Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 665 ggr
Jenniferohlson
0

Vaccinations Tvång!

Nu när A2 är i spridning har tränarna blivit frågad om Vaccinations "tvång", tror det var ca 70% som tyckte att de borde införas och 30% som inte ville ha det.

Va tycker ni om vaccinations "tvång"?

_JonnaRoos_
0

Självklart

AnnaLundin
0

Det var ju tvång förut men sjukdomen fanns ändå. Sjukdomsutbrotten förekom på banorna även vaccinationstvånget togs bort, av just det skälet.

Problemet är ju att vaccinet inte helt eliminerar sjukdomen, utan bara gör att hästarna inte blir lika jättesjuka.

Jag tycker det är vettigt att vaccinera hästarna, men tror nog att frivillighet ändå är det bästa. Möjligen blir fler medvetna om detta och vaccinerar sina hästar frivilligt, efter detta stora utbrott…

ryttarn
0

Ett annat problem är att vaccinerade hästar kan bära på sjukdommen utan att visa några symtom. Detta gör att till synes friska hästar tränas med virus i kroppen och även kan smitta andra hästar….

Så svaret på frågan är inte helt självklar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jenniferohlson
0

#3 Men om alla var vaccinerade, skulle dom kunna bära på smittan och inte bli lika sjuka som om dom inte vore vaccinerade.

AnnaLundin
0

#4 Men sjuka blir de ändå och smittar gör det….

Hade det varit som med stelkrampsvaccin, som helt eliminerar sjukdomen, DÅ hade det varit en annan sak. Men jag förstår int eriktigt vad man vill uppnå med obligatorisk vaccinering…

Risken är snarare att symptomfria smittbärare åker runt och sprider smittan ännu mer, för att man inte har en aning om att de kanske egentligen borde vara sjuka…

Hannna
0

Men om alla hästar ÄR vaccinerade blir trycket av viruset mycket mindre och hästarna blir inte sjuka! Vaccniet ger ju vika då trycket blir förstort och kroppen orkar inte hålla emot längre…

Vi hade A2 hemma, inte en ponny blev sjuk, de banne mig var vaccinerade! Och då stod de ändå i samma stall som en hel del smittade hästar…

Jag tycker det är självklart med vaccinations tvång. Lindqvist sa att liknande problem existerar inte ens i Frankrike då det är vaccinationstvång där. Även i USA vaccineras hästarna för alla sortes virus, inte en enda av våra 3-åriga (märk unghästar!!) hästar importerade från Amerika blev sjuka. Visst KAN hästarna bli sjuka ändå, men lååångt ifrån så dåliga som om de är ovaccinerade.

Jenniferohlson
0

Jag tycker det skulle vara riktig bra om alla skulle vara vaccinerade, som #6 säger, trycket blir minder, färre smittade. Vi skulle inte behöva ha dessa otäcka virus!

divansson
0

knäppt om man inte skulle ha det.. hit kommer veterinärn imorrn och vaccinerar igen.. vi tar Stenhårt på detdär.. visst lär ju hästen vila i ca en vecka efter, men det lönar sig..

VeronicaP
0

Tycker också det borde vara tvång när man tävlar.

travandeE_T
0

Jag tycker att det borde vara vaccinations "tvång".

Jagz
0

I Roger Wahlmans stall vaccineras hästar VAR TREDJE VECKA!

_JonnaRoos_
0

#11 det låter inte rimligt

Millaaann
0

#11 oj då måste dom vara friska o krya x)

Hannna
0

#11 Det kan inte vara särskilt hälsosamt. Om man vaccinerar regelbundet sa det väl i såfall vara ca var 4-6 månad.

SofiaLindh
0

#11 kan ju inte vara nödvändigt

MagganS-B
0

Om man vaccinerar så utvecklar inte individen själv immunitet mot viruset……(jag har för mig att det diskuterades vilt på ett årsmöte i SPTF för många år sen på Jägersro). Viruset bildar nya stammar hela tiden och influensan blir mer och mer aggresiv. Vaccinet "hänger inte med" i utvecklingen, utan måste hela tiden vara a jour med viruset om det skall göra nytta. Jag är inte för vaccinering. Jag vet också hästar som blivit jättesjuka när dom vaccinerats.

Vaccinerar inte mig själv för influensa heller efter att ha blivit jättesjuk en gång…..

MagganS-B
0

Om man vaccinerar så utvecklar inte individen själv immunitet mot viruset……(jag har för mig att det diskuterades vilt på ett årsmöte i SPTF för många år sen på Jägersro). Viruset bildar nya stammar hela tiden och influensan blir mer och mer aggresiv. Vaccinet "hänger inte med" i utvecklingen, utan måste hela tiden vara a jour med viruset om det skall göra nytta. Jag är inte för vaccinering. Jag vet också hästar som blivit jättesjuka när dom vaccinerats.

Vaccinerar inte mig själv för influensa heller efter att ha blivit jättesjuk en gång…..

AK47Kalashnikov
0

Vaccinationstvång skulle nog inte fungera. Vad gör man av hästar som inte tål vaccinet, ska dom inte få vara med och tävla? Fundersam

Jennie_A
0

#11 Nä, Roger Walmann vaccinerar var tredje månad. Täta vaccinationer mot hästinfluensa ökar immunförsvaret över huvudtaget, anser han och hans veterinär Anders Ekfalk.

VeronicaP
0

Vi vaccinerar våra bara 1 gång om året, då man inte behöver göra det fler gånger för att tävla.

Dolores
0

Numera är vaccinationerna effektivare än för ca 10 år sedan. Efter våran pärs i vår skall hästarna vaccineras när de är helt friska.

Jagz
0

# 19 Oj, hehe, skrev fel! :) Var tredje månad är det ju såklart. Det hade varit lite väl mycket annars.

Trav_
0

Jag tycker inte det ska vara tvång, jag känner en nu som vaccinerade sin, nu står hästen i 41 graders feber efter sprutan. Vissa hästar kan bli sjuka av vaccinet..

Herkules
0

I det är fallet med den sk. A2-influensan verkar inte vaccinationerna hjälpa fullt ut. Titta på Timo Nurmos som vaccinerar flitigt men idag har mycket sjuka hästar. Att lita på till 100% att vaccinationerna ska skydda dina hästar är nog inte ett bra beslut. Återhållsamhet med transporter och minimalt umgänge med främmande hästar är nog ett bättre hjälpmedel denna gång.

Hannna
0

#23 Ja vaccinet kan ju ge biverkningar, vaccinet är ju "avdödat" smittoämne. Hästen får feber om kroppen går till "attack" mot vaccinet.

Men hur kan man då förklara att som att i ex. Frankrike existerar inte A2 på samma sätt eftersom de har vaccinations tvång. Den blir aldrig lika utbredd och kraftig som här. Vi såg ialla fall skillnad på våra hästar, de som blvit vaccinerade regelbundet ända sedan de föddes fick INGA symptom, fastän de stod i samma stall, till och med brevid och i samma hage som en häst som visade ganska kraftiga symptom!?

Sedan har Timo mycket unghästar och de blir lättare sjuka, har mindre motståndskraft och skydd mot virus.