vad ska jag göra.
Mitt russ, Zoylett håller på att slå med huvudet hela tiden och är helt okonsentrerad på allting. Hon är ändå 5 år nu…och blivit körd ett tag,
men hon slutar inte med det där,tycker ni att jag skall ta på henne springrem& skygglappar??? En proffs tränare här nere på gotland körde henne och tyckte att jag skulle ta på henne det,men hon är lite bakrädd av sej så vet inte hur hon skulle reagera med Skygglappar.
//
Har ni kollat upp hur hon ser ut i munnen? Det brukar vara vanligaste orsaken till att de härjar med huvudet, att allt inte står rätt till med tänderna.
Smärta någon annanstans i kroppen kan också orsaka sånt beteende.
När tandproblem och övrig smärta är utesluten, DÅ kan du börja trixa med skygglappar, springremmar och annat blingbling, men inte innan!

#0 Nej, jag tycker inte att du ska "slänga på" en massa grejor på hästen.
Leta efter orsaken istället.
Ridträna, markarbete m.m.

testa töm kör först med skygglapparna och ja ag tycker du ska ta på han/henne de

Om jag förstår det rätt, att hon gjort det hela tiden enda sedan hon blev inkörd, kanske det bara är en dålig ovana hästen har.
Jag tycker man kan "slänga på" ett helstängt en gång, om hon fortfarande slänger med huvudet så får man försöka jobba bort det på andra sätt. Om hon slutar slänga med huvudet har hon knappast ont, ett helstängt huvudlag kan knappast lindra om hästen har ont någonstans.

japp. hon går och slår med hu8vet och olika håll när man går med henne oxå.. men när jag rider henne,och håller händerna ganska långt fram på tyglarna så sköter hon sej jätte bra!Har testat att hålla henne så mykt det går i vagnen med men hon slutar inte upp med det då.
Känns om hon skulle haft ont,skulle hon nog inte sköts sej när jag skulle rida henne :S..
Min gör samma sak =)
Har ett russ som slängde mycket med huvudet men nu kör jag med helstängt och hon har nästan helt slutat slänga med huvudet. Så det tycker jag du kan prova.

nepp =/
Tycker att du ska sätta på en springrem o se om de hjälper. De kan också vara en idé att låta en massör kolla på henne.

#12 Blir nästn arg när jag läser att det inte går att jobba bort! Att ett russ länger till med huvudet i hagen är ju en sak!
#0 Så klart att det finns en orsak till detta- jobba ponnyn från marken med bara tömmar, mycket stöd på yttertygeln i volten och plocka med innertömmen. Kör serpentiner och volta med henne i tömmarna så att hon verkligen jobbar med dig, inte emot dig! Tänderna bör dock vara kollade innan du börjar med detta och en massör skadar ju aldrig! Om du tycker det är svårt att genomföra övningarna (det går ju kanske inte direkt!) så har du kanske ngn i din närhet som är bra på att jobba hästen från marken som kan hjälpa dig igång. Det är ju alltid svårare att jobba bort ett beteende som pågått ett tag men kämpa på! Så klart det går! Ser på fotot att du kör med QH. Är det en träningsvagn? Jag rekommenderar inte att ha QH till vardags för dådrar hästen bara med ryggen. Sätt en vanlig bred brösta på henne och fäst i vagnen så att hon drar med bogen istället för ryggen. Lycka till!
hennes "kompis" slänger oxå med huvet..

helstängt. eller bomull. kanske hon koncentrerar sig frammåt.
lycka till