Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3426 ggr
zebjonasson18
0

Balansering !

Hej ! Jag har en häst som har lätt för att rulla över i galopp . Vi har provat med dubbla boot´s fram och lite högre käk men han rullar över ganska lätt ändån . Är det någon som vet något sätt man kan göra för att göra han mera trav säker ? Han skuttar väldigt mycket med bakändan ! Tacksam för snabbt svar Glad

Emmelie93
0

Vad har ni för skor fram på ponnyn? Glad

jag hade en shettis som var väldigt rullig och lätt i rumpan.
på tävling har vi släta aluminum skor fram och boots bak. Då går hon som en klocka!  Glad

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

zebjonasson18
0

#1 Vi har vanliga släta framskor på honom Glad

Vi har provat med boot´s runtom en gång och då travade han bättre men innan loppet så gick han och småsparkade med ena benet åt gången Rynkar på näsan Så han var nog irriterad på bootsen bak . Han gör lika när han har transportlindor på sig, så han gillar nog inte att ha något bak :/

jennydjupenstrom
0

min häst var också skuttig bak. Och vi fick då redan på att han va ''ur'' i bakdelen. så vi tryckte till det och sen dess travar han bra. har dubbla boots fram på honom och ett par bak !Glad

Lycka till med hästen !Glad

zebjonasson18
0

# 3 Vad menas med att han var " ur " i bakdelen ?

Tack :)

zebjonasson18
0

Vill bara påpeka att han inte kan ha boot´s bak Rynkar på näsan Han springer och spänner sig då tror jag ?

ryttarn
0

Är han lätt o rullig i bak skulle jag först kolla upp honnom ordentligt med veterinär och Equiterapeut. Den ena utesluter inte den andra, utan bägge-

Är han fortfarande lätt och rullig i bak skulle jag tynga bak. Efterssom han inte vill ha boots(vilket iof nog bara är en vane sak) kan du prova med strykkappor, benlindor med underlägg eller tåvikter. En  annan sak som åxå kan vara värt att prova är ridskor eller remontskor bak.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
0

# 6 Tåvikter BAK?????

ryttarn
0

#7 Absolut, funkar kanonbra när du behöver vikta bak. Har haft det på flera hästar i olika omgångar även om vi inte har det just nu på någon. På Monis var det det enda som fungerade. Du kunde sätta blyskor, 2 kilos boots eller vad som helst utan att han reagerade, men 25g tåviktsfäste gjorde susen….. Har under olika perioder även haft det på Monis, Mercan, TT o Palle, säkert någon mer som jag inte kommer ihåg just nu. Ibland måste man vara innovativ för att balansera en ponny…..

Jerker Klang,

www.isil.se

jennydjupenstrom
0

#4 asså de va någonting bak som inte va som de skulle,någonting som v apå fel ställe. så de gjorde  ont då han sprang :)

Rickie
0

Ett tips till er med balanseringsproblem,välj ponny med "travstam",dom är ju avlade med tanke på att dom ska kunna trava fort med "fyra släta" och lång eller ingen käk alls.

zebjonasson18
0

Tack för alla svar !!!!! Är jätteglad att ni kom med förslag !

Jag ska prova mig fram lite och se vad som är bäst ;)

Tusen
0

#10 Och vad är travstam? De flesta ponnytravare har ju alltid någon i stammen som travat.

ryttarn
1

#10 Bland de absolut mest korkade jag hört, du har uppenbarligen ingen koll alls på russ. Troligen är du bara ett korkat troll efterssom du dessutom är annonym…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Winner04
0

#12 antar att travstam är med föräldrar, morföräldrar, farföräldrar m.m. som är kanon travare… inte för att jag tror att det spelar någon roll!

Rickie
0

#13 Vänligen, kolla stammarna på både kat a och kat b Derbyloppen i söndags, det är bara prestationshingstar som fäder resp morfäder och toppmammor i båda dom loppen

Tusen
0

#15 Och om man har en duktig travare längre bak i leden så är det ingen travstam alltså?

Jag är övertygad att du inte tycker att vår uppfödning har någon vidare stam. e.Trojka Viking u. Tejas Monita ue: Drömprinsen. Ändå var hon 4:a på Derbyt, 3:a på 5-årsbaggen och gick under 2 minuter för första gången i sitt 8:e lopp, endast 4 år gammal. Men faktum är att det struntar jag i. Vi vet att det är mer som krävs än bara stam.

ryttarn
0

#15 och du menar att dom gick helt utan skydd, cheek eller annan balansering? för det är ju det du säger i #10.

