Tomelilla 26/5
När jag först hörde talas om detta så trodde jag att det var ett dåligt skämt, men när jag läste propparna såg jag att det inte var det.
''OBS! Alla med A-E-licens (8-67 år) får köra i samtliga nedanstående lopp för kategori A och alla med C-E-licens (12-67 år) får köra i samtliga nedanstående lopp för kategori B.'' Tomelillas proppar till den 26/5
Det är ju otroligt! Hur kunde den gamla styrelsen släppa igenom detta? Är det meningen att vuxna ska få vara med och tävla i vanliga officiella lopp? Visst finns det ett krav på att de överåriga som ska köra måste vara tränare till hästen, men det finns ju inga garantier för att de kan volta eller ens har kört på bana tidigare.
Hur ska det fungera med rekord? Statistik? Eventuella bestraffningar? Är det meningen att en tränare som har en bra häst ska kunna gå ut och sätta ett bra rekord som sedan den vanliga kusken får svårt att leva upp till? Eller ska de kunna gå ut och sätta ett rekord som kan räcka till att kvala in hästen till t.ex. Kriteriet eller Derbyt?
Ett stort problem är bestraffningar, ska de överåriga bestraffas på samma sätt som en ponnytravkusk som blir för gammal? D.v.s. med låga böter, om någon kommer in på upploppet som ledare så är det ekonomiskt lönsamt att slå en konkurrents häst som kommer snabbt bakifrån i huvudet med spöt om böterna inte är högre.
Personligen så tycker jag att Tomelilla är en bra och trevlig bana, men om de fortsätter så här kommer jag inte att åka på deras tävlingar.
Vaaah? Ska överåriga kuskar få köra officiella lopp!?
Räcker det inte med propaganda trav? Där tycker jag att det är helt ok att alla med någon forma av licens får vara med, men i officiella lopp känns det inte riktigt bra.
I officiella lopp är det ju REGEL på ålder!!!!!
Om de börjar tjorva så här - då kan man ju seriöst fråga sig vart ponnytravet är på väg!?

Oj låter konstigt :S
Det är väl bygdetrav?

Det är inte bygdetrav. Jag letade upp detta i protokollet och den här frågan behandlades av SPTF den 5/3 och följande står att läsa:
''§8 Ärende: Skrivelse från Tomelilla ponnytravklubb genom Malin Luckman ordf.
Att till låta P-tränare att vara med och köra i ordinarie ponnyloppen den 26 maj
Beslut: SPTF anser att nya idéer ska prövas dock med villkor:
Täcker försäkringen ?
Ordinarie kuskar med rätt ålder och körlicens ges förtur vid överanmälan.
SPTF vill kontrollera detta innan ett beslut överlämnas till Tomelilla.''

Attans att man sålde shettisen!!!
Nej skämt åsido, verkar lite mysko faktiskt :P
Du är försäkrad genom din licens. Detta var säker vad Bengt Westergren menade med att föra ponnytravet framåt. Hans syn på utveckling.
Man kan ju tycka att det är ett dåligt skämt vid första tanken, MEN tänk efter lite !! Vi behöver verkligen alla intresserade vi kan få till ponnytravet, eller hur !? Det finns gott om "tanter o "gubbar" som ställer upp med hästar till travet, skulle det vara för mkt begärt att låta dessa få vara med på "riktigt" en gång om året !! Jag har varit med så pass länge så att jag själv var aktiv på den tiden det var status att vinna gubbogumloppsligan på To resp. Ju !!! Låt oss hjälpas åt allihopa att göra den här tävlingsdagen till en enda STOR familjedag !!!!Låt oss visa att det viktigaste är inte att vinna utan att ha KUL !!! Dessutom tror jag inte att det blir så många överåriga kuskar därför att man vill ju inte ta ifrån ungarna glädjen att köra lopp !! VAR INTE SÅ RÄDDA FÖR ATT PROVA NÅT NYTT !!! Jag ställer upp direkt o skänker täcke till nåt lopp på TO den 26/5 !!!mvh Carina
För att citera Carl-Henrik :
"Ett stort problem är bestraffningar, ska de överåriga bestraffas på samma sätt som en ponnytravkusk som blir för gammal? D.v.s. med låga böter, om någon kommer in på upploppet som ledare så är det ekonomiskt lönsamt att slå en konkurrents häst som kommer snabbt bakifrån i huvudet med spöt om böterna inte är högre." Är det så här ni vill att omvärlden ska uppfatta ponnytravet !!!!!!! Hur jävla sjukt får det bli att bara tänka tanken på att slå en häst i huvudet med ett spö !! När jag läser sånt här vet jag inte om jag ska bli ledsen eller förbannad !!Inte konstigt att ponnytravet inte vinner någon mark som en riktig sport !
Det brukar ju vara ganska många 5-hästarslopp på Tomelilla så det är väl ingen risk att man tar starttillfällen från ungdomarna. En annan sak är ju att STC tar ponnykuskar från ponnytravet genom att f-licensarna får köra stora travare från 16 år i löp. Jag tror att man måste se på nya möjligheter för att ponnytravet inte skall dö. Hur ser kuskåldrarna ut i Finland tex??
Har sett föräldrar som både tränar och värmer hästarna på tävlingsdagarna åt sina barn, vad är skillnaden

