Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 6785 ggr
NatthaBlom
0

Tider 3åringar?

Nu har vi kommit in en liten bit på säsongen och många 3åringar har kvalat och kanske någon även har startat?

I denna tråden tänkte jag att vi kunde dela med oss av alla resultaten från alla våra 3åringars prestationer…

allank
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har redan börjat köra fort med min och den har redan gått 3.20.Hur fort krävs det för att vara med i kriteriet? Hoppas den går under 3 minuter innan augusti. Hon känns super även i höga farter.

NatthaBlom
0

Har koll på några som kvalat och Zizzel är den enda som jag vet har startat!

Har dock bara koll på kat B

**Zissel - kval:2.29,8 lopp: 2.32,6
**

Mattino - 2.34,3

L.A. Mandolin - 2.45,5

Marissa Skott 2.24,8

Amazon 2.26,8

Kumlaby Lavendel 2.42,2

Hultas Shamira 2.49,5

Titan Trot 2.40,3

**FYLL GÄRNA PÅ
**

allank
0

Oj vad fort dom gått. Min är också en kat. B. Jag får kanske öka på träningen lite. Än så länge har jag kört cirka 2 km i veckan, kanske måste öka till 3. Vill gärna vara med i kriteriet på Solvalla. Hur får ni dom att gå under 3 minuter?

skott
0

#3 Du får nog börja öka till  7-10km minst, så sätt igång och träna så kommer nog snart din häst oxå ner i tid :) Lycka till

StuteriLA
0

Detta inlägg har inget med ovanstående ponnyers tider att göra men…

jag måste säga, även om det väcker ont blod, att det är väl underligt att russ är så pass " dåliga travare " ! En ras som ändå , i många fall, travavlats i flera generationer.

En någorlunda talangfull shettis..normalt travstammad -inget underdjur, går runt 3 min -3.10 direkt efter inkörning. Jag måste säga att jag har svårt att hinna med me russen..det tar typ ett års träning innan Du är nere i 2.30!

Men det kanske bara är jag som har bra shettisar och mindre bra russObestämd

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

allank
0

7-10 km? Men då kommer hon att bli jättetrött. Hon flåsar mycket redan nu. Jag får kanske sikta på kriteriet nästa år i stället. Tack för tipset i alla fall.

[Tjiwi]
0

#3 Men inte kan du mena att du bara kör 2 km/vecka?? Det är inget för en ponny, det kan du öka på ordentligt undan för undan. Jag skulle inte sela ut om jag bara tog en tur på 2km/passFlört

Mina tävlingsponnyer tränas ca 5 pass/vecka med ca 8- 12 km/pass, dock är detta inga travare men jag skulle köra något liknande om de startade. Hade ponnytravare som yngre och tränade ung liknande då men då även med snabbjobb förstås.

Rajmon
0

#6 dom första gångerna du kör 7-10 km kommer hon bli trött men efter 3-4 träningspass är hon troligtvis redan uppe i flås!

Ett helt lopp är ju c:a 2km där hästen ska prestera på max, då gäller det att få upp orken!

Tusen
0

#5 Det är ju väldigt olika. Sen tror jag att de russ som redan hunnit starta inte gått för fullt ännu. Det är väl bra om man tar det lugnt med dem i början. De ska ju ner mot två minuter och kanske mer för att kunna tillhöra årgångstoppen. En shettis brukar vara tidigare i utvecklingen (enligt vissa). Många duktiga ungruss brukar slå igenom ordentligt som 4 -åringar och framåt.

Asterix10
0

Jeg har også en 3 åring som har startet i år, men de er i Norge da.Øverste Dar 2.39

Belindaa
0

#6 Det måste hon klara av för att klara ett lopp! :) Bara att börja träna, träning ska ju vara jobbigt också ;) 

Sen kan man ju bara delta i kriteriet när hästen är 3 år. Därefter är nästa årgångslopp Derbyt för 4-åringar.
Men kom ihåg att det är inget man måste starta i, endel hästar kommer ner i tiderna efter det. Det är ju egentligen bara ett extra prestige-fyllt lopp :)

allank
0

Okej. Tack för alla tips, ni verkar kunna jättemycket alla ni här inne. Skönt med människor som delar med sig av sina bästa tips. Hon har kanske för dålig travstam för att tävla helt enkelt.