#16 Håller med dig till 110%

Jerker Klang,

www.isil.se

Rickie
0

Var och en gör ju som den vill, jag tycker dock att kan man få bort dom största balanseringsproblemen redan när man betäcker sitt sto så har man kommit en bra bit på väg, dessutom så sliter all vikt hårt  på hästen fysiskt och man kommer in i en ond cirkel där hästen kräver allt mer vikt för att trava.

Tusen
0

#18 Roligt om du då kan svara på min fråga i inlägg #16.

All balansering görs inte med tyngre vikter heller. Våra går lättade fram och vanliga travskor bak. Knappast att någon kan kalla det för att de balanseras med tyngd. Dessutom rids båda utan check i monté och den ena av dessa går utan även i trav. Om nu detta skulle vara ett tecken på bra stam. Hmmm!Obestämd

Rickie
0

#19 Ingen har väl frågat nåt om dina hästar. jag vet inte varför du nämner hur du balanserar.. jag skrev att vikt sliter. Du ber mig kommentera dina hästars stam, jag kollade på sptf:s resultat tillbaks till och med 2009 en av dessa har 33 starter och galopp i 28 av dessa. Det får bli svaret på din fråga.

giffan
0

Jag tycker att ett russ ska avlas allsidigt och ett av problemen man Kan få när man avlar stenhårt på trav och snabbhet är att russet inte blir den ponny den är tänkt att vara.

Ett russ ska passa in på så mycket.. vi vill väll inte ha två russ raser, en för trav och en för övrigt användande? Lika gäller på shettis.

Så jag ställer mig oxå frågan.. vad är travstam? Nog för att jag förår att det är stam på bra tävlingsindivider inom travet… men vad gäller där då? ska den vara rid bar och ha goda utställningspoäng med, eller räcker det med att de kan trava?

Även de ponnysar som är stehnhårt avlade på trav behöver balanseras… på antingen ena eller andra sättet.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

palomia
0

#21 Tycker egentligen inte om att skriva om mina egna hästar men troll eller inte så finns det en poäng i det #18 skriver. Mareld har fått 41p på premiering och har ett travrekord på 1.40. Hon gick utan skydd och med lång check. Hennes äldsta avkomma är visad med 38-39p. Fölungen från förra året blev fölchampion med 40p. Har för mig att Zabine gick utan skydd också. Båda stona har betäckts med "travhingstar" och avkommorna syns i toppen i statestikerna och tror t.o.m att Zabines första avkomma fick 43p på premiering. Det är inte bara en myt att "travavlade" faktiskt springer bättre… ;-)

ryttarn
0

#22 Man kan alltid hitta exempel på det man vill bevisa, Gumino gick väll med både knäkappor, gamascher, pullburk, helstängt huvudlag och enligt min mening ganska kort cheek(allt är ju rellativt). Hans travkapacitet kan man ju knappast klaga på.

Min Ratatas Raimon har ju ingen utstuderad "travstam" men den enda balansering han har är lite lätt viktning bak (just nu ridskor bak) och förhållandevis lång cheek.

Varmbloden har man inga större balanseringsbehov av vilket är ett resultat av väldigt riktad avel under väldigt många år, vilket då oxå inneburit att rasen i stort sätt inte går att använda till något annat.

Jag tror inte det finns någon seriös uppfödare som vill se den utvecklingen på russen. En liten utrotningshotad ras har inte råd att delas upp i så extrema inriktningar utan man måste se mycket bredare på avelsarbetet.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#20 Stämmer bra att våra galopperar mycket i loppen men att det är något så enkelt som att det har mad balanseringen att göra vore felaktigt att påstå. De galopperar för att de vill mer än de klarar av. Inget annat.

Och inom ponnytravet är det få ponnier som inte galopperar någon gång i loppen. Du kan ju titta på de med bra travstam också. Det är få ponnier som galopperar lika lite som varmbloden.

Men visst, våra har ju inga travstammar.

palomia
0

#24 Att du säger att era hästar inte har någon travstam säger mer om att du inte har kollen själv ;-) Med derbyvinnare, svenska rekordhållare t.ex. Men så vet jag iof inte vilka "krav" du har på en bra "travstam"… (läs med ironi =)

Tusen
0

#25 Jag var ironisk. Flört

Men jag tycker ofta att folk inte kallar våra för travstammade men visst har de fina travare i sin stam. Men då vi köpte Monita var det ingen som direkt nämnde vilken fin travstam hon har och då vi betäckte henne med Trojka Viking fick vi skäll för att vi betäckte ett sån´t fint sto med en 28-hings (hans travrekord var då 2.28)

För visst vet jag att det finns derbyvinnare och svenska rekordhållare i stammen. Även Monita har ju haft svenkskt rekord i monté och Montró har den näst snabbaste montétiden för 4 åringar. Så nog vet jag vad de kan och vad som finns bakom. Skrattande