#10 Jag har under de senaste åren arbetat som tävlingsfunktionär på storttrav och vid ett antal tillfällen sett kuskar som kör upp spöt i ansiktet på en häst, skallar hästen bakom och liknande manövrar. Varför skulle det vara mindre risk för sådant på en ponnytravbana? I storttrav förekommer det ibland också ordväxling mellan kuskarna, vad tror du att en shettiskusk vågar säga eller göra om en vuxen börjar svära på dem för hur de kör?
Vi talar här om tävlingar där man vinner både ära och pengar om man lyckas väl, då är det väl knappast lek och bara på skoj för alla som deltar, eller var det så i gubbogummloppsligan? Många som tidigare tävlade i ponnytrav men som idag är för gamla och bara tränar körde inte väldigt snällt eller schyst under sina sista år som kuskar, varför skulle de då köra (för att citera CarinaA) '' inte att vinna utan att ha KUL'' nu?
Jag har också varit med tillräckligt länge för att ha sett en del av gubb- och gummloppen på Tomelilla och Jularp, det räcker för mig, jag vill inte se de manövrarna som förekom där i officiella ponnytravlopp.

#11 Att det finns många 5 hästarslopp kan ju i viss mån bero på proppskrivningen.
#12 Ja, vad är skillnaden på värmning och tävling???

Jag tycker verkligen detta låter som en riktigt kul grej… Jag kommer ställa upp direkt.. och de som anser att de är otroligt att något sånt här ska köras behöver ju inte ställa upp… Men jag vet redan flera st som kommer tävla den dagen…
Vi ses på Tomelilla alla unga som gamla och hoppas på en riktigt lyckad och rolig dag…

Synd att det är så långt, annars hade jag kommit direkt….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#16.. Hur långt har du då??? klart du ska komma.. De kommer bli en toppen dag..
jag har aldrig under mina ponnytrav år sett någon ponnytravkusk slå ens konkurrents häst i huvudet eller nåt liknade med vilje.men det finns skrik och gap det vet jag!
bara för att det är så i stortravet så behöver det ju inte vara så i ponnytravet!
du får ju se hur tävlingen blir innan du kan skriva att det är katastrof!!
det är frivilligt att vara med på denna tävling så ingen är tvungen att komma som inte vill testa detta!
sen är det väl upp till tränaren eller körsvennen att köra så fort den vill?? man kan ju inte säga att tomelilla är känd för att vara snabbaste banan i sverige så jätteotroliga tider blir det nog inte!
jag tycker man ska ge det en chans!
Så ÖVERÅRIGA kuskar ska få börja köra lopp nu!?
VARFÖR har vi åldersgränser!?
åldersgränser måste man ju ha men detta är ju inget som skadar ponnytravet direkt.
bara en kul grej. en tävling om året kan väl få vara lite annorlunda?

