Reagerar på startkommandot
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min familj har en lite rolig travhäst vid namn First Shot. Nu har hon helt plötsligt på dom senaste två starterna börjat hoppa fram i fjärilsim i starten. Varför? På grund av startkommandon. Hon har haft en vanlig ryckhuva varje lopp sen vi köpte hon och hon har aldrig hållit på så här. Men idag körde vi ett provlopp på bergsåker. Då hade hon blöt bomull och en huva med gummitrutar eller tutor eller vad det nu heter. Nu gjorde hon som brukar. Hon ruskade lite på huvudet och sen sprang hon iväg i TRAV.
Vi behöver ingen hjälp, utan jag bara undrar om det finns några andra hästar som har reagerat på startkommandot, eller om vår häst är den enda i hela världen. Jag har iallafall inte sett någon häst göra som gör som hon gjorde.
Reagerat på startkomandona finns det absolut hästar och ponnier som gör och har gjort. Det lär de sig väldigt snabbt.
Men vad menar du med att den tar fjärilsimtag? Skuttar den fram eller hur då? För den kan väl knappast ha frambenen viftandes som en väderkvarn över huvudet.
Min unghäst har gjort det.. men efter ett tag på banan så lärde han sig att det inte var så farligt! :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
blöt bomull, rinner inte vatten ner i hästens öron då?
du kanske menar fuktig?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#1 Hon viftar inte frambenen ovanför huvudet. Det är väl omöljigt för en häst? Men hon liksom skuttar fram med frambenen nästan bredvid varann. Det ser lite ut som fjärilsim och man kan nästan tro att hon är i en bassäng :)
#2 Ja, av unghästar kan man ju förvänta sig nåt sånt, men vår häst är 5 år och har gått 31 lopp… Det är på dom två senaste starterna som hon skuttar fram i starten vilket är väldigt konstigt. Man tycker ju att hon inte borde hålla på sådär när hon är 5.
#3 Jag vet inte, men hennes tränare sa "Blöt". Han blötte den nog och kramade sen ur den så att det inte rinner ner i öronen. Har jag helt fel eller tappar hästar balansen när dom får vatten i öronen? Jag har läst det lite här och där
#4 Varför skulle inte en femåring kunna göra sådär?? Hon kan ju bli ivrig i starten och vilja mera än vad hon klarar så att det blir galopp. eller helt enkelt stressad av start situationen.. Måste inte nödvändigt vis vara unghästar som gör tokiga saker, de äldre kan komma på under tiden oxå.
Hon kan oxå ha blivit skrämd i starten… någon gång och ser nu starten som obehaglig… Vad som rör sig i hästarnas huvud kan vara så mycket mera än vad vi tror…
Det är ju bra om ni har hittat en balans för att få henne att trava. Jag vet många hästar som kan skvätta iväg från start och när man då ska ta ner dem i trav så fladdrar frambenen så att det ser ut som vispar. Inget konstigt med det heller tycker jag.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#5 Såklart femåringar också kan göra som hon gör, jag tycker bara att det är konstigt för att hon aldrig har gjort det förut.
Jag har ingen aning om hon har blivit skrämd i starten nån gång, men det har inte hänt något sen vi köpte henne. Om man kollar på dom två senaste loppen så ser man att hon reagerar på startkommandot. Vid 1 rycker hon med huvudet, sen när dom vänder upp är hon uppjagad och börjar galoppera. Vid 2 skuttar hon till och efter några steg går hon ner i trav. Och vid Kör börjar hon galoppera igen.
Det är inte när kusken tar ner henne i trav som frambenen är bredvid varandra, det är i starten när hon börjar galoppera. Sen när kusken ska ta ner henne galopperar hon normalt.
Balansen är det inget problem med. Hon har världens finaste trav så hon skulle säkert kunna gå med nästan vilken balans som helst.