Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 4015 ggr
Lucas_W
0

Kat .A , Kat .B bästa kuskar ?

Vem tycker ni är Kat . A bästa kusk och Kat .B bästa kusk ?

ozzkan
0

Kevin, inte bara för att han har fått så stora framgångar, utan oxå för att han hjälper hästen, han driver, han KÖR verkligen häst ju!
Desutom är han ung.
Men Malin Lundberg måste väl köra rätt bra, aldrig sett henne, eftersom hon vann 38 segrar eller nåt. 

Samma på Russ sidan, men inte samma person förstås, Utan där finns väll tre kandidater, med samma motivering att dom KÖR häst: Janina Seppelä, Hanna Läderkorpi, Michelle Ingerstad.

amandahandersson
0

Jag har ingen speciell favorit, utan det finns många riktigt skickliga kuskar ute i Sverige med gyrmma körhänder. Det kanske inte syns i segrar eller mästerskap, men det märks på ponnyn om några år.

ozzkan
0

#2 Det var det jag menaade, men oftast syns det ju i resultat med, kanske inte alltid, men oftast.

amandahandersson
0

#3, inte menat mot någon ^^ Utan jag skrev vad jag tyckte ;)

Impulz
0

Jag kan inte säga några som är bättre än andra, det finns så många otroligt duktiga kuskar runt om i Sverige!

AmandaZ
0

Michelle Ingerstad är duktig, min syster Johanna är också duktig.Flört

StuteriLA
0

Jag tycker Janina är det bästa kat B kusken….

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Jagz
0

Det är otroligt svårt att säga vem som är den bästa, det finns otroligt många som inte har samma förutsättningar som "de bästa" kuskarna, lika så som att "de bästa" inte skulle kunna komma så lågt om de inte hade känsla för hästarna och körandet.

KungNilsAke
0

Kevin Oscarsson eller Felicia Bergström

_JonnaRoos_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Självklart Hanna Lähdekorpi….!

JennyBrunzell
0

Jag tycker inte att man kan säga vem som är eller kör bäst. Det finns så otroligt många duktiga men som kanske inte har fått chansen att visa det än :)

amandahandersson
0

Lorentzons tycker jag är skickliga kuskar! Både mamma och döttrarna Lorentzon. Dom har fått fram många grymma ponnytravare.

divansson
0

Kat A: Kevin

Kat B: Janina  eller Jonna ;)

Hannna
0

Ja, Lorentzon har fått fram de allra bästa (snabbaste) ponnytravarna i Sverige.

Svårt att sia om vem som är den bästa kusken, men om någon ska nämnas är det väl Janina. De kuskar som har kört länge kan ju köra bra, inget snack om det.

natalie_
0

jaaag neej då jag skojja kat b=janinakat a=kevin oscarsson

SimbaPebbles
0

kat a:kevin oscarsson

katb:michelle ingerstad

SimbaPebbles
0

kat a:kevin oscarsson

katb:michelle ingerstad

Nitro
0

Kat A: vet jag ärligt talat inte, tycker de bästa blivit för gamla :/
Russ: Janina & michelle

ryttarn
0

För att enligt mitt sätt att se det handlar det om en kusk som kör hästen, dvs balanserar mellan drivande och förhållning så att han/hon hjälper hästen till maximal prestation.

Problemet är att ibland är det svårt att säga om det är hästen som hjälper kusken eller vice verca. Därför avstår jag från att klacificera vilken kusk som är bäst….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

peps
0

Bästa A Kusken men nu för gammal Rebecca Dahlén.Bästa B Kusken Michelle Ingerstad

juliapettersson
0

Håller med #20, Rebecca bästa A-kusken!!

baggar
0

Självklart dom kuskar som toppar listorna på antal segrar år efter år. Om dom inte hade varit duktiga hade de inte ligget i topp varje år.

equuleus
0

Jag tycker inte man kan utse någon bästa kusk, från några listor eller meriter. Utan det finns så många duktiga kuskar i detta avlånga land som kanske bara kör en ponny. Så det är svårt att bara välja en.

Correduttan
0

Kat B: Anne Olsson….!

H-Calvero
0

Kevin i kat A och Anne Olsson i kat B!

Kristina-
0

Håller fullständigt med  # 23

EllinoreBoy
0

Kevin och Janina ;)

Colt
0

#23 håller fullständigt med dig!

skott
0

Tack blir ju riktigt rörd…. Jag kan ju alltid hoppas att ni kommer ihåg mig lite till… Nu förblir jag ju staketkusk… :(

baggar
0

Jag håller också med #23 att det finns många bra kuskar som bara kör en häst men  man kan inte  bortse från listor och meriter. För nog är väl de som ligger i toppen år efter år skickligare än de som ligger i botten.

Nitro
0

Jag tycker att om man ska försöka hitta de bästa kuskarna så är det de som klarar av att köra många olika hästar, tränade från olika med helt olika stil . Att köra dom hela loppet, sitta och bära och inte bara driva med lösa tömmar.
Sådana kuskar som från år till år kan köra precis vilken ponny som helst och få den att gå bra, det kallar jag en bra kusk!