Tusen
0

#12 Det behöver det ju inte betyda då de allra flesta russ springer under 3 minuter men ganska liten träning. Jag tror dett russ behöver träna mycket mer än 2 km i veckan. Läs träningstipsen ovan så ska du se att din ponny kommer att orka mer.Skrattande

Vilka är ditt russ föräldrar? För alla russ har mer eller mindre travstam i sig.

amandahandersson
0

#5, beror väl lite på vilken talang hästen är! Finns russ som går 2.40 direkt, och sedan går 2.20 utan särskilt mycket träning alls.

Bianco
0

# 12, Jag tror inte det beror på travstammen, mitt russ Abdulla har ingen vidare travstam men han pinnar på bra ändå så det har nog inte såå stor betydelse. Träna på du :)

aamaandaahh
0

#15 håller med Nathalie! Mitt russ har inte heller någon travstam alls men springer ändå otroligt bra!

Det beror helt och hållet på träningen :) Fortsätt träna så ska du se, man måste ju ha lite tålamod också! :)

ryttarn
0

#12 Nästan alla russ är mer eller mindre släkt med varandra. Det handlar mycket mer om individen och hur den tränas än vad den har för stam. Sedan utvecklas olika individer oika snabt. Vi kan ta våran TT som exempel. Hon gjorde två eller tre starter som 3 åring utan att direkt imponera. Som fyraåring brydde vi oss inte om att starta henne utan lät henne mogna på och  komma ut som 5 åring. Som 6 och 7 åring var hon Värmlands vinstrikaste russ med ett rekord på 1.58,8. Nu har hon varit mammaledig ett år och gör förhoppningsvis årsdebut på Färjesta den 14/5. Skall tillägga att hon har extremt "bra" travstam(eRaider uGina Scott ueErnst Mascot).

Gämför man sedan henne med halvbrorsan Razmus Raid så gjorde han den tiden som treåring, förbätrade den lite gran (1.55,?) som fyraåring. Får se vad han gör nu som femåring.

Sedan kan vi gämföra med Montró, ingen "klassisk" travstam (eTrojka Viking, uTejas Monita, ueDrömprinsen) även om modern har varit grymt duktig med bla världsrekord i Monté. Gick 2.13,9 som treåring redan i sin andra start, Sedan gick hon 1.59,6 som fyra åring och 1.58,2 som femåring.

Vad jag vill peka på med detta inlägg är att stamen inte har lika stor betydelse som den har på varm eller kallblod utan man får mer se till individen. Har man en individ med bra driv i steget, possitiv attityd till träning och sedan att man jobbar seriöst och målinriktat med hästen så kan det gå hur bra som helst.

Kan tillägga att en "normal" träningsrunda för våra hästar när dom kommit igång är 1 - 1,5 mil 3 - 4 ggr i veckan. Givetvis börjar inte en otränad häst på den nivån utan man bygger upp konditionen succesivt genom att hela tiden öka träningsnivån. Men aldrig fortare än att hästen känner att den klarar av det på ett bra sätt. Sedan är det viktigt med tålamod, hasta inte utan låt din häst träna på och utvecklas i sin takt så kommer ni att ha många roliga år framöver tillsammans.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kratern
0

För att återgå till TS fråga.

