Träna i backe, intervaller
När ni tränar eran häst i backe .. hur många "vändor" ? Gångart ? Bla bla bla, berätta .. :)
Är inte så insatt i det här med träning ännu, men är på G ;P

Jag kör ca6 vändor i långsamt tempo, våran backe är lång och seg, kör mest backe under uppträningen.

Okey .. skolan har ju en del backar .. varv en är, ganska brant men kort, en annan är brant och lång .. och ytterligare en är brantare och längre .. Vad tycker du att jag ska börja då ? Jag tycker inte direkt att hon är i så dålig form, men jag vet ju inte så mkt om de här .. ännu.

jag tycker det är bäst att köra i en lång och inte så jätte brant i början men blir brantare och brantare, då börjar man att jogga i ett bra tempo och i slutet ökar man, då har man en häst som orkar i slutet, men kör inte för ofta bara ;)

Okey .. ;P Men grejen med ponnyn jag kör då, är att hon tar ju som bara f*n när hon ska upp, sen pinnar hon på efteråt om man inte håller in henne vill säga .. ;P Men, jag tycker de verkar som att hon orkar en hel del ändå ..

Glömde en sak.
Vad ger mest ?
Skritt: Raskt tempo lr lungt ?
Trav: Full fart lr lungt ?
Alltså, vilken gångart ger mest .. ?
När jag skrittar min/a Häst/ar en lång sträcka så tar jag de lugnt, men blir de en kort sträcka är ett högare tempo att föredra och samma gäller det vid trav, kort sträcka snabbt tempo, lång sträcka lugnt tempo :) då de gäller backe tycker jag skritt ger mest. Ridning uppför i galopp ger mycket för konditionen :p

#6 Okey .. ska försöka lägga de där på minnet Cattiz .. ;P (För övrigt så körde Soffe, Polle idag ;P Behöver inte göra de idag ..)
#6 Iaf, kan du inte försöka knata ihop nå litet .. "schema" aktigt som jag kan försöka följa, eftersom du tyckte att jag körde för "klent" med henne ;P (A)

Vi har lite olika backar: På de vanliga träningsrundorna är det givetvis kuperat men annar har vi två branta backar som man måste skritta i å de är väl ca 150,200m (vet inte hur mkt stigning men de är rätt branta)
Sen har vi 2st längre som är 400m kanske o i de växlar jag lite olika i med att skritta lr trava lungt lr galoppera lungt..
Tränar i dessa backar varannan vecka ungefär och nedför brukar jag hoppa av/ur för att det inte ska bli så mkt påskut o jobbit för frambena för det sluttar ganska mkt i en del. Jag tkr iaf att det är jättebra träning och har bara visat goda resultat!! =)

Om du ska köra i brant backe ger det mest om du skrittar i ett lagom tempo och hästen jobbar med bakbenen under sig.. Är det en längre mindre brant backe kan du till å med köra intervalljobb i den..
//Mickan

Okej .. tack så mkt .. :) Du har jag lite tips iaf :)