va rädd om våra domare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dax att fundera
Under den gångna månadern har de hänt att domar beslut ändrats!!!!!
varför har vi domare?
Måldomare plus nämnd, barndomre plus nämnd, ganska många som beslutar,
vill vi ha särbehandling på vilken klubb tillhörighet man har ,Jävighet?!
vill vi som aktiva kunna tävla på lika villkor,
under samma regler,kan man kring gå STs regler när vi själva inte har en skriven paragraf om tex alkoholtest
när man tar både stor och ponny lic får man höra domaren dömmer oavsett vad du som kusk eller förälder tycker,
tänk på att våra dommare är såna som jobbar utan betalning och skulle dom säga upp sig då blir de svårt att köra ponnytrav,
skulle stor travets domare tycka de va okey med fula ord till dommar kåren, önskar stop på dumheter mot våra dommare

Kan bara hålla med :D
Det har ju börjat bli problem att få funktionärer överhuvudtaget till ponnytravtävlingarna och en stor orsak kan jag tro bero på all skit de får både av föräldrar och kuskar .

Hej. Tycker väl lite som föregående inlägg. Det som stör mig med en del banors domare är att kompetensen är så extremt skiftande. Från bra till direkt usla. Att man sedan ska behandla domarna med respekt tycker jag är självklart. Tyvärr blir inte alltid dom aktiva bemötta med samma respekt. Snutiga och allmänt otrevliga med nedsättande kommentarer. Var i samtal med SPTF's ordförande och fattade jag saken rätt så ska storbanepersonalen även användas vid ponnytravet. Detta välkomnar jag i så fall. För det känns inte rätt att bli felaktigt dömd vid flera tillfällen av samma domare när det läggs ner så mycket tid, pengar, energi på sin hobby. Jörgen Sylvander
Eskilstuna har haft ST personal i båda tornen sedan många år tillbaka. Långt innan detta kom som ett starkt önskemål/(krav?) från SPTF. Sen fyller vi ut tornen med ponnydomare (nämnden består av ordförande från ST och övriga ledamöter är ponnydomare).
Även dopingkontrollanten kommer från ST.
Trodde alla banor hade STpersonal som domare numera.
Det här var ett av de bästa inläggen jag läst på länge. Låt oss både kuskar, tränare, föräldrar, domare och alla andra som har åsikter. Tänk efter VARFÖR har vi domare
Jag tror att det är överlag respekten för andra som saknas. Om jag blev stoppad av polisen för att jag kör för fort, så skulle jag knappast motsäga mig det, då har jag antagligen kört för fort ellerhur..? Men i ponnytravet, blir man stoppad av en dommare/veterinär så ska det klagas och protesteras. DET förstår jag inte riktigt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
# 5 Mycket bra inlägg
!
Jag har jobbat både som ekipagekontrollant, bandomare och tävlingsledare och jag tycker inte alls att det klagas så himla mycket direkt till domarna. Visst blir folk besvikna mellan varven och visst gör även domare fel, men överlag tycker jag att de allra flesta lyssnar på vad domarna säger och tar lärdom eller ev. rycker på axlarna om man inte håller med.
Att säga att alla klagar på domarna är inte alls den bilden jag har i alla fall. Och om man väntar med att prata med domarna om domslutet tills den värsta besvikelsen har lagt sig så kommer vi nog alla märka att det inte klagas mer på ponnytravdomarna än på poliser. För visst klagar folk på att de blir tagna av polisen också. Även om man gjort fel så knorras det. Kanske inte direkt till polisen men då polisen har gått beklagar man sig för de som finns i ens närhet
Visst ska vi vara rädda om våra domare men de som faktiskt får höra minst klagomål är de domare som sitter i tornen. De som få ta det mesta knorret är de funktionärer som finns på stallbacken och runt banan. De får ta emot klagomål och skällsord över vad domarna har beslutat.
Så tycker jag i alla fall.
#7 Då missade du alltså på eran tävling den som klagade högt och tydligt??
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Det är helt klart att det har blivit svårare att få tag på funktionärer till tävlingarna. För folk vill inte lägga ner hela sin själ och fritid helt ideellt och få skit som tack.
Jag tror inte att det blir bättre med fler ST domare i tornen för man kan ju bara dömma efter reglementet. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas kuskar och föräldrar som klagar på funktionärerna. Jag kan förstå att man är frustrerad om loppet inte har gått som man har tänkt sig och då är det lätt att ta ut sin frustration på allt och alla. Sen om man tycker att domarna är bra eller dåliga tror jag beror på om man får domsluten med eller mot sig.
Många av våra ponnydomare är rutinerade och har dömt många lopp. Jag tror att om man har ett korrekt uppträdande så blir man korrekt bemött tillbaka.
#8 Nej, jag missade inte den/de som klagade senast. Men jag tycker ändå inte att det händer särskilt ofta. Detta var första gången i år på våra tävlingar som något liknande hände. Små klagomål och knorr förekommer ju alltid men sällan att det kommer till funktionärerna utan det är mest på stalbacken det knorras.
Och om EN eller TVÅ gnäller på det sättet, så tycker jag fortfarande att de allra flesta tar sina bestraffningar eller tillsägelser utan större bråk.
Det som är så tråkigt är att det räcker med en el två på varje tävling, tyvärr är det oftast samma folk som har åsikter och de brukar höras både högt och lågt och tycks alltid få en svans med sig som underblåser deras åsikter, Jag har undrat många gånger hur de orkar hålla på. Det är alltid deras barn, hästar mm som inte blir rätttvist bedömt och sedan ska det bråkas och ältas. Får faktiskt för min egen del erkänna att man tappar orken och försöker att ha med dem så lite som möjligt att göra och tänka på de barn, ungdomar och föräldrar som är glada och trevliga. Men det finns en gräns för alla
Jag tror att alla funktionärer vill göra tävlingarna så bra som möjligt för att ge våra ungdomar chanser att få tävla och ha roligt.
Och att folk går på stallbacken och "knorrar" gagnar väl inte snarare tvärt om det är så den dåliga stämningen kommer smygande
Man kan ha åsikter på funktionärer men framför man dem på ett lungt och sansat vis och lyssnar på varandra så tror jag att man kommer långt