Censur på i fokus??
Jag blev uppriktigt förvånad, när jag såg att tråden om foderponnyn som var anmäld till Brizy Cup finalen (men struken av ägare/tränare) var borttagen!
Är det någon form av censur på ponnytrav i fokus? Tyckte ämnet var mkt intressant, då många hästar på det här forumet annonseras ut som: Säljes/utlånas…
Vad gäller egentligen? Vem har rätt att göra vad? gäller muntliga avtal (som de gör enl. Svea rikes lag, dock svårt att bevisa…ord står oftast mot ord) själv är jag mkt noga med att skriva skriftliga avtal! (Har ju kennel också, och har gått på en del nitar…) men en liten tjej, med kanske okunniga föräldrar, vet kanske inte så mkt om hur avtal bör skrivas, men det borde i rimlighetens namn, den som lånar ut sin ponny veta?!
Tycker det är MKT viktigt att belysa denna fråga!! För som det stod i tråden var det en mkt ledsen tjej, som hade fått det muntliga förtroendet att "göra vad du vill med honom", hela sommaren, dock inte ända in i finalen…..!!??

Det är dessvärre inte den enda tråden som försvunnit den senaste tiden… 
Det är jättetråkigt att trådar måste tas bort, men när det blir personliga angrepp och namngivna ponnyer med så får man inte diskutera det. Man kan starta en ny tråd och hålla resonemanget rent allmänt, och då går det bra! OBS! Det är INTE jag som tagit bort tråden! Har inget med administrationen på den här sajten att göra!
Läs skrivreglerna!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# Nej, jag börjar känna lite av censur…givetvis ska man hålla sig till ämnena och självklart inte "hänga ut" personer, men i det här fallet var det en förtvivlad liten tjej som skrev om sin upplevelse…Hon nämnde dock ponnyns namn (vilket inte är så konstigt, det GÖR barn, de lever inte riktigt i vår "vuxenvärld", styrd av oskrivna lagar…)
Är man lite "hemma" på dator och vet var man ska söka info, kunde man ju ganska snabbt ta reda på vem som ägde/tränade hästen (men det tänkte säkert inte tjejen på, hon bara skrev om sin förtvivlan och besvikelse…
)
Dessutom tror jag, men jag ÄR kontroversiell (och det står jag för!!!) att om Anna Andersson från Blomstermåla hade ägt/tränat hästen, så hade tråden varit kvar!
Det känns lite som David vs Goliat (och ja, jag kan ta hur mkt skit som helst för detta!) men jag har själv lånat ut en ponny till denna tjej (som utan att ha träffat ponnyn, som är lätt att hantera, men svår på galopper i lopp, tar ponnyn och går ut & kör 2 kanonbra lopp med henne….) Då svider det i mitt hjärta….!! Självklart vet jag inte uppgörelsen mellan dessa parter, men jag tycker ändå att man kontaktar fodervärd/kusk innan man stryker!! Det måste ju vara nr 1 i kommunikationsskolan!!

Mycket enkel förklaring. Jag blev ombedd av trådskaparen att ta bort tråden.
Anledningen till detta tänker jag inte gå in på. Men initiativet kom inte från mig i detta fall, även om jag tyckte att det balanserade på gränsen.
Skapa gärna en tråd där vi kan diskutera vad som gäller i ett avtal mellan fodervärd och hästägare, men se till att inte namn på ekipagen förekommer. Tänker man till lite går det ändå att diskutera problemen, för problem uppstår.
#1 Det är extremt sällan jag tar bort trådar, för sällan enligt en del. Men det finns alltid en anledning utifrån skrivreglerna att detta görs.
Vi har med barn och ungdommar att göra, då måste man faktiskt tänka innan man skriver.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 4 tacksam för den förklaringen! men precis som du skriver, har vi faktiskt med barn & ungdomar att göra, som inte alltid tänker sig för, och vet vad som gäller!!
De ger kanske uttryck för alla de känslor de har (som vi vuxna lärt oss behärska, i alla fall en del, har hört o sett "skräckexempel" på vuxna också, som burit sig mkt illa åt på tävlingar….!!!:(
Jag tycker absolut att vi ska skapa en tråd, eller kanske om du har tid, möjlighet ,ork, och lust att precisera vad som bör finnas med i ett fodervärdsavtal, att man ALDRIG ska ta det muntligt, utan skriftligt! För det är trots allt barnen det drabbar…För det är väldigt mkt Till salu/utlånas på ponnytrav i fokus..då är det ju väldigt bra att veta hur man ska skriva avtalen!
De är så glada över att i alla fall få ha en "foderponny", om inte föräldrarna vill /kan köpa en ponny, att de övertalar föräldrarna om att det går bra, jag fixar det, det är bara över sommaren….
#4 FÖRSLAG!
Skulle man inte som Sajtvärd istället kunna gå in och redigera i texten bara genom att skriva xxxxx på de ställen där namn, platser osv ev. skulle kunna förekomma.
En kommentar att redigeringen är gjord och så är tråden kvar. Barn skriver som de tänker och det gör vi vuxna också ibland. Inte för att hänga ut någon utan för att man är uppriktigt intresserad.