Har en (utlånad) A-ponny som kvalat på 3.02,3.

skott
0

Ännu en fin 3åring kvalade idag Tolängas Money på tiden 2.35.8

Nya listan ser ut:

Marissa Skott 2.24.8 Skrattande

Amazon 2.26.8

Zizzel 2.29.8 Lopp 2.32.6

Mattino 2.34.3

Tolängas Money 2.35.8

Titan Trot 2.40.3

Kumlaby Lavendel 2.42.2

L,A Mandolin 2.45.5

Hults Shamira  2.49.5

Kratern
0

#19 Finns det någon lista för A-ponnyerna?

skott
0

#20 Nä men du kan ju göra en själv.

Falubo
0

Nu när säeongen har börjat komma igång, finns det några toppar i årets kull? med tanke på dom som hat kvalat och startat, men även dom som kommer till kval.

Kratern
0

#21 Näe… Det kan jag inte.

skott
0

#22 Mikaela Palm har en fin 3åring som heter Ljungens stjärna, Farmens har Katlas första avkomma och Ekslätt har ju en massa toppstammade de med, så de finns nog en hel del till som kommer kunna springa fort.

BodenPerre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker mycke om min 3åring :) Mattino han var med i ett klublopp idag och vann på fina tiden 2.26,4 :) men han har fortfarande mycke kvar att lära :D

bea28
0

#23 Om du vill ha en kategori A - lista får du göra en själv, precis som de som är intresserade av kat B resultaten har gjort en lista. Titta om shettisarnas rekord finns på SPTF's hemsida, snabblistan där brukar uppdateras med jämna mellanrum.

Jag tycker att det ser ovanligt jämnt ut i år! Det är redan  3 hästar som gått under 2.30 och vi är bara i april! Kriteriet kommer nog att bli grymt spännande Skrattande

VeronicaP
0

Våran 3 åring är bara ny kastrerad ;) så de dröjer nog ett tag innan han kommer till kval :D

Tusen
0

#23 Man kan gå in och titta på alla de kval och tävlingar som redan varit och där plocka ihop ett resultat. Några sammanställningar gör man nog inte på SPTF riktigt så här tidigt på säsongen. Flört

Kratern
0

#26 Tråkigt att det bara är jag som är intresserad av en lista på A-ponnyerna då…. Är dock inte så intresserad att jag har lust att sitta och granska alla kval och tävlingsdagar med kval.

Som sagt… jag ställde bara en fråga om det fanns någon lista. Jag har aldrig krävt att någon ska göra en.

bohuslan
0

KAT A 3-åringar som är godkända …

Stenstugu Nudolla         3,02,3

Emmeros Kometta         3,16,9

Ekeslätts Izadora          3,18,5

Rågsvedens Chikai        3,22,5

Amaya                         3,25,4

Rivaldo                        3,33,5

Allgunnens Dolly           3,35,2

Refol                           3,36,2

Skärgårdens Neptun      3,36,9

Emil Play Boy                3,37,8

Allgunnens Diddi           3,40,4

Lillåkras Hero                3,40,8

Emmeros Charlotta        3,49,5

Fyll på om jag missat någon …

VeronicaP
0

Om man kollar tidsmässigt och jämför shettisarna och Gotlandsrussen så ser tiderna bättre ut för shettisarna tycker jag

Tusen
0

#31 Vissa påstår att shettisar är tidigare i utvecklingen än russ. Kan det vara så?

VeronicaP
0

#32 vi har ju både shettisar och russ och jag kan nog tycka att shettisarna är mer lätt tränade i russen och har mer farit i sig från början (oftast i alla fall) kan vara så att de är mer mentalt mogna och starkare i *skallen * än vad ett russ är kanske ?

