för oss :) Min ponny går med dubbla vikter (50 g styck). De flesta som jag känner till låter fästplattorna sitta kvar och skruvar på själva vikterna till lopp.