Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 3585 ggr
Loowiizaa
0

I vad och hur tränar du?!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej jag är lite nyfiken på vad ni tränar i.

Har ni olika selar när ni tränar mot när ni tävlar?

Tränar ni i tävlingssulky, annan sylky, långvagn, rockard eller annat alternativ.

Ni kanske tränar i remsele och bara tävlar i QH.

Tränar ni varje dag eller bara ett par ggr i veckan?

Åker ni ofta in till travet och tränar eller tävlar ni bara där?

/  Lowiza

ryttarn
0

Vi kör våra hästar i rockard eller speedcar hemma och då är det gamla remselar som gäller. Våra hästar körs i princip varannan dag,

Mesta träning sker på våra grusvägar hemmaomkring. Snabbkörning görs dock på banan och då har vi för det mesta tävlingsutrustning på. Just nu är vi in till banan en ggr/vecka men det skiftar mycket beroende på var i träningscykeln hästen befinner sig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

Alla våra tränas i rockard och remsele eller rids. Snabbkörning på banan gör vi i princip aldrig annat än på tävlingsdagar. Unghästar körs dock lite på banan då de är under upplärning. Häsrtarna körs eller rids 2 - 6 ggr i veckan beroende av individ.

På tävlingar använder vi både QH och remselar. Lite olika på häst, vagn, antal startande och hur tight det är mellan loppen.

StuteriSolo
0

Våra hästar körs oftast med rockard eller maratonvagn och vi använder körselar när vi tränar, vid fortkörning åker tävlingsutrustningen på. Hästarna rids eller körs så mycket vi hinner, helst vaarje dag

Rajmon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mina tränas varierande i speedcart,rockard och sulkett hemma med remsele, fast qh till sulketten. Intervallkörning sker hemma på gräsväg eller mjuk grusväg som är 500m. De tränas varannan dag mellan 8-12km varav 1ggr i veckan är intervallpass på 500m x 6 eller 8 i 30 eller 40tempo, beroende på individ. En av hästarna har gått intervallpass 2 ggr i veckan, då ett snabbt och kort ena gången och ett långt och långsamt andra gången. På våren innan det är dax för start är vi inne på banan några gånger och kör heat med hästarna för att köra lite mjölksyrepass.

På tävlingar har alla hästarna vars ett eget tävlingshuvudlag och vars en tävlings qh-sele. Sedan har jag två vagnar, en royal och en champion som hästarna får dela på.

VeronicaP
0

Vi kör våra i Speedcart hemma och en del rids också.

Vi har inte värdens bästa träningsmöjligheter hemma så vi brukar även köra in på banan i mellan åt och köra raka och slingan där även lite på banan .

När vi kör hemma är det remsele som gäller , när de rids så är det allt från barbacka till vanlig sadel, fördelen när de rids är att de kan klättras på annat vis, ridas på stranden mm

iiirma
0

Tränar med en speedcart till stora hästar, så den är lite tyngre och har remsele till den. När jag är in till banan har han sulky och sin tävlingssele, qh.

Han tränas 3 ggr i veckan varav 2 av passen är fortkörning av ngt slag. Skulle gärna galoppträna honom, men är alldeles för stor för att ridträna honom.

Emma-Salli
0

Tränar Salli med rockard (som går att göra om till speedcart) och vanlig remsele här hemma. När vi åker in till banan har hon sulky och qh sele.

Jag kör henne ca 3 gånger i veckan varav ett snabbjobb eller tävling.

Hon ridtränas också ca 2 gånger i veckan varav ett vattenpass ( på sommaren) där hon får gå motströms i klarälven med vatten upp till magen

einarsson
0

Vi kör med tung rockard (med bilhjul) hemma, försöker köra varanna dag, men det är inte alltid det går. Till rockardaerna har vi bröstselar, som är ombygda till remselning dvs hög anspänning. Vi kör ca 9km i varierat tempo.

När vi kör snabbt hemma blir det intervaller 1000m x 3 eller 4 beroende på häst, då har vi remselar och gammla sulkys med speedcart hjul.

På banan är vi bara när de startar (om vi inte har unghästar), då går de med QH.

thilda-
0

Träning hemma : Rockard och remsele

Banan : sulky och remsele

Sen så beror det lite på träningen hur ofta jag kör.. ska jag bara vara ute o skritta så blir det varje dag och 1 dags ledig men blir det lite mer farter så blir det varannan dag ca

kuusou
0

Fråga: Varför kör ni inte med sulkys hemma ?

http://minihingstar.n.nu

Tusen
0

#10 Sulkys är inte gjorda för körning i terräng. Den kan lätt bli skadad då. Dessutom är en sulky oerhört obekväm att sitta i längre stunder. Man kan lätt få ryggproblem om man sitter ofta och länge i sulky.

ekbacka
0

Vi tränar några gånger i veckan.

Montéhästen tränas bara i vagn hemma.

Dom andra får lite blandat beroende på tid, lust, väder o vind.

Under tävlingssäsongen får tävlingshästarna bara tävla, alltså inga snabbjobb på bana, medans unghästarna är inne och tränar på bana.

Emmma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta gäller endast mitt russ.

Jag kör med Speedcart och QH sele hemma, varieras med rockard o remsele (men den har vart trasig ett tag).

Kör med samma QH sele när jag tävlar.
(Byter bara ut till namnförbygel, annat selunderlägg och ljbruna tömmar.)

Han körs 2dgr/v och rids 2dgr/v    +/-
Försöker variera träningen så gott det går, ibland longeras elle löshoppas han också.

Kör intervaller/snabbjobb hemma och tävlar endast på banan, han går utan allt och med speedcart, nån gång ibland om ja ska prova ny utrustning kan ja dra på sulkyn. Iof går han endast med skygglappar på tävling också.. :P