Hannna
0

Jag tror helt enkelt bara att russen behöver lite mer träning för de är större hästar. Som sagt en 3-årig shettis kan du ju i princip sätta i vagn och kvala en månad senare. Men russen ska sätta mer muskler, är en tyngre och större ras. Det tar lite längre tid helt enkelt att träna upp en större kropp.

therese-persson
0

ojjojj, säger som de flesta att när jag kör ett pass med min ponny är det ca. 10-20km långt, beroende på vart jag kör..

såklart att ponnyn tycker det är jobbigt att springa om den bara körd 2km per vecka. den är inte van att gå längre, men efter några gånger med kanske 8km körning så kommer den inte alls vara lika trött!

det är bara att öka på för varje gång du kör, så ska du se att den inte blir trött! ;)

Kratern
0

#35 Tror du inte att #3 är ett "troll"? Det tror jag…

skott
0

Marissa Skott vann idag på 2.28.0 Skrattande

BodenPerre
0

Hedvig Leaf kvalade idag i Boden på tiden 2.36,5 :)

kanske dags att göra en ny tråd där vi endast uppdaterar "snabb"listan för 3 åringar och inte diskuterar massa annat :)

StallTolanga
0

Ny lista:

Marissa Skott 2.24.8

Mattino 2.26,4

Amazon 2.26.8

Zizzel 2.29.8 Lopp 2.32.6

Tolängas Money 2.35.8

Hedvig Leaf 2.36,5

Titan Trot 2.40.3

Kumlaby Lavendel 2.42.2

L,A Mandolin 2.45.5

Hults Shamira  2.49.5

Ändra om något är fel

//Mi

linnri
0

Solklar kvalade idag på 2.35, ? :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Winner04
0

Lillasyster ska kvala nästa helg :)

johannaolofsson
0

Marissa Skott 2.24.8 kval, lopp 2.28,0

Mattino 2.26,4 kval

Amazon 2.26.8 kval

Zissel 2.29.8 kval Lopp 2.28,6

Tolängas Money 2.35.8 kval

Solklar 2.35 kval

Hedvig Leaf 2.36,5

Titan Trot 2.40.3 kval

Kumlaby Lavendel 2.42.2 kval

L,A Mandolin 2.45.5 kval

Hults Shamira  2.49.5 kval

johannaolofsson
0

KAT B

Marissa Skott 2.24.8 kval,2.28,0 lopp

Amazon 2.26.8 kval

Zissel 2.29.8 kval  2.28,6 Lopp

Mattino 2.34,3 kval 2.26,4 Klubbtävling

Solklar 2.35 kval

Hedvig Leaf 2.36,5

Titan Trot 2.40.3 kval

L,A Mandolin 2.45.5 kval

Falubo
0

Vad tror ni? finns det någon som sticker ut lite mera än någon annan? Hur många har kvalat? vilka tider?

syrlig
0

#44 Ja det tycker jag. Fast det är väldigt svårt att avgöra nu. För vissa är mycket tidigare än andra. Jag tror att om det inte är någon värstingars värsting så märker du nog inte förens i mitten av augusti vilka som verkigen sticker ut. Dessuto nu så här tidigt på året har dessutom inte många hunnit kvala sin treåring. Sen så kan nog några av dessa springa en del snabbare än vad de har kvalat på. Jag tror dt finns vissa här i fältet som kan upp i mot 10 sekunder sabbare än de visat.

Dianaross
0

Jag tror att Solklar här på Umåker kan bli riktigt farlig! Sen tror jag förstås på min egna Revansch som är efter Gumino.

Winner04
0

Marissa Skott 2.24.8 kval,2.28,0 lopp

Amazon 2.26.8 kval

Zissel 2.29.8 kval  2.28,6 Lopp

Mattino 2.34,3 kval 2.26,4 Klubbtävling

Solklar 2.35 kval

Hedvig Leaf 2.36,5

Lillasyster 2.37,5 kval

Titan Trot 2.40.3 kval

L,A Mandolin 2.45.5 kval

haerrdin
0

Jag har så länge vi hållit på med ponnytrav jämfört tider mellan a- och b-ponneyer. I 20 års tid och slutsatsen jag har dragit efter dessa år är att hur man än vänder och vrider och jämför så skiljer det cirka 27 sekunder mellan de bästa i respektive kategori. Vare sig man jämför 3-års, 4-års, 5-års, ston eller äldre h/v.

