Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1709 ggr
MartinaFrick
0

Vem tänkte på 5 åringarna?

Tycker det är jättetrist att 5-års Baggen och 5-års Mästerskapet går med bara 13 dagars mellanrum. För oss som åker långt blir det till att välja. Två så täta långresor går bara inte. Varför har man inte placerat 5-års Mästerskapet i september? Trist att missa…

ryttarn
0

Jag kan berätta hur det gick till…..

Sportcheferna på banorna innom VPTS, dvs Färjestad, Årjäng och Åmål, satte sig ner och "planerade" tävlingsdagarna åt VPTS utan att överhuvudtaget kommunicera med klubbens styrelse. Styrelsen sattes inför fullbordat faktum när tävlingsdagarna presenterades på klubbens höstmöte.

Detta har, enligt mig, inneburit en hel del katastrofala krockar. Bland annat hade Färjestad och Åmål sina heldagar helgerna efter varandra. Alla tre banorna hade sina heldagar innom loppet av 4 veckor. Färjestad, som alltid har en heldag på våren och en på hösten, fick sin höstdag tidigarelagd med ca en månad mot tidigare år, vilket gör denna olyckliga "krock" med baggen.

Varför sportcheferna gjorde på detta vis vet jag inte, men personligen tycker jag det är väldigt trist. Jag förstår absolut ditt dilema, Har för mig att du har ca 55 mil till färjestad, enkel väg.

Jag tror dessutom de allra flesta sätter högre prestige i baggen än i 5-års mästerskapet vilket jag tror kommer innebära en risk för ett ganska urvatnat mästerskapslopp i år.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

Varför tror du att "baggen" uppfattas högre än 5-års? Baggen är ju inget mästerskap vilket 5-års är. Dessutom har man ju rätt till viss mliersättning om man har långt till mästerskapsloppen. Det är kanske inte så mycket men lite hjälper det säkert till.
Det har varit svårt med 5-års loppen över huvud taget de senaste åren. Förra året var det inte ens försök i "baggen" men då var det fler till 5-års istället. Och året innan var det tvärtom.

För mig slår i alla fall 5-årsmästerskapen högre än 5-årsbaggen. Men det är väl kanske för att jag inte är gotlänning då. Flört

VeronicaP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har ju startat i båda 5 års mäterskapet och baggen och för oss kändes nog ändå Baggen som de största loppet om det är arrangemanget runt om eller vad som gör det kan jag inte säga men så känns det bara :D

Har varit många fina lopp som krockat i år och jag hoppas verkligen de blir till det bättre nästa år om jag ska vara ärlig.

amandahandersson
0

Hade jag haft kvar Musse hade det inneburit 110 mil enkel väg + båtresa till och från Gotland, sen 90 mil enkel väg till Färjestad… Så jag undrar precis som dig Martina, hur är detta tänkt!?

Två stora lopp så nära varandra för så pass unga hästar… Blir tufft.

Ännu mera trist tycker jag osm norrlänning, är att 5-års Mästerskapet krockar med Sundsvall Open Trot-helgen…..

ryttarn
0

#4 Som du ser i mitt inlägg har man inte tänkt alls……

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#5, riktigt tråkigt att de kör över ponnytravarna. Nästan värt att skriva och klaga. Ingen med storhäst hade gått med på det där.

bea28
0

Jag har tänkt precis likadant som dig Martina. Känns tufft att på mindre än två veckor ladda om till ett så stort lopp som 5årsmästerskapet… Nu har jag iof tur att jag bor på Gotland och slipper resa långt för 5årsbaggen.

#6 Om planeringen av dagarna har skett med sådan total ignorans ifrån sportcheferna så ÄR det värt att klaga. Bara för att vi kör små hästar så betyder inte det att man får köra över oss… Har man tur så ger det resultat också. Här på Gotland har vi i år haft problem med annonseringen för russloppen när det varit insprängda lopp. "Första start klockan 18.00" har det till exempel stått i tidningen och så går russloppen en halvtimme tidigare. Jättekul. Eller inte…

Men, efter en del påtryckningar från styrelsen så har vi faktiskt fått med starttiderna i tidningen och (hör och häpna!) på stortravet i tisdags gjorde Stortravet reklam för det kommande dubbeltravet och pratade om det i högtalarna! Riktigt positivt förvånad blev jag när jag hörde det. Så, med lite vilja går nog allt att förändra. Det gäller bara att vi ligger på så att samma misstag inte sker nästa år igen. Glad

ryttarn
0

#7 Förutsätter att styrelsen har haft uppe detta till diskusion, sitter inte med där längre av lite olika orsaker. VPTS har i övrigt ett väldigt bra samarbete med "stortravet" och bland annat ställer dom upp med ordinarie personal på våra ponnydagar och tar även hand om alla anmälningar osv, värt ganska mycket det.

Men som sagt, jag förutsätter att både styrelse, proppkomité och propp kordinator kommer att utvärdera denna säsong och se vad som vart bra och vad som varit mindre bra.

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#7, hoppas att ni som har hästar som drabbas tar tag i det och klagar! Hade jag haft kvar Musse hade jag förmodligen tvingat (observera, tvingat!!!) sportcheferna att göra om upplägget.

MartinaFrick
0

Det är verkligen jättetrist. Kan inte förstå varför inte SPTF, som ska företräda ponnytravet, har uppmärksammat detta och bett Färjestad omorganisera.

Hade 5-års Mästerskapet gått tre veckor - en månad senare, hade jag definitivt kommit. Som det ser ut nu kan jag inte vara ledig från jobb så tätt, dessutom blir det för tajt för Zhakira att resa, då Gotland är första gången hon reser långt.

Än en gång, trist som f*n….

ryttarn
0

#10 Man kan väll säga som så att sedan årets travdagar spikades har mycket hänt på SPTF/ST som gör att jag inte tror att detta kommer upprepas till nästa år.

Nu haar vi en ponnysportchef som verkligen jobbar aktivt med att saker och ting skall fungera på ett bra sätt och inrte bara sopas undan. Att ändra ett redan spikat tävlingschema är dock inte så enkelt.

Jerker Klang,

www.isil.se

Winner04
0

är jag helt ute och cyklar eller var det inte likadant förra året med? :S

ryttarn
0

#12 Du är nog ute o cyklar :D

Baggen var förra året i månadsskiftet Juli-augusti, 5års mästerskapet var den 11 september, dvs 6 veckor emellan.

Jerker Klang,

www.isil.se

Winner04
0

#13 Då var jag verkligen ute och cyklade Flört

Jennie_A
0

#13+14 Däremot så var det bara 8 dagar emellan Monté-SM och Guldstoet 2010.

haerrdin
0

#15 Så härdas de hårda.

2007 gällde följande för elitstona: 25/8 Sundsvall Open på Bergsåker; 28/8 Monté-SM på Eskilstuna; 31/8 Guldstoet på Kalmar. Efter placeringarna 2-5-2 i dessa tre lopp fick Iva Roll smeknamnet Järnladyn. Man förstår varför…

2008 gick Monté-SM på Gävle den 24/8 och Guldstoet på Kalmar den 29/8. Då gick det inte att kombinera med Sundsvall Open, eftersom Bergsåker körde da'n efter Guldstoet. Men som kusk gick det: Kevin O körde både i Kalmar och Sundsvall.

Konklusion: 13 dagar mellan loppen är rena rama semestern.

Winner04
0

#15 Visste att det var nånting som det pratades om.. Då var jag inte helt ute och cyklade iallafall Glad Att man planerar loppen så bra.. Något samarbete borde det finnas..