#18 Det har jag sett flera gånger faktiskt att kusk med vilje vinklar ut spöt framför eller på hästen jämte .
Ja att det varit få startande på Tomelilla kan ju vara för att propparna kanske inte har varit bra , eller att banan inte är så kul och för våran del anmälde vi en gång men kusken blev sjuk och sen blev väl jag lite irriterad just för att man inte fick någon information när det började, banan öppnade och vem man skulle ringa , det var inte ens uppdaterat på hemsidan , sen att vi fick betala startavgiften är helt okey men den kunde ju kommit direkt och inte några månader efter.
Tycker inte heller att det är okey med vuxna bland barnen som tävlar , jag har själv tränar licens (ponny) men skulle inte alls vilja tävla mot min dotter och hennes kompisar , det räcker att vi kör ihop ibland hemma. En annan sak när det är *gubb och gummlopp för sig* utan pengar och sådant.
Så ni menar att typ en 50 åring ska köra mot en 12 åring!??!

#22 Det är nog precis var proppskrivarna menar…
Visst har det hänt att en ponnytravkusk slagit spöet i huvudet på en konkurrent! Hemskt tycker jag!
Vilket påhitt att ta bort åldersgränserna! Under all kritik! Skärpning Skåne! Det är ponnytrav för barn och ungdomar vi håller på med!
Heja Skåne! Äntligen lite nytänkande. Jag kör gärna 50 mil för detta. Oärliga körningar kan väl lika gärna ske med 15 åringar mot 8-åringar
Okej, om vi slopar åldersgränserna för kuskar..
Då tycker jag absolut att vi ska ha rekordhandicap när nu väl SPTF tar bort det (det kommer hända om några år ska ni se). SAMMA SAK!
GE ER, PONNYTRAV ÄR FÖR BARN, INTE FÖR 65-ÅRINGAR!

Det är ändå stor skillnad på att köra ett lopp om året och att ändra/ta bort åldersgränser helt.
Man kan givetvis inte uttala sig om det innan tävlningsdagen och jag är helt säker på att det komemr uppskattas av överåriga kuskar, men jag är ändå tveksam på att köra det som ett officiellt lopp med prispengar osv. Det finns ju trots allt propagandalopp…

Om det arragneras en sådan dag tror inte jag att det kommer komma dit "äldre" människor och köra lopp och slå pisken i huvudet på andra hästar…….

Om man ändå bodde lite närmare, då hade jag självklart vart där :):):) Tkr det låter lite kul faktiskt, mena om det händer 1 gång/år, man kan väl få göra nå annorlunda nån gång bara

Det är väl bara att hoppas att domartornet har vakna funktionärer så att dina värsta farhågor inte besannas Carl-Henrik! Lite trist attityd tycker jag. Den typen av incidenter du talar om där de skallar hästen bakom, slår med spöet har jag inte sett men däremot upplevt där äldre kuskar har en taskig attityd mot yngre under loppet. Lite trist att den typen av kuskar kommer undan. Hoppas att de "pensionärer" som ställer upp tar loppen för vad det är och inte tar det som ett "VM".

Snälla rara… Slår pisken i huvudet på en häst eller skallar en häst… Vad e de för skit egentligen…. Tror nog att alla som ställer upp är hästvänner och älskar sina små ponnier.. Tror knappast de är Djurplågare..