Med detta sagt kan t.ex. konstateras att Gumino och Tyson står sig slätt jämfört med finnarnas fantomshettis Golda Apache, som gått under två minuter. Lägg på 27 sekunder på 1.36 och man får 2.03.

Ovanstående listor visar att årets 3-åriga russ tidsmässigt är långt före sina shettiskompisar just nu.

Marissa Skotts 2.25 är "översatt" lika med 2.52, bästa shettis har 3.02. Tionde russ har 2.42, vilket skulle motsvaras av 3.09, och det har bara en shettis gått ännu så länge.

Så vad #31 bygger sitt inlägg på är svårt att förstå.

Tusen
0

# 48 Allt beror på hur man läser statistik. Flört Jämför man med kvalgränserna och hur propparna skrivs får man säkert en annan "sanning".

Ernst-Romeo
0

En något mer komplett lista med kvltider finns på

www.russtravare.se

rekord för 3åringar och årets tider för 4åringar uppdateras i morgon

Rajmon
0

Våran 3-åring Granös Tusensköna startade igår och vann i sin debut på tiden 2.26,3!!!Cool

ChristinaH
0

Här är en lista på alla 3-åringar.

Det går inte att sortera ut endast kat. A eller kat. B så det är båda kategorierna.

prizze
0

Titan Trot debuterade i fredags på Eskilstuna på tiden 2.28.1 och vann lätt men tiden räknas inte då det var ett sprinterlopp på 1140m. Han är så fin våran älskling.

palomia
0

1. Zissel  2.18,7
  2. Marissa Skott  2.19,5
  3. Lillasyster  2.22,7
  4. Granös Tusensköna  2.23,2
  5. Hedvig Leaf  2.24,0
  6. Amazon  2.24,5
  7. Survivor Skott  2.25,1
  8. Tröstads Tyra  2.28,0
  9. Tolängas Money  2.28,4
  10. Kumlaby Lavender  2.28,7
  11. Never Stop  2.28,8
  12. L.A Mandolin  2.30,0
Rajmon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#54 jag har för mig att Amazon har travat 2.23,0!

Bild på Granös Tusensköna i söndags :)

Winner04
0
  1. Zissel  2.18,7
  2. Marissa Skott  2.19,5
  3. Lillasyster  2.22,7
  4. Amazon  2.23,0
  5. Granös Tusensköna  2.23,2
  6. Hedvig Leaf  2.24,0
  8. Tröstads Tyra  2.28,0
  10. Kumlaby Lavender  2.28,7
  11. Never Stop  2.28,8
  12. L.A Mandolin  2.30,0

Stonas år iår? :)

sarahansen
0

L.A. Mandolin har gått 2.28,5.

Winner04
0
  1. Zissel  2.18,7
  2. Marissa Skott  2.19,5
  3. Lillasyster  2.22,7
  4. Amazon  2.23,0
  5. Granös Tusensköna  2.23,2
  6. Hedvig Leaf  2.24,0
  8. Tröstads Tyra  2.28,0
  10. L.A Mandolin  2.28,5
  11. Kumlaby Lavender  2.28,7
  12. Never Stop  2.28,8
Ernst-Romeo
0

Kompletta listor för 3 och 4 åringar finns uppdaterade på

www.russtravare.se

ChristinaH
0

1 Miniatyr 05,6
2 Zissel 06,2
3 Marissa Skott 14,9
4 Amazon 17,1
5 Jargas 22,4
6 Lillasyster 22,7
7 Granös Tusensköna 23,0
8 Survivor Skott 23,7
9 Hedvig Leaf 24,0
10 Smedens Wicktoria 24,3
11 Roja 25,5
12 Korall Trot 25,6

StuteriLA
0

Kat.A Stenstugu Nudolla 2.38.8 Amaya 2.44.5 Skorpan CC 2.44.8 L.A Power 2.44.9 Emmeros Kometta 2.49.1 Granat 2.49.4 Ekslätts Izadora 2.52.9 Skrållan CC 2.54.7 Astor II 2.56.6

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar