Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettfoder-utfodring
Läst 1428 ggr
juliapettersson
0

Foder under tävlingsdag

Får din häst mat på tävlingsplatsen?
Hur mycket i så fall?

Hannna
0

Nope. Aldrig.

ElisabethA
0

Ingen mat på tävlingsplatsen.

juliapettersson
0

Hmm kanske lite luddigt formulerad fråga… Menar givetvis om era hästar får mat på tävlingsplatsen.

Trav_
0

nja alltså det beror på just under sommarperioden, när det är rätts så varmt och om dom ska gå två lopp så bruakr vi ge lite betfor direkt efter första lopept så hon återhämtar sig fortare.. Men det får ej vara för tätt mellan loppen och inte så mkt..

johanna9
0

mina får innan vi åker. sen får dom lite betfor efter värmningen,. och sen efter loppet.

Eufemia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har med Betfår och äpplen men hon äter ej betfor. Men tar kanske med 10 äpplen eller morötter. och hö innan.

equuleus
0

Brukar ha med mig så han får lite när vi kommer fram, ca 2h timmar innan 1:a start och brukar få lite efter han har duschat.

_JonnaRoos_
0

Aldrig nå annat en lite hö:P

Svartkrut
0

Mina får foder och hö 2 timmar innan vi åker. Hö får dom på tävlingsplatsen ENDAST om dom får vänta mer än en timme på att den andra hästen ska starta. (Vi har alltid minst två hästar till start) Sen får dom direkt när vi kommer hem med..

LinnJ
0

Men jag har funderat på om hästar kan få håll som vi människor?

amandahandersson
0

Mina får hö i transporten.. På sin höjd vatten +  nån godis mellan värmning och loppen sen. Är det lång väntan får dom en hötuss att gnaga på i boxen.

Miii4
0

Oftast betfor i vatten (i hink med ngra liter vatten såklart) efter värmningen.

Svartkrut
0

#10, Japp, hästarna får också håll. Precis som vi männsikor. =/

muskot
0

Mina hästar får alltid betfor ungefär 40-45min efter loppet. Sen om de väntar på den andra hästen man har med sig så får dom lunchhöet på tävlingsplatsen annars får dom lunchen på vägen hem.

Colt
0

hmm….har aldrig med annat än hö i alla fall. Eller betforvatten om det är varmt också!  Tar alltid med hö, och har alltid hö i transporten både på dit och hemvägen.

Nitro
0

Mina får mat på vägen dit och hem . Men aldrig mer än deras vanliga morgon & lunchgiva.

hannibal-roll
0

Mina ponnyer får frukost som vanligt i god tid innan vi åker. Hö i transporten bara om vi ska åka långt och då får dom halva frukosthöet i nätet. Sen brukar dom få betfor efter loppet och kanske lite hö om dom får vänta länge. Å sen middag och kvällsmat som vanligt när de kommit hem.

Anna_
0

Nej, får ingen mat då..

Ändrat: Såklart får han på morgonen, när han kommer hem och på kvällen.

thilda-
0

min får som vanligt på morgon o kväll

Och under dagen så kan hon få stå och knapra på lite hö :) annars blir hon mer stressad än vad hon redan är!

carro_wendy
0

Mina får betforvatten efter ett lopp, med extra salt isatt i.

Får hö tidigast efter han återhämtat sig riktigt ordentligt, så han inte sätter i halsen. Får som vanligt morgon / kväll. Får även hö på ditvägen.

stuteriess
0

Av alla svaren, 20 stycken, ser jag bara en (1) som ger sin häst extra salt när det är varmt. Spring själva utan att dricka vätskeersättning när det är varmt får ni se…….dessutom två lopp!

Teja-Bea
0

Mina hästar får alltid hö på tävlingsdagen. Energihalten i höt ger extra styrka åt hästen, men i och med att det är stråfoder så är risken för håll minimal, jämfört med kraftfoder.

Om hästen får stå och tugga i boxen så hjälper det även avslappningen och att hästen kan varva ner efter lopp, och mellan loppen.

Enda gången jag ger kraftfoder på tävligsdag är när jag har en häst som behöver extra energitillskott. Då får de energikraftfoder, men minst 1½ timma innan loppet!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Bumbi
0

Mina får hö i transporten. inget annat. havre innan vi åker, och havre när vi kommer hem.

ryttarn
0

Aldrig kraftfoder före lopp, däremot får dom hö i transporrten på väg till tävling, betfor efter värmning och mellan lopp, om dom går två lopp. Sedan får dom sin "frukostgiva" kraftfoder efter sitt sista lopp.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

divansson
0

ALLTID!.. han får liite efter värmningen och sen resten efter loppet, sne får han hö medans han står och torkar efter duschen..

divansson
0

och vatten såklart.. fasst det tar vi med oss hemmifrån.. hehe.. vi är typ.. konstiga.. heeh. det finns ju andra bakterier i vattnet från andra ställen ju!

Trav_
0

#21 våra får alltid extra salt när det är varmt ute, dom får det tilloch med nu utifall dom inte rör sin saltsten så mycket..

Svartkrut
0

Mina får salt i fodret, så att dom ska dricka mer. Och det fungrar, dom dricker en hel del!

JennyBrunzell
0

Brukar ge lite betfor på sommaren efter värmningen. hö får han lite påvägen dit, annars blir det liv i transoprten :) och lite hö påvägen hem ibland.

juliapettersson
0

Golf får små hötussar att tugga på, han blir nervös av att bara stå annars. Båda hästarna får melass nerblandat i vattnet, de dricker inte annars, plus salt-tillskott.

_caroline_
0

mina får bara om vi har sovit över

Sarali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mina har i transporten å kan få en tuss hö och en hink vatten i boxen, och efter loppet får dom morot el knäcke röd, å så mat i transporteb när vi åker hem (=

Brotorp
0

Mina hästar får inget foder när vi e på tävlingsplatsen. Bara betfor om de e väldigt varm. Men däremot får den stora travaren numera elektrolyter efter hårda träningspass och start. Och så får dom hö på vägen hem. inte på vägen dit eftersom de inte e helt lyckat att ha full mage när dom ska springa.

Kratern
0

Ja, hö som vanligt på morronen.

Hö och kraftfoder efter tävlingarnas slut.

Matildaa
0

Lite hö efter och innan start .

FridaSimonsson
0

Hö till å från tävlingen sen brukar jag ge melass vatten eftersom advocat itne dricker vatten :)

SkMajs
0

Hästar är som människor. dom ska helst ha ätit 2 timmar före sin start och inte dricka allt för mkt vatten innan helr!

så nej.. mina hästar får sin morgonranson innan vi åker iväg. sen får dom knapra på det höet som finns i finkan. sen No More! Vatten erbjuds och en box.. sen får dom vila upp sig inför start så dom är pigga och allerta Glad