Det handlar inte bara om spöföring i loppet, jag kan tänka mig många situationer där vuxna kör tuffare än barn och ungdomar. Det kan t.ex. vara trängningar, snäv körning, upptagning av galopperande hästar och liknande. Men det är inte vad den här tråden handlar om. Det var bara ett exempel.
Frågan kvarstår, hur kunde SPTFs föregående styrelse släppa igenom detta? Tanken är lika befängd som om ett ungdomslag i fotboll skulle sakna en spelare och därför låter en förälder vara med i en seriematch. Eller om ett stafettlag för damer saknar en löpare och tar in en man för att fylla ut med. Föräldrar/tränare får gärna köra propagandalopp och liknande, men låt det stanna vid det. Ponnytrav är till för ungdomar och att låta vuxna vara med i officiella lopp är inte bara befängt, det förlöjligar sporten i utomståendes ögon, när vuxna ska få vara med och tävla mot barn.
Ponnytravet har väl genom åren förlöjligats tillräckligt med jippolopp och liknande med kändisar som kuskar. Om nu p_tränarna får en dag att köra så låt dom få det. Misstänker att du tycker att islandshästridning i tävlingsform också är nåt urlöjligt eftersom vuxna håller på med små hästar där också.
Man ska inte kasta sten i glashus….höga rop, piskslag på vojlock och sulky, snäva körningar, det är såna kuskar vi vill slippa inom ponnytravet. Kanske detta är början där STC gör en nysatsning på överåriga kuskar som fortfarande vill vara barn. Vilken utbildning har dessa kuskar som man nu ger fritt tillträde till tävlingsbanan? Hur många med tränarlicens har gjort någon form av uppkörning? Jag håller helt med Carl-Henrik, det jag hört av mina vänner från södra sverige ger ingen mersmak att se överåriga kuskar tillbaka till ponnyovalen. Låt barn och ungdomar tävla tillsammans, utvecklas och ha skoj ihop. Som sagt någon gång måste man väl inse att man är för gammal, det låter ganska patetiskt att höra överåriga kuskar jubla över att få köra 130 cm höga barnponnyer……… spelar era pojkvänner fortfarande fotboll i juniorlaget?

jag tycker inte att russ är några barnponnyer iallafall. Det finns många vuxnba som tävlar både shettis och russ i vanlig körning…
Till er som skriver att detta är ett tävlingstillfälle vill jag upplysa att på Tomelillas hemsida står att de kommer att köra samma tävling i augusti. Varför kan ingen av SPTF's styrelse kommentera varför ni beslutat att tillåta dessa tävlingar? Hur är det tänkt att rekord och bestraffningar ska fungera? Är det ok att en överårig kusk kvalar in hästen till derby och kriterie? Varför fortsätter SPTF med att fatta kontroversiella beslut utan förankring bland klubbarna och sedan bemöta med tystnad? Jag trodde ni lärt er något av förbundsstämman? Ge oss information och en rimlig förklaring till att dessa dagar ska få köras som offentlig tävling. Är det fritt fram för resten av ponnytravsverige att köra på detta sätt????
Vill bara tillägga att man får endast vara med på EGENTRÄNADE hästar !! Detta innebär att en avstängning svider ju rätt så hårt !!Då får ju inte ens hästar på träningslistan starta, eller hur !? För det första måste man ge allt nytt en chans innan man kan uttala sig negativt !För det andra så tror jag nog att Skånes domarkår är så pass rutinerade att de ser redan under värmning/defilering om det finns någon kusk som inte har i ett lopp att göra !!
Men däremot så kan jag till viss del hålla med på att det finns faktiskt propagandatrav !! Tomelillas propagandalopp var inte så välfyllda förra året att man kan tycka att det är nödvändigt med en P-tränardag !!För alla ni som plötsligt vill köra nu, varför ställde ni inte upp i propagandaloppen i fjol ??????
Jo, en avstängd kusk/tränares hästar får ju visst starta!
Jag var och tittade på deras proppar. Det står att det är propaganda trav, det finns inga prispengar….. var är problemet?
Kul att det körs anorlunda lopp. Det är ju inte officiella, så…
#39 Vi diskuterar tävlingsdagen den 26 maj, problemet är nog ditt…….
#37 Vad menar du? Skulle det endast delas ut avstängningar till dessa kuskar? Och sen när blev hästen belagd med startförbud för att kusken är avstängd? Ska du få en avstängning som tränare pratar vi doping och alkoholmissbruk…..eller har vi nya regler här också?
#40 Sorry, läste april propparna. Där står de samma sak fast propagandatrav. 

