Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1053 ggr
[AnnasDoris]
0

vad för hästsaker behövs?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nästa måndag hämtar vi vårat russ som vi har köpt!

Vad behöver vi köpa? Var så många år sedan så jag kommer knappt ihågSkäms 

Vad för täcken behövs? vad för sjukgrejer är bra att ha hemma?

Sele, vagn, grimma, grimmskaft och borstar har jag handlat. Men inget mer..

Hjälp mig!

matildaakerlund
0

Med tanke på ditt namn, har du köpt Annas Doris?:D Vintertäcke, regntäcke, innetäcke, torkfilt. Benlindor, osv.

alexandraaj
0

Viktiga saker är också tex, liniment och kylspray. 
Sen beroende på vad just din häst kan behöva så kanske det kan behövas skydd. Sånt som man märker med tiden.  Selunderlägg och brösta och sånt där antar jag att du har.  
Det finns sådana där "kit" med sjukgrejer man kan köpa!

Har du bara köpt sulky, så kan det ju vara bra att köpa en träningsvagn också.  

Det finns ju en himla massa man kan köpa till sin häst. Men det viktiga är väl det där mest "nödvändiga" som vagn, sele, huvudlag och liniment m.m

Lycka till med din häst! Glad

giffan
0

Febertermometer, jodopax, bomull gasbinda, brems, bandage + underlägg. Flugspray ( kanske inte så viktigt nu) Helosan el Idomin salva e bra till mkt. slag gjord till utrustningen samt hjälm och skydds väst ( ska man ju ha från nästa år)

Det är väll några av de viktiga sakerna tycker jag.

Extra grimmor är alltid bra att ha saker, samt reservdelar till selen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

Tänk på att det mästa går att köpa begagnat, drar iväg väldigt mycke pengar annars….

Tror du skall fundera på vad du verkligen behöver, till viss del beror det ju på hur din hästhållning ser ut.
Jag kan ju säga att täcken är något som vi använde mycket i början men sällan använder nu. Russ o schettisar klarar sig aldeles utmärkt utan. Svätt täcke kan vara bra efter en dusch, men i övrigt skall du nog köpa altefterssom du känner att du behöver något. Vinter täcke tex, det skall du endast använda om du rakar hästen, finns ingen anledning att lägga ett tjockt täcke på en häst med tjock vinterpäls.

Det Giffan räknar upp i #3 är däremot måste saker. Olyckan kan lätt vara framme och då skall man iaf ha hemma så att man kan fixa det mest akuta.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

#3 Brems tycker jag ABSOLUT INTE att man skall köpa. En brems skall bara hanteras av en som verkligen kan sin sak! Ex.-vis en veterinär!

Man behöver något att tvätta rent sår med om olyckan skulle vara framme, bandage, febertermometer. Köp inte för mycket. En del av det förbandsmateriel man själv har i sitt husapotek kan mycket väl användas på häst också. Det övriga beror ju helt och hållet på om du skall tävla eller inte…..ett par täcken är bra att ha, ett tunt och ett vintertäcke, gärna också ett svettäcke att lägga under (nättäcke). Glöm inte lite hästgodis, äpplen, morötter…. :)

Lycka till!

alexandraaj
0

#4 Täcken är något som man som tävlar och har tävlingshästar ska ha. Duschar du hästen när det är lite för kallt och blåsigt tex. och inte sedan lägger på hästen täcke är risken för korsförlamning stor. Du vilseleder henne lite där må jag säga.

#0 Så ska du tävla din häst så bör du ha några täcken, det behöver inte vara de dyraste, bara du har täcken till din ponny Glad

EmmaEgemar
0

jodopax, bomull, gasbindor, "flexbandage", vanliga tyg lindor (ej fleece, tyg stretchar på bredden ej på längden vilket är bra om man ska lägga om bomullsbandage så hästen ändå kan gå ut i en hage utan få smuts i sår), paddar, sårsalva, helosan, extra grimma/grimskaft, minst 2 fleece täcken (så du kan byta om täcket är genomsurt efter tex dusch o hästen fortfarande är blöt), regn/vinter/allväder-täcke beroende på hur frusen hästen är och om den ska klippas.

du känner vart efter vad du kommer att behöva men det viktigaste är att du har saker så du kan göra rent sår och sånt.

sen är det alltid bra att ha en extra rulle stakettråd hemma om dom skulle få för sig att traska ut…

ryttarn
0

#6 Om du läser vad jag skriver så skriver jag att det är bra med svättecke efter dusch. Men folk packar in sina hästar på tok för mycket. Vi tävlar och tränar mycket, året runt, men endast de hästar som är rakade har täcke i hagen, Våra avelston och unghästar som inte tränas har aldrig täcke utan får utveckla en ordentlig vinterpäls.

Korsförlamning som du pratar om har helt andra orsaker. Det är till största delen ett problem i balansen mellan träning och foderstat.

Läs gärna mer här: http://www.agria.se/hast/artikel/korsforlamning-hos-hast

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se