Trav_
0

#31 håller med dej jag!

jag tycker man inte ska bara kolla på meriterna, det kna ha gått väldigt bra för vissa men då kan dom ha bra hästar med så själva kusken inte behöver göra så mkt!

Hannna
0

#32 Ja men det kompenseras ju ut att man kan träna den bra isåfall! En bra häst är inte bra bara för att den är det;) Man måste kunna träna, och att kunna köra är en fördel. Det är ju egentligen träningsbiten som är det viktigaste, en bra kusk kan aldrig göra en dålig häst bra! Syns mest bland varmbloden, men ändå.

Trav_
0

du har så rätt så hanna!

Det finns väldigt mycket man kan kolla på!! egentligen som jag alltid sagt dålig häst kan en väldigt bra kusk göra till en vinnare!

amandahandersson
0

Om man ska lyckas som kusk krävs en jäkla vilja, om man säjer så.

Det är ju självklart att dom kuskarna som ligger i toppen har en hel del hästar, och dom har ju klar fördel över de som har en eller två hästar. Absolut ingenting illa mot dessa - många är verkligen väldigt duktiga! Men bara för att man vinner mycket, betyder inte det att man är bättre kusk än någon som inte vinner liiika mycket.

Hannna
0

Nej det har ingen sagt heller. Men samtidigt en kusk som vinner mycket lopp och har meriter kan inte köra dåligt heller, hur bra hästar de än har. Man kan inte vara framgånsrik på det man gör och dessutom vara dålig på det, går inte ihop:P

amandahandersson
0

Nejfy, alla dom som vinner sånna där lopp är ju jäklit duktiga kuskar, ingen tvekan om det.

Trav_
0

Det finns många duktiga kuskar, men vissa är så jädrans duktiga!! Inom det stora travet syns det speciellt vilka som är bäst och även inom ponnytravet, men det finns många duktiga som endast har 1-2 ponnyer att köra som därför inte syns så mycket..

amandahandersson
0

Exakt den linjen jag är inne på #38 ;)

Epos_best
0

Bäst kusk: Jonna Träskvik  =)

_jonna
0

HAHA Lina, alla vet ju att det är du som är den bästa? ;)

Epos_best
0

Moahaha, ser typ ut som att löständerna ska åka ut på en tant xD HAHAHAHAH!! UUssccchh. <3

_jonna
0

Du är så dum mot dig själv :P
jag tycker att det ser ut som en lina som pratar med bingo-lotto gubben ;)

Millaaann
0

#43 Han har jag med blivit intervjuad av :)

Nitro
0

Haha jag med när jag var 9 år & vann ett bygdetrav på 3.25 :D

Epos_best
0

jag har blivit det 2 ggr Millan ! ;) ;)

Becca_jansson
0

Jag tycker att alla kuskar som inte spöar fram hästarna i loppen är kanonkuskar.

Miii4
0

#43 Jag med när ja vann en resa til frankrike, dessutom bet min shettis han ;) MWUHA

Nitro
0

HAHHA bra Mia xD

#47 Hur många kuskar är det som spöar fram sina hästar? Fundersam

amandahandersson
0

#49, det finns dom som göre… Tyvärr…

Nitro
0

#50 De måste ju bli avstängda jämt? :/
Visst driver en del hårt, men inte vet jag nån som spöar fram hästen :/

amandahandersson
0

#51, visst händer de.. Men jag tycker domarna är för snälla med avstäningar.

Nitro
0

Hm, isf är jag dålig på att se sånt för jag tycker det är ganska lugnt med drivningar . :S

Hannna
0

Haha, Loket har kört vår ponny i ett jippolopp! Han vann har jag för mig, det var ett tag sen:P

fan_idole
0

#54 Loket är en vinnare. När vi lånade ut vårt russ på Rommes midnattstrav (kan ha varit 1995) till ett jippolopp vägrade Loket köra det russ han hade blivit lottad på. Han KRÄVDE att få köra Chuchundra (han hade m.a.o. koll). Och mycket riktigt - han vann med hela upploppet. Bakom vårt russ satt Lars Frölander (OS-guld i Sydney) - det tycker jag var läckert, han blev fyra!

Hannna
0

#55 Jo det var väl samma sak här, han fick köra shettisen Billy, (SM-ponny på den tiden med sina 2.20). Resten av ponnierna i loppet gick väl närmare 3.00!

Millaaann
0

#46 RESPEKT x) Jag tror bara jag har blivit d en gång o d va i Åbys Lilla Pris :)

Millaaann
0

Oj, såg ni inte de videosnuttar som visades på ungdomstinget?..där kan ni se kuskar som slår fram sina hästar! Det ser riktigt hemskt ut alltså!

sam_foxen
0

självklart sofi werelius! hon har kört och äger toppponnyerna, kat B, tejas månstråle och rigoletta ernst!!

amandahandersson
0

#58,  åfy, kan tänka mig se :S huvva…

fan_idole
0

#59 Vad eller hur menar du?

juliapettersson
0

Ang. de som "spöar hästen genom loppet". Det förekommer ofta, men jag tror knappast att de som kör på det viset är det minsta framgångsrika. Mest i långsammare shettislopp sånt händer…

Millaaann
0

#62 jo, om du kollar på sekvenserna i de travloppen som visades på ungdomstinget så får du se att det är framgångsrika kuskar..