CarinaA uppenbarligen kan vi använda dig som ett exempel när det gäller problemen med Tomelilla, många av de äldre som har anknytning till ponnytrav kan inte reglementet. Du hävdar att en person som blir avstängd för saker som vederbörande har gjort i ett lopp även får startförbud för sina hästar, så är det inte. Sedan hävdar du ''att Skånes domarkår är så pass rutinerade att de ser redan under värmning/defilering om det finns någon kusk som inte har i ett lopp att göra'', det tror jag också att de gör, men det finns inga regler som säger att domarna får avisa en kusk p.g.a. att de tror att han inte har på banan att göra.
Ett annat bra exempel på att inte kunna reglementet är mooremoore #18 som säger ''det väl upp till tränaren eller körsvennen att köra så fort den vill'', vilket är mycket tveksamt, eftersom reglerna är klara om att man måste köra för bästa möjliga placering.
#33 Russfantast, jag har ingenting emot att vuxna kör i jippolopp eller propagandalopp eller att de håller på med små hästar. Det som är löjligt är att vuxna ska tillåtas tävla mot barn.
Kan någon säga en seriös sport där vuxna får tävla mot barn på barnens villkor?
Exakt, är inte PONNYTRAV en UNGDOMSSPORT!?!?

Carl-Henrik , varför tar du inte och skriver ett mejl angående detta? (om du inte redan har gjort det)
Ja du Carl-Henrik, inte nog med att vi ska stå ut med dessa "reglements-fantomer" (det är dom som brukar höras högst och mest) på stallbacke och åskådarplats och för all del även på denna sajt, nu ska dom ut på banan också. Detta experiment bör avskärmas till sydöstra Skåne och inte spridas längre än till banor med en längd som inte överstiger 600 meter. Och de SPTF-ansvariga som godkänt detta har förmodligen missat syftet eller inte förstått vad de gjort.
#40 Att förändra de regler du nämner har STC inte nämnt, varken på sin hemsida eller i det senaste prop-häftet. Min misstanke är att #37 inte vet vad hon/han skriver om.
Varför inte köra lopp i divitioner, som man gör i fotboll tex? Åldersindelat! Barn kör mot barn och ungdomar mot ungdomar…äldre mot äldre? I vilken grupp ska vi sätta 20-25 åringarna?

Jag tycker att det ska bli kul med lite annorlunda lopp. Det är väl bara kul att köra sånt här lopp om man har blivit för gammal för de olika kategorierna. Man ska väl inte tro att man kör derby tider på tomelilla, det är inte den snabbaste banan precis det är annorlunda om man hade kört det på solvalla tex för det är en snabb bana. Varför ska det vara så svårt att prova på något nytt? Jag fattar inte varför denna tråden har tagits upp för det är bara löjligt. Låt dom göra som dom vill det är ju inte alla som bara klagar på sånt här.Det är valfritt om man vill köra eller inte. Eller det är det inte verkar det som på vissa här. Varför skulle de äldre spöa sina hästar mer för det?Ni tror väl inte att de äldre skulle piska en annans häst i huvudet det är ju bara löjligt skrivet man är väl vuxna människor. Sjukt löjligt!
#47 Jag förstår att du tycker att det ska bli roligt att köra lopp igen, men om du, liksom flera, kunde se utanför er egna lilla värld och tänka lite större så skulle du nog förstå frågeställningarna som togs upp i den inledande tråden. Varför skulle bara Tomelilla få köra dessa lopp? Självklart vill också Solvalla erbjuda sina överåriga kuskar och tränare att ut och köra häst! Vad blir konsekvenserna? Bara gissningar, men faktum kvarstår att jag nu kan sätta min ponnytravare i träning hos vilken professionell kusk som helst för att kunna rekordsänka och få en fin, fin tid på mitt avelssto eller godkända hingst, eller får dom kvala in min 3 - 4-åring till kriterie och derby och så kan ju ordinarie kusk få köra i storloppet. Vilken kusk säger nej till att köra derby eller kriterie, oavsett vilken placeringen blir? Förvisso får ju en annan ungdom som själv tränat och jobbat med sin unghäst stå tillbaka och inte komma med, men det är smällar man får ta om man är ung och inte vill släppa upp en rutinerad kusk! Vi ska ju bara ha kul! Varför kan inte ni på Tomelilla ha kul på era propagandadagar????

