e.Nicklas II
Jag har hört att det finns en liknande tråd, men jag hittar den inte (har sökt …)
Vilka har en avkomma efter Nicklas II?
Vad jag förstått så dog han ganska tidigt, och avkommorna är inte allt för många. När jag sökte lite på internet stod det att endast två avkommor föddes -99, och det var min Zolero och Vera, och det var dom två sista.
Min heter då som sagt Zolero, en jättetrevlig men ändå ganska speciell gosse. Han mognade dock lite sent, kom inte ut på banorna förrens -05 och har haft skadeproblem. Nu har han gjort 8 starter med en seger, 2.25,4 ligger rekordet på. Han har grymt steg, och bara han slutar bromsa på upploppet (den hästen har en jäkla vilja… *suck*) så tror jag lätt att han glider till 2.15.
Sätt jättegärna in en bild på din Nicklas-avkomma :) Skulle även vela se någon bild på Nicklas II, såg några små bilder i ponnyronden och jag tycker min Zolle var väldigt lik Nicklas, främst huvudet och halsen.
Ha det så bra!
Kramar
/Amandah

Vi har en gdk son till Niklas, Micklas 571 f.1998 Han har rek 1.47 segrat i bla. derbyt, 5-årsmästerskapet, 5-årsbaggen och Agrias Lilla Elitlopp. Nu har vi köpt ett sto efter Niklas som heter Cloetta f.1997 rek 2.10. Hon har varit borta från travet några år, haft föl och tävlat i hoppning. Vi har Niklas i stamtavlorna på flera av våra russ, gillar den stammen. (:
Niklas hade 14 avkommor på tävlingsbanorna 2006. Två av dessa gick under 1.50 (Ernst Rolf och ovan nämnda Micklas), ytterligare fem under 2.00 (Manicken, Bam Bam, Vera, Ljungens Viking, Ernst Romeo).
Även Manicken är född 1999. Dessutom är Nick'n född året efter.

Biklas dog inte så värst tidigt, men det dröjde länge innan han blev godkänd, så han fick inte så många avkommor, för det hanns inte med. Även Niklas pappa Nepturn fick en kort avelskarriär, men förävrningen verkar ju utomordentlig!
#2 Du har inte glömt Zabine? 1.47,1a bara i Monté.

#4 hon startade ju inte 2006…

Jag vet i alla fall att Zolero är släkt med Zabine ur båda leden. Om jag inte minns fel har Zoleros mamma samma mamma som Zabine. Samt så är han uppfödd av Johanna och Julia Olofsson, som hade Zabine.
#1, han är riktigt fin :) Gillar också Nicklas II-stammen : )
Niklas II, fyrfaldig SM-vinnare med rekord på 1.44. Deltagare i SM 1980 redan som femåring. Suverän avelshingst med många fina russ. Zabine får räknas som den bästa. Ernst Rolf och Micklas får räknas som dom som kan förbättra Niklas avelskarriär till ännu högre höjder. Niklas far var Nepturn som hade själv väldigt hög kapacitet. Nepturn var även far till SM-vinnaren Pompe. Niklas måste räknas till en av dom allra största inom ponnytravet både på tävlingsbanan och inom aveln. Tävlingsbanan tillsammans med avelskarriären kanske den allra största av dom alla?

Niklas har lämnt 19 st travaren under 2.00 och han är morfar till två två-minuts travaren (Ravenna Ernst och Chivas II).
Hans avkommor under 2.00:
Rekord
Namn
Född
Mamma
Morfar
1.46,4 42,1a
s
Zabine
90
Regina
Signal
1.47,8 46,0a
h
Ernst Rolf
96
Regatta
Garribaldi
1.47,0a 47,1
h
Micklas
98
Memory
Manfred
1.52,8 48,5a
s
Klippa
92
La Sierra
Signal
1.55,2 49,6a
h
Kettlas
97
Ketteli
Grus
1.53,1 50,4a
v
Mr N
90
Panola
Ponte
1.52,6
h
Manicken
99
Matilda III
Chaplin
1.52,7a 55,7
s
Bam-Bam
98
Bess
Pinocchio
1.53,8 53,3a
v
Jambo Can
97
Miss Candy
Brunte
1.54,0 53,3a
s
Nemesis N
92
Arona
Monkee
1.53,6 57,9a
s
Vera II (FI)
99
Gervides Trund
Chosan
1.54,0 56,6a
v
Ljungens Viking
97
Whopper
Garribaldi
1.57,7 54,0a
s
Bellona N
93
Lillungen
Garribaldi
1.56,2a 58,5
s
Ängdalas Starlight
98
Sandy II
Dickie
1.56,9 56,7a
h
Ernst Romeo
98
Regatta
Garribaldi
1.57,3a 58,3
v
A'res (FI)
98
Rosanna
Ponte
1.58,1
s
Marion
97
Memory
Manfred
1.59,0
s
Nike N.
92
Anemone
Chappman
1.59,6
v
Cascader
98
Miss Candy
Brunte
#4 Vem kan glömma Zabine, men hon gjorde sin sista trav- och montéstart året innan.
#10 Att jämföra med Vagabond - 35, och Munter - 22.
F.ö. var är Kettlas?

Hade Ernst Romeo förrut. En väldigt speciell häst som såldes nu i höstas. Jag hade han på foder i tre år. Han tävlade nere i skåne som treåring med Elisabeth Evers. Sedan fick jag han på hösten som femåring. Han gjorde comeback som sexåring. Sänkte då från 2.21,5 till 2.03,4. Sänkte sedan ner till 1.56 nu som åttaåring.
Han slöt tydligen tävla som treåring för att han var så grisig, stannade och slog mitt i lopp osv… Någon som såg han som unghäst? Nån som har nån bild? väldigt nyfiken!
Hahah jag såg han på östanåkra en gång..han verkade inte så mogen då :P

#15 Inget ovanligt vad det gäller Niklas-barn
(omognaden)

Jag har ridit monté på Nemesis N
Jag har blivit 3:a och 4:a i Monté sm!:) Vi har lånat 3 st av niklas avkommer Mr N, Nike N och Nemesis N
Så det är vanligt med Nicklas II-avkommor att de mognar sent?
Hm.. Kan förklara min 8-årings något udda travkarriär.
Att Niklas II-avkommor utvecklas sent är självklart bara en myt. Han har genom tiderna haft avkommor som vunnit två Kriterium och fyra Derbyn (bara Rollo är bättre med fem).
Jag gillar Niklas avkommorna starkt! Har aldrig tävlat någon men hjälpt till att tränat några b.la. Zolero(som jag även körde licensprovlopp med,) Cloetta(jag och Julia brukade rida ut med henne och Zabine,)Nick'n(Turades jag och Julia om att rida) och så självklart Zabine som jag inte red så där jätteofta,var ju mest Julia som gjorde och jag höll mig hellre till Cloetta och på senare tid Deli.

Absolut inget fel på dem! Vi hade ju Manicken, han var superbra. MEN, han, och flera andra HAR varit omogna. Nej, såklart inte alla! Som alltid när man generaliserar..
Det är inte många russhingstar som satt så djupa spår i aveln av russtravare som Niklas II. Synd att han inte blev godkänd tidigare. Men som tur är har han ju flera söner efter sig i aveln hoppas dom får betäcka lite tidigare än vad Niklas II fick själv.
#20, myt eller inte, men min e. Nicklas II är inte allt för mogen och han är 8 bast.

Miklas gick grymt bra senast va? 44 tid?