Hannna
0

#63 Usch ja, vad tråkigt att höra…

Jag var med på en film där på ungdomstinget har jag fått höra, men det hade ingenting med drivning att göra iallafall. Tror inte jag fått varning för drivning sen 2003.

Nitro
0

#64 Inte jag heller tror jag. Lite pinsamt när de visade en film på Eskilstunas travläger för ett par år sen & jag var med o var "hjälpledare". Då visade de Kusk-SM där min häst bryter ut i sista kurvan & jag ger den ett kanske inte så snällt rapp med pisken. Ledaren sa: Sådär får man inte göra. Haha där satt jag & skulle vara förebild för barnen :P
Men jag fick ingen varning konstigt nog :/

Millaaann
0

#64 Nää d va inte du, där du va me va det som hände i baggen.. Jag har nog inte fått varning för drivning sen 01-02.

Rieneke
0

Kat. B: Janina Seppälä

Becca_jansson
0

Det är bara vad jag anser. Alla spöar ju inte fram hästarna men på dubbeltravet GRTK-06 fick man ju se ett par fina exempel. En "populär" Kusk fick två varningar i samma lopp blev senare avstängd i två veckor för felaktig drivning. Det såg rent utagt fördj#ligt ut när han slog fram hästen under hela upploppet trots att han ledde med hur mkt som helst ursch….

amandahandersson
0

Huvva, folk som spöar sina hästar borde inte få köra :S Man mår ILLA när man ser det!!!!

Lorelei_91
0

Kat A : Natalie Elofsson

Kat B : Anne Olsson !

Millaaann
0

#68 det va den kusken jag menade bl.a….samma sak har hänt på andra banor me dessa "populära" kuskar…jag missade det loppet live, men när jag såg det på dvd:n så ser det riktigt hemskt ut..Usch!!

PromiseMinanMorfeus
0

Finns ganska många bra kuskar, har egentligen ingen som är min "Favorit" tycker inte om att skriva bara ett eller två namn… Fundersam

mooremoore
0

kat a  bla jimmyseppelä kevin oscarsson  ,melanders ,malin lundberg, syskonen elofsson .

kat b janina seppelä, sandra svensson ,systrarna ingerstads.anne olsson mfl

baggar
0

Svårt att namnge någon i Kat A men Nathalie Elofsson och syskonen Aronsson ar duktiga kuskar.

Kat B skitenkelt Anne Olsson, Janina Seppelä och Sandra Svensson de tre är i särklass Sveriges bästa kuskar.

ozzkan
0

#74, nja, jaskulle nog vilja säga att Hanna ska va med där oxå

fladde
0

jag tycker att de bästa kuskarna är de som själva tar fram sina hästar till att bli framgångsrika . jag gillar inte när det är föräldrarna som tränar hästarna till framgångarna.

Millaaann
0

#76 kan du säga några familjer där föräldrarna tar fram framgångsrika hästar åt sina barn?

Hannna
0

#76 Jag tror inte det finns sådana föräldrar. De måste väl jobba? De har väl inte tid att träna sina barns ponnier? Mina föräldrar har iallafall jobbat från 8-5 varje dag så länge jag har levt. Jag tror bara det där är en klyscha om att föräldrarna skulle träna ponnierna.

Även om mina föräldrar skulle vilja ha hjälpt till så skulle de inte fått! Glöm det att de skulle köra mina ponnier, skulle väl aldrig komma till start i så fall.Flört

nemesis
0

ja det finns många duktiga kuskar!jag tycker min syster malin är jätteduktig för trots att hon ramlade av för några år sedan och bröt BÅDA armarna på en gång så kom hon tillbaka .trodde aldrig hon skulle våga köra igen.

PromiseMinanMorfeus
0

Min Stora syster Annika är Jätteduktig tränare och Kusk!! Tack för ett all hjälp jag fick av dig år 2006…..

Travarn
0

Jag tycker att Anne Olsson och Janina Seppälä är de bästa kuskarna utan tvekan. De kör många olika hästar också och särskilt AO som kör åt andra och vinner mkt lopp. Alltså inte bara egentränat.

Becca_jansson
0

#76 min morsa hjälper bara till att köra in "bråkiga"  hästar men sedan så står jag och min syster för träningen av drygt 10 hästar. Får jag säga det själv så tycker jag att min syster som är 14år är rätt duktig faktiskt som kört in egna hästar. Det kan vara riktigt svårt faktiskt.

Epos_best
1

#78 tro mig, de finns tyvärr.. xD

ryttarn
1

Av våra 8 ponnyer i träning skall jag erkänna att jag tränar två, detta för att dom minst sagt är lite speciella, Hompa tränar Rosse och Lina Acke, Linda tränar Twix, resten tar Mickis hand om. Blir lixom ett samarbete i familjen oavsett ålder….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.