Ska bli kul att när startlistorna kommer upp… Efter de kan man ju börja se hur många orutninerade kuskar som kommer starta… Tror faktist att de nästan bara blir en massa fd ponnytravkuskar som har en hel del lopp på nacken, och som säkert fortfarande vet hur man kör häst. 
Jag tycker ju fortfarande att de ska bli en riktigt rolig dag.
Tystnad, tystnad, som vanligt väljer styrelsen att inte kommentera sin tagna beslut. Jag tycker dom är ena fega krakar, nog borde vi medlemmar få en förklaring varför dessa tävlingsdagar ska genomföras. Är det meningen att åldersgränserna i hela ponnytravet ska raderas ut? "Politiker vill så gärna tro att dom är UTvalda, dom glömmer så lätt att dom är valda", gäller det vår styrelse också? Har ni redan glömt att vi "rättade" till ett par av era misstag……
#50 Jag vet inte vilken styrelse du menar, arrangörsklubben eller SPTF, men det spelar ingen roll. Du kan väl ändå inte mena att du ställer krav på att SPTFs styrelse eller vilken styrelse som helst, ska svara på ett forum som denna?
Har du ställt frågan på SPTFs hemsida, Frågor o Svar?
Det är väl ändå där du ska ställa styrelsen mot väggen? Det är väl där som vi kan kräva svar, eller i direkt brev till dom då förståss.

Jag instämmer med Edde om att en förklaring vore lämpligt, därför har jag skickat följande:
'' Hej!
Med anledning av beslutet som fattades av SPTFs styrelse den 5/3 angående att låta E-licens innehavare upp till 67 års ålder deltaga i officiella ponnytravlopp på Tomelilla den 26/5 har jag några frågor att ställa.
- Ska personer med E-licens (tränarlicens) som inte tidigare har deltagit i någon form av lopp eller licenslopp kunna deltaga direkt i officiella lopp?
- Ska de rekord som sätts av E-licens innehavare gälla?
- Om svaret på frågan ovan är ja, ska dessa rekord då kunna gälla för att kvala in en häst i mästerskapslopp, t.ex. Kriteriet eller Derbyt?
- Överträdelser som sker av SPTFs reglemente och som görs av E-licens innehavare, hur kommer dessa att beivras?
- Om någon annan bana skulle vilja anordna tävlingar på samma villkor, kommer detta då att tillåtas?
Detta e-post med frågor har skickats till följande personer:
- Jan Hyttring ordförande i SPTF
- Arne Florqvist vice ordförande i SPTF
- Bengt Westergren f.d. vice ordförande i SPTF
- ''Frågor och svar'' på SPTFs hemsida
- David Crona STC
Tacksam för svar.
Carl-Henrik Bondesson, medlem i Kalmar Ponnytravare ''
#51 Naturligtvis är det SPTF's styrelse jag åsyftar. Det kanske är så att du inte känner till allt i denna fråga…. Pekpinnar nyttjar inget till. OM vi hade haft en styrelse med vilja att informera och vara öppna hade nog mycket varit annorlunda. Det handlar inte om att vi KRÄVER information, det handlar om styrelsens VILJA att vara öppna och informativa, faktum finns det nog ett antal ganska erfarna föreningsmänniskor i detta land som nog håller med om att det är en styrelses SKYLDIGHET att informera sina medlemmar om vad som beslutas och i större frågor även en bakgrund till beslut. Tyvärr saknas det något ställe på SPTF's hemsida för debatt och funderingar, deras Frågor & Svar är väl knappast en öppen debattsida? Vad vet du om vart och till vilka denna fråga ställts utan att få svar?????
#53 Det är alltid lätt att skylla på styrelsen men DU glömmer en sak. Det är VI ute i klubbarna som väljer dem varje år. Hade vi inte varit nöjda förra året så kunde vi ju bytat ut dem för några veckor sedan. Vad jag vet så var där bara en suppleant som inte fick fortsatt förtroende.
#54, just det, vi väljer styrelsen, för att de ska utföra ett gott arbete. Jag anser inte att det är ett gott arbete att föra sina medlemmar bakom ljuset när det fattas stora beslut. En styrelsepost är ett förtroendeuppdrag och du vet säkert att det var förändringar på g inför detta verksamhetsåret. Efter intensivt lobbande på fredags kväll blev det inte så, tyvärr har den sittande styrelsen inte fullt förtroende i hela ponnytravsverige. Svågerpolitik är aldrig konstruktiv. Naturligtvis finns där många goda kvalitéer, vi får hoppas att dom lär sig blir lite mera lyhörda och rakryggade.
#53 Det var ju därför jag frågade. För jag tycker inte att man kan ställa krav på att någon styrelse ska svara på forum som detta. Varför skulle inte SPTFs "Frågor o Svar" vara ett bra forum? Det är väl därför den sidan finns där. Jag är då dit lika ofta som hit, för att kolla om nåt nytt har dykt upp. Ofta hittar jag många gånger tävlingsinfo. där.