#6 Efterssom jag inte kan sitta här och monitorera forumet 24/7, har faktiskt ett krävande arbete och ett gäng hästar som åxå kräver sitt, är det sällan görligt. Ofta hinner en tråd dra iväg så att den blir helt osamanhängande om man redigerar enligt ditt förslag.
Oftast plockar jag bort just det inlägget som går över gränsen samt de som direkt reffererar till detta. Ibland, om än ytterst sällan, blir allting så hopnästlat så att det är bättre att ta bort tråden. Det är ju ingen idé att ha en tråd som ser ut som ett säpo dokument.
Jerker Klang,
Hur många fler medhjälpare finns det på sajten? Du borde ju veta hur man delegerar…..
Även om du själv inte hinner redigera, så kanske det finns nån mer som kan hjälpa dig?

Jag har två Medarbetare men tyvärr sitter vi alla tre i liknande situationer. Deligering har jag inga som helst problem med ;)
Jerker Klang,
#9 Fast varför kan man inte försöka? Det är ju bara namn ska skall byttas ut mot xxxxx. Tråden ändras ju inget för det. Dessutom är väl det lika lätt att göra som att läsa igenom alla inlägg och ta bort vissa, som du redan gör nu. Men gillar du inte förslaget så är det ju inte mycket att göra.Då får vi väl finna oss i att inlägg försvinner. Även de som är bra.

(Lite OT)
#9 Oj, bara två Medarbetare på en så pass aktiv sajt som denna? Förstår att ni har svårt att hinna med allt då. Vi är lika många på skrivlust och hinner inte heller, trots att vårat AI är betydligt lägre. Har du inte funderat på att ta in fler Medarbetare? Tror att det finns många intresserade här i sådana fall! 

#10 Ja, du får nog finna dig i det.
Jerker Klang,
#12 Så du vill inte ens försöka?
Ponnytravvärlden är liten, så även fast man skriver "XXXX" i ett sammanhang kommer minst 50% förstå vilken ponny/kusk man skriver om. Och om inte annat får man veta det på omvägar 
#14 Jo men vi får diskutera sakfrågor och även om man ev. skulle kunna gissa vem/vad det handlar om så är man som person inte uthängd. För även om ponnytravet är litet så måste saker och ting kunna diskuteras. Eller hur?!

#15 Diskusionee är viktiga, därför är jag väldigt restrektiv med borttagande av såväl trådar som inlägg så länge det är från icke annonyma. Annonyma inlägg behandlas dock väldigt mycket tuffare. Som jag skrev innan, vi har med barn och ungdommar att göra, då måste vi vara lite mer försiktiga än om det är vuxna som "får stå sitt kast".
#13 Jag har övervägt det du föreslog för ganska länge sedan, men det är inte administrativt hanterbart. Jag kan inte, som det var i en tråd nyligen, sitta och redigera i flera tiotals inlägg, den tiden finns inte. Det är upp till var och en att följa skrivreglerna, anser jag, eller någon av mina Medarbetare, att man inte gör det så ryker inlägget.
Jerker Klang,
# 9 Jag tycker att du skall skaffa fler medrbetare, det finns massor av folk som skulle vilja hjälpa till tror jag. Ju fler ögon som kollar, desto bättre….du säger ju själv att du har ont om tid! Det ser man ju på artiklarna på första sidan, tycker det är dags att ta bort en del av dom. Som administratör måste man ju också se till att sidan ser fräsch och uppdaterad ut, inte bara kolla inläggen…..Ta inte det här som personlig kritik, utan se det som ett litet råd!

#17 Jag har inget emot fler Medarbetare, men det har inte direkt varit flödande förfrågan på området. Det går ju inte heller att riktigt stoppa in vem som helst….
Problemet här på ponnytrav är att det är många medlemmar som vill ha, väldigt få som vill ge. Efterlyser man idéer på artiklar eller att någon kanske kan tänka sig att skriva en artikel får man i bästa fall ett eller två svar…… och då blir det så här….
Jerker Klang,