Hoppas bara att alla som tänker köra har registrerad körsvens/ägar dress så att det inte kommer en massa olik färgade regnkappor.(läs 47 §) I så fall är de dags att beställa eller börja sy så att dom är klara till det är tid att använda dom.Brizy och Mira blir säkert glada. Eller att någon hoppar i den dress man hade för 10 år sedan. Det är ju inte konstigt att ponnytravet har svårt att bli taget på allvar när man läser sådant här. Detta nya grepp för ju verkligen ponnytravet framåt.Nästa steg är väl då att hästarna har tävlingsrätt livet ut .Jag har hoppas detta påhitt inte sprider sig till andra klubbar, ponnytrav är för barn och ungdom inte för en massa föredettingar. Dennis
#52 Har du fått något svar ännu? Märkligt att ingen av SPTF's styrelse är intresserade av att förklara för sina medlemmar vad som ligger bakom deras beslut. Jag undrar hur mycket STC visste om detta innan beslutet togs? Dom har väl fått lite att fundera på ang vart ponnytravet vill med sin verksamhet. Det lär inte bli lätt att äska pengar till ungdomstravet om detta är början på något nytt……

Jag har inte fått någon svar och det har nu snart gått fem dagar sedan jag skickade mina enkla frågor till SPTF angående Tomelillas tävling den 26/5, men de har inte svarat på något vis. David Crona från STC svarade på mindre än en halv timme att SPTF hade fattat detta beslut helt på egen hand men att de från STC noggrant kommer att följa detta.
Vad beror det på att SPTF inte har svarat?
- Är samtliga bortresta/har problem med sina datorer?
- Försöker man att tiga ihjäl detta?
- Finns det inget svar på frågorna?
- Eller är det så att de inte insåg hela vidden av beslutet när det fattades och att de nu försöker komma på ett bra sätt att rädda sina ansikten?

Nu äntligen har svar kommit från SPTF:
''Hej Karl-Henrik!
Här kommer svar på Dina frågor:
Alla de personer med de licenstyper som anges i propositionen är berättigade att kör lopp denna dag på Tomelilla under förutsättning att de är försäkrade.
De tider som uppnås även om det blir nya rekord kommer att noteras.
Om det är lopp där deltagande ekipage kvalificeras sig genom uppnåda tider under visst år eller rekord kommer de tiderna som uppnås på Tomelilla att gälla.
Gjorda överträdelser av kuskar som inte innehar körlicens kommer denna dag att bötfällas.
Styrelsen vill betona att detta är i det beslut som fattats en engångsföreteelse och skall utvärderas och resultatet skall tillföras ett framtidsprojekt som styrelsen fatta beslut om idag. Några nya försök eller upprepade försök inom samma område kommer därför ej att beviljas av styrelsen, detta beroende på de stora avvikelser från reglerna för officiella tävlingar som försöket innebär.
Med vänliga hälsningar
Jan Hyttring''
//Carl-Henrik Bondesson
Jaha, då ska Tomelilla slippa lite starter den dagen…Undrar om jag uppfattar det riktigt att man nu backar och endast tillåter denna dagen för tokerier? (det finns en dag i augusti inplanerad också) Det är verkligen ett märkligt sätt man jobbar på i SPTF's styrelse; FÖRST genomför man försök SEN startar man ett projekt…. I seriösa föreningar/företag är väl arbetssättet att man FÖRST arbetar fram en idé utifrån ett projekt, dessa idéer ligger SEDAN till underlag för vilka nya tankar man vill testa och genomföra. Snacka om att arbeta baklänges…men det blev väl ett försök att reparera ett hastigt taget beslut. Skönt att vi har STC som stampar i foten när våra egna styrelsemedlemmar går över styr.
#61 Ja men så står där ju INTE om du läser JH text. Han betonar att det är en engångsföreteelse och att det är en projektdag som ska utvärderas.
#61 Jag har bara sett att styrelsen har beslutat om en dag, protokollfört från styrlesemöte 5 mars. Vart har du sett beslut på fler dagar?
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag tycker. Först tyckte jag att det var kul med att det provas nåt nytt. Sen tyckte jag att ska en vuxen få köra en häst så den kommer med i ex. kriteriet. Men sen vet jag inte, för om det är så att en häst kommer med till kriteriet, så ska ju fortfarnade någon annan köra den där. Och är det inte en förlust för hästägaren om han/hon kör ner ett rekord, som sen ingen kan köra hästen på?
Men ett tycker jag, och det är att det är kul och bra att det händer något nytt i ponnytravet. Om det är bra eller dåligt, det visar sig. Då får man väl ändra igen. Men vågar vi inte prova så kan vi inte heller vet om det är bra eller dåligt. 
#63 På tomelilla går nog inte hästarna så fort så att de skulle kunna kvala in till kriteriet eller derbyt..kanske shettisarna men jag tror inte att russen går så fort på den banan :P
#64 nä jag vet. Det är inte den mest optimala banan att sätta sådana tider på. Men det är väl det folk säger som är emot ,att e-licens kuskar ska köra så himla bra och fort.
Jag tror vi ungdomar kör bättre än dom!!! så de så 
Verkar som att de flesta har olika åsikter på den här frågan… För mig spelar det egentlligen ingen roll men varför skall en 67'åring få köra ponnysar för?Är det verkligen kul för en 67'åring? Fast det kanske inte är någon 67'åring som anmäler… Men om man låter ett lopp om året vara såhär så kanske det blir så att man använder det som ett argument för att få så fler dagar. Och är det här ett sätt för att liva upp ponnytravet? Tycker det verkligen är lite udda sätt att liva upp det på jag menar det är ju en ungdomsport.
Tycker att detta är en jättebra idé! Bara för att man har fyllt 25 så inebär inte det att man inte vill köra lopp. Ja ska helt klart komma o kolla o heja på "di gamle" den 25!! Vi ses där!! ska bli riktigt skoj!!
Tycker att detta är en jättebra idé! Bara för att man har fyllt 25 så inebär inte det att man inte vill köra lopp. Ja ska helt klart komma o kolla o heja på "di gamle" den 25!! Vi ses där!! ska bli riktigt skoj!!

Men även om en som är över 25 skulle köra ner en häst på Tomelilla till derbyt tex, om kusken som ska köra den i derbyt inte kan få hästen att gå den tiden så tjänar ju han/hon ingen nytta av att den överåriga kusken körde den på tomelilla.
Jag tror inte att det är någon som anmäler ut för att få hästen "inkvalad" till något stort lopp eller liknande.
Det finns nog många unga kuskar som skulle vilja köra i årgångslopp oavsett placering där. Som uppfödare/ägare till sto eller hingst är det ett stort plus att ha startande avkomma i årgångslopp. Dessutom blir en kusk som själv kämpat och försökt kvala in sin ponny som får stå tillbaka. Hela idén är helt absurd, OM vi ska fortsätta prata ungdomstrav, välj själva……